Relaties Relaties

Relaties

Lidewei

Lidewei

25-03-2010 om 19:18

Gedragsproblemen schoonvader

Enkele maanden geleden heb ik hier geschreven over de gedragsproblemen met mijn schoonvader en het feit dat er onderzocht zou gaan worden wat er aan de hand was.
Vandaag hebben ze de uitslag van een neurologisch onderzoek gehad (scan en elektroden-onderzoek) en er is niks gevonden. Niets wijst op een beschadiging, afwijking of is een teken van een ander ziektebeeld. De neuroloog dringt aan op een gesprek bij een klinisch psycholoog. Die kan waarschijnlijk helpen met 'gesprekjes' en therapie. Volgens schoonmoeder was het nog géén psychiater.
De reactie van schoonvader was; 'dit is het voorportaal van het gekkenhuis dus'.
Ik en mijn man vinden het zoooo jammer dat hij niet inziet dat je niet gek bent als je naar zo'n arts gaat. Gips om je been is geaccepteerd, maar dat er iets niet in je hoofd goed is, dat kan er niet in. Hij heeft zijn laatste ziekte niet goed verwerkt, er blijven steeds dingen van 'terugkomen', hij krijgt het niet verwerkt. Hij valt ook af en toe weg, en dat moet lichamelijk zijn vind schoonvader. Mijn man en ik hebben aangegeven dat dit ook juist iets is waar een psycholoog iets mee kan. We hebben schoonvader uitgelegd dat hij niet zijn hele ziel en zaligheid op tafel hoeft te leggen. De behandelingen zijn er nu vaak op gericht om dat waar je last van hebt aan te pakken (bijv. ik kan moeilijk in grote groepen verkeren; dan gaan we dáár wat aan doen). We kunnen het bijna niet uitleggen, want volgens hem ben je dan gewoon stapel mesjogge. Wie heeft tips hoe we informatie kunnen geven over wat psychische hulp inhoudt? Hij is gewoon bang dat hij opgesloten wordt, ook al zeggen wij dat dat niet zo is.

Lidewei

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bemoeizorg

Hoi Lidewei,
Vanuit de gemeente (maar door GGZ-instellingen) wordt er bemoeizorg geboden. Dit is zorg waar de cliënt niet om vraagt en heeft tot doel mensen met psychische problemen (zoals je schoonvader) toe te leiden tot de reguliere zorg en om afglijden te voorkomen. Deze mensen zijn getraind om met mensen als je schoonvader te praten.
Ik weet niet of dit ook voor mensen als jouw schoonvader is, omdat hij nog maatschappelijk functioneert, maar je zou het kunnen proberen. Uit een eerder draadje heb ik begrepen dat zowel je schoonmoeder als jullie het water aardig aan de lippen staat. Als je schoonmoeder het niet meer trekt en weg gaat zal je schoonvader verkommeren, dus er is hier weldegelijk een flink probleem.
Neem contact op met de gemeente en vraag wat de mogelijkheden zijn.

even zo

even zo

26-03-2010 om 10:13

Herkenbaar

de reactie van je schoonvader herken ik zo bij mijn schoonmoeder. Het is ook een beetje deels ingegeven in het nest waaruit ze komen denk ik. Inderdaad, een gebroken been snappen ze....maar iets in je hoofd.....en dan ook nog naar een spycholoog/psychotherapeut of zelfs psychiater? Dan moet je wel gek zijn. Dat zit er zo ingebakken....dat krijg je er niet zomaar uit. Lastig hoor zowel voor je schoonvader als voor jullie.
Hij moet vrijwillig meewerken anders heeft behandeling totaal geen zin.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.