Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Relaties Relaties

Relaties

Ben ik raar?

Even een situatieschets: ik ben al een aantal jaar depressief maar ik werk nog wel gewoon en kan nog redelijk normaal meedoen in "de maatschappij". Ik ben alleen niet echt een gezellig mens om mee om te gaan (zie vaak alleen de negatieve kant van dingen en kleine dingen kosten mij heel veel energie.) Naar feestjes gaan en uitgaan is dan ook niet echt mijn ding op het moment, alhoewel ik het nog wel doe maar er weinig plezier aan beleef. Nu is de relatie met mijn man vrij gespannen omdat hij een heel sociaal figuur is en ik hem weinig aandacht geef die hij wil hebben/nodig heeft omdat ik erg met mezelf bezig ben, om mezelf beter te maken. Hij gaat zo nu en dan met zijn collega's uit en dan wordt het altijd vrij laat. Nu heeft hij laten weten dat hij dat 1x per week wil doen en ik merk dat ik dat helemaal niet leuk vind. Hij ziet die mensen al de hele dag en dan gaat hij ook nog lekker met ze uit eten en in de bar hangen, terwijl ik thuis aan het babysitten ben. Daarbij komt dat hij vaak moe is als hij thuis is en soms al om 9 uur naar bed gaat. Maar dan gaat hij de volgende dag wel uit met zijn collega's tot middernacht op een doordeweekse dag. Daarna is hij weer moe. Hij wil niet dat ik vraag waar hij heen gaat, of met wie, dan krijgen we ruzie omdat hij vind dat ik hem onder controle wil houden. Zelfs "een biertje drinken na het werk" betekend dat hij om 10 uur 's avonds thuis is en dan nog moet eten. Als wij samen uit eten gaan zijn we meestal om 10 uur alweer thuis en ik snap niet waarom het zo lang moet duren met zijn collega's. Verder heeft hij geen buitendeurse hobbies en doet hij heel erg zijn best om lief voor me te zijn. Ik ga nooit uit met collega's en als we iets leuks hebben 's avonds van het werk ben ik altijd op een "normaler" uur thuis. Ik denk niet dat hij iets heeft met iemand anders maar ik ben daar wel heel bang voor. Ik ben altijd in een zeer slechte bui als hij dan zo laat stilletjes bij me in bed schuift, en laat hem dat ook merken (dat is weer ruzie), terwijl ik me aan de andere kant heel erg schuldig voel omdat ik hem geen vrijheid/pleziertje gun. Ik vraag me af of ik raar reageer, of dat hij raar doet. Graag even een realiteitscheck of tip om hiermee om te gaan!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marcella7

Marcella7

07-05-2010 om 10:41

Dipi

Ik vind dat je heel eerlijk bent over hoe je zelf in het leven staat. Het is rot voor je dat je depressief bent en waarschijnlijk kun je niet anders doen dan je doet. Maar voor een heel sociaal figuur zoals jij je man noemt vind ik een per week weg echt niet veel. Je zult ws in je omgeving en hier op het forum tips krijgen dat je je een beetje moet verzetten en zelf een beetje fleurig moet gaan doen met je man maar ik kan me heel goed voorstellen dat je dat niet op kan brengen als je depressief bent.
Maar je moet beseffen dat leven met iemand zoals jij jezelf beschrijft voor heet partner heel zwaar kan zijn. Dat weet ik uit ervaring en dan was ik de depressieve variant. Dus ik denk dat je man zijn verzetje heel erg hard nodig heeft. Al was het tot twee uur 's nachts, maar een keer per week dan. Twee keer per week tot tien uur vind ik helemaal niet gek. Maar wat ik er meer achter hoor is dat je hem ook mist omdat hij al vaak moe is e.d. Heb je dat gezegd? Doen jullie ook wel eens iets leuks samen?
Je kan niet verwachten dat iemand altijd thuis blijft zitten, zeker niet als je het niet fijn hebt samen. Aan de andere kant heeft hij daar natuurlijk ook zijn deel in en mag je van hem ook initiatief en 'babysitten' verwachten. En vraag hem gewoon of, als hij iemand anders heeft, je dat meteen meldt.
Verder vind ik echt niet dat hij raar doet en ik zou hem meer gunnen dan je nu doet.

Marcella7

koentje

koentje

07-05-2010 om 13:16

Nee,

ik begrijp wel dat je het moeilijk vind dat je man weggaat met collega's ook omdat je er zelf al niet echt van kan genieten.in die zin ben je niet raar...
Het is moeilijk als je zo anders bent binnen een relatie. Ik denk wel dat je hem zijn vrijheid een beetje m oet gunnen, je kunt hem niet jouw waarden en normen opleggen omdat jij minder sociaal bent aangelegd, minder een groepsmens bent en meer behoefte hebt aan de rust van thuis zijn.

Ik denk dat het helpt als je vaste afspraken maakt over zijn uitgaan. Het is inderdaad wel een punt als hij het huis en jouw aanwezigheid als een soort hotel gaat zien en jij veel alleen moet doen. Dus daar zou ik afspraken over maken. Verder denk ik dat het goed is als jij ook wat meer tijd neemt voor jezelf;iets gaat doen wat jij lekker of leuk vindt. En dat hij dan zorgt.
Op zich begrijp ik je man ook prima dat hij uit gaat met collega's e.d. Wat ik niet begrijp is dat hij niet wilt dat je raagt waar hij geweest is e.d. Afhankelijk natuurlijk van de context waarin dat plaats vindt. Is het gewoon belangstelling dan is het raar dat hij er niet tegen kan, maar als er een shagerijnige ondertoon al bij voorbaat aan vastzit dan snap ik het wel.

Ik zou proberen goede afspraken te maken en dan ook niet te 'zeuren' om moeheid van de volgende dag, of laat thuis of dergelijke. Accepteer dan ook dat hij stilletjes laat in bed schuift en laat het niet merken als je je verongelijkt/boos voelt!

dc

dc

07-05-2010 om 14:18

Kinderen?

hoe oud zijn de kinderen? Met kleine kinderen vind ik het niet kunnen om de partner regelmatig alleen te laten tussen eten en bedtijd van de kinderen door. Maar als ze zichzelf al in bed kunnen stoppen, en jij toch liever thuis bent, dan zie ik het probleem niet zo.

Als je wil dat hij meer dingen met jou doet, dan zul je toch echt ook gezellig moeten zijn. Het klinkt nu alsof je het idee hebt dat hij van je wegvlucht. In elk geval klinkt de situatie zodanig complex, dat je hier echt het "juiste" antwoord niet gaat horen. Weet je waarom je zo depressief bent?

moi

moi

09-05-2010 om 14:16

Nee, niet raar

Hoi Dipi,

Ik denk dat je je man, als het maar 1x per week is, gewoon vrij moet laten. Anders verstik je hem. Sterker nog, ik zou als het kan, ook voor jezelf een avond reserveren waarop je iets doet helemaal voor jezelf.
Ik hoop dat je je depressie kunt overwinnen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.