Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Jo Hanna

Jo Hanna

26-10-2009 om 21:34

Bij opa logeren?

De opa van mijn dochter (vader van mijn ex) woont op ruim vier uur met de trein van ons af. Hij en zijn vrouw willen dat mijn dochter bij hem komt logeren. Ik ben niet van plan haar te brengen en halen met de auto. Mijn leven als alleenstaande moeder is zonder dit soort idiote tripjes (2,5 uur heen, 2,5 uur terug, en dat twee keer, want zij hebben geen auto) al energieslurpend genoeg. Ik heb voorgesteld dat ze een huisje huren dichter in de buurt. Dat kan niet. Ze beroepen zich op armlastigheid. Nou geloof ik wel dat zij denken dat ze arm zijn maar ze zijn het feitelijk niet: ze hebben een dure hobby en voor tienduizenden euro's apparatuur in huis staan. Maar ja, ik kan natuurlijk niet zeggen dat ze hun prioriteiten kennelijk niet op orde hebben. Nou willen zij het oplossen door dochter te komen halen met de trein: voor hun een reis van bijna negen uur! Je kan niet zeggen dat ze er niks voor over hebben! Voor dochter (5 jaar) dus ruim vier uur. En dat twee keer binnen drie of vier dagen. Ik zou een treinreisje hartstikke leuk vinden, van een uur, anderhalf. Maar vier uur in de trein voor een vijfjarige? Ik vind het heel erg veel. En zij praten erover of het peanuts is. Ik vrees dat als ik voet bij stuk hou, de relatie tussen ex-schoonvader en mij flink bekoeld zal zijn. En ik begin dus (?) erg aan mezelf te twijfelen of ik niet overdrijf. Om dat nou toch maar even serieus te checken: wat vinden jullie? Is het normaal om een vijfjarig kind voor een logeerpartijtje van een paar dagen twee keer ruim vier uur te laten reizen?
Dank & groet, Jo Hanna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

26-10-2009 om 21:41

Middenweg

1x trein, 1x auto.
En dan de treinreis als onderdeel van het logeren zien.
Mijn vierjarige zou helemaal blij worden van dit idee.
Maar goed die overleefde ook op 3.5 jarige leeftijd 10 uur in de bus hangen in zuid-Afrika. En vond het prachtig.

Je hoeft namelijk niet stil te zitten in een trein.
Je kunt wat heen en weer lopen en je hebt de onverdeelde aandacht van opa en (bonus)oma.

Ik mag graag met dochterlief treinreizen maken van een dag.

Ik zou het dus middelen, jij 1x rijden en opa 1x met de trein.

Hanne.

Hanne.

26-10-2009 om 21:44

Verschil is 1,5 uur

Ik probeer het van de andere kant te bekijken. Als je met de auto gaat kost het 2,5 uur reistijd, als ze met de trein gaat 4 uur. Verschil is dus 1.5 uur (enkele reis).

Als ik naar mijn kind kijk zou die 100X liever 4 uur in de trein zitten dan 2,5 uur in de auto, dus ik zou het geen probleem vinden, ik vraag me eerder af hoe het zit met overstappen etc etc.

Misschien dat je een tussenoplossing kan vinden waarbij haar deels brengt en deels haalt, misschien dat je zo een onhandig overstapmoment kan voorkomen waarmee de totale reistijd ingekort wordt.

Polly Shearman

Polly Shearman

26-10-2009 om 22:03

Hmm

Hoe is de band met opa? kinderen van vijf willen nl nog al eens "ineens" naar huis willen van een logeerpartij. En dat is dan toch lastig als het zover weg is.
Is je dochter gewend om te gaan logeren voor een paar dagen.
Is het geen oplossing om zelf in een bungalow in de buurt van opa en oma te verblijven, ben je er zelf ook lekker even uit, en hoef je niet veel te reizen op 1 dag.

Ik zou het niet doen denk ik, ik ben een moederkloek en zover weg voor een paar dagen? hmmm. Maar goed niet iedere 5 jarige is hetzelfde!

groet, polly ( ik ben een zeikerd misschien)

*bella*

*bella*

26-10-2009 om 22:44

Leuk toch

Afgezien van hoe je zelf tegen dingen aankijkt (ik zie treinreisjes zelf niet als straf en heb mijn kinderen heel wat meer laten reizen, maar dat is allemaal persoonlijk) ben ik ook van mening dat je familie de kans moet geven iets te hebben met je kind. Het is toch geweldig dat ze dit zo graag willen en dat ze er zoveel voor over hebben? Als het je niet té veel kost zou ik het zeker doen! Voor hen én voor je kind. Tenzij kind niet wil, of iid heimwee achtig aangelegd is oid (dan zou ik zelf in de buurt gaan zitten) Zelf vind ik dat altijd het belangrijkste. Ik heb twee kinderen waarvan er eentje toch altijd twijfelt, en het liefst eigenlijk niet logeert. Dan is het pech voor opa en oma, ik doe wel mijn best haar te motiveren maar wil ze niet dan wil ze niet, en ik druk ze altijd op het hart gelijk te bellen mocht ze naar huis willen, ook midden in de nacht. De ander gaat graag en daar doe ik dan zelf ook genoeg moeite voor, om hem te laten logeren.

Rembrand

Rembrand

27-10-2009 om 09:06

Belangrijke vraag.

Wat wil het kind zelf ?
M.

Ik zou

als je kind zelf graag wil zou ik het doen.
mijn kinderen zagen treinreisjes nooit als *verplicht lang stilzitten*.
ze vonden het geweldig,spelletjes doen onderweg,een broodje eten,een boekje voorlezen.reizen was voor hen: een klein feestje.
zelfs al wij 12 uur in de auto zaten om op vakantie naar frankrijk te gaan,en wij als ouders het erg vermoeiend vonden,vonden de kinderen het dus alleen maar: erg leuk!
overigens vind ik dat jouw dochter boft met zo,n geweldige opa ,die zoveel voor haar over heeft.

Laat je ex

het logeerpartijtje bij zijn ouders organiseren. Dan ben je toch klaar. Lijkt me redelijke verdeling, jij organiseert vast ook al de logeer partijtjes bij je eigen familie? Laat ze het met je ex opnemen. Succes!!!

Tinus_p

Tinus_p

27-10-2009 om 10:52

Normaal

JoHanna:
"Om dat nou toch maar even serieus te checken: wat vinden jullie? Is het normaal om een vijfjarig kind voor een logeerpartijtje van een paar dagen twee keer ruim vier uur te laten reizen?"
Wat 'normaal' is, doet er niet zoveel toe. Je schoonouders wonen nu eenmaal 4 uur verweg.
Zoals gezegd, wat jij erg lijkt te vinden (4 uur treinen) hoeft voor een kind van 5 niet erg te zijn. Evt kun je er wat afhalen, door haar iig naar het dichtstbijzijnde station te brengen.

Mees

Mees

27-10-2009 om 19:15

Wat lief van opa

Dat hij zijn kleinkind op wil halen! En wat fijn dat ze hun kleindochter zo graag zien! Weet je, ik denk dat je er niet teveel over moet piekeren. Ja, ik vind het best veel, 4 uur. Maar als het teveel blijkt te zijn, dan weten opa en oma en jij dat na afloop ook weer! Ze zal er niks aan over houden, als het een beetje lang blijkt te duren...En ze krijgt er fijne dagen voor terug.
Als je het niet doet, dan weet je het nooit! En bovendien heb je dan misschien wel een teleurgestelde opa en oma!
Dus wat zou je tegenhouden??

groetjes, Mees

Fraz

Fraz

27-10-2009 om 19:28

Ik zou

idd kijken hoever ik kindlief wil/kan brengen en dan de rest met de trein. Dus spreek met opa/oma halverwege ofzo af. Drink daar een bakkie koffie met z'n allen en hups kind en opa/oma verder met de trein en jij terug naar huis. Vind het ook lief van opa/oma en zou zeker kijken in hoeverre ik mee zou kunnen werken om de reis een stuk te bekorten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2009 om 21:33

Ik zie het probleem

Jo Hanna, ik zie serieus het probleem niet van de treinreis. Echt hoor, een reis van vier uur kan vreselijk leuk zijn, ook voor een kind van vijf jaar. En opa moet dan maar een huisje in de buurt huren? Met alle respect, we hebben het over een reis van een paar uurtjes, niet over een wereldreis!
Natuurlijk gaat opa geen huisje huren. Opa heeft namelijk geen moeite met die reis, en gelijk heeft hij. Volgens mij zie je veel te veel beren op de weg. Mijn kinderen zijn inmiddels zeer ervaren treinreizigers (al vanaf de babyleeftijd), en hebben eigenlijk een hekel aan autorijden. In de trein kun je namelijk lopen, spelen, spelletjes doen, DS'en, lezen, kletsen, rondkijken, eens op een andere plek gaan zitten, verstoppertje doen, de conducteur komt kaartjes knippen etc. Onderweg stap je eens over, haal je een lekker broodje bij de kiosk etc.

Groet, ijsvogeltje (met alle familie ver weg)

schuldgevoel

schuldgevoel

27-10-2009 om 21:47

Ach het kan altijd erger....

Zelf krijg ik het al spaansbenauwd als iemand anders dan oma & opa die om de hoek wonen wil dat mijn kinderen komen logeren. En zelfs bij hun doe ik al moeilijk... niet te vaak. Krijg hier veel negatieve reacties op. Mensen voelen zich (begrijp ik wel) beledigd. Maar zo is het niet bedoeld. Ik vind het gewoon heel moeilijk. Dan krijg ik dingen te horen als niet eerlijk tegenover kind etc. Ik wil gewoon dat zij in hun eigen bedje slapen. Erg he, dus zo erg ben jij niet Ik zou echt nachten wakker liggen als opa & oma de kinderen bv mee op vakantie willen nemen. Ik weet niet waarom ik dit heb en ook niet of er andere moeders bestaan die hier ook zo'n moeite mee hebben. Als kind heb ik wel mijn moeder en zus verloren, misschien dat dit ermee te maken heeft. Doordat ik zo ben heb ik mensen gekwetst en ook verloren. Maarja ik wou je alleen even vertellen dat je best wel meevalt hoor. succes gewenst met het vinden van een oplossing!

valeska

valeska

28-10-2009 om 09:31

Bijna 3 uur..

Hoi,

mijn ouders wonen in Belgie.
Mijn dochters ( 3 en 5) breng ik met de trein tot halverwege, daar drinken we een kopje thee en de kindjes gaan even naar de wc, rennen een beetje heen en weer, en vervolgen dan de reis met oma. Daar nemen ze ook nog een tram of een taxi, bij elkaar ( vanaf huis) zijn ze wel 4 uur bezig met reizen. Ik denk dat het voor mij en oma zwaarder is dan voor hen!
Ik geef wat te drinken, en wat lekkers mee, en een kleurboekje etc. Ze kunnen in de trein ook rondlopen, en volgens mij vinden ze het leukMijn moeder neemt post it blaadjes mee waarop ze tekenen en die ze door de hele coupe plakken. En weer erafhalen

Ik vond het de eerste keer ook zwaar voor ze etc, maar het blijkt erg mee te vallen. We deden eerst een weekend, maar nu kunnen ze al vier of vijf dagen blijven en ze vinden het heel erg leuk!
Opa's en oma's zijn leuk en belangrijk voor kinderen, denk ik echt.
succes!

Jo Hanna

Jo Hanna

28-10-2009 om 10:15

Ben niet zo gemakkelijk

Ik merk dat ik niet om ga van jullie relativerende opmerkingen. Dat heeft natuurlijk ook achtergronden die nog niet in de eerste posting stonden. De vraag staat niet voor niks in relatieproblemen
Laat ik het eufemistisch zeggen: de relatie tussen mij en opa en vriendin is puur functioneel, omdat ik nou eenmaal de moeder van zijn kleinkind ben. Zij zijn aparte types in ik moet flink wat geduld oefenen om met ze om te kunnen gaan. Zij hebben de neiging om te vinden dat andere mensen de problemen waar zij tegenaan lopen bij het contact met de kleinkinderen maar moeten oplossen. Dat heb ik in het verleden ook steeds gedaan. Ik heb al heel wat geregeld en gedaan om ervoor te zorgen dat zij mijn kinderen konden zien. Maar ik merk dat ik het zat ben.
Verder wil ik het logeerpartijtje even in de context plaatsen: dochter gaat sinds de zomervakantie naar groep drie. Dat is erg intensief voor haar. De herfstvakantie was voor haar echt belangrijk, om even afstand te nemen. In de kerstvakantie gaat ze als alles doorgaat drie keer van huis: naar haar vader (ruim een uur rijden), samen met mij logeren bij oma (zijn moeder, ruim anderhalf uur rijden) en dus logeren bij opa. Ik vind het ook zonder die treinreis al erg veel maar omdat ik het contact tussen grootouders en kleinkinderen belangrijk vind, wilde ik dat dus anders invullen.
Ik heb dit met de vriendin van opa besproken. Dat was een prima gesprek. Maar vorige week spreekt opa een boodschap in op mijn antwoordapparaat alsof dat gesprek nooit heeft plaatsgevonden: trein kan best, geen probleem. Ik ervaar dat als niet zo respectvol, om maar gewoon het feit dat ik ergens een probleem mee heb voor het gemak te negeren.
Ik ben ook geneigd om uiteindelijk mijn ex maar verantwoordelijk te maken voor het contact van zijn kinderen met zijn vader. Zoals de oplettende lezer heeft opgemerkt, ben ik nu degene die zowel de contacten met zijn vader als met zijn moeder onderhoudt, en natuurlijk met mijn eigen ouders. Dat is eigenlijk gewoon teveel. Door de scheiding blijft er maar een halve vakantie over en daarin moeten dan al die bezoekjes worden gepropt. Als daar dan zo'n een reis bijkomt, vind ik dat zowel voor mezelf als voor mijn kinderen een heel gedoe.
Dank voor jullie reacties. Ik heb ze echt door mijn hoofd en hart laten waaien maar het heeft niet meer ruimte opgeleverd om het toch maar te gaan doen. Ik geloof ook niet dat die ruimte er nog komt. Nu nog een manier vinden om dat op een rustige manier naar hun toe te communiceren en te kijken of er dan toch nog een alternatief idee komt bovendrijven. Ik vind het namelijk wel leuk voor dochter als het toch door kan gaan.
Groet, Jo Hanna

Mees

Mees

28-10-2009 om 11:16

Jo hanna

Deze laatste posting van jou is een stuk duidelijker waar het werkelijk om gaat. En in dat geval veranderd mijn mening ook. Ik kan me goed voorstellen dat het dan te veel wordt in de kerstvakantie. Rust is ook belangrijk. En ik vind het harstikke goed van je dat je het contact tussen opa en kleinkind belangrijk vind, en ik vind dat je daar al heel veel moeite voor doet. Maar aangezien het jouw ex-schoonvader is, vind ik het vooral de taak van je expartner om dit logeerpartijtje te regelen in zijn tijd. (wanneer ze bij haar vader is)
Ik kan me voorstellen dat het je wat teveel vind worden zo.

groet Mees

Hilde

Hilde

28-10-2009 om 11:47

Jo hanna

Ik sluit me aan bij Mees. Leg dit bij je ex-partner neer (is nu wel makkelijk voor hem).

Hilde

dit verhaal veranderd de hele situatie ,je denkt dat het veel te vermoeiend is voor je kind,en dat zou weleens kunnen kloppen.
niet doen dus,en je x het zelf op laten lossen met zijn vader.

valeska

valeska

28-10-2009 om 20:14

Tja

Nee, dat zou ik ook niet doen.
Bij ons is de situatie zo dat zo een uitstap voorafgegaan en gevolgd wordt door een paar daagjes rust. Anders vind ik het ook te veel. En mijn exman gaat er naar toe, slaapt er een nachtje, en rijdt ze dan savonds weer naar huis. Zo combineren we zijn tijd met de kinderen en het bezoekje aan opa en oma op een handige manier.

Succes verder! Fijn dat je goed oplet wat goed voor je kind is en ook openstaat voor contact met de grootouders...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.