Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Kiki

Kiki

07-01-2009 om 19:55

Mijn vriendinnetje en ik

kennen elkaar al van de brugklas. We hebben lief en leed met elkaar gedeeld.
Zij is zo verschrikkelijk timide dat je eigenlijk altijd het idee hebt haar te moeten beschermen van de boze buitenwereld. Zij kan absoluut niet omgaan met het leven, laat zich aan alle kanten gebruiken en kan geen nee zeggen.
Ze heeft dan ook altijd de meest verschrikkelijke mannen.

Ok in zoverre mijn niet loyale gedachten.
Het ging een tijdje erg goed met haar, ze had therapie en kon zich beter weren.
Totdat ze haar nieuwste vriendje kreeg. Een conservatieve zwever, die oprecht denkt dat een vrouws taak is te dienen en te zorgen. Ik wist werkelijk niet dat ze nog bestonden, maar dat is zo. En deze komt uit het kleinste dorpje in Friesland, waar de buurman 100 meter verderop woont.
Het was natuurlijk antipathie op het eerste gezicht tussen deze jongen en mij. Maar allebei houden we van mijn vriendin, dus we zijn altijd heel vriendelijk en beleefd tegen elkaar. Discussies mijden we en het is allemaal heel civiel.
Ik denk er het mijne van, maar ook tegen mijn vriendin zeg ik zo min mogelijk over de vreselijke hekel die ik aan haar vriend heb.
Zij laat zich steeds meer beïnvloeden door hem, is gestopt met school, is alleen nog maar bezig hem tevreden te houden. Hij heeft haar redelijk onder de plak.
Afspraken die ik met haar wil maken moeten eerst met hem besproken worden alvorens hij welwillend toestemming geeft. Ik krijg er de kriebels van.
Nou wil hij (met haar) naar het kleine dorp in Friesland verhuizen om daar hun leven op te bouwen. In de stad wil hij geen kinderen.
En... Ze wilt niet, maar ze gaat toch.
In het kleine dorp in Friesland waar ze geen Nederlands kunnen/willen spreken, waar ze niemand kent. Waar zijn moeder woont, die haar niet mag omdat ze geen Friezin is

Ik wil zo graag ingrijpen, maar ik durf eigenlijk niet zo goed.
1 omdat ik denk dat ik dan mijn vriendschap op het spel zet en 2 omdat ik bang bent dat hij dalijk geen welwillend toestemming meer geeft en ik mijn vriendin dus nooit meer zie.
Maar ze gaat daar doodongelukkig worden. Ik snap het ook gewoon niet, als mijn man het zou voorstellen zou hij alleen kunnen gaan.

Hebben jullie tips over hoe ik hiermee om kan gaan en hoe ik haar het beste kan helpen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Holiday

Holiday

07-01-2009 om 22:11

Je kop stoten

Je zult er helemaal niks aan kunnen doen. Elk mens moet zijn eigen kop stoten aan bepaalde dingen. Jij ziet het gevaar aankomen, je kunt nog roepen pas op stoot je kop niet! Maar het zal niet veel helpen, zeker in de liefde moet iedereen zelf zijn eigen wiel uitvinden.

Ik heb ooit iets erg stoms gedaan in de liefde. Ik werd van alle kanten gewaarschuwd en ik zág het gevaar. Toch moest ik het zelf ondervinden, doormaken, doorleven. Pas daarna kon ik zeggen, ja dat was stom. Maar ik was wel een wijze les en een ervaring rijker. En achteraf is het zelfs goed voor me geweest.

Dit om je een beetje moed in te praten! Het komt vast goed..

Holiday

Floriene

Floriene

07-01-2009 om 22:45

Ja!

Zelf ondervinden, doormaken, bleven enz. Ik heb het ook meegemaakt, een relatie die niet goed or me was. Je kunt je vriendin wel vertellen hoe het voor jou is, hoe jij het ziet. Ook al ziet zij het nu nog niet zo, ze heeft dan wel een keer gehoord. en als het waar is en op haar van toepassing blijft het ergens wel hangen (!) en heeft ze op een bepaald moment echt wat aan jij haar hebt verteld! Dus geef haar informatie zoals jij die ziet! Het blijft wel hangen en al doet ze er nu niets mee, het is gezegd, dus misschien kan ze er later wat mee.

Liefs, een "ervaringsdeskundig" Floriene.

Morgana Fata

Morgana Fata

08-01-2009 om 03:52

Duidelijk zeggen

Vanuit mijn eigen ervaring zeg is: Wel zeggen.
Toen ik mijn nu aanstaande ex leerde kennen was mijn allerbeste vriendin niet zo enthousiast over hem. Ze heeft wel eens het een en ander gezegd, maar ik wou ook niet luisteren natuurlijk. En zij hield verder haar mond.
Nu, nu we gaan scheiden, zegt ze de dingen duidelijker. Ook hoe ze het toen zag, met voorbeelden erbij enzo. Ik wou dat ze toch een avond met me was gaan zitten, en het toen zo duidelijk gezegd had. Het had me waarschijnlijk niet meteen van gedachte doen veranderen, maar wel had ik eerder de signalen gezien. Vriendin denkt trouwens dat het onze vriendschap gekost zou hebben, dus wat nou uiteindelijk wijsheid is...

Wel zeggen maar

wel voorzichtig!

Ik heb zelf ook in een relatie gezeten die echt niet goed voor me was. Hij sloeg me, ging vreemd, gebruikte drugs en dronk veel te veel. Nu ik het zo opschrijf denk ik, waarom ben ik in vredesnaam nog een jaar bij hem gebleven maar ik dacht toen dat ik van hem hield. Goed, ik was pas 18, wist ik veel, maar toch... Ik heb mijn beste vriendin als een baksteen laten vallen omdat hij dat wilde. Hij wist dat zij hem wel echt zag zoals hij was.
Na een jaar ben ik gelukkig wel van hem los gekomen en met mijn vriendinnetje is het uiteindelijk wel goed gekomen. Ik had haar namelijk hard nodig toen het stuk liep maar ik had wel ruzie met haar gemaakt toen ze bot zei wat ze van hem vond.
Dus ja, probeer erover te praten met je vriendin maar kijk uit dat ze je niet om je mening (en de zijne) weg duwt. Dat bedoelt ze dan waarschijnlijk niet zo en ze zal je vriendschap en steun goed kunnen gebruiken als het wel stuk zou gaan.

Tirza G.

Tirza G.

08-01-2009 om 19:33

Het allereerste

wat enge mannen doen, is isoleren. Wees niet verbaasd als er geen internet is in het Friese dorpje, of in elk geval niet in zijn huis, als de telefoon er geen bereik heeft enzovoort. Waarschuw haar. Indringend en serieus. Laat haar weten dat ze a t i j d bij je terecht kan als ze dat wil, ook al zegt hij dat het niet waar is. En laat haar dan gaan, meer kun je niet doen. Hou contact (als dat lukt....)
Hoe heeft ze hem eigenlijk leren kennen?

Tirza

Kiki

Kiki

08-01-2009 om 23:37

Dank jullie wel,

Ik ga het in ieder geval met haar over hebben. Ik hoop dat ik doordring, ik vrees van niet.

Het probleem met deze man is inderdaad dat hij probeert te isoleren. Hij vindt mijn man een watje omdat hij dingen in het huishouden doet en de luier van mijn zoontje verschoond. Allemaal 'vrouwentaken' Dat mijn man zich niet opwerkt op zijn werk zodat hij meer verdient als ik of mij laat stoppen met werken(zoals het in zijn optiek hoort) is hem een raadsel.
Mij vindt hij veel te feministisch, veel te onafhankelijk en (letterlijk gezegd, ik kon hem wel afschieten) ik moest een sterke man hebben om mij in toom te houden. Nu ik dit opschrijf word ik weer helemaal boos.

Mijn vriendin kwam in de eerste instantie nog wel voor zichzelf op en werd vervolgens getrakteerd op opmerkingen als 'Ja maar je vindt het toch leuk om dingen voor mij te doen' of 'Vrouwen en mannen hebben gewoon verschillende functies in het leven. Vrouwen kunnen gewoon veel beter zorgen' Nou heeft ze het volgens mij opgegeven, dat is een beetje een patroon bij haar.
Die verhuizing naar Friesland vind ik echt vreselijk, omdat ik gewoon niet verwacht dat ze daar kan aarden. Ze heeft niet eens een rijbewijs. Ze zal aan huis gekluisterd zijn.
O Tirza, je verwoordt precies mijn vrees. Ik ben als de dood dat er dalijk ineens geen internet is ofzo en haar mobiel ineens niet meer werkt.

Laat ik overigens wel even duidelijk zeggen, wel zo eerlijk. Hij slaat haar niet, hij schreeuwt niet, hij vloekt niet en vereert de grond waarop zij loopt. Hij heeft alleen vreselijke achterhaalde denkbeelden over vrouwen en denkt ook volgens mij oprecht serieus dat het leven in dat Friese dorpje idyllisch gaat worden. (en dat ik een slechte invloed ben)

Het is mij ook niet duidelijk wat hij daar gaat doen hoor. Hij is krantenbezorger in een stad op het moment. Hij wil gaan schrijven, maar wie daar dan gaat werken is mij niet duidelijk.

Suzanne

Suzanne

09-01-2009 om 10:09

Huh?!

'In het kleine dorp in Friesland waar ze geen Nederlands kunnen/willen spreken'
- Het is hier niet het jaar nul, iedereen spreekt gewoon Nederlands en 99 % is ook bereid dat te doen.
'Wees niet verbaasd als er geen internet is in het Friese dorpje, of in elk geval niet in zijn huis, als de telefoon er geen bereik heeft'
- Hoe KOM je erbij? Nagenoeg heel Friesland heeft ADSL, alleen midden in het land liggende boerderijen niet, maar ieder klein dorp wel. Hetzelfde geldt voor bereik van mobiele telefoons. KPN, Vodafone en T-mobile hebben nagenoeg overal bereik. Deze opmerkingen van je slaan nergens op, waar baseer je ze op?
Voor Kiki: Meestal kun je niet veel meer doen dan je afwachtend op stellen. Je vriendin is een volwassen vrouw, die keer je niet. Je kunt haar alleen laten weten dat je er voor haar bent in goede en in slechte tijden. Verder is het haar keuze..

amk

amk

09-01-2009 om 10:27

Suzanne

iemand die bezig is iemand te isoleren zoekt daar juist naar. Dus moet vriendin niet vreemd op kijken als dat in haar huis nu net wel het geval is.

Je geeft zelf aan dat die mogelijkheden er zijn.

groet,
Angela

Suzanne

Dat is niet uniek, in Noord-Brabant, maar vast ook in andere provincies in Nederland heb je zulke communicatiekanaalvrije plaatsen. En ik ben met Angela eens dat mensen die zichzelf/hun partner/hun gezin willen isoleren, die schaarse plekken juist op zullen zoeken.

Rafelkap

Rafelkap

09-01-2009 om 14:57

Sekteleider

Nu lijkt het net of die man een soort sekteleider is van Kiki's vriendin. Ik snap Kiki's bezorgdheid wel, maar vriendin is volwassen en maakt haar eigen keuzes. Kiki kan als goede vriendin er wel op wijzen dat ze zich niet te afhankelijk opstelt etc. Haar op wijzen hoe ze vroeger over dingen dacht. En contact blijven houden. Friesland is natuurlijk ook weer niet honderden km ver weg.

Tirza G.

Tirza G.

09-01-2009 om 16:20

Suzanne

Ik spreek uit ervaring, ik woon in Zeeland Ik ken zelfs mensen zonder riolering
Ik bedoelde de opmerking ook enigszins plastisch, zo van: wees niet verbaasd als het er niet is (jaaaaaaa, het ís er wel, maar ineens bij hun thuis niet, omdat dit of dat, of zus of zo) - het ís er wel (in de provincie, bij de buren) maar híer kan het niet want......smoesje.
Wees niet verbaasd in de zin van: dat kanaal gaat afgesneden worden.

Tirza

Suzanne

Suzanne

12-01-2009 om 12:38

Helaas van dichtbij meegemaakt

@Tirza: bedankt voor je toelichting.
@Kiki: Wij hebben 2 keer iets soortgelijks van zeer dichtbij meegemaakt. 2 eerstelijns-familieleden die een relatie hadden die lijkt op wat jij omschrijft. In geval 1 was het een man die door zijn vriendin helemaal werd afgescherm van zijn familie, vrienden, buren. Erg ziekelijk, toen hij het 'door' kreeg (ze speelde het naar hem toe aardig slim), begon ze te dreigen en heeft hem ook daadwerkelijk aangevallen. De relatie is uiteindelijk geëindigd doordat hij letterlijk is gevlucht.
2e Geval is nog maar kort geleden, vader, moeder, broers, zus, iedereen zag dat het een scheve, ongelijkwaardige relatie was, behalve de persoon in kwestie. We hebben het allemaal duidelijk laten weten, compleet met argumenten, maar konden verder niets doen, is een volwassen persoon.
Eén - schrale - troost, beide relaties zijn uiteindelijk gestrand, tot onze enorme opluchting. Je kunt nu weinig doen, behalve er blijven voor je vriendin en zorgen dat ze dát weet.. !

Kiki

Kiki

12-01-2009 om 20:41

Was niet mijn bedoeling friesland te beledigen

Maar ik ben het niet met je eens Suzanne dat 99% Nederlands wil spreken. Dat heb ik nog nooit ervaren daar in die kleine dorpjes. Maar goed, misschien heb ik slechte ervaringen dan.
In ieder geval wil de moeder van die vriend het niet spreken.

Ik hoop ook dat die relatie gaat stranden, ik heb in ieder geval nog een keer benadrukt dat IK er altijd ben in ieder geval en dat ik desnoods midden in de nacht in de auto spring om haar uit het kleine dorpje te halen.

En ik weet niet wie zei dat Friesland niet ver was, maar ik rij er meer dan 3 uur over om daar te komen. Ik vind dat aardig ver Het probleem is ook dat zij geen rijbewijs en geen auto heeft en dat dorpje geen OV heeft. (of heel slecht ov, dat is me niet helemaal duidelijk) Dus mijn vriendin kan nooit meer naar 'de grote boze stad' komen.
Maar goed, ze gaat en er is niets wat ik daaraan kan doen, behalve mijn ergernis onderdrukken.

Het stomme is, en dat is niet reeel dat weet ik, is dat ik ook boos op haar ben.
Verdorie, kom toch eens voor jezelf op, waarom zie je niet hoe speciaal je bent en hoe mooi je bent. (Want dat is ze) Waarom laat je je als een dweil behandelen. Aaargh, soms zo frustrerend.
Ik voel me altijd ook zo hard en egoïstisch als ik bij haar ben Want ze is zo lief en zorgzaam.
Slechte vriendin ben ik he, wordt ik boos op het slachtoffer.

mem

mem

12-01-2009 om 22:00

Waar woon jij dan wel niet?

want wij vanuit midden Belgie rijden binnen 3 uur naar midden friesland.
Het openbaar vervoer is de laatste jaren heel erg uitgekleed en achteruit gegaan in friesland, dat een afgelegen dorpje dus slecht te bereiken is kan kloppen. De meesten doen er niet moeilijk over om om te schakelen naar het nederlands maar zullen makkelijk onderling weer terugvallen op het fries. Die neiging heeft iedereen, om in de meest "eigen" taal te praten als er een ander die het verstaat ook al sluit je daarmee iemand anders weer uit. ( je gaat geen engels spreken met je ouders en vrienden als er maar 1 nieuwe vriend bij is die alleen engels kent, wel doe je moeite om af en toe te vertalen). Voorbeeld is vast niet helemaal precies zo te vergelijken, maar ik probeer iets duidelijk te maken. Verder zijn er idd ook echte stijfkoppen en "stânfryzen", die geen NL zullen praten tegen mensen die in friesland komen wonen. Vergelijk de inburgering en taalcursus voor immigranten in NL. Blijft alles al met al, een niet-ideale situatie, ze zal zelf beslissingen moeten nemen of ze het aandurft.

Prulletje

Prulletje

12-01-2009 om 22:09

Kiki

Natuurlijk ben je boos! Ze is het slachtoffer? Misschien wel. Maar ze doet het zelf. Ze laat over zich lopen en ze laat zich inpakken.
Ik denk dat het wel weer goed komt. Net als in de relaties die Suzanne beschrijft. Zeker haar eerste voorbeeld zou over mijn broer kunnen gaan. En op het moment maak ik me ernstig zorgen over een van onze beste vrienden. Ik ben ook boos op hem! Maar liefde is blind en het openen van de ogen en het verstand terug krijgen kost tijd, heel veel tijd. En het zal heel erg veel pijn doen en verdrietig zijn. Maar ook mijn broer heeft ervan geleerd en weet nu weer op wie hij echt kan bouwen. En jouw vriendin weet dat ze jou heeft. En ik hoop dat onze vriend ook beseft dat hij op ons kan bouwen en zijn zeer ongelijkwaardige relatie afkapt.
Kortom: Boos zijn mag. Was ik ook op mijn broer. Begreep niet (en begrijp nog steeds niet) hoe hij zo dom heeft kunnen zijn. Maar het komt goed!

Prulletje

Kiki

Kiki

12-01-2009 om 22:22

Het dorpje is op de grens friesland/groningen

Helemaal bovenin. Volgens de ANWB routeplanner doe ik er 2 uur en 46 minuten over zonder file. Drie uur is inderdaad wat gechargeerd. Maar gezien het feit dat het mij doorgaans al een half uur kost om überhaupt op de snelweg te komen, zal het waarschijnlijk wel drie uur worden

Ik woon in Den Haag en zij ook overigens.

Gelijk ook het openbaar vervoer bekeken, daar doet zij ruim 4,5 uur over en dan moet ze 25 minuten lopen naar de eerste bushalte.

Even geheel ot. In mijn eigen draadje mag dat wel even. Zijn hier forummers uit kleine plaatsjes in Friesland eo, mag ik oprecht geïnteresseerd vragen hoe jullie dat in vredesnaam doen? Jullie zullen wel een auto hebben, maar je kinderen dan?
Ik ben echt geschokt, wat een vreselijk slechte verbinding zeg.
En als ze zoals zij geen rijbewijs hebt, wat voor soort leven heb je dan daar? Volgens mij zijn daar nauwelijks winkels. Er is geen stad in de buurt. Helemaal niets, alleen al simpel je boodschappen doen is een onderneming zonder auto.

Prulletje

Prulletje

12-01-2009 om 23:24

Nou kiki...

Weleens van een fiets gehoord? 25 minuten lopen is ongeveer zes a zeven minuten fietsen!

Prulletje

Kiki

Kiki

12-01-2009 om 23:33

Is ze toch nog ruim 4 uur onderweg

Boodschappen op de fiets kan natuurlijk prima, doe ik ook. Maar je kan dan niet je weekboodschappen doen. Moet je iedere dag een eind fietsen om de boodschappen te doen. En AH bezorgt daar niet.

Idem met het gemeentehuis en bijvoorbeeld een postkantoor. Of een huisarts of een school. Ik kan nog wel een aantal dingen bedenken.

Nee, maar even serieus. Ik vind het schandelijk dat het ov zo slecht is daar. Je zal toch maar slecht ter been zijn ofzo.

Wiesje

Wiesje

13-01-2009 om 09:07

Het is echt niet..

achterlijk in Friesland hoor. Mensen hebben hier gewoon fietsen en meestal een auto. Winkels hebben vaak gewoon een thuisbreng service en de meeste dorpen hebben een (bel)bus verbinding. Okay niet tig keer per uur, maar ze rijden wel. Zelfs huisartsen vestigen zich in kleine dorpjes, scholen is een ander ding, want in kleine dorpjes zijn vaak niet genoeg kinderen om een school open te houden. En als je slecht ter been bent bestaat er altijd nog zoiets als een taxi....
Maar even serieus, ik bgrijp niet dat er nog mensen zijn die denken dat het stenen tijdperk is (in friesland in dit geval)

Houd het positief, kiki

Als ik het zo lees, heeft de bewuste man niet veel met jou op, en jij niet met hem. Dat kan, maar je zult het ermee moeten doen.
Ik ben ervan overtuigd dat je de verhouding positief moet zien te houden, wil je echt iets voor je vriendin kunnen blijven betekenen. Zorg dat hij je niet als een bedreiging gaat zien, want des te groter zal zijn neiging zijn om het contact tussen jullie zo minimaal mogelijk te houden. Wat ik zou doen, is gewoon contact houden: brieven schrijven, bellen, haar af en toe bij jou uitnodigen of zelf bij haar gaan logeren. Kortom, het contact gaande houden, maar zonder negatief te doen tegen of over hem. Op die manier is de kans het grootst dat je het contact ook in stand kunt houden. En mocht je vriendin toch hulp nodig hebben, dan kan ze je op die manier het makkelijkst bereiken en inschakelen.
Sterkte!

Kiki

Kiki

13-01-2009 om 20:26

Wiesje, ik denk niet dat friesland stenen tijdperk is

Ik zeg allen dat dat specifieke dorpje geen voorzieningen heeft, geen winkel, geen gemeentehuis, geen ov, geen school en geen huisarts.
En dat iedereen in Friesland een auto heeft geloof ik onmiddellijk, mijn vriendin echter niet
Ik zeg wel dat ik het gebrek aan OV schokkend vind. Ik vind het schandalig. Ik snap niet dat dat kan en dat dat mag. Kan je niet gewoon winst halen uit drukke lijnen en de onrendabele lijnen laten bestaan. Waarom is er geen overheidssteun voor die regio's Waarom is er geen protestgroep. Ik ga maar een actiegroep oprichten voor beter vervoer in kleine dorpen!

Genista, dank voor je input. Ik ben ook kampioen verbijten geworden als het om hem gaat. Ik ben als de dood dat hij haar gaat verbieden om met mij om te gaan, dus we houden het luchtig.
En ik moet het hem nageven, hij doet ook redelijk civiel (buiten de sarcastische opmerking over een man die mij in toom moest houden na)

Hij is overigens heel lief voor mijn zoontje, die ik liever niet in zijn buurt laat.(nee niet in het echt) Stel je voor dat die denkbeelden besmettelijk zijn.

Ov in dunbevolkte regio's (o.t.)

Rechtstreeks gevolg van privatisering en de zo bejubelde marktwerking. Welke maatschappij wil er nu een regelmatige verbinding in stand houden als die niet rendabel is? Ik zie het niet verbeteren, actiegroep of geen actiegroep.

mem

mem

13-01-2009 om 21:08

Kiki

ik schreef al dat het openbaar vervoer erg achteruit gegaan is de laatste jaren en helemaal als je gaat vergelijken met jaren en jaren eerder. Uit de verhalen van mijn vader, treinlijn Sneek/Stavoren stopte bv ook in Molkwerum minstens 1x ( ik dacht zelfs 2x) en ieg vaker dan 1x per uur. Nu wordt er al een tijd geopperd om de lijn vanaf.. eruit te gooien. Mijn vriendin uit I., vroeger kon ze overal heen met een gewone lijn bus, werd eerst een kleinbusje, nu een belbus/beltaxi maar er is geen vaste dienstregeling meer. Als er gewone taxioproepen komen gaan die voor en dus heeft ze 3 kwartier bij de halte moeten wachten( afgelegen en in het donker) tot ze gehaald werd. Dorpen lopen zo leeg en dan zijn er niet genoeg kinderen meer voor de scholen dus die gaan weg en de middenstand was ws al weg omdat velen met de auto een dorp verderop naar een grote ( goedkopere) supermarkt gaan. Het sociale leven van een dorp stopt omdat er niet genoeg mensen meer zijn voor de voetbalklub en de vrouwenvereniging enz enz. Geert Mak heeft een boek geschreven "hoe God verdween uit Jorwerd" een beetje over deze dramatiek. Het franse platteland heeft er nog meer last van, en oost-duitsland. Ook omdat er vaak geen werk te vinden is en kinderen die er nog zijn voor hogere studies ver weg moeten en dan niet meer terug komen. Openbaar vervoer op zondagochtend of na 20.00 is een ramp.

mem

mem

13-01-2009 om 21:13

Oh ja

er liepen vroeger ook een aantal tramlijntjes, bv ../Heerenveen en ik dacht ook vanuit Leeuwarden richting Drachten. Verdwenen, op die naar Heerenveen heb ik nog dia,s van dat ze de rails weghalen.

mem

mem

13-01-2009 om 22:42

Beetje o.t.

op www.stationsweb.nl staat een kaartje met huidige en verwenen treinlijnen, best wel schokkend hoe weinig er waren en zijn in de noordelijke provincies. Over tramlijnen kun je oa lezen op tramlijnen in friesland( wikipedia).
Verder vond mijn neef toen ik in H.( overijssel) woonde het heel raar om steeds alleen maar 80 km wegen te hebben, dus geen snelweg, hij was vanuit de randstad/utrecht zo aan gewend om binnen 10 min op een snelweg te zitten.

Wiesje

Wiesje

14-01-2009 om 09:45

Nog een keer dan

Kiki, ik heb het draadje nog een keer overgelezen en echt ik denk dat jij degene bent die de meeste beren op de weg ziet. OV die op 25 minuten loopafstand zit is voor *plattelandse* begrippen om de hoek. Niet in elk dorp zit een gemeentehuis (maar in welke provincie wel?) Als je in een grote stad woont ben je *gewend* aan al de luxe van OV, winkels, postkantoren enz enz. Wat me vooral opvalt is dat jij degene bent die aanneemt dat de nieuwe vriend van je vriendin haar wil isoleren door haar mee te nemen naar een klein durpje in the middle of nergens om haar te isoleren. Jij en nieuwe vriendlief liggen elkaar niet, en vaak zal dat ook nooit veranderen. Maar jij bent de vriendin van je vriendin en zal haar altijd steunen in haar beslissingen (toch?) en klaar staan voor haar als er wat mis gaat.
Ik ben trouwens wel erg nieuwsgierig geworden over welk dorp het gaat..

Tinus_p

Tinus_p

14-01-2009 om 10:15

Rijbewijs?

Kiki:
"En dat iedereen in Friesland een auto heeft geloof ik onmiddellijk, mijn vriendin echter niet"
Heeft ze een _rijbewijs_? Gaat ze mss een auto _kopen_?

Ff ot:
"Kan je niet gewoon winst halen uit drukke lijnen en de onrendabele lijnen laten bestaan. Waarom is er geen overheidssteun voor die regio\'s Waarom is er geen protestgroep."
Al het OV is onrendabel -ook het stadsvervoer in Den Haag. En natuurlijk is er dus overheidssteun, maar geld is nu eenmaal niet oneindig, dus wordt er gekozen -elk kwartier een bus naar Sexbierum is geldverspilling. En er zijn wel degelijk actie- en lobbygroepen die zich hiermee bezighouden. ROVER bv. Maar die zijn in die regio niet zo sterk, omdat er maar weinig OV gebruikers zijn.

Suzanne

Suzanne

14-01-2009 om 10:25

Tja..

In dat bewuste dorp is misschien geen winkel, in het volgende dorp een paar km. verderop misschien wel. Je vraagt hoe het moet als je slecht ter been bent, vaak zijn dit soort dingen op een dorp juist wel goed geregeld. Ik woon zelf in een klein Fries dorp, daar kun je als je geen auto hebt, slecht ter been bent, o.i.d. een beroep doen op een groepje vrijwilligers die je met hun auto op komen halen en met je naar het ziekenhuis, winkel of wat dan ook gaan. Vergeet niet dat er in kleine gemeenschappen vaak een grotere sociale controle is dan in de stad, dat kan dan weer een voordeel zijn. Mensen zonder auto/rijbewijs gaan vaak even met hun buren of met een kennis boodschappen doen.
Inderdaad zijn dit soort zaken haar probleem, niet jouw probleem. Laat het bij haar zelf liggen. Zij loopt er vanzelf tegenaan en zal zelf oplossingen moeten vinden. Misschien is het juist wel goed voor haar, wordt ze er mondiger en zelfstandiger door. Het klinkt nogal alsof je haar (goedbedoeld) wilt bemoederen, dit 'kind' zul je los moeten laten..
@Wiesje (o.t.) Ik denk omgeving Kollumerpomp of zo, wie weet gaat ze bij boer Gerrit uit BzV wonen..

Hilde

Hilde

15-01-2009 om 12:33

Friesland

Mijn vriend woont in zo'n dorp in Friesland en ik in Gent. Ik moet toch wel 3,5 uur rijden om er te komen, en dan heb ik hopelijk geen file gehad in Antwerpen, Breda of Utrecht.
Met de trein is het 5 uren sporen tot Heerenveen en vandaar een half uur met de auto naar zijn huis, want 's avonds rijden er geen snelbussen meer.
Ik heb het er echter graag voor over. Het is maar hoe je het bekijkt.
Maar verder is er toch alle comfort hoor, en ook wel een bus naar de omliggende dorpen/steden.
Ik mag ook helemaal niet klagen over het taalgebruik: ik begrijp het zo stilaan een beetje, maar alle Friezen die ik ontmoet praten Nederlands tegen me, maar misschien is dat omdat ze mijn Vlaams zo "schattig" vinden?

Kiki

Kiki

15-01-2009 om 15:06

Pelle, ik stook niet hoor

Ik kijk wel uit.
Rijbewijs halen. mmm, wel een goed idee!
Ik ga wel eens wat wederzijdse vrienden bellen, om voor haar verjaardag geld in te zamelen voor rijlessen. (die zich overigens ook zorgen maken, ligt echt niet alleen aan mij) Ik maak me alleen meer zorgen dan andere omdat ik neurootje eerste klas ben en mezelf niet kan helpen.

Ik denk dat het dan handig is hem gewoon voor een voldongen feit te zetten met betrekking tot de rijlessen.
Ik weet niet hoeveel rijlessen tegenwoordig kosten, maar stel dat we de eerste drie geven ofzo en zorgen dat de rijinstructeur ook echt voor de deur staat.
Misschien krijgt ze dan de smaak te pakken en wil ze zelf al door.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.