Relaties Relaties

Relaties

Anne

Anne

16-01-2009 om 11:40

En/of rekening na scheiding

Heeft iemand van jullie ervaring met het aanhouden van een en/of rekening na een scheiding? De bedoeling zou zijn dat ik daar mijn deel van mijn bijdrage opzet en mijn aanstaande ex-echtgenoot zijn deel. Dat klinkt leuk, maar het is tegelijkertijd mijn "huishoudpot" en als aanstaande ex-echtgenoot weg is, voelt dat niet helemaal 100% privé voor mij... Tips, ideeën welkom, want ik kan op dit moment niet alles overzien...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

16-01-2009 om 11:45

Niet doen

want beiden kunnen 'm leeghalen. Zeker als het jou huishoudpot is is dat natuurlijk lastig.

Wat is het argument om het te doen?
bij ons was het namelijk het eerste wat we geregeld hebben toen we uitelkaar gingen, het scheiden van de financien.

Als het beheer jou verantwoordelijkheid is kan hij ook gewoon op een rekening op jou naam storten. Je hoeft namelijk geen verantwoording over alimentatie af te leggen. Of als jullie co-ouderschap hebben, dan zou 1 pot wel kunnen, maar dan is het geen huishoudpot, maar een pot waar alleen in specifiek omschreven gevallen geld uit gaat.

Ik zie eigenlijk vooral problemen opdoemen.

groet,
Angela

Anne

Anne

16-01-2009 om 11:49

Angela: zo voelt het inderdaad ook. Ik heb ook geen beheer over zijnhuishoudpot straks... Maar als hij er met de kinderen op uit gaat of als ze bij hem zijn, is het logisch dat hij ook voor hen kan betalen uit de rekening waarop hij voor de kinderen de kinderalimentatie stort, dacht ik. Ik wil geen co-ouderschap trouwens.

Inge M

Inge M

16-01-2009 om 11:50

Rekening alleen voor kindgebonden uitgaven

Dat zou alleen werken (met uiteraard een nieuwe rekening, geen bestaande) als jullie een rekening zouden hebben voor speciale uitgaven voor je kinderen, zoals sportclub, kleding, andere clubjes, fiets, etc.
Maar dan kun je net zo goed een lijstje bijhouden van dit soort uitgaven die je gezamenlijk betaalt.

Vic

Vic

16-01-2009 om 12:10

Alimentatie

De kinderalimentatie die hij straks betaalt is bedoelt als bijdrage in de kosten voor huisvesting, verzorging en andere zaken rondom de kinderen die voor jouw rekening komen. Het is dus niet de bedoeling dat je ex zijn eigen uitstapjes met de kinderen van 'jouw' geld (door hem betaalde alimentatie) gaat betalen.

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2009 om 13:23

Precies vic

Vic:
"De kinderalimentatie die hij straks betaalt is bedoelt als bijdrage in de kosten voor huisvesting, verzorging en andere zaken rondom de kinderen die voor jouw rekening komen. Het is dus niet de bedoeling dat je ex zijn eigen uitstapjes met de kinderen van 'jouw' geld (door hem betaalde alimentatie) gaat betalen."
Precies.
Er zijn ex-stellen die het zo doen, maar dan is er vaak sprake van co-ouderschap en wordt de rekening gebruikt voor zaken die bij beide ouders nodig zijn, zoals fietsen, kleren, schooluitgaven. En er ontstata idd makkelijk ruzie over, in de trant van 'moeten die nieuwe kleren echt zo duur zijn'?

Marleen Jans

Marleen Jans

16-01-2009 om 13:45

Gezamenlijk

Hier hebben we ook een gezamenlijke rekening voor de kinderen (schoolkosten, sport-en muziekles, kleedgeld, etc.)(geen co-ouderschap) Daar doen we allebei geld op en kunnen we het ook beiden weer afhalen. Nooit een probleem mee gehad, gaat al jaren prima. We overleggen er ook nooit over, we gaan er vanuit dat de ander wel weet wat 'ie doet (met die instelling gaat het al gauw goed) Maar 'mijn' huishoudrekening of welke privérekening dan ook, nee, daar heeft hij niets mee te maken. Dat lijkt me niet handig en vooral niet wenselijk (is het handig als hij op de afschriften kan zien waar jij precies geld aan uitgeeft? Lijkt me nergens goed voor!)

Anne

Anne

16-01-2009 om 23:19

Wordt apart

Bedankt voor het meedenken. Het wordt een aparte rekening: ik ga de en/of rekening gewoon op mijn naam laten zetten, klaar! Scheelt een hoop mogelijk gezeur.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.