Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

CCbloom

CCbloom

25-09-2010 om 13:36

Hoe zat dat ook al weer venus vs mars?

waarschijnlijk kom ik van een andere planeet of reageer ik overdreven.
Het gaat om het volgende. Manlief vertelde van de week ethousiast dat hij in 2011 een paar keer op en neer moet naar Italië voor zijn werk. Ik ben het wel gewend, hij is ook al naar andere landen geweest voor hooguit 3 dagen. In principe is Nederland gewoon zijn basisstation en gingen zijn bazen altijd het land uit. Die zijn daar wat op uit gekeken dus schuiven ze het nu door.
Hij vond dat ik niet zo enthousiast reageerde. Oké zeg ik, wat als ik nou eens vertelde dat ik met mijn werk weg ging voor een paar dagen.... "Ja maar dat ligt anders. Dat doe je toch nooit met je werk. Bij mij hoort het erbij. " Maar het valt altijd bij hem op de dag dat hij thuis werkt. "want zo wordt hij niet gemist op het werk". Op die dag zorgt hij voor de kinderen. En ik moet me dan altijd weer in alle bochten wringen om het vlekkeloos te laten verlopen (ruilen met collega's, opa en oma eventueel inschakelen, overblijf regelen enz)
Maar het dringt niet tot hem door: het is toch maar voor 1 dag... Daar gaat het mij niet om. Gun hem best dat uitje.Maar ik vind wel dat hij mag gaan regelen en ik geen vrij hoef te nemen of hoef te ruilen. (dat ene dagje is nu inmiddels 9 keer voorgekomen binnen een jaar). Ben ik echt een zeurkous?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

25-09-2010 om 13:51

Nee hoor

Zijn prioriteiten deugen gewoon niet. Mijn man had ook zo'n baan. Op zijn papadag kon hij gewoon niet. Gewoon niet. "Nee, vrijdag kan ik onmogelijk, dan heb ik andere verplichtingen die ik onmogelijk kan verschuiven". Klaar.

Dus jij bent geen zeurkous. Hij vindt zijn werk belangrijker dan het jouwe. Welke smoes hij er ook voor verzint. Als hij naar het buitenland moet voor zijn werk, dan mag het werk dat ook voelen. Niet het thuisfront.

Hier gaan we trouwens allebei wel eens voor het werk naar het buitenland. Voor we ja zeggen tegen het werk, gaan we eerst kijken of de ander het wel goed vindt. We sturen elkaar ook wel eens mailtjes vanaf het werk met de vraag of we elkaars mama-enpapadagen kunnen veranderen. Het is dus niet zo dat dit per definitie niet kan. Het gaat erom dat er eerst wordt gekeken of het werk een alternatief biedt. En de opmerking 'dan missen ze me op het werk niet' schiet mij enorm in het verkeerde keelgat.

Tihama

Kiki

Kiki

25-09-2010 om 13:59

Ik zou ook zeer verstoord zijn

Mijn man is iedere donderdag vrij en dat is gewoon zo. Geen werkgever die daar verandering in brengt.

Ik ben iedere dinsdag vrij, maar verschuif dat nog wel eens naar de woensdag of vrijdag, als de opvang anders loopt dan gepland.

Het enige waar ik me wel eens over opwind is dat mijn man nooit eens een keer kan (wil) thuisblijven met een ziek kind of andere doktersafspraken van mij overneemt (als het in onze werkdagen valt)

En als hij eens op donderdag moet werken is hij degene die opvang zal moeten regelen en niet ik. Dus ik stel voor dat als manlief zo nodig naar Italië moet hij er ook voor zorgt dat de kinderen opvang hebben.

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 14:12

Dus wel kiki

Je schrijft dat je man op donderdag vrij is en dat geen werkgever daar verandering in brengt. Toch wel, want verderop schrijf je: als hij eens op donderdag moet werken.......

Tirza

Kiki

Kiki

25-09-2010 om 14:20

Is nog nooit voorgekomen tirza

ik zeg alleen dat ALS het gebeurt mag hij lekker zelf opvang regelen.

Roberta ( bertie)

Roberta ( bertie)

25-09-2010 om 15:06

Ccbloom

Als manlief op papa dag een andere verplichting heeft, mag HIJ ook andere opvang voor kinders regelen.
Hij mag aan mij vragen of ik iets kan regelen, maar hij kan het vragen.
Of hij regelt zelf maar opa of oma ofzo.

zei ze in een Perfecte wereld, in de echte wereld moet ik ook mopperend doe boel regelen en draaiende houden.

Duidelijke afspraken maken, en als iemand daarvan af wil wijken, dan regelt hij/zij het zelf maar!

Zelf eens doen

Wat erg goed helpt (heb het ooit gedaan) dan boek je op de dag die jóuw dag is een leuk uitje met je vriendin en kondig je dat aan (wel ruim van tevoren) en laat je hem het 'regelen' onder het mom van dat doe jij ook...
Werkt goed...mijn man had 'm toen pas door.
groeten albana

Claudia B

Claudia B

25-09-2010 om 16:34

Maar

Wat ik lees in CCboom haar berichtje is dat haar man op die dag thuis werkt. Het is dus geen vrije dag of een papa dag. Het is officieel een werkdag voor hem alleen werkt hij dan thuis. Dat hij dan de kinderen kan opvangen is een bijkomend voordeel.
Verder niet om vervelend te doen maar officieel is het een werkdag en kan ik me vanuit de werkgever gezien voorstellen dat zij het prettig vinden dat hij dan die reis pland omdat hij normaal ook niet op die dag aanwezig is.
Sluit niet uit dat hij best kan overleggen met zijn werkgever om te kijken of het toch niet op een andere dag kan.

Groetjes,
Claudia

Tihama

Tihama

25-09-2010 om 17:42

Klopt niet

"Het is dus geen vrije dag of een papa dag. Het is officieel een werkdag voor hem alleen werkt hij dan thuis. Dat hij dan de kinderen kan opvangen is een bijkomend voordeel."

Ik neem aan dat deze thuiswerkdag geregeld is vanwege de opvang. Als dat namelijk NIET de reden was, dan zou er geen probleem ontstaan zodra hij er niet is.

Op een of andere manier zit het echter niet bij man of bedrijf tussen de oren dat dit thuiszijn geen 'aardigheidje' is, maar een principiële noodzaak.

Ik vermoed dat man het gevoel heeft dat hij een 'cadeautje' heeft gekregen met het thuiswerken, dus dat ie vooral niet teveel extra eisen moet stellen.
Veel mannen hebben de neiging om vooral niet 'te moeilijk' te doen op het werk. Ze beschouwen het als een gunst dat ze thuis mogen werken. En ze zijn heel bang voor het verlies van carrièrekansen doordat ze tijd aan zorgtaken (moeten) besteden.

Ik vrees dat je dit gewoon af moet dwingen. Want wat betekent het voor JOUW baan dat jij elke keer de boel op stelten moet zetten? Waarom zou het erger zijn als HIJ wat regelt voor afwijking van ZIJN rooster?

Tihama

Vic

Vic

25-09-2010 om 19:01

Thuiswerkdag

Ik erger me regelmatig aan collega's die niet komen opdagen op bijv vergaderingen omdat ze thuis werken. Zo'n dag is gewoon een werkdag en als je aanwezigheid op kantoor gewenst is, hoor je daar te zijn. Ik werk zelf twee dagen per week thuis, en die dagen heb ik gewoon opvang voor de kinderen geregeld. Op maandag haal ik zelf de kinderen uit school, en neem ik verlof van 15-17 uur. Je kunt toch niet thuis 'werken' terwijl er kinderen thuis zijn?
Overigens vind ik wel dat degene wiens zorgdag het is, moet zorgen voor alternatieve opvang.

Tihama

Tihama

25-09-2010 om 19:29

Vic

Misschien was ik niet duidelijk. Je kunt inderdaad niet werken op het moment dat de kinderen om je heen zijn. Tenzij je beschikt over een kloon van jezelf. Een thuiswerkdag heeft dus minder beschikbare uren als je schoolgaande kinderen hebt. Als je kinderen onder de 4 zijn, kun je het helemaal schudden.

Maar als je een thuiswerkdag afspreekt omdat je die dag op moet knippen met zorgtaken, dan moet het ook duidelijk zijn dat je dan dus niet een hele dag elders kunt zijn. Zelfs reistijd naar kantoor kan dan het knelpunt zijn.

Dat moet je dus meteen goed afspreken.
Zowel thuis als op het werk. Ik denk dat dit hier aan beide kanten niet gebeurd is.

Tihama

Annet

Annet

25-09-2010 om 23:50

Ik werk 1 dag per week thuis

Dit is zo afgesproken bij de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden. Ik krijg dus ook 1 dag minder reiskostenvergoeding.
Indien nodig kom ik wel naar mijn werk, maar alleen voor bijzondere redenen, niet voor elke vergadering die iemand inplant.

Overigens is het voor mij geen hele dag maar ongeveer 5 uur. Dit betekent dat ik deze uren onder schooltijd kan maken. In schoolvakanties neem ik deze dag altijd vrij.
Als ik kinderen onder de 4 zou hebben, had ik deze dag nooit gekregen (en terecht).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-09-2010 om 11:18

Thuiswerken

Betekent volgens mijn niet persé dat je je uren tijdens kantooruren maakt. Je kan best tussen drie een zeven voor je kinderen zorgen, en daarna tot elf uur nog werken. Neemt niet weg dat je volgens mij met thuis werken met kinderen onder de vier jaar wel heel moeizaam 8 uur per dag kan werken. Maar met schoolgaande kinderen moet het wel kunnen denk ik.

Ik ken overigens ook wel situaties waarin de werkgever zo moeilijk doet over vier dagen werken en de mannen onvoldoende voor hun recht opkomen, dat er een soort compromis ontstaat van 1 dag thuis werken terwijl de kinderen ook thuis zijn. In zo'n geval vind ik het een kwestie van eigen-schuld voor de werkgever als er niet voldoende werkuren gemaakt worden omdat er ook voor de kinderen gezorgd moet worden.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-09-2010 om 11:19

Oh en on topic

Ik vind ook dat je man zelf oppas moet regelen voor de dagen dat hij er niet is terwijl hij voor de kinderen zou zorgen.

CCbloom

CCbloom

26-09-2010 om 22:33

Ter verduidelijking

Papadag is eigenlijk een vrije dag, maar hij doet nog veel thuis. En dat kan ook best, want de kinderen zitten toch op school. Hij is er voor ze als ze tussen de middag een boterham komen eten en na school haalt hij ze op en is er dan voor hen. Totdat hij dus in het buitenland vertoeft.
Ik vind dus idd dat hij het moet regelen. En wellicht dat ik albana's idee maar eens ter harte neem Want ik heb ook 2 mamadagen.....

CCbloom

CCbloom

01-10-2010 om 16:49

Vervolg

Manlief heeft met de zaak afgesproken dat het op andere dagen gaat plaatsvinden.... joepie, dat is een zorg minder.
Dank jullie voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.