Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Anneke

Anneke

09-08-2010 om 23:07

Mijn oudere vriend .... is inderdaad ouder :(

Bah. Mijn vriend en ik zijn ongeveer 5 jaar samen. Ik vond dat we het echt leuk hadden samen. Als mijn kinderen bij mij waren (ik ben gescheiden / co-ouderschap), dan was mijn vriend er niet. Ik wilde dat lange tijd niet, maar het wordt steeds vanzelfsprekender dat hij er is en ook blijft. En dat gaat ook goed. Mijn vriend is 60 jaar. En ik begin me toch aan hem te storen! Zodra hij op de bank zit, valt hij in slaap! Of me dat eerder niet opviel? Of hij eerder gewoon wakker bleef? Helaas heeft hij ook de gewoonte dingen te ontkennen. Ligt hij met zijn kin op z'n borst nog nét niet te snurken, maak ik hem wakker, durft hij te zeggen dat hij aan het nadenken was... Dubbel bah. Want hij ontkent het gewoon. 's Nachts slaapt hij zo goed, dat ik niet slapen kan van zijn gesnurk. Ik denk dat ik het hele riedeltje weer terug draai en hem maar af en toe laat slapen. Maar ergens wil ik dat niet omdat ik het gewoon fijn vind om samen met hem het huishouden te voeren. Ik merk dat ik bijvoorbeeld weer meer tijd en energie krijg om de kinderen na het eten te verzorgen. Douchen, voorlezen. DAt soort dingen. Maar dit vreet vreselijk veel energie. Als ik hem aanspreek op zijn slaapgedrag, heeft hij gewoon geen antwoord. Dat zegt hij ook 'ja, ik weet niet wat ik ervan moet zeggen'. Maar daar KAN ik dus NIKS mee. Ik ga hem bijna slaan...! Is dat nou normaal, dat een man van 60 zo letterlijk ingeslapen is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Apneu?

Misschien heeft zijn slaperige gedrag niets met zijn leeftijd te maken. Mensen die erg snurken, in een onregelmatige ritme, kunnen lijden aan slaap-apneu. Ze rusten dan onvoldoende uit en vallen daardoor overdag in slaap, zonder dat ze daar veel macht over hebben. Overgewicht geeft extra kans op slaap-apneu. Stuur hem naar de dokter! Als de juiste diagnose is gesteld, op een slaappoli, dan kan er ook wat aan gedaan worden. Over een jaar of 20 mag hij wel overdag wegdommelen, nu is hij daar echt nog te jong voor. En oh ja, rijdt hij auto?? Erg riskant met dat wegsuffen...
Onyx

Kaaskopje

Kaaskopje

10-08-2010 om 02:42

Slaperig

Iemand die ouder wordt is niet persé ingedut als hij wat vaker slaperig is.
Als ik het gevoel kreeg dat ik niet mag slapen zou ik ook zeggen dat ik aan het nadenken was. Je gaat je in zo'n geval schuldig voelen over het dutje, er zelfs grapjes over maken, terwijl je er wel behoefte aan hebt. Wat ongemakkelijk!
Ik zou eens bij jezelf te rade gaan. Wil je deze man omdat hij je taken lichter maakt, of wil je hem omdat je gek op hem bent. In de ideale situatie zou het geluk wat je met je vriend deelt van grotere waarde moeten zijn dan het ongemak van zijn dutjes. Als de irritatie over o.a. de dutjes een grotere waarde gaat krijgen dan het geluk wat je met hem deelt, lijkt mij dat je moet gaan bekijken hoe groot de liefde is, óf er nog wel sprake is van liefde en NIET hoe handig je vriend is voor jouw huishouden.

Massi Nissa

Massi Nissa

10-08-2010 om 08:00

Ik herken die slaapjes wel

Mijn vader is begin zestig en werkt hard, maar doet ook elke dag een dutje op de bank als hij thuiskomt uit zijn werk. Ook mijn ex-schoonvader in Amerika (toen ook rond de 60) kon overal en altijd in slaap vallen. Beide heren waren/zijn trouwens te zwaar, dus die link herken ik ook.
Gun die man nu gewoon zijn dutje. Iedereen heeft zo zijn hebbelijkheden.
Als hij 's nachts inderdaad zo snurkt, ga dan niet in dezelfde kamer slapen. En moedig hem aan om naar de huisarts te gaan, apneu is gevaarlijk, het kan zelfs je hersenen beschadigen.
En verder denk ik dat je je eens goed moet afvragen of je wel van deze man houdt. Hij zal er de komende tijd niet jonger en frisser op worden, ga je je dan in toenemende mate aan hem ergeren? Misschien zeg ik het een beetje hard, maar hij kan er ook niets aan doen dat hij zestig is.
Groetjes
Massi

Slaapapneu's

Dit zijn slaapapneu's. Mijn vader heeft (had) dat ook rond z'n 60ste. Hij heeft het laten onderzoeken en al járen een masker dat hem 's nachts van zuurstof voorziet. En sindsdien is het geslaap overdag over.
Dit kan ook gevaarlijk zijn, m.n. tijdens autorijden.Dus naar de dokter ermee.
groeten albana

Tja

een man van 60 is nu eenmaal geen man van 35. Zo is dat gewoon. Ik vind het dan ook gek dat je je ergert aan typische 'ouderdomskwaaltjes'. Je weet toch op voorhand dat er een leeftijdsverschil is en dat dit in de toekomst tot bepaalde gedragsverschillen kan leiden? Ik heb een aantal vriendinnen met oudere mannen. En ik merk inderdaad hier en daar irritatie ontstaan over kalende hoofden, dikke buiken, snurken, slaapjes en minder actief zijn. Mij lijkt dat dus gewoon deel van het 'pakket' als je kiest voor een partner die veel ouder is.

jonkie

jonkie

10-08-2010 om 09:51

Heb ook een oudere man

Die van mij loopt ook tegen de 60. En ja, af en toe slaapt hij op de bank. Dat vind ik niet altijd gezellig, maar ook ik heb zo mijn eigenaardigheden. Ik laat hem dus, moedig hem aan om even op bed te gaan liggen (bijv. een half uur) zodat hij er daarna weer helemaal is. Ik val vaak vroeg op de avond in slaap. En verder ben ik het eens met Kaaskopje, als je gek op iemand bent is het niet zo'n punt. Overigens zijn wij al heel lang bij elkaar en hebben ook oudere kinderen samen. Ik ben blij dat we gezond zijn en ik hoop (samen) nog ouder te worden!

Maxime.M

Maxime.M

10-08-2010 om 09:55

Klopt wel

Ik merk dat mijn man (overgewicht) bij tijd en wijle ook in slaap valt op de bank, vaak na het eten. Het is niet lang, maar hij heeft dan echt een instorting. Ook snurkt hij soms. (ook s' nachts)
Ik weet niet of jouw man overgewicht heeft, maar afvallen helpt hier enorm tegen snurken en de etensdips zijn dan ook weer over. Verder kan een kop koffie hem ook weer wakker krijgen natuurlijk (of gewoon even een kwartiertje aan de dip toegeven)

Maxime

Anneke

Anneke

10-08-2010 om 10:43

Reactie

Tja, jullie antwoorden komen mij niet vreemd voor. Ik schreef dit gisteravond toen mijn vriend weer naar zijn eigen huis vertrokken was. Ik was gewoon zeer verdrietig en voelde me vooral onbegrepen.
Kijk, ging hij maar even naar bed om te slapen. Dat zeg ik hem ook geregeld 'joh, kruip er even in en doe een flinke dut, dan kun je er weer tegen'. Maar dat doet hij niet. Dat vindt hij dan niet nodig. Op de bank dan? Laatst ging hij dan uiteindelijk echt even slapen op de bank toen ik hem zijn schoenen had uitgetrokken en wat kussens had neergelegd.
Inderdaad wordt het voor hem nu ongemakkelijk. Maar juist omdat hij er niet voor uitkomt dat hij moe is. Van mij mag hij werkelijk moe zijn hoor, maar dan wil ik dat hij echt even gaat slapen, daar tijd voor neemt. Van deze half-affe dutjes word ik zeer kriegel.
Ik heb hem links gestuurd over slaapapneu, maar ook daar doet hij niks mee want 'dat gaat niet over mij'. Dus ik ben lief en geduldig en begripvol maar gisteren was dat voorbij. Want een man die steeds! naast je op de bank, zittend en al in slaap valt, is gewoon NIET leuk! Want het is dus niet even hè, of af en toe. Daar kan ik namelijk echt wel mee leven, want ook ik slaap af en toe een half uur op de bank. Maar zodra hij gaat zitten, is hij binnen een paar minuten vertrokken. Steeds opnieuw. Ik denk ook dat hij een slaapprobleem heeft. Geeft niks, maar ik wil wél dat hij mij serieus neemt.
Het klinkt in mijn posting of ik hem alleen voor het huishouden heb. Dat is natuurlijk niet zo. Ik moest ook wel wat glimlachen om jullie reacties, die zeer logisch waren. We doen genoeg leuke dingen met elkaar en hebben dezelfde interesses. Hij gaat leuk met de kinderen om en ze vinden hem ook heel erg aardig.

Maar goed. Dit is dus een probleem. Hij werkt zelf in de zorg, misschien dat hij daarom niet naar een dokter wil...?

Ik heb wel eens gehoord dat...

mannen oa een lagere levensverwachting hebben omdat ze niet naar de dokter willen.

Dit verhaal klinkt me heel bekend in de oren. Mijn man snurkte ook enorm en viel ook te pas en te onpas in slaap. Weigerde fatsoenlijke dutjes te doen en weigerde naar de huisarts te gaan, ondanks alle folders over apneu en waarschuwingen van mij en de familie.

Je moet hem misschien iets meer pushen. Misschien een keer overdag zeggen: "En nu ga je de dokter bellen om een afspraak te maken." Mijn man slaapt nu met een zuurstofmasker en hij is een heel ander mens!

Succes. Ik kan je irritatie best voorstellen. Ik had lange tijd het gevoel dat ik er helemaal alleen voor stond: mijn man was altijd moe en aan een dood paard kun je niet trekken.

fladder

fladder

10-08-2010 om 10:51

Vraagje

Wat zijn zijn sterke punten, behalve dat hij je huishouden en zo wat akkelijker maakt? En ligt hij de hele dag door te pitten?

Anneke

Anneke

10-08-2010 om 10:52

Nog een toevoeging

Ik merk trouwens wél dat ik (na mijn scheiding) beter weet wat ik zelf wil. Ik ben er zelfstandiger en duidelijker van geworden. Naast het feit dat ik van mijn vriend hou en het fijn vind wanneer hij er is (het gebeurt zeer geregeld dat hij van plan is naar zijn eigen huis te gaan en dat we dat dan terugdraaien omdat we liever samen zijn), weet ik ook heel goed wat ik wel en niet wil. Daarin kom ik misschien wel kattig over. Maar ik ben nog steeds wél dezelfde Anneke die hier eerst weken lang zelf uit probeert te komen, googled naar informatie, dit ook deelt met haar vriend en er probeert iets aan te doen. Maar kennelijk moet ik eerst kwaad worden voor hij zich er iets van aantrekt. Dat steekt behoorlijk.

Naar de dokter dus...

Ik begrijp best dat je baalt van een man die naar dromenland vertrokken is zodra hij zit. En ik weet uit ervaring (man en vader) dat zoiets inderdaad flink kan gaan irriteren. Jij kent hem het best, dus jij weet op welke manier je hem bij die dokter kan krijgen (voor hem regelen, streng eisen met ultimatum, vriendelijk doch aanhoudend etc etc).
Zo'n slaapapparaat werkt als een zonnetje inderdaad. Het ziet er NIET uit, maar je krijgt er wel een energieke, opgewekte en wakkere man voor terug. En niet te vergeten je eigen nachtrust. Onderschat niet wat een aanslag het op jouzelf is om door dat gesnurk ook niet goed te slapen. Dat slaapapparaat heeft mijn huwelijk gered durf ik zomaar te stellen...
Onyx

Anneke

Anneke

10-08-2010 om 10:59

Reactie op fladder en liat

Wij passen goed bij elkaar, we houden alle twee van dezelfde dingen en hebben dezelfde hobby. We houden alle twee van een opgeruimd huis en kunnen ontzettend lachen samen. We hebben het dus vooral erg gezellig met elkaar. Daarnaast hebben we ook nog eens fijne seks.

Wat echt negatief aan hem is, is dat hij moeilijk besluiten neemt. Hij is daarin ook niet bepaald dapper of doortastend.
Liat, jij oppert dat ik hem aanspoor om naar de dokter te gaan. Dat doe ik ook, maar ik verwacht dat hij dan zélf actie onderneemt. Hij is namelijk volwassen. Hij mag die verantwoordelijkheid zelf voelen en nemen. Dat ga ik niet voor hem doen. Hij is het type dat dan ook alles door mij laat regelen. Ik spoor hem al genoeg aan. Hij zegt ook dat hij dat nodig heeft. Maar ik krijg er inderdaad een 'dood paard' gevoel van. Wel fijn trouwens dat jij zeer goed begrijpt wat ik bedoel.... Dank je.

Ik begrijp dat je hem niet wilt pushen

maar dit is echt een zaak van leven en dood. Door die apneu krijgen alle vitale organen veel minder zuurstof 's nachts. Het kan echt je levensverwachting verkorten. Mijn man werd ongeveer 60 keer per uur wakker. Ik denk dat je in deze kwestie wel kordaat moet optreden, want jij hebt er ook last van. Veel mannen zijn te macho als het op medische toestanden aankomt. Er zijn genoeg mannen die het bijvoorbeeld vertikken om met een rollator rond te lopen, dan maar liever de hele dag achter de geraniums.

Mijn man is mij nu heel dankbaar dat ik hem naar de huisarts heb gesleurd. Hij is echt een ander mens.

Slaapapneu?

Waarom zou het slaapapneu zijn, Anneke's man kan toch ook gewoon snurken zonder apneu? Ik lees nergens dat Anneke merkt dat snachts zijn ademhaling stopt.
En na het eten in slaap vallen gebeurt wel vaker bij 60jarigen, mijn bijna-50 jarige partner heeft het ook weleens. Niet gezellig inderdaad, maar hij gaat ook vaak erg laat naar bed, dus het zal wel normaal slaaptekort zijn bij hem. Snurkt ook, maar geen apneu (heeft onderzoek gehad), wel overgewicht

Dat overgewicht - en apneu

hier hoor ik nu en dan vallen dat de oudere vriend dan maar gewoon waf moet afvallen.
Tjonge laten we even realistisch blijven zeg. Kijk om je heen. Slanke zestigers hebben genetisch geluk, de meeste mensen van die leeftijd hebben wat kilo's teveel. Niet dat je dan maar alle teugels moet laten vieren, maar makkelijk doen over afvallen op deze leeftijd, nee.

Ook ik denk dat lang niet alle snurkers slaap-apneu hebben. Dat merk je wel als je naast iemand ligt hoor, die 'stopt' dan gewoon even en ademt/snurkt dan verder.

Slapen met zo'n masker is prachtig, als het nódig is. Maar als partner schiet je er niet alles mee op, want zo'n apparaat maakt ook geluid, daar moet je tegen kunnen.

rozenstruikje

rozenstruikje

10-08-2010 om 22:16

Dit wil je misschien niet lezen

maar mijn vader heeft dit al jaaaaren: hij valt savonds op de bank gewoon voortdurend in slaap, hangt helemaal scheef of voorover en snurkt keihard door de kamer. Hij heeft het ik schat al vanaf zijn 40e jaar, of misschien al eerder. En als je hem dan wakker maakte, werd hij boos 'want hij zat niet te slapen hoor'. En terwijl hij sliep, wilde hij ook altijd dat zijn favo programma op tv was, mocht hij wakker worden dan kon hij zo weer verder kijken. s Nachts sliep hij net zo goed en snurkte zo nodig nog harder.
Voor de geinteresseerden: Mijn moeder was altijd heel vergoelijkend: 'hij staat supervroeg op en werkt heel veel dus hij is moe'. Hij is nu met pensioen en doet het nog steeds...
Dus ik twijfel of dit een ouderdomskwaaltje is of iets wat bij hem hoort, zeg maar.

Rozenstruikje

Vic

Vic

10-08-2010 om 22:26

Dat dacht ik ook

Ik ben ook best lui aangelegd en mijn favoriete houding is horizontaal op de bank. Mijn partner kan zich daar heel erg over verwonderen, die heeft naast een 50-urige werkweek nog energie over om van alles te doen.
Waarom erger je precies zo aan zijn slapen op de bank? Zit hij in de weg, of wil hij niet met jou druk doen? Bij mij is het zo dat ik best wel actief kan zijn als het moet, maar na een week zonder 'rustmomentjes' kun je me opvegen. Voor zover ik weet heb ik geen apneu of overgewicht, wel een fulltime baan en 2 kinderen.

Anneke

Anneke

10-08-2010 om 22:43

Weer 'n paar reacties

Mijn vriend is niet echt te dik. Hij heeft een beetje een buikje maar niet schrikbarend.
Als ik 'snachts wakker ben, hoor ik hem wel snurken maar inderdaad niet stoppen met ademhalen. Dat deed mijn ex-genoot wel. Die is dan ook heerlijk in slaap gevallen achter 't stuur (liep gelukkig goed af). Misschien ben ik wel de slaapverwekkende factor....

Mijn vriend neemt me nu wel wat serieuzer trouwens. Hij gaat binnenkort naar de dokter, neemt z'n eigen (dikkere) kussen mee naar mij in de hoop minder te snurken, gaat zijn wijn-inname verminderen en wat vaker een eindje lopen.
Prima.
Mijn probleem Vic, was dat hij me eerst niet serieus nam en ook dat het als totale desinteresse overkomt als hij alleen maar (En steeds weer, niet maar 1x per avond na het eten ofzo) in slaap valt. Hij hoeft niet druk met mij te doen. Na het eten voer ik zelf ook geen klap meer uit want mij kun je dan ook opvegen. Maar samen naar een film o.i.d. kijken vind ik wel leuker dan dit.

Het hoort trouwens wel wat bij hem ook, rozenstruikje. Hij doet, net als Vic, liever niet al teveel...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.