Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Ex heeft iets, maar wat?

Ooit, ik denk een jaar of anderhalf geleden, las ik hier een draadje over iemands man, die dezelfde trekken vertoonde als mijn ex. Er werd toen geopperd dat die man een bepaalde aandoening zou hebben, omdat andere forumgangers veel symptomen herkenden. Ik ben alleen even kwijt wat dat was, maar nu ex weer "raar" doet, ben ik toch wel weer benieuwd.
Ex is gok- en drankverslaafd, is altijd moe, kan geen baan langer dan een paar maanden houden, maar het ligt nooit aan hem dat hij wordt ontslagen, hij neemt onverantwoorde risico's waardoor hij een paar keer in de gevangenis is beland, heeft de meest idiote plannen om snel rijk te worden, kan reuze charmant zijn maar ook bijzonder agressief, verdomt het openlijk om ook maar een vinger uit te steken in het huishouden en gaat op de bank mokken als je dan ook niks meer voor hem wilt doen, trapt expres enorme scenes zodat hij het huis uit kan stormen om naar de kroeg te gaan en dat is dan jouw schuld. Zit hij tussen twee vriendinnen, dan maakt hij een ongelofelijke bende van zijn tijdelijke huis: overal borden met etensresten en lege pizzadozen, ongewassen kleren op de grond enz. Hij laat dan ook maanden niks van zich horen. De huur betaalt hij niet, dus wordt hij er weer uit geschopt en trekt dan bij zijn nieuwe vriendin in, die hij met zijn charmante optreden het gevoel geeft dat ze de hoofdprijs heeft... tot alles weer opnieuw begint.
Zijn laatste vriendin (aardig mens) stond hier laatst op de stoep met precies dezelfde verhalen. Ze heeft hem eruit gegooid.
Wie herkent deze signalen? Wij hebben het zelf natuurlijk opgegeven met deze man, maar wie weet kan hij met een vermoeden van een aandoening naar een psych en wordt het nog wat met hem.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pennetje

Pennetje

04-02-2009 om 12:58 Topicstarter

Zou je denken?

De mensen die ik ken met ADHD zijn juist heel energiek. Ex is altijd zo lamzakkig. Ik ga ook eens googlen op borderline.

Pennetje

Pennetje

04-02-2009 om 13:02 Topicstarter

Oei

Ik googlede eerst op antisociale persoonlijkheid en daar heb ik denk ik mijn antwoord al gevonden... Vooral ook die financiele problemen en zelf vinden dat alles de schuld van een ander is.

oei

oei

04-02-2009 om 13:06

Narcisme?

daar zijn toch ook enkele kleine trekjes van

Pennetje

Pennetje

04-02-2009 om 14:07 Topicstarter

Tja

Narcisme, ik weet niet. Ik ken een narcist en die is toch veel slimmer en sluwer dan mijn ex, kan dingen veel beter in zijn voordeel draaien. Maar het zou kunnen.
Wie biedt

Klinkt als..

Borderline-trekken

Symptomen

( info van site Trimbos-instituut)

Volgens de diagnostische criteria van de DSM-IV-TR[1] kan de diagnose borderline persoonlijkheidsstoornis (hierna BPS genoemd) gesteld worden wanneer er sprake is van een diepgaand patroon van instabiliteit in intermenselijke relaties, zelfbeeld en emoties en van duidelijke impulsiviteit, beginnend in de vroege volwassenheid en tot uiting komend in diverse situaties. Mensen met BPS voldoen aan 5 of meer van de volgende 9 criteria:

Krampachtig proberen te voorkomen om feitelijk of vermeend in de steek gelaten te worden.
Een patroon van instabiele en intense relaties met anderen, gekenmerkt door wisselingen tussen overmatig idealiseren en kleineren (extreem zwart-wit denken, iemand is geweldig of waardeloos).
Identiteitsstoornis: aanhoudend wisselend zelfbeeld of zelfgevoel.
Impulsiviteit met negatieve gevolgen voor zichzelf op minstens 2 gebieden. Bijvoorbeeld: geldverspilling, veel wisselende seksuele contacten, middelenmisbruik, roekeloos rijgedrag, vreetbuien.
Terugkerende pogingen tot zelfdoding, gestes of dreigingen, of zelfverwonding.
Sterk wisselende stemmingen, als reactie op gebeurtenissen. Dit kan leiden tot periodes van intense somberheid, prikkelbaarheid of angst, meestal enkele uren durend en slechts zelden langer dan een paar dagen.
Een chronisch gevoel van leegte.
Inadequate, intense woede of moeite boosheid te beheersen. Dit uit zich in driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen.
Voorbijgaande, aan stress gebonden paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.
Daarnaast dient ook voldaan te zijn aan de algemene diagnostische criteria uit de DSM-IV-TR voor een persoonlijkheidsstoornis:[1]

Een duurzaam patroon van innerlijke ervaringen en gedragingen die duidelijk afwijken van de verwachtingen binnen de cultuur van de betrokkene.
Het duurzame patroon is star en uit zich op een breed terrein van persoonlijke sociale situaties.
Het leidt in behoorlijke mate tot lijden of beperkingen in het sociaal en beroepsmatig functioneren, of het functioneren op andere belangrijke terreinen.
Het is stabiel en van lange duur en het begin kan worden teruggevoerd naar ten minste de adolescentie of de vroege volwassenheid.
Het patroon is niet toe te schrijven aan een andere psychische stoornis of de gevolgen daarvan.
Het duurzame patroon is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel (zoals drugs of een geneesmiddel) of een lichamelijke aandoening (zoals een schedeltrauma).
----------------------------------

Ik tref bij veel mensen met Borderline ( niet allemaal) vaak een rommelige leefomgeving aan.

Damajo

Pennetje

Pennetje

04-02-2009 om 15:19 Topicstarter

Jemig

Dat lijkt wel heel erg op ex! Is daar iets aan te doen, ik bedoel, kan het behandeld worden?

Pennetje

Pennetje

04-02-2009 om 15:23 Topicstarter

Pfff

Hij heeft van een zweverig iemand gehoord dat het allemaal uit zijn vorige leven kwam. Dus hoeft hij er in dit leven niks aan te doen. Ik zie bij dochter wel trekjes van haar vader, maar niet deze problematiek. Moet ik daar extra alert op zijn, ik bedoel, heeft een kind van zo'n vader meer kans om zelf ook zo te worden?

Als het zo is

Stoepkrijt,

Dit is iets voor een psychiater om te beoordelen en dat kan helaas pas als hij zelf wil dat er iets aan zijn probleem gedaan wordt

Wat betreft erfelijkheid van Borderline ( gesteld dat hij dat heeft tenminste!): 40% van de bevolking heeft wel borderlinetrekjes.Dus de kans dat je iets bij je dochter herkent is groot. Of bij jezelf, of je buurvrouw, je neef enz..
Er is vaak sprake van een bepaalde aanleg maar de omstandigheden waarin een kind opgroeit zijn heel belangrijk. Een stabiele ,voorspelbare, liefdevolle omgeving is belangrijk.Als je dat biedt is er al heel veel gewonnen.( wat niet betekent dat je foutloos moet opvoeden hoor, dat kan nl. niet en is volgens mij ook onw(m)enselijk)

groetjes Damajo

Pennetje

Pennetje

04-02-2009 om 17:03 Topicstarter

Bewust

Sinds onze scheiding ben ik bewust heel stabiel en consequent bezig. Ik ben heel voorspelbaar: kom altijd thuis op de aangegeven tijd, haal haar op tijd op, ongewenst gedrag heeft altijd dezelfde consequenties, leuk gedrag wordt beloond met positieve aandacht. Juist omdat haar vader zo onvoorspelbaar in zijn gedrag is, wil ik haar een rustpunt geven. Tot nu toe lijkt het wel goed te werken, maar de puberteit nadert met rasse schreden...

Lena

Lena

04-02-2009 om 20:04

Adhd

Hoi,
Nog even een tip bij het googlen op 'wat heeft mijn ex'(heb ik zelf ook veel gedaan, kijk bij ADHD wel naar de verschijnselen bij volwassenen, is toch anders dan bij kinderen. Dan staan er ok dingen als: kan slecht met geld omgaan, komt steeds weer in de problemen, vertrouwt de verkeerde mensen. Ik herkende ex er erg in, borderline niet, maar ook wel wat van andere dingen. Overigens kan drank-en drugsgebruik iemands persoonlijkheid natuurlijk ook negatief beïnvloeden, iemand kan er harder van worden, of verstrooider, of agressiever. Of je ex er wat mee doet dat weet je nooit. Ik heb in het verleden wel eens wat linkjes gestuurd, en wat ideeën geoppers. Onze zoon zat op een gegeven moment ook in de molen der kinderpsychiatrie, en dan komt het toch ter sprake. Af en toe in een helder moment heeft hij er wat mee gedaan, maar de rotsvaste overtuiging dat iedereen gek is behalve hij krijg er toch niet uit. Ik geloof dit al wel het derde draadje over exen is waar ik weer eens in zit, hm, straks denken jullie nog dat ik alleen maar daarmee bezig ben. Is niet zo hoor! Maar het kan je van tijd tot tijd flink bezig houden, ik ken dat,groetjes, Lena

Pennetje

Pennetje

04-02-2009 om 20:38 Topicstarter

Ja, zoiets zit het wel in elkaar. Maar dat betekent dat je iets moet DOEN en daar is ex niet zo goed in...

Ilse

Ilse

06-02-2009 om 14:24

Hier een vriend met adhd

Ik heb sinds een jaar een vriend met ADHD. Hij heeft meteen verteld dat hij ADHD heeft en dat hij 5 jaar medicijnen hiervoor heeft genomen maar dat hij hierdoor zo afgeflakt werd dat hij er mee was gestopt. Nu rookt hij 1 jointje in de avond en dat geeft hem wat rust in zijn hoofd. Maar ja ik zit nu nog in de 'roze bril fase'en is alles nog leuk. Tuurlijk irriteer ik me wel aan bepaald gedrag (zeer rommelig, geld uitgeven voordat het binnen is, agressief naar andere mensen toe (hij slaat overigens nooit), erg bang mij te verliezen, soms heel erg druk en erg snel op zijn tenen getrapt. Maar als ik deze verhalen hierboven lees vraag ik me af of het uberhaupt een kans van slagen heeft om met iemand met ADHD samen te leven. We wonen nu nog niet samen misschien dat dat al de helft scheelt. Ik wil niet het draadje van de TO verstoren maar ik vroeg me het gewoon even af.

zon

zon

07-02-2009 om 20:08

Ilse (over getrouwd zijn met een adhd-er))

Ik ben getrouwd met een ADHD-er en dat gaat prima. Mijn man gebruikt alleen medicatie als hij studeert maar verder niet en we zijn gelukkig getrouwd en hebben samen 3 kinderen.
Ik herken weinig van de verhalen die ik hier lees over volwassenen met adhd. Mijn man heeft een goede baan op hbo niveau en functioneert prima. Hij heeft moeite met zijn concentratie. Vandaar dat studeren lastig is en hij daarvoor medicatie gebruikt. Verder heeft hij vooral geestelijke onrust, lichamelijk valt het wel mee al moet hij wel altijd iets in zijn handen hebben en kan hij moeilijk stilzitten. Hij is impulsief, dit is wel eens lastig maar daar tegenover staat wel dat hij heel actief is met de kinderen. Hij is continu met ze bezig en kan heel impulsief weet ik hoeveel kinderen in huis halen en vanalles met ze doen. Ik vind die drukte wel eens vermoeiend maar ook heel gezellig. Ook is het best weleens lastig dat hij nogal chaotisch is en huishoudelijke dingen niet altijd worden gezien, maar als ik iets vraag doet hij het wel altijd. Ondanks zijn adhd hebben wij een eerlijke verdeling wat betreft werk, huishouden en zorg voor de kinderen. Ik ben alleen iets meer van het opruimen en zorgen voor rust en regelmaat terwijl mijn man zorgt voor drukte en gezelligheid. Op die manier voegen we elkaar prima aan.
Ik zou het haast aanraden met een adhd-er te trouwen, haha. Hier totaal geen agressie, negatief gedrag, slecht met financieeen omgaan etc. Alleen gezellige drukte en dat maakt het natuurlijk wel anders.

Pennetje

Pennetje

07-02-2009 om 23:32 Topicstarter

Een vriend

Een vriend van mij heeft ook ADHD. Hij is docent op een HBO opleiding en kan door zijn enthousiasme en beeldende manier van vertellen (ik zou na een kwartier bekaf zijn) leerlingen uren geboeid houden. De goede baan voor hem dus. Hij slikt inderdaad ook medicijnen als hij moet studeren, verder niet. Hij is inmiddels wel gescheiden, maar of dat door zijn ADHD komt durf ik niet te zeggen. Ik ken zijn exvrouw nauwelijks, maar ze kwam op mij niet over dat ze een hoop drukte gezellig vindt. Dus misschien was het geen goede match...

Pennetje

Pennetje

07-02-2009 om 23:34 Topicstarter

Oja

O ja, wat ik nog wilde zeggen: die vriend lijkt ook helemaal niet op mijn ex qua gedrag. Hij is niet onverantwoordelijk, alleen maar druk. Hij zegt trouwens dat hij vroeger als puber wel idiote dingen heeft gedaan, maar toen kende ik hem nog niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.