Relaties Relaties

Relaties

Boze schoondochter

Boze schoondochter

28-03-2011 om 10:46

Dat weekend pff

Ik had een poosje terug als geschreven over dat mijn schoonouders graag met iedereen en alles een weekend weg willen. Maar ik wil dus eigenlijk niet mee, en zeker niet als we zo op elkaars lip moeten zitten, dus had ik voorgesteld (ge-eist) dat we in minimaal 3 huisjes zouden bivakkeren.
Nou is daar voor gezorgd, en ik (wij want mijn man vindt het dus ook vreselijk om ze intensief op elkaar te leven) blij.
Maar nu waren we dit weekend bij de leukste (dat dacht ik tenminste) schoonzus, maar zij vindt dat we het ook nog echt leuk moeten vinden... En dat moeten we dan doen voor haar ouders.
Ik was wel van plan het weekend een vrolijk masker op te zetten, en met zoveel mogelijk dingen mee te doen, maar ze kan toch niet van me eisen dat ik (we) het echt leuk ga vinden?
Ik vind die redenatie zo vreemd.
Ze vond het ook bijzonder flauw van me dat ik het uitje van 5 jaar geleden niet leuk vond toen sliepen wij op de bedbank i het "feesthuisje" en mochten na een drukke dag pas gaan slapen als iedereen klaar was met spelletjes doen. Dus na een dagje pretpark om 12.30 pas klaarmaken voor de nacht.
Dus ik mag dan wel een eigen huisje hebben, maar ik moet wel meedoen met alle sociale activiteiten (tot in de late avond)
O? Ik dacht dus dat we de oplossing hadden en dat iedereen er mee kon leven.
Hoe mijn schoonouders erover denken weet ik overigens nog niet, ik wil het onderwerp eigenlijk niet aanbreken voor het zover is. Maar ik weet nu al dat ik het niet ga trekken. Ik heb sowieso nooit zoveel energie dat ik een heel weekend met drukke dagen laat naar bed kan gaan. Maarja ik heb geen ziekte of aandoening dus ben ik niet normaal als ik niet een weekend (3 nachten) met een druk programma laat naar bed kan gaan... Ze vindt dat ik me niet zo moet aanstellen en een beetje door moet bijten.
En dat allemaal om mijn schoonouders een leuk weekend te bezorgen.
Kort door de bocht heb ik schoonzus gevraagd of ik echt hun weekend verknal als ik gewoon een uurtje eerder aftaai naar mijn eigen huisje om zo vrolijk de volgende dag weer mee te kunne doen, en het antwoord kwam neer op ja.
Ik ben hier echt zo verbaasd over?!
Vooral omdat deze schoonzus er 9 van de 10 keer niet bij is omdat ze een baan heeft met veel buitenlandse reisjes en dus bijna nooit iets meekrijgt van het gebruikelijke gekibbel.
Ik wil dit laten rusten en dan dat weekend gewoon mijn plan trekken (gewoon om 10.30 naar bed als ik moe ben). Maar binnenkort is schoonmoeder jarig dus zijn we met zijn allen bij elkaar en wil schoonzus dit in de groep gaan gooien, ik weet nu al dat het van mijn kant huilen wordt (ik ben nogal labiel de laatste tijd) en dat ze over me heen gaan walsen.
Ik laat me ook altijd makkelijk inpakken en durf niet zo goed voor mezelf op te komen, dus ik zit nu al in de stress voor zondag en dus het weekend.
Soms denk ik dat ik betere een punt achter mijn relatie kan zetten door dit soort gedoe.
Mijn man is ook erg kort door de bocht hij zei gisteren dat hij wilde dat zijn ouders dood zouden zijn, dan hadden we dat gedoe niet (hij heeft ook nooit een goede band met zijn ouders gehad).
Ik ben daar heel boos over, en ook erg verdrietig, zoiets zeg je toch niet!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ontaarde schoondochter

Ontaarde schoondochter

28-03-2011 om 11:25

Kom voor jezelf op!

Nou ja zeg je laat toch zeker je schoonouders niet je huwelijk verstieren?! Niks een punt achter je relatie zetten. Je moet gewoon leren om voor jezelf op te komen!

Als schoonzus er over begint op die verjaardag sta je op en zeg je hardop: "als jullie mij niet in mijn waarde kunnen laten heb ik hier verder ook niks meer te zoeken. Ik heb een andere mening dan jij en ben je het er niet mee eens, jammer dan. Ik pas me al genoeg aan aan jullie en nu daar ga ik mee op houden want het wordt toch niet gewaardeerd! Nu ga ik eens aan mezelf en mijn eigen gezinnetje denken, de mazzel!"

En dan loop je gewoon de deur uit! Zijn ze nou helemaal gek geworden daar. En stel dat er niemand achter je aan komt, ook goed toch? Ben je er gelijk helemaal vanaf

Sorry, ik ben een beetje fel vanmorgen maar ik lees dat je man gewoon wil dat zijn ouders dood zouden zijn om maar van het gezeur af te zijn .... dan zorg je toch zelf dat er een einde komt aan dat gezeur????

Krin

Krin

28-03-2011 om 11:47

Niet acteren

Die uitstand betekent niet dat je moet doen alsof je het leuk vindt. Meer dat je niet moet nadenken over leuk of niet leuk. Je bent er gewoon. Je gaat erin mee tot je er niet meer in mee wilt, en dan sla je onopvallend de weg naar je eigen huisje in.
Je bericht doet mij denken aan een kind dat opziet tegen een pleister die losgetrokken moet worden, en daar zo van in de stress schiet dat het echte lostrekken tien keer zoveel pijn doet dan nodig.
Ik begrijp dat het je hoog zit, maar haal de valse lucht eruit voordat je daar heen gaat, want anders maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

klaver

klaver

28-03-2011 om 11:54

Niet te veel woorden aan vuil maken

'Maar nu waren we dit weekend bij de leukste (dat dacht ik tenminste) schoonzus, maar zij vindt dat we het ook nog echt leuk moeten vinden. En dat moeten we dan doen voor haar ouders.'

Ik vraag me dan af hoe zo iets ter sprake komt. Ik zou niet bij schoonzus bedelen om bevestiging van mijn gevoel Je hebt je eigen huisje : klaar.

Ook een rotte schoondochter

Ook een rotte schoondochter

28-03-2011 om 12:00

Ik heb het idee

Dat jouw schoonzus er hetzelfde over denkt als jij, maar vindt dat ze zichzelf totaal moet aanpassen in zo'n weekend en vindt dat jij dat dan ook moet doen. "Ze" kan veel vinden, maar ik zou gewoon jezelf blijven en bij nog meer gezeur over dat weekend zou ik echt afhaken. Dus poot stijf houden en je nergens toe verplichten.

Ja de uitstand

leuk dat ik gequote wordt, het werkt, de ergernissen zijn een stuk minder. En verder, zodra ik thuis ben en toch nog mijn gal kwijt moet dan heb ik mijn eigen familie om tegen aan te roddelen en te klagen. Het is gewoon niet anders, maak het vooral voor jezelf makkelijk dat is het belangrijkste.

Maxime.M

Maxime.M

28-03-2011 om 13:02

Niet te veel op ingaan

Joh, inderdaad net als de rest zegt, gewoon iedere keer blijven zeggen dat het vast heel gezellig gaat worden. Je gaat nu toch ook al niet zeggen 'ja maar als ik moe ben ga ik om 22.30 naar bed", dat komt nu over alsof je dat op voorhand al bedacht hebt. Ik denk dat dat zo overkomt op je schoonzus, alsof je nu al de intentie niet hebt om het gezellig te gaan vinden.
Ik zou het onderwerp zoveel mogelijk vermijden vanaf nu en als het er toch op komt gewoon zeggen dat het vast heel gezellig gaat worden, verder zoals iedereen zegt op de 'uit-stand' gaan... Straks wordt het nog echt heel gezellig, zeker als je weet dat je ten alle tijden naar je huisje kan en naar je bed kan, dat is toch al een prettig vooruitzicht? Beter dan wachten tot de bedbank eindelijk open kan

Kees

Kees

28-03-2011 om 15:45

Gezeik

Dat jij en je man sowieso nog meegaan zeg! Jullie hebben een groot hart…te groot als ik al dat gezeik van die familie zo lees en dan begint die schoonzus ook nog eens eisen te stellen over wat je wel en niet leuk moet vinden.

"Joh, wees blij dat we meegaan en zeik verder niet".

Als ze er weer over beginnen zeggen: "Joh, begint dat gezeik nu weer over welke kop ik wel en niet moet opzetten en wat we wel en niet leuk moeten vinden, kennelijk wordt onze aanwezigheid toch niet gewaardeerd, dus de groeten…".

Tirza G.

Tirza G.

28-03-2011 om 17:28

Geweldig

O, geweldig. Niet alleen bepaalt De Familie hoe jij je tijd besteedt en met wie, ze bepalen ook nog hoe je het moet vínden. Dat is pas efficient.
En Wij Vinden Dit Leuk Jongens, anders wordt ma boos. Tjongejongejonge, als het niet zo dieptriest was zou ik meteen stukken The Godfather gaan quoten. Maffiosi zijn ook heel erg into family.

Tirza

Poe poe!

Dat allemaal om een 'gezellig weekend'.

Bij een gezamenlijk weekend is het wijs om een paar (!!) vaste momenten te kiezen en verder iedereen vrij te laten. Een verplicht volgepland programma is vragen om problemen.

Je schoonouders denken dat het gezin van X jaar geleden nog steeds in die vorm bestaat. Dat is niet meer. Das war einmal.

Veel sterkte ermee en ik hoop dat de realiteitszin de kop opsteekt!

dc

dc

29-03-2011 om 10:41

Emigreren

Gewoon emigreren, doet wonderen voor familierelaties

Ik zou veel meer mijn eigen plan trekken. Het is blijkbaar toch nooit goed, dus dan doe je gewoon wat je wilt.

Anna

Anna

29-03-2011 om 11:25

Schouders eronder...

Lieve boze schoondochter

Je weet het treffend te verwoorden (ik mag toch wel even heel hard lachen he !!!), ik heb net zo'n schoonfamilie!

Hoe herkenbaar ook, maar ik kan je slechts een paar tips geven die je wellicht zelf ook al wist.

In elk geval heb je gelukkig je EIGEN huisje, en dat blijft lekker jouw huisje (wordt niet het feesthuisje, want jij bent gewoon geen avondmens, punt!)

Laat de irritaties een beetje van je afglijden (de "uit-stand") en trek ook enigszins je eigen plan.

Ruzies tussen schoonpa en dochter die uit de hand dreigt te lopen. Lekker naar je eigen huisje gaan, je hoeft er niet eens woorden aan vuil te maken, gewoon als jij het welletjes vindt taai je rustig af!

S Avonds idem dito; ben je moe, wil je lekker je bed in, zeg je toch gewoon " ik ga m'n bed in, ik ben moe".. Klaar en punt uit, niet ingaan op kreten als " doe niet zo ongezellig"......

Ik zou je huisje lekker als toevluchtsoord gebruiken als het even niet meer gaat (ff op adem komen) en daarna gewoon weer schouders er onder en doorgaan...

Sterkte !!!

gr. Anna

Annie

Annie

29-03-2011 om 12:41

Sluit me aan

Wat verschrikkelijk zeg, dat het zo ver komt dat je gillend een vakantiehuisje uitrent. Fijn dat je eigen huisje hebt, heb je tenminste een toevluchtsoord. Een beetje water bij de wijn kan best wel, maar het is niet de bedoeling dat je een hele sloot water bij je wijn moet gooien, want dan is die niet meer te drinken...
Een kleine tip: zorg voor wat te eten voor in je eigen huisje en hou hun problemen vooral bij hen. Daarmee bedoel ik: als jij iets, volgens de familie, voor hen verpest, is dat HUN probleem, niet die van jou.

Bellefleur

Bellefleur

29-03-2011 om 12:56

Schoonvader

En misschien zou je je schoonvader zo nu en dan uit kunnen nodigen in jouw huisje/oase van rust.

klaver

klaver

29-03-2011 om 14:54

Probeer vooral geen steun te vinden bij een van de familieleden voor jouw visie. Zorg dat je krijgt wat je wilt en communiceer daarover openlijk. Jouw schoonvader, bijvoorbeeld, is het misschien met je eens, maar heeft ook allerlei loyaliteiten binnen de familie. Dat dat voor de 'leuke' schoonzus geldt, heb je al gemerkt. En, toch veel plezier dat weekend!

Fijn narcissa

precies, hoe minder jij geeft (of er om geeft, dat is de vervolg stap denk ik) hoe minder je die ergernissen en stress hebt, ook beter voor je relatie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.