Relaties

Radeloosje
13-08-2009 om 20:44
Man belooft constant beterschap maar blijft drinken...
Al 10 jaar vecht ik er tegen.
Het drankprobleem van mijn man.
Hij drinkt niet dagelijks maar altijd als er een feestje is, let hij niet op het aantal flesjes bier wat hij drinkt. Nu krijgt hij altijd een voor mij erg vervelende aangezoten gedrag. Ik vind het zo verschrikkelijk. Meerdere keren heeft ons huwelijk hierdoor op springen gestaan. Maar telkens als hij weer nuchter is belooft hij beterschap en vindt hij het ook verschrikkelijk dat het zo gegaan is. Nu hebben we in juli echt het toppunt bereikt. Ik was er helemaal klaar mee! Hij was pas om 5 uur 's ochtends thuis en zou om 12 uur thuis zijn na een feestje. Ik kon hem mobiel niet meer bereiken en ik begon me dusdanige zorgen te maken. Om 5 uur ging ik naar beneden omdat ik het in bed niet meer volhield. TOen zag ik hem ineens zwaar dronken in onze voortuin slapend staan. Af en toe werd hij wat wakker en keek dan verward om zich heen. Echt zo'n dronken balletje. Toen hij weer nuchter was heb ik hem goed duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gediend ben. Hij werd eerst boos, maar later hebben we goed gepraat. HET ZOU NIET WEER GEBEUREN!!! Maar vandaag weer een feestje gehad en hij is WEER aangeschoten en ligt al in bed... Ik ben er compleet mee aan, ik weet niet meer wat ik ermee moet. WIe weet raad????

Tirza G.
13-08-2009 om 21:29
Wat denk je zelf?
Wat denk je zelf echt? Je hebt hem 100 keer een ultimatum gegeven wat hij 100 keer overschrijdt. Het lijkt míj duidelijk. Óf hij gaat zich laten behandelen óf je vraagt echtscheiding aan.
Tirza

Fem
13-08-2009 om 21:58
Radeloosje
"Al 10 jaar vecht ik er tegen." "Het drankprobleem van mijn man."
Wat zonde van je energie. Het is het drankprobleem van je man. Daar kun jij niet tegen vechten. Dat zal hij zelf moeten doen. En zo lang hij dat niet doet, is het aan jou in hoeverre je het jouw probleem laat worden.
Fem

august
13-08-2009 om 22:02
Ik herken het ook
Ik kan me je hopeloosheid en ergernis heel goed voorstellen, was dagen voorheen al nerveus voor een feestje, laat staan als er kermis in het dorp was, bah!
Gaat je man altijd alleen naar feestjes of ook wel samen, doet het zich dan ook voor?
Heb 1x meegemaakt dat hij net voor ik moest werken in het weekend ook ladderzat thuis kwam en mijn kinderen hem liggend in de schuur vonden, des duivels was ik!
Mijn man was geen alcoholist, maar had hem snel zitten naar een uurtje ergens te zijn in een kroeg of op een feestje en iedereen kon zien dat hij teveel op had!
Wij zijn ( niet alleen daarom) al enkele jaren gescheiden en ik heb inmiddels een lieve vriend die niet drinkt..HEERLIJKKK
Als we nu 's middags weg zijn geweest heb ik een man die nog gezellig is en niet op de bank gaat liggen snurken en ik zoals gewoonlijk voor de kids kon zorgen, eten naar bed brengen etc.
Radeloosje, ik liet hem morgen nog gelijk kiezen, hulp zoeken op korte termijn en anders moven met die man.
Ik weet niet of ervan jouw kant nog echt sprake is van liefde, dit was in mijn geval niet meer je van het.
Ik wens je alle goeds en een juiste beslissing.

Kaaskopje
13-08-2009 om 23:08
Om de ernst in te kunnen schatten...
hoe vaak hebben jullie een feestje waarbij dit probleem voorkomt?
Ik heb trouwens met mijn man afgesproken, jaren geleden alweer, dat ik geen tijd meer noem waarop ik thuiskom en als mijn man, bij die enkele keer dat dat gebeurt, weg is voor iets feestelijks laat ik het ook open. Zodra je een tijd gaat noemen creëer je een verwachting waaraan voldaan moet worden. Manlief raakte in alle staten als ik niet om 7 uur terug was uit Amsterdam, terwijl ik niets vermoedend mijn frietjes zat te eten bij de Mac. Nu weet hij niet wanneer ik thuiskom en hoeft hij ook niet ongerust te worden.

Kaaskopje
13-08-2009 om 23:17
Tegen de anderen
Sorry hoor, maar het probleem waar het om gaat vind ik geen geweldige reden voor een scheiding. Stel dat het om een situatie per maand gaat, vervelend, maar dat betekent dus 12 keer per jaar waarop er een ongezellige sfeer is door het gedrag van de man van Radeloosje. We weten niet hoe het zit met de 353 ándere dagen van het jaar. Als de drank-ergernis het topje van de ijsberg is, ligt het weer anders.

Kaaskopje
13-08-2009 om 23:34
Laatste
Radeloosje, ik weet niet hoe jouw benadering van zijn gedrag is als je er over ruziet, maar heb je in al die tien jaar ook benadrukt dat het jou niet eens zo gaat omdat het vervélend gedrag is, maar dat je je er ook heel erg veel zorgen om maakt? Dat hij dus met zijn gedrag ook verantwoordelijk is voor de zorgen die jij je om hem maakt?
Het is al eerder gezegd, maar bij een drankprobleem, als het echt om alcoholisme gaat, zou je van je af moeten zetten dat jij verantwoordelijk bent en het daarmee dus jouw probleem maakt. Hij is zélf verantwoordelijk voor zijn gedrag. Als hij dus slapend in de tuin wil staan is dat zijn probleem. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zou het ook niet kunnen aanzien. Ik zou me daarnaast ook afvragen hoe dat op de buren moet overkomen.

Fem
14-08-2009 om 11:58
Kaaskopje
Het is vast niet je bedoeling het probleem van Radeloosje te bagatelliseren, of wel? Dat jij het gedrag van haar man niet als reden voor een scheiding ziet, wil niet zeggen dat ook zo ervaart. En daar gaat het met name om. Ik denk eerlijk gezegd niet dat jij een inschatting van de ernst van het probleem kan maken. Dat kan ze alleen zelf.

Fem
14-08-2009 om 11:59
Gaaap...
..bedoel natuurlijk dat het niet wil zeggen dat zij dat ook zo ervaart. Sorry. Slaapgebrek.

liat
14-08-2009 om 12:36
Hoe vaak gaat hij naar een feest
Als het maar eens in de zoveel maanden voorkomt, zie ik om eerlijk te zijn ook niet zo het probleem. Als hij verder niet veel drinkt. Ik heb ook een vriendin die het vroeger heerlijk vond zich eens in de zoveel tijd helemaal te bezatten. Niet mijn hobby, maar goed.
Waarom vind je het precies een probleem? Ik kan me wel voorstellend dat je razend wordt wanneer je denkt iets te hebben afgesproken en de andere persoon toch lekker doet wat hij/zij wil. Blijkbaar is hij te laf om je gewoon te zeggen dat hij zin heeft om zich eens in de zoveel tijd te bezatten en daarmee klaar.

radeloosje
14-08-2009 om 15:19
Het
gaat ongeveer 1 x in de maand fout, maar soms zitten er ook meerdere maanden tussen dat het niet fout gaat.
Als we thuis zijn drinkt hij wel wat, maar nooit zoveel om er uberhaupt aangeschoten van te worden.
Nu weet ik dat hij er zelf ook een schuft-hekel aan heeft, maar het gebeurt toch telkens weer. Zijn ouders hadden/hebben ook een drankprobleem en hij heeft vroeger meerder afschuwelijke situaties meegemaakt (vader uit de kroeg halen die smoor was, vader die moeder van de trap wilde gooien, ouders uit elkaar trekken die smoor waren en elkaar wat aandeden, tafels die door midden geslagen werden, lampen van het plafond en ga zo maar door). HIj heeft dit altijd erg verschrikkelijk gevonden en wil dit ook echt niet voor zijn eigen gezin.
Zover is het gelukkig nog nooit gekomen. HIj heeft mij nog nooit met 1 vinger aangeraakt, maar toch... Zie ik dat het een probleem is. Hij heeft zeker 2 verantwoordelijke functies in het leven waarbij hij het zich zeker niet kan permitteren om aangeschoten/dronken te zijn. Laat staan met alcohol op in het verkeer deel te nemen. Dat doet hij dus ook gewoon....
Toen ik een relatie met hem kreeg bijna 20 jaar geleden had hij dit probleem totaal niet. Hij was gewoon erg gedisciplineerd in hoeveel hij dronk. En het ging nooit fout.
Pas na een paar jaar huwelijk werd hij er nochalanter in en ging het ineens bij elk feestje mis. Ik had het gevoel dat ik een kinderoppas was, in plaats van een echtgenote. Ten eerste krijg je iemand die zover heen is bijna niet meer in de auto om naar huis te gaan. Het is altijd een geduw en getrek om uiteindelijk in de auto te zitten. Ten tweede ben je dan een leuk schouwspel voor de rest van het gezelschap. Hij krijgt in die zin een vervelende dronk dat hij heel plakkerig en zullig wordt. Ik schaam me dan verschrikkelijk: dat is MIJN man niet! Ik walg op die momenten van hem! Echt! Maar in nuchtere staat zijn wij elkaars beste vrienden en zou ik niet beter kunnen wensen. Hij belooft ook constant beterschap als hij nuchter is en dat meent hij ook echt. Maar telkens als er weer een feestje is verandert hij in een onverantwoordelijke puber. Althans zo lijkt het. Ik vind dit ook geen voorbeeld voor onze kinderen (pubers). Ik wil gewoon een verantwoordelijke vent naast me, mét ruggengraat. Ik ben echt niet tegen alcohol, maar als je weet dat je je zo gaat gedragen (ik heb het weleens gefilmd en toen schrok ie zich rot!). Dat je dan niet de verantwoordelijkheid neemt over het feit dat je dit noooooit weer wilt. Ik heb hem al zo vaak gratie verleend omdat hij beterschap belooft. Maar zodra hij een bepaald slag volk om zich heen krijgt 'vergeet' hij de belofte aan ons (vrouw en kinderen). HOE krijg ik hem ooit zover dat hij eens een keer DOET wat hij ZEGT?????? Drank maakt meer stuk dan je lief is!
Het gaat mij er dus om dat ik hem niet vertrouwen kan, dat vind ik het grootste probleem. Ik neem aan dat je aan degene waar je het meest van houdt toch zeker je beloftes houdt? Of niet dan?

Fem
14-08-2009 om 15:57
Alcoholprobleem
Mag ik eerlijk zeggen dat ik het verschrikkelijk vind dat alcohol zó maatschappelijk geaccepteerd is, dat het niet als probleem gezien wordt wanneer je je eens in de maand helemaal lam zuipt?! Ik geloof er nog te weinig besef is welke impact zo'n zuippartij op gezondheid heeft.
De man van Radeloosje heeft een alcoholprobleem. Zo heet dat nou eenmaal, als je het niet kunt laten meer te drinken dan gezond voor je is. En dan heb je niet het minste probleem. Moeilijk vanaf te komen. Júist omdat het zo maatschappelijk verantwoord is. "Ah, kom op nou joh! Doe niet zo ongezellig! Drink er nog ééntje..."
"Maar in nuchtere staat zijn wij elkaars beste vrienden en zou ik niet beter kunnen wensen. Hij belooft ook constant beterschap als hij nuchter is en dat meent hij ook echt."
Ja.. alcohol maakt meer kapot dan je lief is.
Voor het oplossen van een drankprobleem is maar één remedie: Geen alcohol meer drinken. Geen druppel. Nooit meer.

Charlie vo
14-08-2009 om 16:05
Draai de rollen om
- Drink jezelf eens helemaal lazarus en laat je man dan eens op jouw babysitten.
- Als mijn ex zich zo zat dronk en heel vervelend werd, dan liet ik hem daar zitten en ging ik ergens anders plezier maken.
- Film hem eens op zo'n feestje en laat dat hem dan zien wanneer hij nuchter is.
Groetjes

eega
14-08-2009 om 19:30
Verslavingen
Alcoholisme wordt door leken gezien als in een cartoon, iemand die onder de brug slaapt met de fles in de hand...
maar zo is het niet, bij mij heeft het jaren geduurd voor ik het maar door had bij mijn man, hij wist het zeer goed te verbergen, heeft zich ondertussen laten behandelen en is bij de AA...en nog...
geloven mag en kan je nooit een verslaafde !!, ze willen stoppen ,maken de beste voornemens, maar het lukt hen niet, ook helpt het helaas niets om hen te laten zien wat ze aanrichten bij henzelf of bij anderen, de verslaving overwint altijd, al weten ze dat ze zichzelf volledig de vernieling in drinken..slechts weinigen lukt het zelf om het te overwinnen, helaas
ook voor mij is hij mijn liefste man -nuchter dan toch- mijn beste vriend, mijn alles...maar als hij terug zou hervallen weet ik niet of ik het nog zou pikken, nuchter zijn we het gelukkigste koppel wat er is...

eega
14-08-2009 om 19:34
Nog
..misschien kan je je vraag ook eens voorleggen op het forum van stoppen.be ?
en neen, je laatste vraag, je beloftes houden als je een drankprobleem hebt lukt echt niet, hoe graag hij dat ergens ook zouden willen, de drankduivel is heel heel radicaal en daar kan je niet tegenop !!

Fem
14-08-2009 om 21:33
Hihi
Maatschappelijk verantwoord zuipen? Bedoel natuurlijk maatschappelijk geaccepteerd, duh!

Tirza G.
14-08-2009 om 23:56
Probleem
Radeloosje, in feite zegt hij het zelf. De drank is sterker dan hij. Hij wíl dit niet en tóch gebeurt het. Hij baalt van zichzelf. Het ligt niet aan het feestje, het ligt niet aan zijn vrienden, het ligt er niet aan dat hij zijn beloften aan jou niet na wil komen. Dat wil hij allemaal. Totdat hij het glas pakt. Je strijdt niet met je echtgenoot, je strijdt met alcohol. En dat win je níet zonder professionele hulp. Juist het feit dat zijn ouders verslaafd zijn/waren, maakt voor hem de kans ook groter dat-ie een alcoholprobleem krijgt. En nu dus heeft.
Tirza

Kaaskopje
15-08-2009 om 02:47
Fem
Het is zeker niet de bedoeling om het probleem te bagatelliseren. Tot jouw reactie naar mij heeft Radeloosje niet laten merken dat ze serieus toe was aan een scheiding. Dat werd haar wel ernstig aangeraden door sommigen en persoonlijk vind ik dat nog veel te voorbarig. Voor mij is het huwelijk voor- en tegenspoed. Je hoeft niet meteen uit je huwelijk te stappen als het op een punt moeilijk wordt. Uit Radeloosjes reactie van vandaag begrijp ik dat de liefde tussen haar en haar man nog volop aanwezig is. Er is dus nog hoop. Ik vind heel persoonlijk dat er in het algemeen veel te snel 'weg met die man', 'wat doe je daar nog?' geroepen wordt.
En Fem, eerlijk, jij weet niet of ik geen inschatting van het probleem kan maken. Ik reageer vooral op draadjes waarvan het onderwerp mij niet totaal vreemd is.

Balletmama76
15-08-2009 om 08:31
Mijn ex...
...was ook aan de alcohol. Ook hij dronk niet dagelijks, maar als hij het eerste bier opende, stopte hij niet voordat het kratje leeg was.
Hij was erg vervelend dronken en kwam hierdoor ook in problemen. Maar de inzicht, dat hij hier niet tegen kan en dat het beter is voor hem om helemaal niet te drinken, kwaam te laat voor onzere relatie.
Enkele maanden geleden vertelde hij mij, dat hij al 18 maanden droog is - ik heb nog nooit iemand zo volhartig felicitierd als hem hiervoor.

Radeloosje
15-08-2009 om 11:20
Thirza g slaat de spijker precies op de kop!
Zo zit het inderdaad bij hem. We hebben gisteren een heel gesprek gehad. En ik wist natuurlijk dat dat het geval zou zijn, in nuchtere staat kunnen we het perfect met elkaar vinden.
Hij kwam zelf met het lumineuze voorstel om helemaal te stoppen (voor een jaar). Hij zei dat hij het verstandelijk heel graag wil, rekening houden met ons, maar ook hij is er zat van om teveel te drinken. Het gaat inderdaad op feestjes vaak zo: Goh doe niet zo flauw neem er nog eentje! En het is net een wedstrijdje tussen pubers: wie heeft hem het eerste leeg en wie rent er voor de volgende fles?! Hij zei dat hij dus niet kan minderen, want zodra hij de eerste alcohol binnen heeft verandert er iets in zijn hoofd. Hij begint gemakkelijker over het feit te denken en denkt alleen nog maar aan het feit dat het wel errug gezellig wordt. Steeds gezelliger. Van nature is manlief een denker en vaak een moeilijke denker. Dus drank maakt het in zijn hoofd wat ontspannener. Hij heeft zelf de conclusie getrokken dat hij ons huwelijk niet kapot wil laten gaan door de drank. Hij stelde zelf voor om helemaal te stoppen. Dat heeft hij in het verleden ookal eens gedaan. Het feit blijft bestaan dat hij een probleem met drank heeft en waarschijnlijk ook zal houden. Hoe het na het jaar zal gaan zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar voor nu hebben we gelukkig eerst een jaartje rust....... En als je om je heen kijkt en luistert hóeveel pubers er al met sterke drank in de weer zijn, dan stemt mij dat niet vrolijk.... Onze kinderen groeien ook in die maatschappij op. En ik weet dat als je het gaat verbieden, dat ze het toch stiekem gaan doen. Pffff ik hou mijn hart vast voor het volgend.....

Tirza G.
15-08-2009 om 12:52
Kaaskopje
Radeloos. Zó noemt ze zichzelf. Dat vind ik verder gaan dan het bekende huwelijkse hobbeltje. Het is al méér dan tien jaar een groot probleem, met iedere keer beloftes en verbrekingen. Dit gaat zonder ingrijpen/hulp/verandering níet lukken, dan blijft het gewoon zo door gaan. Vandaar mijn: ingrijpen of wegwezen. Dit is geen huwelijksprobleem. Dit is een alcoholprobleem.
Tirza

eega
15-08-2009 om 14:03
Drankduivel
Ik vrees dat jullie het toch een beetje te gemakkelijk zien dat het zal lukken van een jaar te stoppen, ok, ik geloof absoluut dat hij niets liever zou willen, dat hij wil vechten voor jullie huwelijk, maar dat hij zomaar vol goede moed kan stoppen met z'n alcoholprobleem zonder bijkomende hulp...sorry, daar geloof ik niets van, hij zal het proberen te verstoppen, hij zal het van zichzelf vreselijk vinden, maar op dit moment zijn jullie beide te goed gelovig , en dat zal hij moeten leren inzien nadat hij de zoveelste keer hervalt en jij hem het weet duidelijk te maken dit écht niet meer te pikken...

Fem
15-08-2009 om 15:33
Kaaskopje
Laat ik beginnen met zeggen dat ik mijn reactie naar jou toe niet vervelend bedoel. Ik wilde enkel duidelijk zijn. Ik geloof je meteen, dat dit onderwerp je niet vreemd is. De meesten op dit forum reageren op onderwerpen die hen niet vreemd zijn.
Maar hoe groot jouw kennis hierover ook is, je kunt het probleem van Radeloosje niet inschatten. Dat kan ze echt alleen zelf. Hooguit kun je haar helpen zelf een inschatting te maken. Zelfs voor een professionele hulpverlener is dat het enige dat hij kan doen.

Fem
15-08-2009 om 15:48
Super!
Als je man echt tot dit inzicht is gekomen dan is dat een hele waardevolle eerste stap. Als hij het echt zo voelt, dan gaat het lukken. Misschien met vallen en opstaan, misschien hebben jullie in de toekomst hulp nodig. Maar wat dan nog? Dat is geen falen. Als dit is hoe hij het voelt, dan komt hij er wel.
Vind het nogal wat om te zeggen dat het geen kans van slagen heeft, eega. Wellicht dat je onderschat hoe moeilijk het alleen al is toe te geven dat je een drankprobleem hebt. En hoe waardevol het is als je dat kunt erkennen, niet alleen voor jezelf, maar ook naar anderen toe? Dat is het allermoeilijkste. Als dat besef er eenmaal echt is, dan ben je er. Als je eenmaal zelf, met heel je hart wilt stoppen, dan lukt dat. Dat geldt voor elke verslaving. Het probleem zit namelijk in het feit dat het makkelijker is om het diep in je hart niet te willen. En dan lukt het niet.
Het gaat dus niet om de vraag of de man kan stoppen. Dat kan hij. Absoluut! De vraag is alleen of hij het ook echt zelf wil. Ik hoop voor Radeloosje dat dit het geval is.

Fem
15-08-2009 om 15:54
Ja uh...
Besef me ineens dat jullie misschien totaal niet zullen begrijpen wat ik bedoel, dat je het daarvoor eerst zelf hebt moeten ervaren. Mocht het op je van toepassing zijn, dan ga maar na wat je voelde toen je stopte met roken. Dat is hetzelfde namelijk. Alleen is roken niet meer zo maatschappelijk geaccepteerd als vroeger.

Kaaskopje
15-08-2009 om 23:00
Tirza
Ook een alcoholprobleem kan ten goede keren. Soms lukt dat op eigen kracht. Vaak ook niet. Ik hoop van harte dat het bij Radeloosje nu de goede kant op gaat.

Kaaskopje
15-08-2009 om 23:05
Fem
Dit keer ben ik het helemaal met je eens. Laat ik wat je tegen mij zei zo beantwoorden... Ik kan inderdaad niet inschatten wat voor impact het gedrag van haar man op haar heeft. Dat is te persoonlijk, daar heb je gelijk in.
De tweede reactie is helemaal waar. Door te erkennen dat er iets verkeerd gaat en aan te geven er iets aan te gaan doen zijn Radeloosje en haar man al een stuk verder gekomen dan de afgelopen tien jaar volgens mij. Dat is hoopvol en zeker de moeite waard om het een kans te geven.