Relaties Relaties

Relaties

alleen

alleen

09-04-2011 om 21:26

Bij elkaar blijven voor de kinderen...?

Ik zit in een moeizame relatie, therapie hebben we al gehad, maar hielp niets. Uit elkaar gaan? Tsja, ik zie alleen maar ex-stellen die het waardeloos doen, geen goed voorbeeld dus. Financieel zitten we ook moeilijk, dus elk een eigen woning is niet eens op te hoesten.
Dus bij elkaar blijven voor de kinderen..Hoe doen mensen die in deze situatie zitten dat? Ga je dan elk je eigen gang? Doe je nog wat samen? Hoe ga je er mentaal mee om? ik wil graag adviezen van ervaringsdeskundigen ( dus niet het advies om toch maar te scheiden)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

10-04-2011 om 11:21

Nou

zoek hier maar eens in het archief, ik denk dat ik een goed voorbeeld ben van een goed verlopende scheiding.

We gaan nog net niet samen opvakantie, maar beiden onze agenda omgooien omdat we dan met z'n 3-en kunnen schaatsen op natuurijs is een kwestie van minuten.

fladder

fladder

10-04-2011 om 12:47

Tja...

Je ziet alleen de negatieve dingen en hebt besloten de situatie te laten zoals het is. Scheiden is niet makkelijk, je zal er niet rijker van worden, maar alleen jij kan de vraag beantwoorden: "Wil ik op deze manier oud worden?"
En: "Is mijn relatie een voorbeeld voor mijn kinderen over hoe een relatie hoort te zijn?"
En ook (afhankelijk van de vorm van moeizaamheid van je relatie): "Verdien ik niet beter?"
Ik heb destijds (na lang en veel proberen) wel de knoop doorgehakt. Inkomen is inmiddels onder minimumniveau, maar ik kom er van rond (net als veel anderen die de tering naar de nering moeten zetten), en dat ik niet meer op mijn tenen hoef te lopen en continu op scherp moet staan om problemen te voorkomen vind ik nog elke dag een zegen!

Hoe ik het zie

Mijn ouders zijn altijd bij elkaar gebleven, en waarom......... omdat dat zo hoorde. Ik ben dus in een liefdeloos gezin opgevoed en dat heeft best een hoop schade aangericht.
Ik zit zelf nu in een scheiding, en ga bijna verhuizen naar mijn nieuwe huis. De afgelopen maanden zijn heel erg zwaar geweest en heel erg pijnlijk en moeizaam, maar er hebben ook hele mooie momenten in gezeten. Voor de komende tijd verwacht ik echt niet dat alles nu goed zal zijn. Er zullen nog best hele zware tijden aan gaan komen, maar er is ook weer ruimte, ruimte om zelf keuzes te maken, om een ander leven te gaan leven en nog veel meer.
Het is echt niet alleen kommer en kwel, ik heb er nl van geleerd dat ik veel meer vrienden heb dan ik ooit gedacht heb, en ook mijn eigenwaarde is weer stijgende
Muizemeis

over leven

over leven

12-04-2011 om 20:39

Alleen

Ik begrijp heel goed dat je overweegt om voor de kinderen bij elkaar te blijven. Dat is voor mij ook een optie geweest die ik serieus heb overwogen. Dit in reactie op hoe om te gaan met een man die verliefd op een ander is en daar mee een relatie is aangegaan. Ik kwam er snel achter dat ik dat niet kon. Maar nu wonen we nog een tijdje samen omdat ik pas een woning kan krijgen na de scheiding. Dat gaat redelijk. Eerlijk gezegd ook omdat de verwachtingen vanuit mij anders zijn.
Vanuit die ervaring kan ik je aanraden om heel goed te bedenken hoe jij je zou voelen als er een ander is in zijn leven. Of zou hij er mee om kunnen gaan als jij iemand hebt. En hoe ga je daarmee om richting de kinderen? Natuurlijk kan het heel discreet. Maar in ons geval is dat niet gelukt. De affaire van man staat al maanden op nummer 1 in de roddeltoptien in ons dorp. Tja dat maakt de kans groot dat kinderen op straat iets opvangen.
Wat wij nu nog samen doen: Het ochtend ritueel om de kinderen naar school te krijgen. Als we thuis zijn eten we 's avonds samen. Het huishouden gaat als vanouds, maar dit is duidelijk een tijdelijk iets. Als het langdurig wordt zou ik dat anders oplossen. De weekenden zijn te lang om samen te zijn dus zijn we om de beurt weg. Op de avonden dat we samen thuis zijn kijken we wel eens samen tv. Of we babbelen wat. Maar er gebeuren soms ook dingen waaruit oneenigheid voortkomt. Of minimaal verwijten onderling.

Financieel is het belangrijk om er rekening mee te houden dat je zolang je getrouwd bent verantwoordelijk bent voor elkaars schulden, en er blijft de hypotheek die je samen hebt. Wat gebeurd er als 1 van jullie het deel van de hypotheek niet meer kan opbrengen? bijvoorbeeld door verlies baan, of door onverantwoorde uitgaven.

Ik weet niet waarom jullie relatie moeizaam is. Maar als de liefde gewoon over is, maar jullie zien elkaar nog wel graag en kunnen goede afspraken maken dan is dit misschien wel een haalbare optie.

Is er nog wel liefde, maar gaan er dingen moeizaam wegens ergernissen of financiele problemen of...., dan los je dat met deze optie niet op.

Misschien is het een optie om even een time out te nemen zodat jullie beiden even rustig de tijd hebben om alle opties op een rijtje te zetten. Is het financieel wel haalbaar om tijdelijk, bijvoorbeeld voor een half jaar een kamer erbij te huren? De kinderen blijven in dat half jaar gewoon thuis wonen en jullie wonen om de beurt in de gehuurde kamer en bij de kinderen. Dit geeft ruimte om van wat meer afstand de opties nog eens te bekijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.