Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

sidneysheldon

sidneysheldon

03-03-2009 om 12:50

Kids meegeven aan vriendin ex

ik heb wel wat behoefte aan ervaringen van mede-gescheiden mama's... vandaar mijn oproepje.

mijn ex heeft eens in de 2 weken een paar dagen de kinderen. nu heeft hij binnenkort cursus en gaf hij aan dat zijn vriendin dan de kinderen wel komt halen en dat ze bij hun thuis slapen (ex is er dan niet, komt pas eind volgende dag thuis). Het zit me niet helemaal lekker. Ze hebben nu half jaar een relatie, en ze is wel aardig maar ken haar verder niet mega goed, en nu mijn kinderen (van 2 en 5) meegeven...
ik wil geen ruzie met ex omwille van de kinderen, en wil er ook niet te veel een issue van maken.
zowiezo heb ik er altijd al moeite mee de kids weggaan...
maar nu helemaal. Het is meer dat ik behoefte heb aan mede-ervaringen, ik kan dit niet echt met iemand delen omdat niemand in mijn omgeving in dezelfde situatie zit, met kleintjes die naar de ex gaan met nieuwe vriendin. Ik heb hier moeite mee.
wie geeft mij tips of eigen ervaringen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvonne

Yvonne

03-03-2009 om 12:56

Geen ervaring

Geen ervaring wel een tip:
Jij hebt er moeite mee de kids aan nieuwe vriendin van je ex mee te geven, kan ik me heel goed voorstellen. kids hebben een omgansregeling met hun vader. Wanneer hij er zelf niet is lijkt het me niet zinvol dat ze dan bij zijn nieuwe vriendin zijn, dan zien ze nog hun vader niet. Stel voor dat hij ze voor een keer op een andere heeft zodat ze hem wel zelf zien.

Jetske

Jetske

03-03-2009 om 13:41

Ook niet meegeven

Ook hier geen ervaring, maar de omgangsregeling geldt met hun vader, niet met de 'vriendin van'. Dus ik zou mijn kinderen niet meegeven.
En hoe denken je kinderen, of in ieder geval die van 5, er zelf over?

Sterkte
Jetske

Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-03-2009 om 15:52

Advocaat van de duivel

Ik zit niet in die situatie dus kan je geen gefundeerd advies geven. Qua gevoel snap ik je probleem hiermee.

Maar even advocaat van de duivel spelend: stel dat hij ze af zou halen, en ze vervolgens een dag en een nacht aan vriendin zou overlaten? En je zou het niet eens weten?

En nog iets: stel dat jij een nieuwe partner krijgt die je op de kinderen laat passen, vind je dan dat je ex daar een stem in heeft?

Vic

Vic

03-03-2009 om 16:49

Wel

Ik ben er wel eens achteraf achter gekomen en was daar in eerste instantie niet zo blij mee. Aan de andere kant heb ik er alle vertrouwen in dat mijn ex ook het beste voor zijn kind wil, dus ook goede opvang regelt als hij er zelf (even) niet is. Ik vind ook eigenlijk dat wie de zorg heeft volgens de omgangsregeling, zelf moet zorgen voor oppas als er een opvangprobleem is.

Tinus_p

Tinus_p

03-03-2009 om 21:24

Bekijk het zo

Hij neemt (samen met zijn vriendin) zijn deel van de zorgtaken van je over, zodat jij op die dagen niet voor de kinderen hoeft te zorgen. Je hoeft de afspraken, die je dus hebt gemaakt in dat weekend, niet te verzetten. Daarmee toont hij zich een betrouwbare expartner, die wijzigingen in zijn agenda niet afwentelt op jou.

Wel ervaring

Mijn ex en zijn (inmiddels vrouw) wisselen het ophalen van mijn zoontje af, afhankelijk van welke dienst hij heeft op de dag van ophalen. Ja, in het begin had ik daar best moeite mee maar het went. Laatst nog heeft zij mijn zoontje opgehaald, eind van de middag, terwijl mijn ex aan het werken was en ook inderdaad pas de volgende dag terug zou komen. Mijn zoontje vind het helemaal niet erg, is dan ook stapelgek op haar en zij op hem. Ik heb er dus geen problemen mee.

Kan me voorstellen dat je er moeite mee hebt

aan de andere kant, maakt die vriendin wel deel uit van het nieuwe "gezin" van je ex en is het belangrijk voor het welzijn van je kinderen dat ze met haar een goede band mee opbouwen. Op zich kan het geen kwaad. Heb je al aan ex gevraagd of hij het weekend niet liever wil verschuiven naar een weekend dat hij er wel is? Het is toch jammer dat hij een weekend met ze misloopt.

Jesse_1

Jesse_1

04-03-2009 om 09:53

Het had ook zo kunnen zijn:

mijn ex heeft eens in de 2 weken een paar dagen de kinderen. nu heeft hij binnenkort cursus en gaf hij aan dat ik de kinderen dat weekend maar thuis moet houden.
Ik snap niet waarom: zijn vriendin kan dan toch de kinderen wel komen halen en dat ze bij hun thuis slapen (ex is er dan niet, komt pas eind volgende dag thuis)? Ze hebben nu half jaar een relatie, en ze is wel aardig en gaat goed met de kinderen om.

ik wil geen ruzie met ex omwille van de kinderen, en wil er ook niet te veel een issue van maken. Maar ik vind dat ik ook recht heb op mijn kinder-vrije weekend, aangezien ik de rest van de tijd in mijn eentje voor de kinderen zorg heb ik die tijd echt nodig om bij te tanken.

***

Overigens begrijp ik heel goed dat je er moeite mee hebt hoor! Maar ik vind het heel netjes dat je ex zelf een oplossing heeft voor de tijd dat hij de kinderen zou hebben en daar dan even niet toe in staat is. En ook heel fijn dat je ex een vriendin heeft die de wil heeft om voor de kinderen te zorgen.
Je kunt natuurlijk ook (hoeft niet met ruzie!) je ex voorstellen om de dag dat hij de kinderen zelf niet kan zien te ruilen met een andere dag. Het idee van de dagen met papa is tenslotte wel dat ze bij papa zijn, zodat de band met papa ook goed blijft.
Succes met de situatie, Jesse

Tja

Als mijn ex weg op zakenreis of vakantie is blijft zoontje bij mij. Ik heb altijd de mogelijkheid om hem bij ex z'n vrouw te laten maar ik weet dat zij er niet omstaat te springen en ik ben net blij met de extra tijd (week-week systeem).

Tinus_p

Tinus_p

04-03-2009 om 13:54

Ja maar magraat

Hoe doe je dat met je werk??

Werk

Kind gaat naar school en buitenschoolse opvang. En die paar uren haal ik achteraf wel in.Een extra vrije woensdag is ook altijd nog wel in te passen. Zo vaak gebeurt het niet hoor. Hij is ook al tien. 't Is niet zo dat ik bang ben dat hem iets overkomt. Maar ik ben gewoon blij met elke extra dag terwijl het voor vrouw van ex gewoon een extra last is.

Misschien geeft jesse de oplossing?

Ik ben het er mee eens dat de omgangsregeling bedoeld is dat beide ouders hun kind kunnen zien, en niet de nieuwe liefdes. Maar misschien kun je het met de insteek van Jesse netjes oplossen? Dus iets al:
Goh, wat fijn dat je zelf voor een oplossing tijdens je cursus gezorgd hebt, en wat attent van je vriendin dat ze op wil passen. Maar ik heb die dagen toch nog geen plannen, dus ik kan de kinderen ook prima hier houden tot je terug bent van de cursus. De gemiste dag kunnen we dan later wel een keer inhalen.

MRI

MRI

04-03-2009 om 23:12

Tja, het ligt er helemaal aan

Vooropgesteld: ik kan me er alles bij voorstellen als Pa die het kind toch al niet veel ziet, zich er vanaf maakt door vriendinnnen/ oppassen/ schoonmoeders in te schakelen. Pardon? Voor wie is nou de omgangsregeling bedoeld? Natuurlijk kan je incidenteel een keer niet kunnen en dan is het aan de vader om oppas te regelen.
Of dat de nieuwe vriendin moet zijn, ligt er aan voor mij. Bij de eerste vriendin van mijn ex, wilde hij dat ze daar al ging logeren en dat de vriendin oppas speelde toen hij die vrouw zelf nog maar twee keer had gezien. Ja dag. Daar had ik geen zin in hoor. Werd me hoogst kwalijk genomen, ik was de grote hysterica etc. Dit was de vrouw waar hij de rest van zijn leven mee verder wilde etc en ik wilde de band tussen nieuwe stiefmoeder en kind dwarszitten. Ja hoor. Na drie (3) weken was het uit. Na één (1) week had hij weer een nieuwe vriendin. Maar deze dame was uit een ander hout gesneden, bouwde het langzaam op, drong zich niet op. Ging een gesprek met me aan. En als ik nu zie dat mijn dochter het leuk vindt om haar te zien, kan ik alleen maar blij zijn. Maar dat is wel in jaren opgebouwd. Dus nu heb ik er geen problemen mee als zij dochter ophaalt. Maar.. ik blijf vinden dat ex beter met mij kan ruilen dan derden in gaat zetten.

MR

MRI

MRI

04-03-2009 om 23:13

Foutje

eerste zin: "ik kan me er alles bij voorstellen als Pa die het kind toch al niet veel ziet, zich er vanaf maakt door vriendinnnen/ oppassen/ schoonmoeders in te schakelen."

moet zijn:

ik kan me er alles bij voorstellen dat je ervan baalt als Pa die het kind toch al niet veel ziet, zich er vanaf maakt door vriendinnnen/ oppassen/ schoonmoeders in te schakelen.

Tinus_p

Tinus_p

05-03-2009 om 10:03

Diana

Diana:
"Ik ben het er mee eens dat de omgangsregeling bedoeld is dat beide ouders hun kind kunnen zien, en niet de nieuwe liefdes."
De omgangsregeling is er ook steeds meer om de zorg te delen, en zo de praktische problemen met werk etc op te lossen.
Ik heb dit al vaker gesignaleerd; er is een kleine revolutie in echtscheidingsland. Tot voor kort was de omgangsregeling alleen maar lastig voor de moeder (ze was haar kinderen kwijt), nu eisen steeds steeds meer moeders juist het recht op , dat de vader meezorgt om hen te ontlasten.

Tinus_p

Tinus_p

05-03-2009 om 16:47

Harmanna

Harmanna:
"Euh, volgens mij is de omgangsregeling er om te zorgen dat het KIND beide ouders regelmatig ziet."
Eh, nee. De omgangsregeling is er (ook) voor bedoeld dat niet slechts één van de ouders met alle zorg wordt opgezadeld.

Harmanna:
"De vraag is dus ook of de oplossing van paps strijdig is met het belang van het kind ... En dat hangt er in dit geval van af of het kind de vriendin van paps als \'eigen\' (en horend bij paps) beschouwt, of als bijna-vreemde."
En wat is het alternatief? Dat de moeder dus met de zorg wordt opgezadeld, terwijl ze andere plannen heeft?

Omgangsregeling (beetje ot)

volgens mij impliceert het woord omgaan, dat het kind met beide ouders omgaat. Zorgverdelingsregeling lijkt me zoals tinus het omschrijft een passender woord.

groetjes van Purk

Hoezo, niet kunnen?

Ik snap dat dus echt niet,dat je de afspraak hebt om je kind(eren) te "hebben" en dan zegt dat je niet kunt.
Hoezo niet kunnen? Je hebt een afspraak met je kinderen. Dus in dit geval had de vader moeten zeggen dat hij niet op de cursus kon komen omdat hij voor zijn kinderen moet zorgen.
Maar ja, daar heb je niets aan. Toch zou ik ze dan wel aan de nieuwe vlam meegeven, als de kinderen dat niets vinden, laten ze vanzelf wel van zich horen. En daar moet hun vader dan wat mee doen.

Gr. Poezie.

Tinus_p

Tinus_p

07-03-2009 om 19:52

Poezie en harmanna

Poezie:
"Ik snap dat dus echt niet,dat je de afspraak hebt om je kind(eren) te "hebben" en dan zegt dat je niet kunt."
Nouja, dat is het leven. Soms dendert er iets door je vaste leefschema heen.

Poezie:
"Hoezo niet kunnen? Je hebt een afspraak met je kinderen. Dus in dit geval had de vader moeten zeggen dat hij niet op de cursus kon komen omdat hij voor zijn kinderen moet zorgen."
Sidneysheldon geeft weinig details, maar ik krijg de indruk dat die kinderen doordeweeks naar hun vader gaan. Tsja, dan wil er nog wel eens wat van je werk je plannen doorkruisen. Dan heb je als werknemer de keus: op je strepen gaan staan, of niet. In deze tijd van kredietcrisis, kan het wel eens onhandig zijn om op je strepen te gaan staan (en anders ook wel; ook op de werkvloer gaat t nog wel eens met 'geven en nemen').

Harmanna:
"Nou, aangezien IN DIT GEVAL de moeder degene is die moeite heeft met de situatie, zou ik zeggen 'ja'. Zij begint er toch over? Zij vindt afgeven aan de nieuwe vriendin een probleem, en zij kan niet verwachten dat haar ex de cursus of het werk afzegt."
Ex kan toch niet weten dat ze er geen problemen mee heeft? En zie boven, ik krijg de indruk dat het om doordeweekse dagen gaat, dan is het logisch dat sidneysheldon werkt op de dagen dat de kinderen er niet zijn, en dat haar ex dat ook mogelijk moet maken. Ex gedraagt zich zoals een moderne ex zich hoort te gedragen, door de zorg niet terug te kieperen en door het sidneysheldon mogelijk te maken te gaan werken.

sidneysheldon

sidneysheldon

08-03-2009 om 21:47

Reactie

tjonge, wat een reacties, ik heb met veel interesse jullie ervaringen en meningen gelezen.
nog wat meer info: mijn ex heeft 1 x in de 2 weken vanaf donderdagavond de kinderen tot en met zondag. De andere week van donderdagavond tot vrijdagmiddag
Het gaat dus om het weekend, waarvan hij donderdagavond en vrijdag er niet is
Ik heb nu aangeboden (vond ik een goede tip) om ze donderdag bij mij te laten slapen, want ik ben toch thuis. kunnen ze bij hem op een moment dat hij er wel is een nachtje extra bij hem slapen. Ja dat vond hij een goed plan, dat extra nachtje. Maar de donderdag worden ze toch echt door vriendin opgehaald, dit herhaalde hij 5 keer door mijn rustige argumenten heen, er is geen discussie mogelijk voor hem. Maar dat extra nachtje wil hij graag...

tja er is dus niet met hem te praten en het wordt voor mij kiezen of delen, of ruzie, of mijn mond houden.
ik heb het voorzichtig aan mijn oudste kind gezegd en die vond het een beetje vreemd...waar is papa dan?
(papa had het zelf nog niet aan haar verteld).

en ik? ik heb gewoon last van een oer moeder gevoel, mijn kindjes horen bij mij en niet bij een vreemde vrouw, als hun papa er niet is.
ik wil ze dan gewoon niet delen als ik toch thuis ben.
lastig hoor
ik weet ook dat het goed is als ze een band met haar opbouwen, maar het zijn gewoon mijn kindjes, ik ben bang dat ze niet goed voor ze zorgt of zo (en dat slaat nergens op want ze is best verantwoordelijk, maar heeft zelf geen kinderen).

het zal er denk ik wel op neerkomen dat ze toch gaan en dat ik maar savonds maar een paar glazen wijn drink om er niet al te veel aan te denken....

Rotekapelle

Rotekapelle

09-03-2009 om 09:32

Wat straal je uit?

Ik hoop dat jij alle vertrouwen kunt hebben in het 'vader' zijn van je ex-man. De moeite die je hebt zit naar mijn mening in jezelf. Ja, ik begrijp het oergevoel en het feit dat het jouw kindjes zijn....... maar gevoel is bedoeld om iets af te tasten en niet om je op mee te laten voeren of om een grond van je beslissingen te laten zijn. Naar je ex-man toe geeft het impliciet een sein af: ik vertrouw niet op jou oordeel dat je háár met ónze kinderen alleen laat...... Naar je kinderen toe geef je (onbewust) het sein af dat alleen papa door jou vertrouwd wordt... Kortom je benadeelt je kinderen in het leren vertrouwen op andere zorgende volwassenen in hun leven. Ook is het een manier van macht en controle kunnen houden.....

Ik durf dit zo neer te schrijven omdat ik in dezelfde situatie gezeten heb. Het is een grote pijn en moeilijke opgave om goede ouders te blijven na een scheiding. Het is voor kinderen wezenlijk dat ouders álles, álles doen om dit wel na te streven. Dit betekent jezelf disciplineren en onderzoeken op je motieven, zijn die 'kindergedreven' of is het 'frustratiehondje' van je eigen pijn aan het rondrennen (was bij mij zo). Geef je kinderen mee mét een bos bloemen voor haar.

Mijn oudste kind studeert nu Social Work, hij doorleeft, mede door de studie, de scheiding opnieuw. De scheiding heeft hem grote pijn en verdriet gegeven, maar nog meer het feit dat ik in alles uitstraalde dat ik zijn vader niet meer vertrouwde.... (ten onrechte, waar het de kinderen aanging).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Rotekapelle

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.