Relaties Relaties

Relaties

eleni

eleni

03-01-2009 om 00:48

Drank [voor 11-jarige]

Mijn man en ik hebben hebben vier kinderen. Daar de jongste drie deze avond bij oma blijven slapen, vonden we het wel iets om deze avond even iets in de pub te gaan drinken. Onze oudste zoon mocht mee, hij is 11 jaar Het gebeurt niet vaak en hij was erg fier. Ook mijn schoonzusje ging met ons mee. We bestelden elk een drankje, mijn zoon een frisdrank en ik dronk een baileys. Mijn zoon vroeg mij even later hoe mijn drankje heette en zei dat hij het erg lekker vond. Ik wist het niet, maar mijn man had hem blijkbaar even laten proeven, ok. Even later bestelt mijn man nog een rondje. En hij zei o.a. “2 baileys”. Mijn schoonzus en ik vroegen onmiddellijk of die 2e baileys voor mijn zoon was??? Ja dus, want hij wou dit ook wel. Wij hebben onmiddellijk duidelijk laten horen dat dit niet kon en hij heeft zijn bestelling veranderd. Hij heeft dan wel nog met mijn zoon zitten lachen dat mama dit niet wou… En heeft verder deze avond, ook thuis, geen woord meer tegen me gezegd. (ik ook niet trouwens). We hebben hier nu wel ruzie over, maar ok, dit gaat wel over. Ik maak me vooral zorgen over de houding van mijn man. Als hij nu zelf al zijn zoon aanzet om te drinken, hoe zal dit dan gaan wanneer hij 15 is? Ik ben zelf helemaal niet conservatief in dat soort dingen… denk ik. Maar je zet een kind van 11 toch niet aan om baileys te drinken!!! Dit maakt me echt bang.
Hoe moet ik hier nu op reageren? Erover praten kan duidelijk niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

03-01-2009 om 09:13

Toch

Toch nog een keer goed erover praten, maar niet met zoon erbij. Weet hij wel van de gevaren van drank voor een kind (met onvolgroeide hersens)? Je wilt ook graag 1 lijn over de opvoeding, zeker over dit soort dingen.

Holiday

Holiday

03-01-2009 om 10:00

Je man weet het misschien niet

Heel veel mensen zijn helemaal niet op de hoogte van de schadelijke gevolgen van drank voor kinderen. Onlangs zijn er resultaten bekend gemaakt van een nieuw onderzoek. Het laten proeven van een slokje verandert al dingen in het kinderbrein. Het maakt de kans dat het kind op oudere leeftijd alcohol lekker gaat vinden groter.

Is het een idee om eens iets over dit onderzoek op te zoeken op internet en te laten lezen aan je man?

Ik heb het een poos geleden besproken met mijn gezin toen we aan tafel zaten te eten. Dat is ook nog een idee misschien? Dat was wel prettig want zo weten man en zoon meteen hoe je er over denkt en dat het heus niet alleen jouw (in hun ogen misschien bekrompen) mening is.

Bij ons

Kregen mijn zoons 12 en 14 jaar een flesje Flughel onder de kerstboom van mijn zus. Ik vond het erg vreemd en zei"ik hoop dat het lang houdbaar is want ze mogen het niet voor ze 16 zijn" Mijn kids vonden het ook raar dat ze dat kregen.Mijn moeder en zus en nichtje vonden mijn reaktie vreemd.Het kan heus geen kwaad hoor als ze dat nu al drinken. Toen zei mijn zoon van 12"hebben jullie dan nooit op tv gezien wat drank met je hersens doet en zo ik drink het echt niet voor ik 16 ben hoor !"en toen waren ze uitgepraat ik was keitrots op mijn mannetje!

Marieke

Marieke

03-01-2009 om 13:37

Nuchterheid in de drankhysterie

Er is iets raars aan de hand met de drank in het land. Naarmate er meer waarschuwingscampagnes komen wordt er meer gedronken door jongeren.
Ik vind het niet normaal om een kind van 11 een glas Bailey's te geven, maar ook niet iets om volkomen van te flippen. Maar juist dat soort suikerdrankjes zijn gevaarlijk omdat je niet proeft dat je alcohol drinkt en dus makkelijk teveel drinkt. De grens van 16 jaar is voor mij arbitrair. Ik wil niet dat mijn kind zich met welke regelmaat dan ook klem zuipt en ik wil dat hij het verstand heeft om een glaasje te drinken voor het lekker of de gezelligheid en niet voor het effect. Dus niet "indrinken" voor een drooggelegd schoolfeest. Ik vind het belachelijk dat er op schoolfeesten niet meer wordt geschonken, maar niemand durft meer verantwoordelijkheid te nemen en en masse holt men achter elkaar aan in de antidrank hysterie. Met dat verbieden en dramatische gedoe lok je juist excessen uit bij pubers en een schoolfeest zou juist een veilige ogeving kunnen zijn waarin het kind zelf zijn houding kan bepalen. Het is een illusie dat je dat als ouders voor ze kunt bepalen.
Mijn puber (16) krijgt sinds zijn 13e af en toe een glaasje bier thuis en drinkt het laatste jaar wel eens een biertje met zijn sportmaten en dat is het. Als ik lees over al die enorme gevaren dan vraag ik mij af hoe mijn generatie (nadagen hippietijd) ooit nog heeft kunnen opgroeien tot verantwoordelijke volwassenen.

tonny

tonny

03-01-2009 om 14:09

Naar de pub

Niemand noemde dit nog, maar 's avonds naar de pub en een kind van 11 meenemen - dat vind ik een beetje raar. Je gaat naar de pub met als doel daar wat te drinken - en géén chocolademelk. Dat doen alle andere aanwezigen ook. Je gaat erheen om een avondje samen uit te zijn - maar in de kroeg zitten is geen avondje uit voor iemand van 11. Natuurlijk, hij voelde zich fier want hij werd ineens bij de grote mensen gerekend (en zijn vader liet hem iets grote-mensen-achtigs proeven) maar het signaal dat je afgeeft klopt niet.

Als je overdag tijdens een dag uit als gezin in een cafe even wat gaat drinken, prima, maar als uitgaansdoel - dat past niet bij iemand van 11.

tonny

Jesse_1

Jesse_1

03-01-2009 om 19:01

Alcohol drinken voor je 16e

Elk glas drank is alsof er een schuurpapiertje over de hersenen wordt gehaald (< 16 jaar) is mij verteld. Voor mij voldoende reden om onze kinderen NIET voor hun 16e jaar te laten drinken. Ook niet met kerst bij de Chinees het welkomstdrankje waar 'toch maar een laag % in zit'.
Wie weet hoe slim ik was geweest als ik niet had gedronken voor mijn 16e.
Onze oudste (8) zegt zelf: "je denkt toch echt niet dat ik alcohol ga drinken?!" Ik hoop dan ook héél erg dat hij er zo over blijft denken.
Als mijn man er anders over zou denken zou ik toch echt een héél stevig gesprek voeren. Alcohol is echt niet iets waarover je niet NIET op één lijn kunt zitten!!
Jesse

Prulletje

Prulletje

03-01-2009 om 21:41

Maar ik denk

Ik denk dat de zoon een klein slokje mocht proeven van pa. Zoon absoluut niet wist dat het een alcoholisch drankje betrof. En het bij de volgende ronde dus ook bestelde, want het was lekker!
Overigens vind ik een klein slokje proeven niet erg. Dit om nieuwsgierigheid en zelf stiekem slokjes uit de fles nemen te voorkomen.

Tihama

Tihama

03-01-2009 om 22:24

Uitleg

Veel mensen weten stomweg niet wát alcohol met het brein van kinderen doet. Het nog-niet-volgroeide brein van kinderen. Ik heb een tijd geleden een posting gedaan die ik hieronder even quote. Dat helpt misschien mensen om anderen wat uit te leggen
"Ik had laatst een uitgebreid gesprek met de 14-jarige dochter van een vriendin van mij. Ze had geen idee waarom alcohol slecht zou zijn en ja, ze dronk het. Per slot van rekening dronk haar moeder ook aardig wat wijn en zij was net zo groot als haar moeder, dus…. Ik heb haar toen uitgelegd hoe hersenen zich ontwikkelen.

Je kunt je hersenen bij de start vergelijken met een plattegrond van Nederland, waarbij er nog geen snelwegen zijn. Er zijn wel plaatsen en kleine verbindingswegen. Je hersenen versterken eerst de veelgebruikte verbindingswegen. Een karrespoor wordt een asfaltweg. Er komen nieuwe, snellere verbindingen tussen plaatsen. Doorsteekjes. Uiteindelijk maken je hersenen een soort snelwegennet voor die verbindingen die je echt het hardste nodig hebt. Je hersenen blijven zich ontwikkelen tot je rond de 18 bent.

Alcohol gaat dit proces tegen. Als je als tiener regelmatig alcohol drinkt, dan worden er stomweg minder (snel-)wegen aangelegd. Als je als volwassene teveel alcohol drinkt, dan worden er wegen beschadigd, waardoor er sommige verbindingen weg gaan vallen. Dat is het risico van te veel drinken door een volwassene.

Maar voor een tiener is het erger: de weg wordt gewoon niet eens aangelegd. En als je eenmaal door de puberteit heen bent, dan kunnen er nauwelijks geen nieuwe wegen meer aangelegd worden. Die bouwplannen voor dat soort projecten zijn dan namelijk weg. Dat is onderdeel van het opruimsysteem in de puberteit. De dingen die je niet meer nodig hebt worden dan weggegooid. Het bouwplan van je hersenen kan dan alleen nog maar kleine herstelwerkzaamheden meer doen.

Het gevolg van teveel drinken in je tienertijd is dus letterlijk dat je jezelf minder slim laat worden (en met een beetje pech zelfs dommer dan ervoor). "

Tihama

tonny

tonny

03-01-2009 om 22:24

Maar goed, terug naar die pub...

vinden jullie het handig om een kind van 11 's avonds mee uit te nemen naar de pub?

tonny

Prulletje

Prulletje

03-01-2009 om 22:30

Tonny

Voor één keertje? Tuurlijk wel. Leuk toch? Die van mij gaat af en toe mee naar een popconcert of theatervoorstelling. Dat is ook een soort van pub maar dan veel groter
Maar hiervoor geldt natuurlijk wel hetzelfde als in het "opblijven met oud en nieuw" draadje. Met sommige kinderen kan het wel en met anderen helemaal niet.

Prulletje

tonny

tonny

03-01-2009 om 23:08

Theatervoorstelling, popconcert,

tuurlijk, dat snap ik!
Opblijven met Oud en Nieuw ook.
Allemaal leuk.

Maar 's avonds naar de pub als uitgaansdoel, dat vind ik toch echt iets anders.

Tonny

Tinus_p

Tinus_p

03-01-2009 om 23:51

Vlaams(?)

tonny:
"vinden jullie het handig om een kind van 11 's avonds mee uit te nemen naar de pub?"
Ik heb de indruk dat eleni Vlaams is, en daar is met kinderen op café gaan veel normaler dan in noord-nederland.

Tinus_p

Tinus_p

04-01-2009 om 00:31

Achterbankgordels

Marieke:
"Als ik lees over al die enorme gevaren dan vraag ik mij af hoe mijn generatie (nadagen hippietijd) ooit nog heeft kunnen opgroeien tot verantwoordelijke volwassenen."
Dat IS dan ook misgegaan.
In aanvulling op oa Wednesday en Tihama: Je ziet alleen de 'overlevers' niet degenen waarbij het mis is gegaan. Het is hetzelfde als met achterbankgordels in de auto. Jij en ik hebben het overleefd, maar dat kan helaas niet iedereen zeggen die vroeger zonder gordel reed.

Tirza G.

Tirza G.

04-01-2009 om 00:55

Zoals bij die dolfijnen (licht ot)

Mijn zus is van de zweverige soort en kan lyrisch vertellen over hóe goed dolfijnen mensen aanvoelen enzo. Als je schipbreuk lijdt of van je surfplank plettert en er is een Flippy in de buurt, duwt-ie je zó met zijn zachte lieve snuit en lieve ogen terug naar de kust.
Ja zus, tuurlijk zus. Dat zal gerust bij een paar mensen gebeurd zijn. Maar de mensen die door Flippy gewoon lekker verder de volle zee opgeduwd werden: dáár hoor je nooit meer wat van.

Tirza

els

els

04-01-2009 om 11:16

Verslaving

Dat alcohol de aanleg van hersenverbindeingen verhindert, was al langer bekend. Hoeft niet meteen tot allerlei syndromen te leiden, maar zoals o.a. Tinus en Tihama opmerkten, veel mensen hebben daar toch gevolgen van ondervonden.
Wat een nieuw inzicht is, is dat vroeg beginnen met alcohol, gevoeligheid voor verslaving op latere leeftijd vergroot. En dat is ook geen feest. Alcohol maakt meer kapot dan je lief is! Ik zie om me heen ook dat stevige drinkers er tegen hun vijftigste vaak slechter uit beginnen te zien dan matige drinkers. In mijn vriendenkring opbenbaart zich dat nu. Je haalt ze er eigenlijk zo uit. Het zal van binnen dan ook wel wat doen, denk ik dan.
Els (geen geheelonthouder

tonny

tonny

04-01-2009 om 14:16

Alcohol maakt meer kapot dan je lief is

dat blijkt ook bij het ongeluk op het spoor in Rotterdam.

Uit de krant vernam ik dat de verongelukte een VWO-diploma heeft en aan de Erasmus universiteit studeerde. Dan kan overmatige drankconsumptie en de bijbehorende beneveling toch de enige oorzaak zijn om in de vroege ochtend na een nachtje discotheek om vage redenen ruzie te krijgen met jongens op het tegenoverliggende perron en dit verder uit te vechten op de rails? Tijdelijke uitval van elk zinnig inzicht!

Bah bah bah. Zó zonde van jonge levens!!! Zonder drank was dit nooit gebeurd!

tonny
(wat zal ik blij zijn als mijn zoon de uitgaansleeftijd te boven is... Natuurlijk, hij zal altijd zeggen niet in dergelijke domme situaties te belanden, maar je voelt je als ouders met kinderen van een bepaalde leeftijd behoorlijk machteloos. Je kunt zoveel uitleggen en waarschuwen, als ze tegen alle goede raad in tóch teveel drinken, kunnen dergelijke ongelukken gebeuren. Bij iedereen.)

Tonny

"Je gaat naar de pub met als doel daar wat te drinken - en géén chocolademelk."
Nou, ik ga regelmatig met een vriendin naar de kroeg en drink dan alleen maar alcoholvrij. Volgens mij niet zo raar. Je moet niet perse alcohol drinken hoor.
En een kind meenemen naar de pub? ach, een keertje na het eten, hij is toch al 'groot'? Het is leuk om een keer mee te mogen. Maar alcohol hoort daar voor mij niet bij voor een kind.

tonny

tonny

05-01-2009 om 08:59

Nog even dan

Karin, jij gaat geregeld met je vriendin naar de pub en drinkt allebei iets niet-alcoholisch. Ik denk dat jullie dan zwaar in de minderheid zijn, maar oke, het kan best natuurlijk.

Vraagstelster gaat met een groepje van drie volwassenen en een kind van 11 naar de pub, alledrie deze mensen kiezen iets alcoholisch, zoon proeft mee en wil vervolgens ook.

Ik denk dat een kind dat met jóu mee zou gaan een andere gezelligheids-pub-boodschap meekrijgt dan zoon van de startster van deze draad.

tonny

Prulletje

Prulletje

05-01-2009 om 09:29

Tonny

Het gebeurt hier thuis ook weleens dat alle volwassenen aan een wijntje of biertje zitten en de kinderen aan de chocomel. Net als in de pub. Het gaat erom dat je je kind het goede voorbeeld geeft en zelf nog alles in de hand hebt. Dus één of twee wijntjes in de pub mag mijn kind best zien. Dat vind ik normaal uitgaansgedrag voor een volwassene (die niet hoeft te rijden!). Jezelf klemzuipen, laveloos raken, je kind niet meer in de gaten kunnen houden, raar gedrag vertonen, daar hoeft een kind niet bij te zijn!

Prulletje

Annet

Annet

05-01-2009 om 12:37

Ik dacht ook dat je kinderen kon leren drinken

ofwel ze kunnen beter thuis met drank leren omgaan dan in de kroeg. Het lijkt net vuurwerk
Zelf ben ik ook zo opgevoed. Drank was er met mate. Vanaf een jaar of 14 mocht ik een glaasje wijn of bier
meedrinken.
Door de meer uitgebreide informatie tegenwoordig, ben ik er nu achter dat drank voor jongeren echt slecht is. Mijn kinderen zullen dus moeten wachten tot ze 16 zijn.

Ik ook

Ik ben ook zo opgevoed. Ik mocht al jong een slokje proeven en later een glaasje meedrinken. Want als je onder begeleiding dronk, dan kon je er later verstandiger mee omgaan, was het idee.
Als ik al die onderzoeken niet had gelezen, was ik misschien wel net zo met dochter omgegaan. Maar ik heb ze wel gelezen en dochter zal dus nog jaren helemaal niets krijgen. Ik neem het mijn ouders niet kwalijk en ik ben ook geen drankorgel geworden.

Prulletje

Prulletje

06-01-2009 om 20:14

Op welke leeftijd?

Wat Stoepkrijt schrijft, dat ken ik ook van vroeger. En zo wil ik het ook gaan doen. Een slokje proeven is natuurlijk geen ramp. Even aangenomen dat het om een minislokje gaat en hooguit een of twee keer per jaar. En het "glaasje meedrinken" alleen met speciale gelegenheden en vanaf een jaar of zestien, op zijn vroegst vijftien.
Vanaf welke leeftijd gebeurde dat bij jullie dan?

Prulletje

Nou...

Ik was op mijn vijfde al aan het bier (geen geintje). Maar wel kleine slokjes. Later, met een jaar of 15, kocht mijn vader speciaal voor mij een fles bessenjenever, voor af en toe een glaasje. Dat bier bleek wel handig voor mijn studententijd, toen kon ik er 14 op een avond op en toch nog recht naar huis fietsen ;-0 Toen ik ging werken ging ik niet meer zo vaak uit en dus dronk ik ook een stuk minder. Tijdens mijn zwangerschap heb ik geen druppel aangeraakt en daarna kon ik er niet meer goed tegen. En ik wil als alleenstaande moeder ook graag helder blijven voor het geval er iets gebeurt. Dus als ik eens drie drankjes op een avond drink ben ik helemaal teut. Dochter mag echt pas dat glaasje meedrinken als ze 16 is.

Leeftijd

Ik was 12, bijna 13, toen ik voor het eerst met mijn ouders meeging carnaval vieren. We waren toen net naar Brabant verhuisd en mijn ouders gingen al jaren ieder jaar met carnaval een weekend met zijn 2-en carnavallen. Toen mocht ik voor het eerst een sneeuwwitje, vond ik ook gelijk lekker. Vanaf een jaar of 14 mocht ik een gewoon biertje drinken, thuis bij speciale gelegenheden en met carnaval, en vanaf ruim 15 ging ik stappen (vriendje van 18) en dronk ik ieder weekend wel wat.
Toen ik 16 was werd ik voor het eerst dronken, en experimenteerde ik wat met drugs maar dat is weer een ander onderwerp en dat wisten mijn ouders ook niet, en inmiddels ben ik 27 en ik drink nooit meer! Niet op feestjes, niet met oud&nieuw, echt nooit. Geen idee waarom, gewoon geen behoefte aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.