Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Pelle

Pelle

09-03-2011 om 08:42

Leuk stukje over de rol van de huisvrouw in 1955 (amerika)

De instructies aan Amerikaanse huisvrouwen in de jaren vijftig laten zien hoeveel er is veranderd. Of hoe weinig.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/1857032/2011/03/08/Een-goede-echtgenote-wist-altijd-haar-plaats.dhtml

Het is weer 8 maart, internationale vrouwendag. Zowel voor wie denkt dat er veel is veranderd in het leven van vrouwen, als voor wie denkt dat er juist weinig is veranderd, is het nuttig om te zien hoe de moderne vrouw er ruim vijftig jaar geleden uitzag. Het Amerikaanse blad Housekeeping Monthly beschreef de do's and don'ts uitvoerig op 13 mei 1955. Het geheim van de ideale vrouw:

Zorg dat het eten klaarstaat als hij thuiskomt. De meeste mannen hebben honger als ze thuiskomen en jouw smakelijke maaltijd is deel van het warme welkom dat hij nodig heeft.

Neem een kwartiertje rust voordat hij arriveert. Werk je make-up bij, doe een lint in je haar en maak dat je er verzorgd uitziet. Hij heeft alleen maar hardwerkende, vermoeide mensen gezien.

Wees vrolijk en interessant voor hem. Zijn saaie dag moet een beetje leuker worden en een van jouw plichten is daarvoor te zorgen.
Ga een laatste keer keurend door het huis voor hij er is. Haal snel een stofdoek over de meubels. Zo komt je man in een haven van rust en orde en het zal jou ook een immens gevoel van voldoening geven.

Als hij thuiskomt, zorg dan dat geen lawaai van wasmachine, droger of stofzuiger te horen is en zorg dat de kinderen rustig zijn.

Wees blij dat je hem ziet, begroet hem met een warme glimlach en laat oprecht zien hoe graag je het hem naar de zin wilt maken.

Luister naar hem. Je hebt vast en zeker veel te vertellen, maar laat hem eerst praten en denk erom dat zijn onderwerpen belangrijker zijn dan die van jou.

Begroet hem nooit met klachten en problemen.

Klaag niet als hij laat thuiskomt voor het eten, zelfs niet als hij de hele avond wegblijft. Beschouw dat als een kleinigheid in vergelijking met wat hij allemaal te verstouwen heeft gekregen op zijn werk.

Maak het hem naar de zin. Laat hem lekker achterover leunen in een gemakkelijke stoel of laat hem even op bed liggen, en zorg dat je iets fris of iets warms te drinken klaar hebt.

Schud zijn kussen op en bied aan zijn schoenen uit te trekken. Praat zacht met een geruststellende en prettige stem.

Stel hem geen vragen over wat hij gedaan heeft en trek zijn oordeel of integriteit niet in twijfel. Vergeet niet dat hij de baas in huis is en dat hij dus zijn gezag eerlijk en oprecht zal uitoefenen. Je hebt het recht niet daaraan te twijfelen. Een goede echtgenote weet altijd haar plaats...

De Franse schrijver Stendhal schreef bijna twee eeuwen geleden over belang van gelijke kansen voor vrouwen: "De toegang van vrouwen tot volmaakte gelijkheid zou het zekerste bewijs zijn van de beschaving; het zou de intellectuele vermogens van het menselijk geslacht en de kansen op geluk verdubbelen." Het stond in zijn boek 'Over de liefde'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

09-03-2011 om 09:36

Anno 2011

Zorg dat het eten klaarstaat als hij thuiskomt. De meeste mannen hebben honger als ze thuiskomen en jouw smakelijke maaltijd is deel van het warme welkom dat hij nodig heeft. Check

Neem een kwartiertje rust voordat hij arriveert. Werk je make-up bij, doe een lint in je haar en maak dat je er verzorgd uitziet. Hij heeft alleen maar hardwerkende, vermoeide mensen gezien. Kwartiertje rust: check. make up: wat is dat? En vermoeid? Ja dahag, ik ben moeier dan hij.

Wees vrolijk en interessant voor hem. Zijn saaie dag moet een beetje leuker worden en een van jouw plichten is daarvoor te zorgen. Bekijk het even? Weet je wel hoe saai mijn dag is geweest?

Ga een laatste keer keurend door het huis voor hij er is. Haal snel een stofdoek over de meubels. Zo komt je man in een haven van rust en orde en het zal jou ook een immens gevoel van voldoening geven. Afstoffen? Haven van rust? Als eerste kan hij de tuin niet in. Want alle fietsen zijn niet in de schuur gezet. Hij kan de bijkeuken niet in, want daar staan alle schoenen kris kras over de vloer, tussen schooltassen en gymtassen. Als het konijn er niet logeert. De keuken is ontploft. En ik ook.

Als hij thuiskomt, zorg dan dat geen lawaai van wasmachine, droger of stofzuiger te horen is en zorg dat de kinderen rustig zijn.
Ik weet wel dat er pokkeherrie op de radio is, maar anders kan ik niet eten koken. Nee, de Teletubbies cd in de kamer mag níet uit. Weet ik veel waarom dat kind jankt? Ga zelf kijken.

Wees blij dat je hem ziet, begroet hem met een warme glimlach en laat oprecht zien hoe graag je het hem naar de zin wilt maken. Had je vandaag díe trui aan? Daar zaten toch vlekken in?

Luister naar hem. Je hebt vast en zeker veel te vertellen, maar laat hem eerst praten en denk erom dat zijn onderwerpen belangrijker zijn dan die van jou.
Nee, nu even niet. Ik ben toch aan het koken? Wil je weten wat er vandaag op school gebeurd is?

Begroet hem nooit met klachten en problemen.
Ik zag dat je de rekeningen nog niet had betaald? En waarom heb je vieze kleren niet in de wasmand gegooid vanmorgen? En wist je al dat zoonlief ruzie heeft met de leerkracht?

Klaag niet als hij laat thuiskomt voor het eten, zelfs niet als hij de hele avond wegblijft. Beschouw dat als een kleinigheid in vergelijking met wat hij allemaal te verstouwen heeft gekregen op zijn werk.
Wel *()*^* is het eten weer koud. Je kunt me toch wel even bellen? Ja, ook als het 5 min. later wordt! En zeik niet. Jij staat in een fijn warm kantoor met kopjes thee en zo. Ik stond weer kots op te ruimen vandaag.

Maak het hem naar de zin. Laat hem lekker achterover leunen in een gemakkelijke stoel of laat hem even op bed liggen, en zorg dat je iets fris of iets warms te drinken klaar hebt.
Nee, níet gaan zitten. Ik heb ^&*&%^ het eten al klaar gemaakt. Dan kan jij toch wel even opscheppen en tafel dekken?

Schud zijn kussen op en bied aan zijn schoenen uit te trekken. Praat zacht met een geruststellende en prettige stem.
Gétver! Níet met schoenen aan in huis. Je weet toch dat ik dat niet wil!

Stel hem geen vragen over wat hij gedaan heeft en trek zijn oordeel of integriteit niet in twijfel. Vergeet niet dat hij de baas in huis is en dat hij dus zijn gezag eerlijk en oprecht zal uitoefenen. Je hebt het recht niet daaraan te twijfelen. Een goede echtgenote weet altijd haar plaats...

En waarom heb je dat gedaan! Eerst overleggen! Nu zet je mij voor het blok. Je cancelt het maar. Ik doe er niet aan mee!

Ach, arme man van me.

fladder

fladder

09-03-2011 om 11:10

Ook hier

Ik heb thuis een boek over "40 jaar Libelle" (uit 1984) waar dit soort dingen ook in staan. In het kader van "dit stond er afgelopen 40 jaar in Libelle" Heel interessant en leerzaam, vooral omdat het zelf ook alweer verouderd is!
Laatst hoorde ik ook op de radio dat onze moeders en oma's ook niks mochten kopen zonder toestemming van hun man.
Ik ben blij dat die tijd voorbij is!

krin

krin

09-03-2011 om 11:35

We're equals - aren't we?

James Bond al als vrouw gezien? Vergeleken met wat in M's commentaar wordt opgesomd, is dat we niet meer zo eng dienstbaar hoeven zijn wel een heel klein stapje.
http://www.buzzfeed.com/gavon/james-bond-in-drag

koentje

koentje

09-03-2011 om 11:58

Nou fladder......

Ik ben blij dat die tijd voorbij is! ☺

Het zou een hoop rust en duidelijkheid geven!
Vooral die laatste: wie is er de baas in huis?☺

scepticus

scepticus

09-03-2011 om 12:04

Lange weg

We hebben duidelijk nog een lange weg te gaan. Maar we zijn gelukkig ook al ver gekomen!

Fiorucci

Fiorucci

09-03-2011 om 12:39

Ik vrees....

Ik vrees dat er nog steeds vrouwen zijn die aan hun man vragen of ze iets mogen kopen.....

scepticus

scepticus

09-03-2011 om 13:29

Vroeger en nu

Vroeger zorgde de vrouw des huizes ervoor dat de kinderen rustig waren als vader thuiskwam door ze bang te maken voor hun vader. En als zij daar niet in slaagde, zorgde hij er zelf wel even voor. Dat heette 'het laten gelden van je gezag'. Het is triest, maar heden ten dage zijn er nog altijd wel vrouwen en kinderen die bang zijn van hun echtgenoot/vader.

Tirza G.

Tirza G.

09-03-2011 om 13:54

Zo ging het bij ons thuis. Mijn moeder werd altijd licht geagiteerd vlak voordat pa thuiskwam. Ik ben van 1960

Tirza

Jolanda123

Jolanda123

09-03-2011 om 15:28

Knuppel in het hoenderhok

Weet je, ik vind sommige van die dingen die opgenoemd worden in dit rijtje zo slecht nog niet. Tuurlijk, er zit het e.e.a tussen die mij te ver gaan, maar toch.

Wat de vrouw in bovenstaand stukje doet, is duidelijk laten zien dat zij het prettig vind dat haar partner weer thuis is, en daar inderdaad tijd en aandacht voor vrij maakt.

Daar is niets mis mee.

Even tijd voor elkaar,elkaar zien, en gezien worden.

Hier in huis werkt het ook zo. Degene die het eerste thuis komt, zet de koffie aan voor degene die daarna thuis komt.

Als één van ons beiden vrij is, dan belt de werkende 10 minuten voordat hij of zij thuiskomt naar huis, om aan te geven dat de koffie aangezet kan worden.

De ander heeft dan nog net even de tijd om koffie te zetten, de laatste hand aan de voorbereidingen van het eten te doen, en zet de kopjes alvast klaar.

Bij het thuiskomen is er tijd voor elkaar om even samen de dag door te nemen, even aandacht voor elkaar en elkaars werkzaamheden, en dan door met de routine van alledag.

klaver

klaver

09-03-2011 om 16:23

Inderdaad jolanda

Daar moest ik ook aan denken. Wat is er tegen om het een beetje prettig te maken voor elkaar. Je leuk aan te kleden, ook alleen voor je partner (gezinsleden). Ik vind ook dat degene die de hele dag thuis is geweest de boel lekker aan kant moet hebben en ook het eten klaar met hebben staan. Maar dan wel zoals jij zegt vrouw voor man en vice versa.

Marijke

Marijke

09-03-2011 om 16:36

Watjes!

Watjes waren het, die mannen van vroeger, als je dit lijstje moet geloven. Als ze al niet eens tegen een dagje lekker werken konden... Nou hebben mijn grootmoeders me bepaald niet het goede voorbeeld gegeven, de ene stond regelmatig met een deegroller haar man op te wachten bij thuiskomst en de ander liet haar man lekker afwassen (van 9 personen). Mijn vader was huisman... Laatst kregen mijn kinderen nog de vraag: wie is er bij jullie thuis de baas? en toen riepen ze in koor: mamma!
Als ik eens een weekeinde weg ben geweest, tref ik mijn man zo ongeveer aan als Bellefleur in de keuken haha.

Tirza G.

Tirza G.

09-03-2011 om 17:05

Nou inderdaad

Werken was vroeger wel heel afschuwelijk zwaar en vermoeiend als je het zo leest. Dat is toch tegenwoordig niet meer zo, al die targethalende enorm ontplooide types hebben volgens mij helemaal geen stress meer.

Tirza

MRI

MRI

09-03-2011 om 18:29

Oh ja

dit vind ik de mooiste zin uit bovenstaand liedje: you get him off to work, the mighty hunter is restored and he leaves you with nothing but the dreams you can't afford.

Oftewel: ít starts when you sink in his arms, in ends with your arms in his sink

scepticus

scepticus

09-03-2011 om 19:47

Ouder liefdesliedje

Ik ken een nog veel ouder liefdesliedje, dat vanuit het perspectief van de man is geschreven. Toch verklapt het hoe je als vrouw een gelukkig huwelijk kunt hebben.


http://www.youtube.com/watch?v=aYs6NlgcrVU

De kinderen rustig?

Het beste middel om mijn beide dochters in een hysterische toestand te krijgen is als papa opeens weer thuis is, dan wordt hij regelmatig gemolesteerd door de oudste in al haar blijdschap en de jongste moet altijd huilen als hij haar weer los probeert te krijgen om zijn jas uit te doen.

Vic

Vic

09-03-2011 om 22:27

20 jaar geleden

Ik had op de middelbare school een vriend waarvan de vader thuis echt 'de baas' was. Als hij iets aan zijn moeder vroeg, gaf ze nooit antwoord maar moest altijd wachten tot zijn vader thuis was. Ook als zijn broertje liep te klieren was het 'wacht maar tot papa thuis komt'. Heel vreemd vond ik dat. Bij ons thuis was ook geen overlegcultuur, maar mijn vader had weinig in te brengen (behalve geld). Ook niet helemaal gezond, achteraf bezien.

scepticus

scepticus

10-03-2011 om 00:22

Korte toelichting op liedje

De boodschap van het liedje is dat het voor een gooed huwelijk nodig is te trouwen met iemand die goed bekend is met wat men de universele beginselen van de liefde zou kunnen noemen:
1. je moet de liefde voeden en koesteren (alleen een steen kan groeien zonder water);
2. je moet erop vertrouwen dat de liefde kan blijven bestaan (liefde kan eeuwig branden, zonder op te gaan); en
3. je moet de ander geen groot leed aandoen (een hart kan huilen zonder tranen).
Vanzelfsprekend dient niet alleen degene met wie je trouwt zich naar deze beginselen te gedragen, maar jijzelf ook.

Let wel: het woord 'baas' komt helemaal niet voor in dit toch meer dan honderd jaar oude liedje!

Zonder nu de periode van daarvoor te willen verheerlijken; veel huwelijksellende is voortgevloeid uit het zgn. burgerlijke bestaansmodel, dat van bovenaf (door de elite) is opgelegd aan het volk.

Valkyre

Valkyre

10-03-2011 om 00:44

Bellefleur

Reuze herkenbaar! Ik ben hier thuis die feeks (nou ja, vooral op dagen dat man een luie donder is). Niet zeuren, schat, maar poetsen. Als ik 't kon betalen had ik allang een werkster! Goed voor elk huwelijk, volgens mij

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2011 om 14:36

Al eerder gelezen

Man kwam al een poosje geleden met dit artikel aan. We hebben er állebei smakelijk om gelachen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2011 om 14:44

Fiorucci

Ik bespreek zelfs of ik tomaten zal kopen, bij wijze van spreken. Meestal om te bepalen of we het wel eens zijn over die tomaat. Dat is niet omdat ik dat moet, maar omdat ik nu eenmaal alles bespreek. Daar tegenover staan winkelsessies waarbij ik met tassen vol niet overlegd spul thuis kom. Het is maar net hoe mijn pet staat

Zware baan

De zware baan is hier een dag met de kleintjes.. Het werk van mijn man is voor hem een soort speelplaats - meestal - en hij heeft er respect voor dat ik nu thuis ben met de kinderen. T is maar net hoe je het beleeft

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

10-03-2011 om 18:46

Kaaskopje

Er is een verschil tussen moeten vragen en verantwoorden, en gewoon alles bespreken..)
Ik zag bij de super eens een echtpaar, de man gaf zijn vroeuw echt verbaal op haar mieter omdat ze het in haar hoofd had gehaald een doosje aardbeien in de kar te leggen. Ik zou ze in zijn haar hebben gesmeerd als ik haar was, ik word zo obstinaat van zulke mensen.

zo hoorde ik laatste een man aan zijn vrouw ,die een doosje tampons in haar karretje legde vragen; is dat nou wel nodig?
dat vond ik toch wel het toppunt!

mimi

mimi

10-03-2011 om 22:08

Alsof we nu zo geëmancipeerd zijn

We zijn nog lang niet uitgeemancipeerd hoor. Van de vrouwen die ik ken is er maar een minderheid die evenveel of meer verdient dan haar man.

Monet

Monet

11-03-2011 om 09:08

Pelle?

Leg eens uit?

scepticus

scepticus

11-03-2011 om 09:26

Pelle

Leuk grapje!

Sancy

Sancy

11-03-2011 om 09:27

Tuurlijk mimi

het inkomen van een vrouw is natuurlijk de enige maatstaf waaraan je de emancipatie kunt afmeten.

mimi

mimi

11-03-2011 om 10:43

Niet alles, maar het telt wel mee

Ik verdien ook minder dan de helft netto van wat mijn man verdient. Ik heb er eigenlijk wel een beetje spijt van dat een tijd niet gewerkt heb. Ik voelde zeker wel de sociale druk om een tijdje te stoppen.

Sancy

Sancy

11-03-2011 om 11:59

Ja maar

Je eigen ervaring valt niet zonder meer te plakken op alle vrouwen. Je hebt je eigen keuze gemaakt en daarbij ook gekozen om ook toe te geven aan vermeende of reële sociale druk.
Daarnaast vind ik emancipatie niet per se of direct gaan om de verschillen in inkomen tussen man en vrouw te verkleinen maar eerder voor het streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid en/of de formele toekenning van gelijke rechten (gelijkstelling voor de wet).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.