Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Wendy

Wendy

24-09-2010 om 10:24

Man gooit alle was door elkaar op 60 graden ...

Sinds mijn man werkeloos is, gaat ie zich overal mee bemoeien. Misschien goed bedoeld, maar ik zie 't meer als zeer dominant gedrag. Alles wat ik voorheen deed, wil hij nu overnemen en op z'n eigen manier doen. Prima begrijp dat zonder werk komen moeilijk is en dan voor een man de hele dag thuis zitten. Weg status, goed inkomen etc. Maar mijn wereld is nu compleet anders. Bijna niets is meer 't oude. De was, de financien, de boodschappen, afspraken maken met de kinderen. Het gebeurd allemaal nu op zijn manier en ik mag niks meer zeggen. En ja natuurlijk heeft 't ook voordelen dat ie mee helpt met van alles.En 't hoeft ook niet allemaal precies zoals ik 't wil, ik begrijp dat ie z'n eigen maneir heeft van doen, maar een beetje overleg mag toch wel?
Maar het meest vervelende vind ik dat die was 'verkloot' wordt. Rood en zwart en wit alles wordt bij elkaar gegooid en op 60 graden gewassen, hoog toerental gecentrificeerd, dus sommige mooie fijnwas komt er uit als bijna crepe papier en vaal of verkleurd. Nu heb ik hem gezegd dat ik dat zo niet wil. Hij meteen heel halstarrig, zei maakt niet uit. Heb hem gezegd dat ik het waardeer dat ie mee helpt. En hij wil geen uitleg over hoe de wasmachine werkt. En gaat gewoon door met de ribfluwelen broek op 60C te wassen en er ook een witte was bij te doen.
Hoe moet ik hier nu mee omgaan? Wat moet ik hem zeggen of laten weten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolanda123

Jolanda123

24-09-2010 om 10:31

Maak eens een rekensom

Ik zou het heel zakelijk houden.
Aangeven dat wassen ook een vaardigheid is die geleerd moet worden, en dat dat altijd jouw taak was.

En dat als hij die taak van jouw wil overnemen, dat wel correct gedaan moet worden, omdat het anders financiële schade oplevert.

Pak er dan een "verprutste" was bij, en maak het rekensommetje:
2 broeken a 40 euro, 2 vitrages a 100 euro, etc.

Stel daarna de vraag wanneer jullie naar de stad toe gaan om dat te vervangen, en of het op dit moment financieel haalbaar is om het te vervangen.

JO

Wasmanden

Hoi Wendy,

Bekend probleem. Werken jullie met aparte wasmanden? Ik heb een wasmand voor de fijne was, en die was ik. Dan nog een bont en een wit. Ik ben er niet heel precies op dat dingen optimaal hun kleur houden, dus dit is voor mij genoeg.

Er is 1 of 2 keer iets door hem verwassen en daar kon ik ook vreselijk van balen. Als dat bij jullie veel vaker gebeurt nu dan kan ik me voorstellen dat het voor jou echt nijpend wordt, vooral als door die werkeloosheid ook de communicatie moeilijk is.

Er is dan ook niet één oplossing, maar als je het nog niet hebt zou ik ermee beginnen om de was zo te sorteren dat de schade beperkt blijft. In de fijne was gooi ik alles dat op wolwas, handwas of fijne was moet. En twijfelgevallen zoals die corduroybroek zou ik dan fijn achterover drukken in de fijne was. Wel zelf netjes die fijne was bijhouden, als ie uitpuilt zou je man weer kunnen gaan helpen.

Geld was trouwens bij ons minder een argument dan het verlies van een geliefd kledingstuk. Zelf als de huishoudpot krap is kan je nog denken dat het een ingecalculeerd risico is dat een wollen rompertje van 20 euro naar de haaien gaat (nou ja, 3 maten krimpt .

Maar een bruine broek van gemerceriseerd katoen die ik netjes naar mijn werk aankon met sandalen, dat was pas echt een groot verlies. Daar kom je niet nog een keer aan, dat is winkelen geblazen. Een rompertje heb je zo online besteld.

dc

dc

24-09-2010 om 11:26

Milieu

Ik zou gewoon zeggen dat het te duur is om alles op 60 graden te wassen, en dat alles bij 40 graden schoon wordt. Dan maakt het niet uit of alles door elkaar heen gaat.

Jet Burg

Jet Burg

24-09-2010 om 11:40

Aparte bakken

Haal een paar aparte bakken, zet daar desnoods een stikker op met de graden (op 40 graden wordt het ook schoon hoor) en welk toerental, of doe je speciale was in een aparte bak.
Maar heeft hij de verpeste was met eigen ogen gezien? En heb je alleen gezegd dat het niet zo wilt of uitgelegd dat sommige was erdoor verpest?
En over het overleg, ik denk dat je om te tafel met hem moet gaat zitten en praten over het plegen van overleg, niet gelijk roepen hoe hij het fout doet, maar een compromis (leren) sluiten...want hoe ging het eerst dan? Alles op jouw manier en met of zonder overleg?

Starry Night

Starry Night

24-09-2010 om 14:13

Er speelt natuurlijk...

... nog wel iets anders dan alleen die was. Het feit dat hij zo halstarrig vasthoudt aan iets dat zo overduidelijk niet klopt zegt iets. Of hij is een uitermate bazige en eigenwijze man, óf zijn gevoel voor eigenwaarde heeft zo te lijden onder zijn werkeloosheid, dat hij zich vastklampt aan scheermesjes om in ieder geval nog ergens controle over te hebben.
Ik denk dat hij het verdient dat er naar meer wordt gekeken dan alleen de was. Dat is alleen gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Nee natuurlijk gaat het niet over de was

Zonnetje, wat een raak verhaal met die vis.
Pfff...

Hier hadden we ooit broccoli met vingerdikke witte wormen ertussen die waren meegekookt. Uit de eigen tuin. (zowel de broccoli als de wormen). Bij mijn moeder was dat, die ook echt niet gelukkig was op dat moment (wel sterk bijziend).

En ook of we het maar op wilden eten.

Maxime.M

Maxime.M

24-09-2010 om 18:51

Praktisch

Een praktische oplossing zou voor nu kunnen zijn dat je een a4-tje bij de wasmachine hangt met instructies. Iets als was sorteren op lichtbont, donkerbont en wit. Dan de temperaturen erbij en welk poeder.
Zoiets zou ik doen, en hem dan zeggen dat hij op het lijstje moet letten. Maar er kan inderdaad ook meer achter zitten natuurlijk.

Maxime

Hij baalt gewoon ontzettend

en heeft heel heel erg behoefte aan iets (in zijn ogen) nuttigers dan het huishouden.

Als er nog geen werk in zicht is, probeer dan iets anders te doen te vinden. Vrijwilligerswerk bij een vereniging, bij een zorgcentrum, chauffeurswerk bij het buurtvervoer, dat soort dingen. Ga eens langs bij maatschappelijk werk, misschien hebben zij een strak plan.

Je man wordt gewoon erg ongelukkig van zoiets in zijn ogen onbenulligs als de was.

Macht(eloosheid)

Misschien is de was e.d. inderdaad nog de enige manier voor hem om controle uit te kunnen oefenen op situaties ( en mensen).Het leidt natuurlijk tot niets maar het is wel een signaal. Hopelijk valt er te praten. ( op een rustig moment ( niet als je erg geirriteerd bent)of via een niet beschuldigend briefje, schrijf vooral wat het met jou doet.)

Mijn echtgenoot doet ook vaak de was. Ook weleens tegen dvies op 60 graden.Een mooie jurk en dure wandelsokken zijn al verkl&*t. Ik heb hem gezegd dat ik nu voor 110 euro nieuwe kleren moest kopen, dankzij de 60 graden. Heeft wel geholpen.

Misschien kun je hem ook wat opdrachten toespelen waar hij goed in is? ( verven? timmeren? stoepje leggen?reparaties?)En vrijwilligerswerk ( klusjes doen voor ouderen oid.)kan ook helpen.

Damajo

Schoonmaker

Ik heb zelf wel eens met de gedachte gespeeld een mannelijker huishouder (of een rappe schoonmaker) in te huren die manlief wat truukjes zou leren (hoe efficient mogelijk het huishouden te doen). Dat plan is in het water gevallen wegens omstandigheden. Ik had zelfs al iemand op het oog, toen: uiteindelijk navraag gedaan bij schoonmaakservices/huishoudelijke services/thuiszorg en uitgelegd waarom en wat ik nodig had (nuchtere jongen, beetje stoer, rap etc..). Misschien een idee voor jou(w man) ? Je moet wel eerst bedenken hoe je zoiets brengt en de schoonmaker wel helemaal inlichten.. die beide hoeven niet overeen te komen overigens hoor! En na afloop staat er een biertje koud. En kom jij vol lof thuis!!!! (dat is nog het allerbelangrijkste). Hoe dan ook, je kritiek nooit zomaar spuien maar eerst beginnen met alle lof en complimenten en dan daarna nog even van.. weet je, kan je de volgende keer letten op dat de was....

En trouwens is er geen site over/voor/door huismannen?

De site voor de zorgvader

Voila: http://www.huismannen.nl/

Zo'n huismannensite

is alleen geschikt voor mannen die uit eigen vrije keus huisman zijn geworden, lijkt mij. Als je er geen type voor bent, word je er ongelukkig van - net zoals vrouwen die buitenshuis werken en een ander in dienst nemen om huishoudelijke klussen te doen.
Die 'ander inhuren' zit er nu niet in, vanwege de arbeidssituatie, man is tegen wil en dank met het huishouden geconfronteerd.

Lastige situatie.

Bastet

Bastet

27-09-2010 om 07:12

Ach

Misschien komt hij door die site wel in een positieve flow en vindt hij het helemaal leuk..

Nou ja zeg!

Het is toch geen klein kind? Hoe moet dat nou als hij onverhoopt alleen komt te staan, gaat hij dan ook uit "baldadigheid" zijn was verkl@&*ten? Een pak op z'n broek moet hij hebben, die man.

Gr. Poezie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.