Relaties Relaties

Relaties

Irene

Irene

16-03-2009 om 21:45

Huisvredebreuk?

Is er iemand hier op het forum die weet wat de precieze juridische regels zijn rond het al dan niet dingen mogen meenemen of ophalen (ongevraagd) van spullen uit je gezamenlijke huis of schuur, nadat je bij je partner of echtgenoot weg bent gegaan?

De nieuwe vriendin van mijn man heeft spullen bij haar ex uit de schuur weggehaald, zonder zijn medeweten of toestemming, en hij is witheet. Zij zegt dat dat juridisch gewoon mag/kan, hij noemt het huisvredebreuk. Iemand een idee wie er gelijk heeft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

17-03-2009 om 09:23

Vraagje

Irene:
"Is er iemand hier op het forum die weet wat de precieze juridische regels zijn rond het al dan niet dingen mogen meenemen of ophalen (ongevraagd) van spullen uit je gezamenlijke huis of schuur, nadat je bij je partner of echtgenoot weg bent gegaan?"
Is er al een boedelscheiding uitgesproken?

Kim

Kim

17-03-2009 om 14:19

De nieuwe vriendin van je man?

Huh? Wat heb jij te maken met de praktijken van de nieuwe vriendin van je man?

Irene

Irene

17-03-2009 om 16:44

Uitleg

OK, komt cryptischer over dan het is. Man is acuut weg hier, woont met vrouw van iemand anders in een ander huis.

Ik heb contact met haar aanstaande ex, omdat we in hetzelfde schuitje zitten: allebei bedonderd. Scheiding is in gang gezet, boedelscheiding is nog niet rond. Wel sloten vervangen e.d. (Maar dus niet van de schuur).

Ik heb het idee dat mijn aanstaande ex-man hier dingen uit de schuur heeft gehaald terwijl ik een weekendje weg was. Zijn nieuwe vriendin heeft zeker weten dingen uit de schuur gehaald bij haar aanstaande ex-man, zonder afspraak of toestemming. Volgens haar aanstaande ex-man is dat huisvredebreuk. Volgens haar mag dat gewoon, juridisch gezien.

Wij vroegen ons af of het huisvredebreuk is of niet, om zonder toestemming dingen weg te halen. Dus het heeft niks te maken met dingen al dan niet los te laten (Zonnetje). Het is gewoon barre, bittere, alledaagse werkelijkheid.

Tinus_p

Tinus_p

17-03-2009 om 17:07

Tsja

Irene:
"Wij vroegen ons af of het huisvredebreuk is of niet, om zonder toestemming dingen weg te halen."
VZIW: Het is huisvredebreuk, als het woonrecht aan één van de exen is toegewezen (of als de betreffende ex op basis van GBA dat huis heeft verlaten). Als er een boedelscheiding is geweest, is het diefstal (al dan niet met inbraak/insluiping). Maar als er juridisch nog niks is geregeld, is het nix.

In dit soort situaties is het te overwegen, om voorlopige voorzieningen aan te vragen. Dat schept duidleijkheid.

Niks

...inderdaad zolang er niks geregeld is is het niks maar ik weet uit eigen ervaring dat het slecht kan werken(
Jonne

Kim

Kim

17-03-2009 om 18:42

Geen poot om op te staan denk ik

Als ik je verhaal zo lees, zijn beide stellen nu nog getrouwd? Als dat in gemeenschap van goederen is, denk ik dat je geen poot hebt om op te staan. Enige manier is dan om snel de sloten te vervangen.. en vaart achter de scheiding te zetten. Sterkte, klinkt heel vervelende allemaal!

Hannes

Hannes

18-03-2009 om 00:12

Sloten vervangen

Als je de sloten vervangt als er nog niks juridisch is geregeld en ex meldt zich bij de politie, komen ze vervolgens bij jou aan de deur en moet je ex binnenlaten. En inderdaad, zoals het nu is gegaan is het dus ook volkomen rechtmatig.
Groet, Hannes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.