Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Verdrietje

Verdrietje

14-03-2009 om 08:30

Heeft relatietherapie zin?

Waar zal ik beginnen.... ik ben 10 jaar getrouwd en hou heel veel van mijn man, samen hebben wij 2 kinderen. Mijn man is geen makkelijk persoon (egocentrisch) wat ik altijd al wist maar bij periodes komt dit extra naar voren. Hij steekt veel tijd in zijn hobby en dit vind ik niet erg, alleen verwacht ik dat hij als hij niet met zijn hobby bezig is, hij voor 100% bij zijn gezin is, hij is er wel maar hij is er niet....
Zelf ontkent hij dit en verwijt hij mij dat ik hem zijn eigen leven misgun en dat het geven en nemen is in een relatie. Maar mag ik dan helemaal geen verwachtingen hebben? Ik zit zelf te denken aan relatietherapie maar hoe gaat dat in zijn werking? Ik wil hem eigenlijk in laten zien dat hij echt niet goed bezig is. (vriendinnen, familie etc.. zeggen al jaren dat het niet normaal is hoe hij zich gedraagt) Op momenten dat hij wel bij ons is, is hij heel nors en zegt weinig. En dan komen er ineens periodes dat hij wel gezellig is en knuffelt etc. ik weet echt niet meer wat ik hiermee aanmoet.
Liefs, verdrietje x

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

14-03-2009 om 13:35

Insteek

Even los van je verdere boodschap; de insteek van de therapie kan natuurlijk niet zijn dat iemand anders 'm eens goed laat inzien dat hij fout bezig is. De insteek zou moeten zijn dat je samen je relatie wilt verbeteren, de uitkomst (wie moet wat veranderen) ligt dan niet bij voorbaat vast.

Iris

Iris

14-03-2009 om 14:59

Ik deed het zo..

Ik zat en zit in ongeveer dezelfde situatie. Mijn man deed alleen waar hij zelf zin in had, urenlang computeren, kranten lezen en stak geen tijd meer in zijn gezin. Na lang wikken en wegen heb ik hem een brief per email geschreven, want woorden zijn bij hem van weinig tot geen invloed, met daarin dat we nooit meer iets samen doen etc. En dat ik hem uitnodig om samen weer aan de relatie te gaan werken en naar een relatiecoach (zo heb ik het genoemd) te gaan. Ik had daarvoor al zelf enige gesprekken met deze coach gehad.
Hij ging inderdaad een paar keer mee en zo met een derde erbij is het toch fijner praten. hij kan niet weglopen en de coach vraagt door, iets wat ik niet meer deed, want dan ging hij op ander onderwerp over of liep weg. Goede zaak dus om samen erheen te gaan.
lees bovenstaande draad over Asperger eens. Herken je dingen bij jouw man? Succes.

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

16-03-2009 om 13:52

Eenzijdig

Ik lees je bericht en krijg toch een beetje het gevoel dat het allemaal wat eenzijdig is.
Hij is niet goed bezig en vriendinnen en familie vinden dat allemaal ook. Hoe weten ze dat, wonen ze bij jullie, zien ze alles wat er gebeurt, of gaan ze voornamelijk op jouw verhalen, jouw kant van het verhaal af.

Je relatie is blijkbaar niet naar jouw tevredenheid, maar wil je daar echt verandering in krijgen, dan moet je eerst goed naar de relatie kijken, hoe goed of slecht is het en heb ik wel reeele verwachtingen, en wat is eigenlijk ook mijn rol in de relatie. Daarna kun je eens gaan bedenken wat een goede manier van de problemen aanpakken is.

Verderben ik van mening dat er maar al te vaak Autistisch of Asperger geroepen wordt als iemand blijkbaar minder communicatief of sociaal is. Ik geloof niet dat het plakken van labeltjes zonder officiele diagnose zinvol is, en het is ook wel erg makkelijk.

Marieke

Marieke

16-03-2009 om 17:56

Hype

Asperger/autisme is een hype; in de jaren 70 en 80 waren dit de mannelijk chauvinisten en daarna de eeuwige jongetjes, die weigerde volwassen te worden.
Een goede diagnose stellen is nog altijd een vak waar je zo'n 15 jaar studie voor nodig hebt. Maar hype of niet en los van het etiketje, een probleem is het wel.
Om op de eerste vraag terug te komen: als op zoek bent naar iemand die nu eindelijk je man "de waarheid" gaat vertellen, dan kun je de relatietherapie wel overslaan.
Wil je oprecht naar je eigen rol in de situatie kijken en daar, als dat nodig is wat aan veranderen, dan is het een zinvolle optie.

Starry Night

Starry Night

17-03-2009 om 12:45

Of het zin heeft...

.... geen idee, maar ik zou het wel voorstellen. Want nu verzandt iedere discussie overduidelijk in een vruchteloos welles-nietes en zo blijf je in een kringetje ronddraaien. Alleen een deskundige, neutrale buitenstaander kan hierin volgens mij nog iets betekenen.

Ik zou het doen als ik jou was.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.