Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-06-2009 om 17:32
Hallo,
Natuurlijk weet ik dat ik een afspraak moet maken bij de hypotheekverstrekker, maar ik zou graag alvast nu wat antwoorden op vragen hebben...
Mijn man en ik liggen in scheiding en ik wil proberen ons huis te kopen. We hebben een hypotheek zonder aflossing en met een levensverzekering, die deels in aandelen oid geinvesteerd is (met de oorspronkelijke bedoeling dat na 30 jaar de waarde van de aandelen de hypotheek zou kunnen aflossen. Met een slechte economie en een -naar achteraf blijkt- woekerpolis en een scheiding na 10 jaar gaat dat natuurlijk niet lukken).
Hoe gaat het nu in zijn werk? Ik neem aan eerst een taxatie van het huis. Overwaarde bepalen? Lopend krediet aflossen mbv overwaarde? Rest in tweeen "delen"?
Ik zou dan denk ik oorspronkelijke hypotheek + helft overwaarde minus helft krediet moeten financieren?
Wat gebeurt er met de kapitaalopbouw van de levensverzekering? MOet er boete oid betaald worden omdat we er eerder mee stoppen?
Ik meen gelezen te hebben dat ik geen kosten koper hoef te betalen (of overdrachtsbelasting, of is dat hetzelfde?) omdat ik in mijn eigen huis blijf wonen?
Kan ik ook naar een andere hypotheekverstrekker of moetik de huidige hypotheek overnemen?
Een heleboel vragen, ik hoop dat iemand me een eindje op weg kan helpen...
Miesje
29-06-2009 om 10:36
Wat dingen
miesje:
"Hoe gaat het nu in zijn werk? Ik neem aan eerst een taxatie van het huis. Overwaarde bepalen? Lopend krediet aflossen mbv overwaarde? Rest in tweeen "delen"?"
Ik zou dat lopend krediet er in eerste instantie uithouden; je eerste probleem is, of de bank je wel voldoende wil lenen voor dit hele geintje. Mss wil je bank juist graag meewerken aan het meefinancieren van je lopend krediet, mss niet -niet vooraf je er op vastleggen dus.
miesje:
"Wat gebeurt er met de kapitaalopbouw van de levensverzekering? MOet er boete oid betaald worden omdat we er eerder mee stoppen?"
Je kunt niet zomaar stoppen. het punt is, dat je niet boetevrij kunt aflossen bij een scheiding+uitkopen. In eerste instantie moet je dus proberen om je oude hypotheek voort te zetten, maar dan op jouw naam.
Wel moet je dus je ex ok de helft van de waarde van die polis uitkeren, bovenop de halve overwaarde etc.
miesje:
"Ik meen gelezen te hebben dat ik geen kosten koper hoef te betalen (of overdrachtsbelasting, of is dat hetzelfde?) omdat ik in mijn eigen huis blijf wonen?"
Je hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen, maar je moet wel de overige kosten koper betalen, dus een trasnportakte en een nieuwe hypotheekakte.