Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Tabitha

Tabitha

23-03-2009 om 14:44

Ik erger me aan het rookgedrag van mijn partner

Mijn vriend is een verstokte roker, hij rookt overal bij, het maakt niet uit wat hij doet. Hij rookt zeker een pakje per dag (135 euro per maand), en op zich geen probleem, dat moet hij weten, maar het punt is dat hij een heel groot deel daarvan op onze slaapkamer rookt, en daar stoor ik me vreselijk aan. Onze slaapkwamer is op zolder en daar wordt ook gewassen (meestal doe ik de was) en gestreken. Er hangt in die ruimte dus ook schoon wasgoed. Hij heeft daar een soort bureautje staan waar hij de administratie aan doet. Hij zit daar heel veel (of hij daar ook alleen maar de administratie doet is nog maar de vraag, maar goed dat maakt nu even niet uit), dus er wordt daar ook heel veel gerookt.

Echter, ik gebruik zoveel mogelijk sterk geurende wasverzachters en strijkwaters, het maakt geen donder uit; onze slaapkamer blijft een stinkhok en de kleren ruiken gewoon niet lekker schoon, zoals schoon wasgoed mijns inziens zou moeten zijn. Als ik boven kom om de was te doen, ruik ik beneden op de eerste trap al dat hij er weer een zit te roken. Zelf rook ik dus niet, en rokers zullen dit hoogstwaarschijnlijk onderschatten, maar het stinkt echt muf boven. Zelf ruikt hij het niet, maar ja, dat is ook niet zo vreemd omdat hij de hele dag in een rookwalm zit; dan ruik je het niet meer.

Het zit in het behang, in de vloerbedekking en kleding, en we moeten het boven doen met een enkel dakraampje voor de hele zolder. Hij weet dat ik me er aan stoor en ik heb er al vaak wat van gezegd, maar hij blijft gewoon stug doorroken op zolder. Ik vind het niet erg dát hij rookt, wel wáár hij rookt. Nu opperde hij om er een soort 'afzuigsysteem' te maken, maar dat vind ik net zo zinloos als roken onder de afzuigkap, rook laat zich niet beperken tot 1 richting, het verspreid zich overal.

Om de administratie beneden te doen is geen optie, daar hebben we geen ruimte voor, onze woonkamer is klein. Ik erger me eigenlijk niet alleen aan de muffe stank boven, maar eveneens aan zijn laconieke houding, ik vind het gewoon respectloos dat hij gewoon stug blijft doorroken terwijl hij weet dat ik me er echt aan erger. Ik heb nu het gevoel dat ik voor Jan Lul aan het wassen/strijken/bedden aan het verschonen ben.

Vandaag was voor mij de druppel. Ik heb hem gezegd dat als hij ervoor blijft kiezen stug door te roken in de slaapkamer, dat ik er dan voor kies om gewoon niet meer daar te slapen en het bed mag hij steeds zelf verschonen. Ik ben er gewoon ZO klaar mee! Wat zouden jullie doen? Zijn er nog andere oplossingen? Ik vind het niet erg als hij beneden rookt, maar hij heeft gewoon niet de discipline om te wachten met roken tot hij weer beneden is. Ik hoef me toch niet steeds maar aan zijn grillen te passen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

23-03-2009 om 15:05

Oh nee

Dit zou voor mij heel duidelijk zijn hoor, er wordt niet gerookt op mijn slaapkamer. Dan loopt ie tussendoor maar even naar beneden om daar te roken en gaat ie daarna weer verder. Het is toch smerig, je moet daar slapen, er hangt schone was.
Bah, nee, heel duidelijk niet roken op de slaapkamer ! En hij heeft zich dus maar aan te passen. (geen asbak boven en geen sigaretten mee) trouwens het heeft voor hem toch geen zin om het stiekem te doen, je ruikt het direct.

Maxime

Christientje

Christientje

23-03-2009 om 16:29

Dit kan niet!

Ik zou hier ook helemaal klaar mee zijn. Niet alleen stinkt je slaapkamer, maar ook de kleren die je daar te drogen hangt, alles stinkt naar de rook. Wat vind ik dat smerig zeg ! Respectloos ook, je moet er slapen, je hoort niet in de sigarettenrook te slapen, het is nog ongezond ook ! Waarom wordt er juist in die ruimte zoveel gerookt ? Kun je geen compromis sluiten, alleen roken in de woonkamer en niet boven ?
Christientje

Ik rook

maar roken in de slaapkamer of bij mijn schone wasgoed, no-way. Belachelijk. Hij bedenkt maar een andere plek om te roken. Als de administratie niet zonder roken kan dan zoekt ie maar 'n andere plek om te administreren.

Inge M

Inge M

23-03-2009 om 17:58

Niet accepteren

Hij heeft het recht om ergens te roken (bij voorkeur buiten . Jij om ergens rookvrij te kunnen leven.
Hij heeft niet meer rechten dan jij.
Dus houd je poot stijf, stel voorwaarden en ga daar keihard mee door.

Dropke

Dropke

23-03-2009 om 21:08

Hij ruikt het niet?

Ik rook zelf ook, maar boven dus zeker niet. Mijn vader rookte bijvoorbeeld wel boven en ik vond dat echt smerig ruiken. Je merkt het misschien niet als je er inzit, terwijl je rookt, maar als het goed is rook je s nachts niet. Dan ruikt hij het ook hoor ! Ik vind dat je het gewoon van hem mag eisen. Een rookvrije slaapkamer (en was),

gr Dropke

dc

dc

23-03-2009 om 21:19

Buiten

ik rook, maar rook enkel buiten. Ik vind het vreselijk als mijn huis enkel naar rook stinkt. Voordeel is dat je veel minder rookt. Is goed voor je wasgoed en goed voor hem! Het is even wennen, maar ik ben echt blij met mijn besluit zo'n 8 jaar geleden enkel nog buiten te roken.

Laminaat

Laminaat

23-03-2009 om 22:22

Afzuigkap

Hai Tabitha,

Is het een idee hem een afzuigkap boven zijn bureau te laten aanleggen?
Laminaat

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.