Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Marije

Marije

04-10-2009 om 17:01

Gescheiden wonen, tips en ervaringen?

Na een aantal jaren waarin onze relatie heel stroef verliep
zijn we het er overeens dat het misschien een beter idee is als we een tijdje apart van elkaar gaan wonen. In het verleden al relatietherapie gevolgd en gaan dit ook weer opnieuw doen.
Ik heb besloten dat ik uit onze woning vertrek en ik kan op fietsafstand een andere woning gaan huren. We hebben 3 kinderen in de basisschool leeftijd en allebei een baan met onregelmatige werktijden. Heeft iemand tips, ervaringen over de afspraken die gemaakt kunnen/ moeten worden over bijv zorg voor de kinderen, financien enz? Het is de bedoeling dat de kinderen blijven wonen waar ze nu wonen, hoewel ze ook bij mij in het huis terecht zouden kunnen. De zorg voor de kinderen willen we zo veel mogelijk delen en het is ook niet de bedoeling de relatie te beeindigen, maar wel om eerst een periode rust te creeeren. Alle tips, aanwijzingen, hints en kritische opmerkingen van jullie zijn welkom.

Groeten, Marije

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marije

Marije

05-10-2009 om 10:49

Lara 10 en zonnetje

Allebei bedankt voor jullie reaktie. De punten die Zonnetje noemt zal ik vanavond in het gesprek met hem zeker meenemen.
De kinderen zijn hier al gewend dat zowel papa als mama een paar dagen per week van huis zijn voor werk en daarbij ook meerdere nachten achtereen weg zijn. De ene keer runt papa het huishouden, de andere keer mama. Dat zal dus niet vreemd voor ze zijn.
Er is ook aan beide kanten ook geen ander in het spel. Mijn idee is om voorlopig de middagen als de kinderen uit school komen en ik niet hoef te werken hier in huis te zijn en mee te draaien met het gezin, maar in de avond wel naar mijn eigen plek te gaan bijv.
Mijn man is net 6 weken intensief behandeld in een kliniek voor o.a. een jarenlange zware depressie. Ik heb het idee dat iedereen zichzelf eerst weer even moet terug zien te vinden. En dit met minst mogelijke onrust en spanning voor de kinderen. Al jullie inbreng is nog steeds zeer welkom en ook de andere draadjes in deze rubriek zijn heel leerzaam.

Groeten,
Marije

Marije

Marije

05-10-2009 om 10:55

Nog even

Er is overigens ruimte genoeg voor de kinderen in het huis dat eventueel beschikbaar is voor mij en zowel ik als mijn man zou het geen probleem vinden als ze daar mee naar toe willen. Ook daar zijn ze welkom en nog steeds in hun vertrouwde omgeving waar het buiten spelen en vriendjes betreft. Dus ik vraag me af welke uitwerking dit op de kinderen heeft voor zover het 'kwalijk nemen van het vertrekken". Ik wil de kinderen alleen niet dwingen met mij mee te gaan als ze liever in hun vertrouwde huis blijven.

Marije

Tinus_p

Tinus_p

05-10-2009 om 11:29

Burnout

Marije, heb je een burnout of vergelijkbare klachten? Die dan veroorzaakt zou kunnen zijn door het jarenlange zorgen voor een depressieve partner?

Marije

Marije

05-10-2009 om 12:42

Kwalijk nemen

Het zijn inderdaad allemaal dingen om goed te overwegen die jullie noemen.
Voor wat betreft het kwalijk nemen: weegt hetzelfde argument niet net zo zwaar als papa een tijdje weg gaat. Nemen ze hem dat dan niet kwalijk?
Volgens mij is er in deze situatie geen "schuldige" aan te wijzen, waardoor de een moreel gezien een grotere verplichting zou hebben om tijdelijk te verkassen dan de ander. Het beste lijkt mij inderdaad beurtelings in de andere woning te zijn.
Mijn man heeft aangegeven best akkoord te willen gaan met tijdelijk gescheiden wonen, op voorwaarde dat hij in ons huis van nu, kan komen en gaan wanneer hij wil. En dat benauwd mij. Ik wil zodra er toch weer te veel spanning ontstaat hem niet hoeven te vragen te vertrekken naar het andere huis, maar zelf die beslissing kunnen nemen.
Hij heeft heel hard aan zichzelf gewerkt de afgelopen weken, en ik ook. Ben daarom ook bang dat ik alles wat hij doet onder een loep leg en dat is ook geen eerlijke kans voor de relatie.
Waarschijnlijk is het het verstandigste om het huurcontract in ieder geval op beider naam te stellen. Hij kan ons koophuis wel alleen betalen, ik niet en de huurwoning evt wel.
En op de vraag of hij altijd goed voor mij zorgt: Hij is altijd zeer welwillend naar mij en de kinderen toe, zeker financieel. Het emotioneel en sociaal etc voor mij zorgen
is ook geen onwil, maar wel een pijnpunt

groeten, Marije

Marije

Marije

05-10-2009 om 12:47

Tinus

Ja, vergelijkbare klachten had ik inderdaad begin dit jaar,
waardoor duidelijk werd dat er echt iets aan de situatie moest gebeuren en voor mijn man ook duidelijk werd dat er professionele hulp nodig was. Voor mijzelf heb ik die toen ook gevraagd en gekregen. Daardoor werd ook duidelijk hoe moe ik eigenlijk van alles was en hoe ik beter mijn grenzen kan aangeven en stellen. Waarom vraag je dit?

Groeten,
Marije

Marije

Marije

05-10-2009 om 13:14

Lara10

Wat je tussen de regels door leest klopt niet Lara. De relatietherapie is bedoeld, en dat is duidelijk voor beide, om te kijken OF we samen verder kunnen en als we dat niet kunnen hoe het er dan uit zou moeten zien. Het initiatief om apart te kunnen zijn, een time out te kunnen nemen komt inderdaad van mij. Maar heb ik daarmee automatisch besloten dat de relatie toch wel op zijn eind loopt? Ik weet niet hoe wij tegenover elkaar staan nu we allebei nieuwe dingen hebben geleerd. Ik wil alleen wel de ruimte om dat te kunnen bekijken zodat de kinderen niet onnodig in een te gespannen huissituatie terecht komen. En ja, ik heb ook verder gedacht over hoe het zou moeten als we inderdaad definitief uit elkaar gaan. Maar staat dat gelijk aan besluiten dat het over is?

Groeten,
Marije

Marije

Marije

05-10-2009 om 13:18

Aanvulling

Het zou trouwens ook zo maar kunnen zijn dat blijkt dat mijn man de relatie uiteindelijk niet meer ziet zitten omdat hij ook andere inzichten heeft gekregen. En misschien valt mij dat dan wel reuze tegen, maar ook dat kan ik me indenken. We zijn er volgens mij echt allebei nog niet uit wat er gaat gebeuren. Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat ik degene ben met het minste vertrouwen er in en misschien is dat wat je tussen de regels door leest.

Marije

Polo

Polo

05-10-2009 om 14:34

Mijn ervaring tot nu toe

Ha Marije,

Dit draadje staat vol met reacties die ik ook gekregen heb. Mijn indruk is dat dergelijke reacties vaak ingegeven worden door angst, of door een (in ons geval vaak onjuiste) vooronderstelling over de verstandhouding tussen beide partners. Als je man en jij samen deze keuze maken, zou ik niet te bang zijn voor de mogelijke negatieve gevolgen.

Mijn man is een half jaar geleden deels het huis uit gegaan. Het initiatief daartoe is in stappen genomen; dan hij een stukje, dan ik een stukje. Uiteindelijk heb ik aangegeven dat ik meer afstand wilde om hem en mezelf beter te kunnen zien. Hij was - en is - het daar roerend mee eens.
Nu is hij een avond in de week en in het weekend bij mij en de kinderen. Dan ben ik regelmatig weg, maar we zijn ook veel samen bij de kinderen. Op een termijn van een paar maanden hopen we dat hij een eigen huis hier in de buurt vindt, waarin ik dan ook een kamer inricht. We willen dan om beurten bij de kinderen zijn, en degene die niet bij de kinderen is woont op dat moment in het andere huis. Dus een vorm van co-ouderschap waarbij niet de kinderen maar de ouders van huis wisselen.

Doordat het een beslissing is waar we beiden achter staan en doordat we in relatietherapie al veel verwerkt hebben, zijn de scherpe randjes er voor de kinderen af. Hun leven gaat gewoon door. Soms is papa thuis, meestal mama, net zoals voorheen. Samen gebeurt wat minder, maar als we samen thuis zijn is het veel ontspannener dan voorheen.

De kinderen hebben beslist niet de indruk dat papa hen verlaten heeft. Daarin kun je als partner bij de kinderen een grote rol spelen, denk ik. Ík vind niet dat hij ons/hen in de steek laat, dus breng ik dat ook niet op hen over. Wel hebben ze behoefte aan duidelijkheid: wanneer is hij er wel, wanneer niet? Als hij daar dan eens van afwijkt, zijn ze teleurgesteld. Dat is ook niets nieuws, maar wel iets wat nu sterker speelt dan voorheen.

Ik zou je (en je man) wel aanraden om duidelijke afspraken te maken over wie wanneer in welk huis is. En het lijkt me verstandig om de tijd bij de kinderen zo gelijk mogelijk te verdelen, in hun belang (contact met beide ouders optimaal houden) en in dat van jullie zelf.

Polo

Dit ziet er inderdaad uit als de ideale oplossing voor de kinderen,fijn als je dat onderling zo kan regelen.
maar wat ik me wel af vraag,wat als er een nieuwe partner in het spel komt bij een van beide ouders,en er zijn samenwoonplannen?hoe ga je dat dan regelen?

Terpi

Terpi

05-10-2009 om 20:41

Beetje kort door de bocht

Die reacties dat kinderen het de vertrekkende partner altijd verwijten dat hij/zij vertrokken is. Dat was bij ons niet zo hoor, mijn ex was degene die vreemd ging en die het huis uit is gegaan. Vervolgens moesten kinderen en ik ook verhuizen omdat ik het huis niet alleen kon betalen. Wie denk je dat de verwijten kreeg? Ik, dat ik pappa had weggestuurd, dat ik een ander huis had gezocht, dat ik zoveel moet werken etc
Ja, nu kan ik ermee lachen maar toen niet hoor, toen vond ik het vooral net zo oneerlijk als de kinderen.
Groet Terpi

Hier

Lieve Marije,

Dit is mijn verhaal. Na jarenlang sukkelen ben ik vorig jaar ook weggegaan. Ook op fietsafstand van het ouderlijk huis van mijn kinderen, ook ruimte genoeg voor de kinderen. En ook met het oog op "time-out".

Nu zijn we een jaar verder. De kinderen zijn de helft van de week bij mij en de helft van de week bij hun vader. Het is allen nu duidelijk dat deze situatie niet meer tijdelijk is.

En ik moet zeggen, het gaat uitstekend! Mijn man en ik hebben dagelijks contact over de kinderen. Praktische zaken lopen als een trein en we springen graag voor elkaar in als de een niet kan. We hebben ook een prima band. Als we met z'n vieren zijn is het gezellig en de kinderen vinden het normaal als ik of papa weer naar zijn of haar huis gaat. En ze zijn hier net zo thuis als bij hem. Rare situatie en financieel niet makkelijk, maar voor ons werkt het.

We hebben elk ons eigen leven (met ieder zijn problemen, dat moge duidelijk zijn in mijn draadje) maar het gaat prima. Wat we met ons priveleven doen staat los van de kinderen. Als ze bij mij zijn, doet hij zijn ding, maar blijft wel in contact met ons en omgekeerd.

De toekomst zal uitwijzen of we uiteindelijk officieel gaan scheiden, maar dat zal een formaliteit zijn.

Het kan dus wel, maar wees altijd eerlijk en duidelijk naar de kinderen toe, zodat ze geen valse hoop krijgen.

Liefs,

Fély

Marije

Marije

05-10-2009 om 21:31

Samenvatting tot nu toe

Wanneer ik bovenstaande berichten lees, haal ik daar denk ik een aardig overzicht uit over waar we rekening mee moet houden.
Allereerst is dat aan de kinderen duidelijk maken wie, wanneer, waar voor hen zorgt waar het de praktische dingen betreft.
Daar waar het emoties, aandacht e.d. van en voor de kinderen betreft, moeten we proberen het zo duidelijk mogelijk voor de kinderen te maken, dat we er beide voor ze zijn. We zullen er dan ook over moeten praten hoe we daar invulling aan gaan geven. Kunnen we naar pappa of mamma toe, bellen we etc etc.
Duidelijk onderling tussen man en mij uitspreken of in deze periode sex met anderen wel of niet is toegestaan is ook een punt (wat mij betreft niet, maar een duidelijke afspraak kan nooit kwaad ).
De financieen moeten ook duidelijk geregeld zijn. Kosten van de huurwoning en het runnen van het eenpersoonshuishouden. Hoe regelen we dat?
Afspraken maken over relatietherapie en waar we dan naar toe werken.
Een idee misschien om e.e.a ook
op papier te zetten zodat er geen misverstanden ontstaan over wat er wel of niet is afgesproken?
Een periode afspreken wanneer we de gemaakte afspraken evt kunnen herzien.
Zowel minder goede ervaringen als de voorbeelden waarin het wel goed uitpakt lees ik nog steeds graag. Ben nog wel benieuwd naar het antwoord van Tinus op mijn vraag
Tot zo ver heel erg hartelijk bedankt voor jullie reakties.
Groeten, Marije

Polo

Polo

05-10-2009 om 21:58

Sus-anne

Sus-anne vroeg: "maar wat ik me wel af vraag, wat als er een nieuwe partner in het spel komt bij een van beide ouders, en er zijn samenwoonplannen? hoe ga je dat dan regelen?"

Vooralsnog is er geen nieuwe partner in beeld, bij geen van beiden. Althans niet concreet. Er is wel aanleiding (geweest) om er heel concreet over na te denken hoe we dat zouden willen aanpakken.
We denken nu allebei dat er veel tijd overheen zou gaan voordat we weer met iemand zouden willen samenwonen. Voor onszelf, maar ook voor de kinderen. Zij hebben voorrang. Dat betekent dus: lat-relatie, en dat kan prima op deze basis mits de nieuwe partner ook in het 'nieuwe' huis mag komen. Ik heb daar geen enkel bezwaar tegen. We kunnen het goed met elkaar vinden en ik gun hem op termijn van harte een nieuwe liefde. Ik realiseer me dat ik het wel zuur zou kunnen vinden, hoor, zeker als ik zelf geen nieuwe partner heb. En andersom zal dat vast ook het geval zijn.
Maar weet je: dat is niet nú aan de orde. We weten niet of deze regeling op termijn voor ons voldoet, maar we willen het niet om die reden bij voorbaat afserveren. Aanpassen kan altijd nog. Dit is wat we nu graag willen. Dus doen we het. We praten wel over onze opvattingen over nieuwe partners, maar hoe het echt is kunnen we pas beoordelen als er zich een nieuwe partner aandient. Ze zijn welkom .

Tinus_p

Tinus_p

06-10-2009 om 09:28

Polo

polo:
"We denken nu allebei dat er veel tijd overheen zou gaan voordat we weer met iemand zouden willen samenwonen."
Dat zegt iedereen, en in de praktijk blijkt het vaak heel anders te gaan.

Polo

Polo

06-10-2009 om 11:51

Tinus

Ik schreef: "We denken nu allebei dat er veel tijd overheen zou gaan voordat we weer met iemand zouden willen samenwonen."

Waarop Tinus: "Dat zegt iedereen, en in de praktijk blijkt het vaak heel anders te gaan."

Ik hoop het! Want dat zou betekenen dat er nieuwe liefdes in onze levens opduiken, en zoals gezegd: die zijn welkom.
En dan zien we wel weer. Ik maak de rationele keuze om nu en in de toekomst de belangen van mijn kinderen in deze zwaar te laten wegen, en ik maak de vooral emotioneel gefundeerde keuze om nu te beginnen aan deze constructie. Omdat het nú goed is, voor ons allemaal. Met ruimte om mee te bewegen met wat de toekomst brengt.

Marije

Marije

06-10-2009 om 16:07

Praktisch, polo?

Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren. Naast een heleboel andere vragen heb ik een vraag over het ingeschreven staan bij burgerzaken in de gemeente. We hebben gelukkig het geld om een tweede woning te kunnen huren in de gemeente. We wonen nu samen in ons koophuis, waarvan mijn man de hypotheeklasten e.d. betaalt van zijn salaris. Ik heb begrepen dat wanneer we een huis in de vrije sector huren in de gemeente, dat een van ons waarschijnlijk daar dan ook bij de gemeente ingeschreven moet staan. Nu kan ik daar de gevolgen even niet van overzien. Kan iemand mij op weg helpen?

Groeten,
Ingeborg

Tinus_p

Tinus_p

06-10-2009 om 22:49

Belastingen

Marije:
Ik heb begrepen dat wanneer we een huis in de vrije sector huren in de gemeente, dat een van ons waarschijnlijk daar dan ook bij de gemeente ingeschreven moet staan."
Je woont dan niet meer officieel samen. Dat heeft vooral grote gevolgen voor de belastingen.
Verder is je man nu officieel verzorgende ouder; bij een 'echte' scheiding maakt hij dus grote kans om (als hij dat mocht willen) ook aangewezen te worden als verzorgende ouder en krijg jij een omgangsregeling.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

08-10-2009 om 10:35

Einde relatie

Over jullie kan ik niet oordelen of voorspellen, maar in mijn omgeving is apart gaan wonen vrijwel altijd ook het einde van de relatie gebleken.
De intentie is: therapie, kijken of er nog wat van te maken valt, etc. De praktijk is: opluchting nou de druk ervan af is, en dat vertaalt zich in een definitieve breuk en op termijn een nieuwe partner.

Tutje

Tutje

08-10-2009 om 14:54

Ervaring

Hoi Marije,

Mijn (inmiddels bijna ex) man had ook jarenlange hevige psychische problemen. Hij is vorig jaar ook 6 weken opgenomen geweest. Daarna kwam hij weer thuis en hebben we geprobeerd de draad weer op te pakken. Daarbij moet ik zeggen dat ik werkte en hij thuis zat; hij zit al jaren in de WAO.
Het ging helaas ondanks alle intensieve therapie via de kliniek en alle medicijnen niet goed; hij heeft begin dit jaar geprobeerd zichzelf van het leven te beroven. Toen was mijn grens bereikt en wilde ik ook 'meer ruimte'; ik wilde hem niet meer in huis hebben bij mij en de kinderen. Een dergelijke partner is geen gelijkwaardige partner meer. In overleg met de kliniek heeft hij toen zelfstandige (huur)woonruimte gezocht, ik ben in ons koophuis blijven wonen (ik kon de hypotheek opbrengen). We hebben besloten tot co-ouderschap; elk een week de kinderen (9 en 15), om beurten. Ik had er wel een heel hard hoofd in of dat goed zou gaan; hij was eigenlijk helemaal niet in staat om fatsoenlijk voor ze te zorgen. Maar de kinderen gaven aan het graag te willen en hij wilde dat ook graag.
We zijn nu een aantal maanden en een nieuwe opname in de kliniek verder. Inmiddels gaan de kinderen alleen nog maar om de week een weekend naar hun vader en heb ik de echtscheiding aangevraagd. Met heel veel pijn, verdriet en schuldgevoel in mijn hart, maar ik kan niet anders meer.

Mijn verhaal is dus niet geweldig positief, maar wel reeel. Uiteraard is jouw situatie weer heel anders dan de mijne, maar leer althans van me dat je niet te veel van je man moet verwachten v.w.b. de kinderen. Als het allemaal nog zo kort geleden is, dan heeft hij waarschijnlijk nog de grootste moeite met zichzelf. Accepteer dat jij, althans de eerste tijd tot hij stabieler is, de verantwoordelijkheid zult moeten nemen.

Ik hoop oprecht voor je dat alles goed komt.

Sterkte, Tutje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.