Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Ruziemaakster

Ruziemaakster

08-02-2011 om 16:29

Boomerang-ex

Het gebeurt stelselmatig dat mijn vriend naar zijn ex-vriendin toe trekt wanneer wij ruzie hebben. Soms belt hij haar al dezelfde avond, zodra ik zijn voordeur achter me heb dichtgeknald... We hebben een lat-relatie van 1,5 jaar. Ik vind het vreselijk dat ik bij elk wissewasje tussen ons bang moet zijn dat hij weer contact met haar opneemt. Het is in het verleden een keer gebeurd, dat ze ook met elkaar naar bed zijn geweest. Hij was verdrietig, zij heeft hem verleid, en hij ging erop in. Dat heb ik hem vergeven... of eigenlijk niet, want ik sla hem er geregeld mee om de oren. Maar eigenlijk vind ik het nog erger dat hij met haar de problemen tussen ons bespreekt. Dat voelt voor mij als hoogverraad. Zodra onze ruzie weer wordt bijgelegd, verdwijnt die ex ook weer op de achtergrond. Want dat is een 'eis' die ik dan stel en hij geeft zelf ook toe dat het contact onzuiver is. Maar zodra wij ruzie hebben, is voor hem de relatie 'over', hoeft hij geen rekening met mij te houden en kan hij dus gewoon weer contact met haar opnemen. Ze wonen bij elkaar in de buurt, dus hij valt daar dan om de haverklap binnen: even wat drinken, een klusje doen, daar gaan eten, haar oppikken voor een wandeling in het bos... Zij houdt kennelijk de hoop dat hij bij haar terugkomt? Het verbaast me dat zij zo met zich laat sollen, want hoe vaak hij haar alweer heeft laten vallen omdat wij het weer bijlegden... en toch staat ze elke keer weer voor hem klaar als hij haar nodig heeft. Dit patroon begint me zo langzamerhand zó de strot uit te komen dat ik me afvraag of ìk niet enorm met me laat sollen. Wat moet ik hier nou mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

08-02-2011 om 16:35

Jee

Zoals mijn man altijd zegt "dat we ruzie hebben, betekent nog niet dat we uit elkaar gaan, het hoort er gewoon bij af en toe". (Ik heb nogal verlatingsangst).

Dus voor mij zou iemand die doet alsof de relatie voorbij is bij een ruzie niet acceptabel zijn. Juist op dat soort momenten leer je op iemand te vertrouwen.

Het klinkt alsof je dat vertrouwen eigenlijk al kwijt bent (terecht vind ik). Persoonlijk zou ik er dan een streep achter zetten.

Winona Ryder

Winona Ryder

08-02-2011 om 16:38

Mij valt op

"Het verbaast me dat zij zo met zich laat sollen, want hoe vaak hij haar alweer heeft laten vallen omdat wij het weer bijlegden... en toch staat ze elke keer weer voor hem klaar als hij haar nodig heeft" Mij valt juist op dat jij hetzelfde doet. Je neemt hem steeds maar terug, vergeeft hem (of een beetje) dus houd je het zelf ook in stand. Sluit mij aan bij dc, ik zou er ook een punt achter zetten, dit lijkt mij niet een relatie waar beide partijen gelukkig van worden.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

08-02-2011 om 17:04

En als je eens met die ex gaat praten?

Zelf heb ik ook weleens contact met een bepaalde ex opgenomen onder het mom van "uit is uit". Het ging trouwens om een advies om mijn huidige relatie te redden, ik heb dus niet uitgebreid alle mankementen met die ex besproken en ben al helemáál niet de koffer ingedoken. Ben niet eens bij hem in huis geweest, het ging per mail/chat. Ook kon ik me de verontwaardiging van huidige vriend wel voorstellen, ben het met je eens dat intieme gesprekken eigenlijk nog erger zijn dan sex. Achteraf was het excuus van "hij is degene die me het beste hierin kan adviseren" een manier om een vage nieuwsgierigheid te bevredigen om te weten hoe het met hem ging, kennelijk was de vlam toch nog niet helemaal uitgedoofd. Ik heb de beslissing genomen om nooit meer contact met die ex op te nemen, heb hem voor mezelf verboden terrein verklaard en volledig te gaan voor mijn vriend en de vriendschap met die ex daarvoor op te offeren. Vanuit die levenservaring het volgende:

Die ex wil hem nog steeds, dat is duidelijk. Hoewel ik helemaal geen jaloers type bent vind ik dat je haar in dit geval best mag laten weten dat ze van jouw vent moet afblijven, hoe "uit" de relatie op dat moment ook is. Dat zal wel weer de nodige discussies met je vriend opleveren want ze zal hem bij de eerste gelegenheid over jouw bezoek/telefoontje/brief vertellen. Je vriend vindt haar ook nog best leuk al denk ik niet dat hij stiekem verliefd op haar is. Als er relatieproblemen zijn denkt hij: zij is er ook nog. Tweede keus dus. Ze laat zich dus duidelijk misbruiken, als hij echt nog wat in haar zag zou hij achter je rug om contact met haar hebben als jullie relatie weer in beter vaarwater zit en (uitgaande van mezelf) ik denk niet dat dit niet het geval is.

Als hij zijn relatieproblemen met iemand wil bespreken, dan dus niet met haar. Laat hem dat beloven en als de situatie daar aanleiding toe geeft mag je hem ook best een keer controleren (jaszakken, mobiel, mail, chathistorie).

Nog één tip: probeer dat exsex-slippertje er niet meer bij te halen, dat is maar olie op het vuur. Het gaat om het hele contact met haar, dat detail hoeft niet met name genoemd te worden.

Ik stel me even voor dat ik zijn ex ben

Een heerlijke stevige positie heb ik dan. Ik blijf een constante factor in zijn leven. Oké, hij heeft een vriendin, maar als het niet lekker loopt, komt hij fijn weer naar me toe. Ik ben er dan met raad en daad en trek natuurlijk helemaal partij voor hem. Als ik het heel slim speel, probeer ik me zo op stellen alsof ik zijn vriendin ook begrijp. Oh, wat zal hij blij zijn met mij. En hoe vervelender zijn vriendin, hoe leuker ik in zijn ogen word. En hoe vaker hij naar mij toe komt, hoe meer ruzie zijn vriendin maakt. Ik zit hier in een win/win situatie.

Misschien kort door de bocht genomen, maar ik zou niet weten waarom ze anders nog steeds de deur wagenwijd opengooit.

Tirza G.

Tirza G.

08-02-2011 om 19:18

Problemen

in de relatie worden nooit opgelost door er een derde partij in te trekken, tenzij het een betaalde therapeut is. Een ex, een schoonmoeder, een weetikveel: je moet sámen aan de slag en niet de aandacht afleiden met een 3e.

Tirza

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

08-02-2011 om 20:10

Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens

Exen, schoonmoeders, partijdige vrienden, nee, die moet je er niet bij hebben. Maar soms kan de visie van een wijze persoon wel degelijk helpen. Zoek dan bijvoorbeeld een vriend van de tegenpartij die op een neutrale manier tegen de problemen aan weet te kijken en het ook aandurft te bemiddelen.

Therapie is leuk en aardig maar er zijn altijd wachtlijsten en uit eigen zak betalen is peperduur.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.