Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Anita

Anita

22-03-2009 om 15:38

Meeroken kinderen

Even een vraagje over hoe anderen hiermee omgaan. Mijn drie kinderen 1, 4 en 6 gaan ongeveer om de twee weken bij opa & oma spelen. In de vakantie de twee oudste ook logeren. Meerdere nachten. Zelf roken ik en mijn man niet. Als ze naar opa & oma gaan dan stinken ze helemaal naar de rook. Doordat opa binnen rookt. Ook in de auto. Hij doet dit niet waar ik of mijn man bij zijn. Maar wel als de kinderen alleen komen. Valt dit onder, het is hun huis, ze mogen doen wat ze willen. Of kan ik er wel voorzichtig vragen of ze alsjeblieft niet willen roken waar de kinderen bij zijn? Het is tegenwoordig wel bekend dat meeroken slecht is. Maar is dat een reden om het niet te doen. Ik vind het moeilijk. Wie heeft er advies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Holiday

Holiday

22-03-2009 om 16:55

Zeker weten

Ja, gewoon vragen, zeker weten. Ik heb mijn ouders gevraagd of ze de kinderen alsjeblieft altijd in de gordels willen doen in de auto. Waren zij niet gewend, vroeger waren er achterin helemaal geen gordels. Ach zei mijn moeder in het begin dan als ze de kids naar huis toe brachten, zo'n klein stukje? Ja ook zo'n klein stukje, ik sta er gewoon op, al ga je maar 100 meter. Het is voor hun veiligheid, ik wil dat als moeder, ongeacht wat jullie regels of ideeen zijn. En gelukkig respecteerden zij dat direct. Zo had ik wel meer dingen.

Datzelfde (en zelfs sterker nog) geldt voor roken. Geen rook bij kleine kinderen. In huis zou ik al bepaald niet waarderen en in de auto zou ik klakkeloos verbieden. Dan gaan ze maar niet met opa in de auto. Sorry ik ben enorm bot geloof ik, maar zo denk ik erover.

liora

liora

22-03-2009 om 17:24

Nee niet

Hoi,

Ik vind niet dat je hen kan verbieden te roken in hun eigen huis. Wel kun je ze vriendelijk verzoeken om wel een raampje te openen, en ik vind ook dat je kunt vragen dat opa niet in de auto rookt, want dat is wel een heel kleine ruimte.

Maar je mag blij zijn dat ze oppassen en dat je kinderen daar mogen logeren, vind ik.

Liora

Sassie

Sassie

22-03-2009 om 18:58

Ja mag ze wel degelijk zeggen dat je niet wilt dat ze roken waar de kleine kinderen bij zijn. Een raampje open zetten, haalt echt niets uit hoor. De kinderen roken toch mee. Zo heb ik menig buur onder de afzuigkap zien staan roken in de keuken terwijl de rookdampen gewoon de kamer in kwamen.
Ik vind de opmerking dat het ook weer niet levensbedreigend is nogal een open deur. Een kind alcohol laten drinken is ook niet direct levensbedreigend, maar wel zeer slecht en op termijn wel degelijk zeer schadelijk voor de gezondheid.

Iemand zei nog dat je maar dankbaar moet zijn dat ze willen oppassen op je kinderen......nou, sorry hoor, dan maar niet oppassen dan als ze niet willen stoppen.

Vic

Vic

22-03-2009 om 19:14

Niet logeren

Mijn moeder rookt ook in haar eigen huis, maar als ik op bezoek ben met de kinderen gaat ze buiten staan. Dan staat over het algemeen nog wel het huis blauw want ze maakt haar sigaret uit als de deurbel gaat, maar ik ben toch blij dat ze dat voor haar kleinkinderen over heeft. Ik zou mijn kinderen niet meerdere dagen laten logeren bij mensen die binnenshuis roken. Ik vind het helemaal onbegrijpelijk dat mensen roken in de auto als er kinderen bij zijn.

schoondochter

schoondochter

22-03-2009 om 19:44

Wij hebben ervoor gekozen

om de kinderen niet te laten logeren, niet mee te nemen naar de verjaardagen (op de dag zelf) en de keren dat we naar schoonouders gingen tot een minimum te beperken en voornamelijk 's zomers langs te gaan (al we in de tuin konden zitten). Schoonouders waren niet bereid het roken in het bijzijn van de kinderen te minderen (1 kleinkind had op dat moment een puffer) en de lucht in hun huis was met een mes te snijden.
(moet ik er nog bij verklappen dat de relatie verder ook al niet denderend was?)

Mijn eigen moeder rookt ook, maar nooit bij de kinderen. Sterker nog, sinds onze eerste werd geboren is ze ook het roken in hun eigen huis gaan beperken; als het maar even kan rookt ze in de tuin.

Kiki

Kiki

22-03-2009 om 20:23

Mijn schoonvader rookt ook,

maar niet waar mijn zoontje bij is.

Maar als mijn zoontje naar boven gaat om te slapen, dan steekt hij er binnen wel eentje op. Bij ons thuis gaat hij naar buiten.

Ik zou dus echt mijn zoontje niet laten logeren bij iemand die in de auto of binnen rookt als mijn kinderen bij zijn.
Ik vind het al niet prettig dat er gerookt wordt op verjaardagen waar mijn kind bij is. Maar ik ben reeel genoeg om te weten dat ik daar weinig aan kan doen.

Massi Nissa

Massi Nissa

22-03-2009 om 21:13

Eens met cobi

Ja, dat recht hebben ze en ja, je kunt het best voorzichtig vragen. Mijn ouders roken allebei, maar beperken het roken aanzienlijk als dochter bij hen speelt. Ze roken dan buiten of in een andere ruimte en nooit in de auto. Ik vind het niet zo'n probleem, hun huis heeft een goed ventilatiesysteem en dochter groeit verder rookvrij op. Het enige waar ik soms moeite mee heb, is de geur van haar haartjes als ze thuiskomt. Yuck.
Had iemand trouwens gehoord dat een politicus in Belgie roken bij kinderen wil verbieden, ook binnenshuis?
Groetjes
Massi

dc

dc

22-03-2009 om 21:28

Vragen

ik zou het zeker bespreken. Eerlijk gezegd snap ik niet dat ze dat uit zichzelf niet laten. Ik rook, maar nooit in huis, en zeker niet in de auto.

Kiki

Kiki

22-03-2009 om 21:41

Ik heb het ook gehoord

ik wilde er al een draadje op starten, maar was het verder vergeten.

Ik denk dat ik het maar eens doe, ik ben er zelf nog niet helemaal uit, ik ben wel benieuwd naar de meningen van OOL.

Normaal rook ik zelf ook, maar ben nu zwanger, maar ik heb nog nooit bij mijn kind gerookt.
Ik wil nogmaals eigenlijk helemaal niet dat mijn kind in de rook zit, ben dan ook erg blij met het rookverbod in de horeca.
Maar ik ben er niet meer zo rigide (lees neurotisch) in als in het begin, ik heb het toch een soort van opgegeven. Als het incidenteel is en uiteraard niet in mijn huis.
Maar in de auto, of in huis waar de kinderen echt vaak zijn?

Kiki

Kiki

22-03-2009 om 22:19

Haha cobi

Dus omdat ik een zwakkeling ben mag ik mijn eigen kind niet beschermen tegen de rook.

Nee dat is mooi, hebben we dat duidelijk in ieder geval.
Vind je het erg dat ik dat niet met je eens ben en dat ik mijn best blijf doen mijn kind uit de rook te houden?

Twee keer ja maar

Ja tuurlijk vragen of ze niet willen roken in het bijzijn van de kinderen. Maar willen ze in hun eigen huis wel roken dan is de keuze aan jou, niet meer zo vaak of helemaal niet meer naar opa en oma of je er niet al te druk over maken. Persoonlijk lijkt mij de relatie grootouders/kleinkinderen belangrijker dan het wel of niet roken.

buba

buba

22-03-2009 om 23:29

Maar wat nou

Als het je ex is die samen met nieuwe vriendin in huis en auto paft? Een van de kinderen heeft astma. Dit kind logeert nooit bij mensen die roken of huisdieren hebben. Verder ga ik met de kinderen ook zoveel mogelijk zomers op visite bij binnenrokers zodat we buiten kunnen zitten. Bij ons thuis wordt niet gerookt, pa rookte buiten op mijn verzoek maar altijd met tegenzin. Nu we uit elkaar zijn rookt hij weer binnen maar ik wil mijn kinderen daar dus niet aan blootstellen. Hij vindt dat ik mij aanstel.

dc

dc

23-03-2009 om 07:31

Cobi

was het maar zo dat je omdat je ouder bent, je opeens van al je verslavingen af kunt komen.

Ik ben gestopt toen ik zwanger was, maar psychologisch voelde dat meer als een pauze, niet als stoppen. En met een rokende man, ben ik beetje bij beetje weer meer gaan roken. Zit nu op zo'n 10 sigaretten per dag.

Maar goed, ik ben nog zelden dronken (voor ik kinderen had toch wel zo'n 3 keer per week), gebruik geen drugs meer (ook regelmatige bezigheid), heb geen boulimia/anorexia problemen meer, dus ik denk al met al dat ik mijn levenskansen toch aanzienlijk verhoogd heb sinds ik kinderen heb.

Maar blijkbaar ben ik toch een ontaarde moeder omdat ik het roken niet kan opgeven.

cqcq

cqcq

23-03-2009 om 09:32

Hier snap ik niets van..

Je oudste is al zes! En nu pas wil je er een punt van maken dan opa en oma bij de kinderen roken?

Ik zou het niet willen, maar zou dat al aan de orde hebben gesteld zodra de oudste geboren was. Nu is het heel lastig om dat nog aan te kaarten. Ik zou het overigens wel doen. Maar je kunt niet eisen dat ze in hun eigen huis niet roken. Je kunt wel belissen dat als ze roken dat jij dan liever niet wilt dat de kinderen daar zijn.

Maar aangezien het om de ouders van je man gaat, kun je hem dit beter laten oplosssen.

anita

anita

23-03-2009 om 13:57

Cqcq en de rest

Toen ik zwanger was heb ik gevraagd of opa alstublieft buiten wil roken i.v.m. baby.
Toen ze nog baby's waren ging opa nog naar buiten toe om te roken. Gelukkig. Dus ik dacht dat zit wel goed. Mijn dochter van 6 kwam twee weken geleden met de mededeling dat opa binnen rookt. Ze zei dat ze dat zo vies vindt ruiken. Ook viel me plotseling op dat hun haar en kleding naar rook ruikt. Dus deze ommekeer is sinds kort. Ik vermoed dat opa denkt "ach, het zijn nu geen baby's meer, nu kan het geen kwaad meer. Na het lezen van alle berichtjes heb ik besloten dat ik er wel wat van ga zeggen. Of inderdaad beter dat mijn man het doet. Opa & oma zijn overigens geen vaste oppas. Ze zien de kinderen omdat het leuk is voor hun en natuurlijk voor de kinderen. Hmm nu nog de stap nemen om opa erover aan te spreken. Jullie horen nog wel hoe ze gereageerd hebben.

mirreke

mirreke

24-03-2009 om 11:08

Natuurlijk kun je

van je (schoon)ouders vragen of ze niet meer willen roken waar de kinderen bij zijn. De gevaren van roken zijn zo duidelijk dat er in kantoren niet meer gerookt mag worden, dat er in de horeca niet meer gerookt mag worden. Hoe gevaarlijk het voor kinderen is, die immers nog veel kleiner en kwetsbaarder want nog in ontwikkeling zijn dan volwassenen, is inmiddels ook al lang duidelijk. Het lijkt mij evident dat niemand meer rookt waar kinderen bij zijn. Als ik iets vies vind is het kinderen die naar rook ruiken. Bah! En bovendien geef je als rokende volwassene een heel slecht voorbeeld aan de kinderen.
Voor ons was het heel duidelijk, er wordt al heel lang (twintig jaar) niet meer gerookt in ons huis, ook niet door bv. werklieden, en ook niet waar onze kinderen zijn. Als mensen daar geen rekening mee willen houden gaan we niet. Natuurlijk breng ik het wel aardig
Nu is dat even problematisch, want oudste zus die zelfstandig woont en haar vriendje roken, en ik wil niet dat onze kinderen in een rokerige omgeving zijn. Dochterlief wil in haar eigen ruimte het roken niet beperken. Prima, even goede vrienden, maar de anderen komen niet bij haar logeren. Simpel. We gaan wel op visite, want dan kan ze ineens wel buiten roken.
Ik ga er maar vanuit dat ze ooit stopt, ze vindt het zelf eigenlijk maar niets, maar heeft nog niet zo lang dat ook rokende vriendje...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.