Relaties Relaties

Relaties

Opgefokt

Opgefokt

24-04-2009 om 13:41

Help! ik raak opgefokt door veranderingen

Ik heb hulp nodig. Ik raak steeds heel erg opgefokt door allerlei dingen die buiten mij om veranderen. Mijn levensgeluk en dat van mijn man en kinderen hebben daar onder te leiden. Wie herkent dit of weet een goede soort therapie of psychiater die me hier van af kan helpen ?

Het gaat om allerlei veranderingen van 'maatschappelijke aard'. Een nieuwe bedrijfsterrein naast mijn huis, de sluiting van een kinderboerderij, de aantasting van de privacy door webcams, OV-jaarkaart enz. Er zijn wel meer mensen die zich daar aan ergeren, maar ik kan soms hele dagen aan niets anders denken. Soms probeer ik concreet actie te ondernemen of mijn mening te laten horen. Maar dat is het probleem niet. Het probleem is dat mijn hoofd hier volledig door in beslag wordt genomen en ik somber en gestresst raak en slecht van alledaagse dingen kan genieten. Ook vind ik dat ik hierdoor vaak te weinig echte aandacht voor mijn kinderen heb.
Ik besef ook dat mijn opgefoktheid niet verandert als zo'n bedrijventerrein niet doorgaat en de kinderboerderij wél openblijft. Dan komt er wel weer iets anders waar ik me druk om maak. Er zal altijd vanalles veranderen.
Ik wil heel erg graag leren hoe ik hier van af kan komen zodat ik beter kan genieten van de dingen in mijn leven en de maatschappij die wel mooi en goed zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

24-04-2009 om 14:26

Heu

Opgefokt:
Wie herkent dit of weet een goede soort therapie of psychiater die me hier van af kan helpen ?"
En wat adviseerde de huisarts?

Jeetje

ja je moet toch echt wat dingen los laten, ook al ben je het er niet mee eens, ik bedoel een mensenleven zit constant vol van veranderingen dus dat wordt je inderdaad gek.

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat jij telkens wat moet vinden van die veranderingen ?

Gaat het er misschien meer om dat jij je gepasseerd voelt, dat je vindt dat ZE te weinig rekening houden met jou ?

Verder wel een leuk leven, relatie, kinders, geld, huis, familie, vrienden ???

rustzelve

rustzelve

24-04-2009 om 15:25

Pit

amai, dat dat je zo inbeslag kan nemen... lijkt mij wel moeilijk !
Ik ken in m'n nabije omgeving iemand (zoon) welke zich nooit druk om iets maakt, al zouden ze komen vertellen dat er een atoombom ons hele dorp zou platleggen, dan zou hij nog geen spiertje vertrekken, (dus ook niet echt wat het moet zijn)
Kan je je gevoelens niet toespitsen en ombuigen naar iets zinvol (vb je energie steken in hulp aan Palestina ofzo), dan zou je er de nobelprijs voor kunnen krijgen ipv ergernissen uit je omgeving !
ik zou dat toch proberen positief aan iets nuttigs te besteden...of is dat niet mogelijk ?

Meike

Meike

24-04-2009 om 17:31

Jij kunt wel iets veranderen

Het is heel mooi dat je zo betrokken bent met de wereld om je heen. Maar dingen gebeuren omdat andere mensen weer andere ideen hebben over zaken en omstandigheden. Ik denk dat je controle wilt hebben over de wereld om je heen maar niet alles kan gaan zoals jij dat wilt.
Kijk naar wat jouw nou het meest raakt en ga daar een aktiecommitee of belangengroep over op zetten, dan doe je wat en krijg je ook een beter gevoel over jezelf. Kijk wel of je haalbare doelen hebt, zet een plan op, haal handtekeningen op e.d.
Het is enorm leerzaam om zoiets te doen en mocht je je doel niet bereiken dan heb je ondertussen veel geleerd en een enorm netwerk opgezet. Wie weet is de gemeentepolitiek iets voor je maar houd wel in gedachte dat veranderingen langzaam gaan.
Dus ik zou zeggen geen psycholoog maar een aktiegroep! Succes!

Rafelkap

Rafelkap

25-04-2009 om 07:48

word lid van een politieke partij in je woonplaats. Hier is de sp heel actief. Misschien kan je zo je (dat) ei kwijt.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2009 om 13:38

Dat je hevig geinteresseerd bent in alles om je heen

vind ik alleen maar te prijzen, dat je gezin onder jouw gedrag te leiden heeft is minder positief.
Een tip die mij wel door panieksituaties geholpen heeft is dat je jezelf moet toespreken als drukmaken geen zin heeft. Je kunt het op een bpaald moment of helemaal niet veranderen dus STOP. Letterlijk stop zeggen tegen jezelf. Pas als je tijd hebt of echt in staat bent om je er voor in te zetten ga je dat ook doen. Alles wat jij niet de moeite vind om iets aan te doen, is ook niet belangrijk genoeg om je gezin langdurig mee te ´kwellen´.
Maatschappelijk bewustzijn is een goed is, de tip om je daadwerkelijk in de politiek te storten is misschien zo gek nog niet.

Pieker-halfuurtje?

hoewel in een andere context is mij ooit aangeraden door een therapeut om dagelijks een pieker-halfuurtje in te stellen. Ik was geneigd obsessief te piekeren over vooral mezelf, had last van een angststoornis, maar ik kan me voorstellen dat dat misschien wel helpt.
Voorwaarde is wel dat je je er strikt aan houdt: een vaste tijd, bijvoorbeeld 17.00 uur 's middags (niet vlak voor het slapen gaan!), en de rest van de dag dwing je jezelf te wachten met het doordenken tot het weer 17.00 is. Vergt wat oefening, maar het helpt wel!

Opgefokt

Opgefokt

26-04-2009 om 10:45

Controle terugvinden

Bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik denk dat ik er zeker wat aan heb. Ook aan zo'n piekerhalfuurtje enzo. (Ik zie mezelf alleen niet in de politiek gaan, omdat ik denk dat je dan juist een nuchtere afstand moet zien te houden, niet zo emotioneel betrokken moet zijn).
Vooral één opmerking van Meike zette me aan het denken. Ze zei: Ik denk dat jij controle wil hebben over de wereld om je heen...

Ik besef dat ik de controle over mijn dagelijkse leven een beetje kwijt ben - ik maak op mijn werk en in mijn gezin een hele drukke periode door, waardoor ik het gevoel heb dat ik geleefd wordt. Datzelfde gevoel krijg ik ook van veranderingen zoals de kinderboerderij - dat anderen bepalen wat er gebeurd en ik daar geen greep op heb. Ik denk dat als ik zakelijk/prive de touwtjes wat meer in handen krijg, ik de dingen van buitenaf ook wat meer los kan laten.
Maar het kan ook omgekeerd zijn: dat ik zakelijk/prive de stress niet aankan juist doordat ik me zo druk maak om maatschappelijke dingen...
Ik moet in beide gevallen waarschijnlijk proberen de dingen gewoon te laten gaan zoals ze gaan... maar op dit moment ben ik daar nog te gestessed voor. Zelfs boswandelen of in de tuin werken helpt niet meer. Toch maar eens aan de yoga ofzo?

liora

liora

26-04-2009 om 11:02

Even en gewoon

Hoi Opgefokt,

Mij lijkt dat er wel meer aan de hand is. Wat je ook als strategie kiest: vermijd woorden als even en gewoon. "Ik moet in beide gevallen waarschijnlijk proberen de dingen gewoon te laten gaan zoals ze gaan."

Ik zou eens professionele hulp gaan zoeken!

Liora

angel3

angel3

26-04-2009 om 13:25

Juist geen controle krijgen

zou het kunnen dat je altijd een soort van control freak was? en dat het leven je nu eigenlijk leert los te laten en omgang te vinden met de dingen die je overkomen?
Geluk of ongeluk zit hem niet in de dingen die gebeuren, maar in de omgang ermee die je zelf kiest.
Ik zou niet naar een reguliere therapeut gaan maar op zoek naar naar iemand die ervaring heeft met zingevingsvraagstukken. Ik denk dat dat je veel kan brengen. Kijk anders eens op www.psychosynthese.nl (heb ik persoonlijk veel aan gehad)

MaximeM

MaximeM

27-04-2009 om 15:34

Therapie

Hoi Opgefokt,

Inderdaad zou ik eens gaan denken aan therapie, gun jezelf dat want je kan echt in een kringetje gaan rondpiekeren zo. Ikzelf heb me ook een tijd (en soms nog) lopen ergeren aan dingen waar ik weinig aan kon doen (bijvoorbeeld net zoiets als het bedrijventerrein of kinderboerderij) mijn therapeut legde haar vinger precies op de goede plek, het gaat niet zozeer om wat die mensen doen, maar wat het in jouw losmaakt, je ergert je, en bij mij kwam het er (in het kort) op neer dat mijn pijnpunt was 'iedereen heeft sch*t aan mij...niemand houdt rekening met mij'.... uiteraard is dit een beetje overdreven neergeschreven maar hier kwam het wel op neer. Als middelste kind uit een gezin, niemand die écht naar me luisterde enz... dát kwam weer boven onbewust. Nu ik dit snap kan ik er beter mee omgaan, maar het blijft wel mijn valkuil.

Succes
Maxime

Opgefokt

Opgefokt

30-04-2009 om 00:05

Niet de enige dus

Hoi Maxime,
blij te horen dat ik niet de enige ben die hiermee rondloopt. Jij hebt dit dus ook gehad en bent behoorlijk geholpen. Heb je een speciaal soort therapie gehad of was het via gewone psychiater ? En hoe kom je aan zoiemand? Gewoon opbellen voor een afspraak?

Opgefokt

Opgefokt

30-04-2009 om 00:09

Therapie zoeken

Ik ga zeker, op een rustig moment, die psychosynthese website bekijken en zoeken wat bij mij past.
Ik geloof ook, niet als Liora al zegt, dat ik nu actie moet ondernemen. Ik heb dit opgefokte al vaker gehad - meestal ging het na een tijdje weer beter. Maar als ik er niets aan doe, blijft het de kop op steken.
Bedankt voor de tips

MaximeM

MaximeM

01-05-2009 om 17:22

Psychosynthese

Hoi,

Misschien kan je op internet wel iemand vinden bij jou in de buurt. Toevallig heb ik mijn therapeute viavia gevonden en zij werkt dus via de methode psychosynthese en ik voel me hier prettig bij. Verder kan je van te voren nog even denken of je een voorkeur hebt om met een man of vrouw te gaan praten en dan zou ik gaan zoeken op internet.

succes
Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.