Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Brenda

Brenda

18-05-2011 om 09:48

Man en schoonmaken in huis ...

mijn man is sinds enige tijd werkzoekende, dus hele dagen thuis. Ik werk 3 dagen in de week. Op de dagen dat ik thuis ben, ruim ik veel op en maak veel schoon.
Mijn man zegt dan dat ik moet gaan zitten, maar ja het moet toch gedaan worden? Hij zegt dan , ja ik ben thuis leg maar een briefje neer wat ik schoon moet maken dan doe ik dat. Maar als ik een briefje heb neergelegd (en ik schrijf er maar 1 ding op, (bijvoorbeeld wil je het onkruid tussen de tegels vandaan halen alvast bedankt xxx), dan heeft ie 't niet gedaan. Hoe moet ik hier op reageren? Wat zal ik zeggen? Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

18-05-2011 om 11:35

Om de tafel

Samen om de tafel gaan zitten en bespreken wat er gemiddeld in een huishouden moet gebeuren wekelijks. Maak een lijst en laat hem kiezen wat hij graag en minder graag doet. Hij woont ook in jullie huis dus zou wel gewoon moeten meehelpen.
Voor wat betreft die tegels zou ik hem gewoon vragen waarom hij dat niet heeft gedaan (misschien regende het ofzo?)

Huishouden

Totaal afgekickt ben ik van die discussie over de verdeling van de huishoudelijke taken. Overigens was dat op mijn werk. Hele vergaderingen werden er aan gewijd. Ook lijkt mij het onkruid tussen de tegels uithalen mischien ook niet zoiets dat dringend moet gebeuren. Als het nou de afwas zou zijn.
Allereerst zou ik het loslaten. Zijn moeder heeft het hem niet bij kunnen brengen en het is maar de vraag of het jou gaat lukken.
Wat ik me nog wel kan voorstellen is dat je voorstelt om iets samen te doen. En dan een klein dingetje per dag of zo. Dek jij de tafel dan kook ik of zoiets. Haal jij de boodschappen, briefje klaarleggen, dan doe ik de toilet. Stofzuig jij even door het huis dan vouw ik de was weg. Zoiets dus.
Je man zal blij zijn dat je thuiskomt, maak het maar even gezellig zou ik zeggen , even samen koffie drinken of zo.
Ik had een man die vreselijk lekker kookte. Maar na afloop was de keuken vet tot aan het plafond. Dat werd een werkster, die werd er tenminste voor betaald. En dat heb ik gelukkig altijd kunnen regelen. We betalen samen de werkster anders mag je het alleen doen en ik kijk wel of het goed gebeurt.
Maar ja, dat is makkelijk praten hoor, mijn huwelijk is niet gelukt!

Andere insteek

'Mijn man zegt dan dat ik moet gaan zitten, (...)'. Ik zou niet de insteek kiezen van vrouw die alles doet en man die nks doet. Blijkbaar wil je man wel iets doen in het huishouden, maar hij weet niet wat jij wil dat er gebeurd is als je thuis komt. En vooral: blijkbaar wil hij graag gewoon kontakt met je en je wat rust gunnen, zodat jij lekker even kunt gaan zitten.
Een andere insteek kan dus zijn: wat moet hij klaar hebben in het huishouden zodat ik lekker rustig met hem kan gaan zitten kletsen als ik thuis kom.
Misschien met je het woordje 'inspectie' gaan gebruiken. Op maandag: inspectie badkamer en was (moet er nog gewassen worden, gestreken, opgevouwen etc.). Op dinsdag: inspectie slaapkamers (kleren opruimen, bedden verschonen, troep wegwerken etc.).
En dan niet zelf gaan controleren, maar hem rustig de tijd geven om het eruit te laten zien zoals hij wil dat het eruit ziet. Of een keer een gesprek daarover aanknopen.
Het gaat er dus niet om wat hij moet doen, maar hoe jij wil dat het eruit ziet als je thuis komt, of beter nog, dat hij rondkijkt en zorgt dat het eruit ziet zoals hij het eruit wil laten zien.

Bestaat dat overigens nog, die emailservice met huishoudklusjes? Elke dag geattendeerd worden op een klusje? Of de kwartierklusjespot: een pot waarin je klusjes deponeert die je op dat moment niet kunt doen. Als je een keer een kwartier over hebt gris je iets uit de pot en doet het alsnog.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.