Relaties Relaties

Relaties

beertje

beertje

10-02-2009 om 10:35

Moeder doet moeilijk over schoonmoeder mee kijken naar trouwjurk

Misschien hoort dit niet helemaal thuis in deze rubriek maar goed. Ik ga dit jaar trouwen en daar hoort dus ook een mooie jurk bij. Mijn ouders betalen deze jurk: super lief natuurlijk. Mijn moeder is meegegaan met het uitkiezen van de jurk en de 1e doorpas. Nu is mijn schoonmoeder uiteraard ook erg nieuwsgierig en wilt graag een keertje mee om te kijken hoe de jurk is en staat. Vind ik geen probleem en ik kan me voorstellen dat ze dat graag wilt. Mijn moeder echter maakt hier bezwaar tegen en vind dat ik "niet zomaar aan iedereen mijn jurk al moet laten zien". Nu krijg ik een beetje het gevoel omdat zij die jurk voor me betaald, ook de regels mag bepalen?! Hoe los ik dit netjes op en laat ik duidelijk maar vriendelijk doorschemeren dat mijn schoonmoeder ook een keertje mee mag?

Misschien voor velen onder jullie een beetje banaal probleem maar ik zit er nu echt even mee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

10-02-2009 om 11:29

Kinderachtig

Ik vind het erg kinderachtig van je moeder. Volgens mij is het traditie om met moeder en schoonmoeder de jurk te gaan uitzoeken, en ja de ouders van de bruid betalen dan vaak. Wat dat betreft ben je haar dus al gepasseerd. Mijn ouders hebben ook mijn jurk betaald, maar ik heb hem met moeder en schoonmoeder uitgekozen. Daarna ben ik een keer met zussen en schoonzussen gaan passen en nog een keer met tane van man die zelf geen kinderen heeft. Nu hebben wij wel een grote familie, dus dit had niet tot gevolg dat iedereen hem al had gezien, dat scheelt.
Ik zou gewoon zeggen, joh wat maakt dat nou uit, iedereen zoekt de jurk uit met moeder en schoonmoeder.

Wie kiest zijn pak uit?

gaat je schoonmoeder met je aanstaande zijn pak uitkiezen ? Dan moet zij toch iig even je jurk bekeken hebben ?

tonny

tonny

10-02-2009 om 11:48

Trend

naar mijn idee is het een nieuwe trend om échte intimi mee te nemen als 'De Jurk' voor de eerste/tweede/derde keer gepast wordt.
Vroeger was dat niet zo.

Mijn oudste zoon is getrouwd, de japon van zijn bruid is door haar moeder met haar samen gekocht. Ik ben niet meegeweest om te kijken, ik vond dat echt iets voor hun samen. Schoondochter heeft tussendoor wel gevraagd of ik soms mee wilde.

Oudste dochter gaat ook trouwen. Eerste keer zijn haar zus en ik mee op pad geweest voor de jurk, tweede keer haar schoonmoeder plus schoonzussen. Toen was ik niet mee, de auto was vol en vond het prima zo.

Toen de zoon van mijn vriendin ging trouwen, zijn bij jurk én pak allebei de moeders mee geweest.

Ah joh, ieder zijn feessie. Maak er niet zo'n punt van. Straks hangt die dure jurk vergeten op zolder

tonny

koentje

koentje

10-02-2009 om 12:05

Heel simpel

Je zegt gewoon; 'Het gaat niet om zomaar iedereen: het gaat hier om mijn schoonmoeder!'

Beertje

Allereerst: gefeliciteerd met je aanstaande huwelijk!
Je probleem is niet banaal, van dit soort kleine dingen kunnen grote misverstanden ontstaan.
Mijn "alarmlampje" gaat aan als ik jou probleem lees: mijn familie heeft ons huwelijksdag en de periode daarvoor zodanig verziekt (met kleine onbelangrijke dingen die ineens tot enorm probleem werden gemaakt), dat wij nooit een fotoalbum hebben gemaakt. Alle foto's werden in een doos gesmeten, doos op zolder, klaar! Het is een periode waar wij liever niet aan denken.... Deels omdat ik mijn mond niet open durfde te doen, al zou het met mijn familie toch niet het gewenste resultaat brengen: het verzieken van die dag zou nog erger zijn geweest. Nu, jaren later, kunnen wij er eindelijk grapjes over maken (die wij soms zelfs serieus menen): gaan scheiden en dan weer trouwen, maar dan zonder al dat gedoe van mijn familie....
Nou ja, je schiet niks mee op met mijn verhaal, ik schreef het alleen in de hoop dat anderen niet dezelfde fouten maken dat ik heb gemaakt.
Om terug te komen op je vraag: lastige vraag, omdat ik zelf mijn trouwjurk aan niemand (behalve mijn moeder) had laten zien: ik wilde het zelf niet, dus wat dat betreft denk ik net zoals je moeder. (verder heeft ook niemand gevraagd om die te zien -zelfs mijn zus niet- het werd dus niet zo'n groot probleem) Maar jij denkt er anders over en jij hebt geen er probleem mee als je schoonmoeder meekomt de volgende keer. Je schoonmoeder is niet zomaar "iedereen"!!! dit moet je moeder in eerste instantie begrijpen.
Ik denk dat jij eerst goed moet nadenken wat jij zelf wilt.
Vindt je het echt leuk als je schoonmoeder meegaat of ben je bang om haar te kwetsen (of boos te maken) als zij de jurk niet mag zien en mag zij alleen daarom meekomen?
Als jij het echt leuk vindt, hoe denk je dat jouw moeder zal reageren wanneer zij niet meer de "exclusiviteit" heeft in het bezichtigen van de jurk? Kan zij erg boos worden? Zo boos dat zij misschien de jurk niet eens meer wil betalen? (en kan jij de jurk dan zelf betalen?) Hoe ver kan zoiets gaan, wat voor proporties kan het krijgen? En kan je het aan -deze periode- als er een ruzie ontstaat? Waar kan je meer mee leven: teleurgestelde schoonmoeder of eventuele ruzie met je moeder/ouders (als je denkt dat het zo ver kan gaan!)
Ik zou nu eerst kijken of ik echt afhankelijk van mijn ouders ben om de jurk te kunnen betalen. Daarna zou ik naar hun gaan (van te voren bellen, zodat ze echt tijd hebben, onder het mom van het eea over het huwelijk te praten) en met allebei praten: dat je zo graag wilt dat het echt jouw dag wordt, dat jij graag wilt dat het op jouw manier gaat, dat je open staat voor advies, hulp, commentaar, maar dat de uiteindelijke beslissing elke keer bij jou ligt. Dat jij het heel jammer zal vinden als er misverstanden en onenigheid komt door kleine, simpele dingen. En, als je moeder nog steeds achter haar standpunt staat, gooi het balletje aan haar: wie gaat tegen schoonmoeder zeggen dat zij de jurk niet mag zien? Niet jij, jij hebt er geen probleem mee! Wil je moeder dit doen? en de risico nemen dat schoonmoeder beledigd wordt en zodanig van beide kanten een 'donkere wolk' op je trouwdag komt te hangen? Bedenk nog andere konsekwensies die nog kunnen voorkomen en vertel die ook.... Ze moeten verder kijken dan wat ze op dit moment wensen/willen....

Ik denk dat het belangrijk is dat je vader aanwezig is tijdens dit gesprek, vaders zijn meer geneigd goed te luisteren naar hun dochter-die-gaat-trouwen. Moeders hebben vaker een gevoel van 'alles willen overnemen en plannen' en ze hebben soms ook de neiging dingen te draaien om hun zin te krijgen als het om het huwelijk van hun dochter gaat.... Ik generaliseer nu veel te veel, dat weet ik. Het is alleen maar om duidelijk te maken waarom ik twee paar luisterende oren belangrijk vind in dit geval!

veel sterkte ermee en maak er een fantastische dag van!!!

MaximeM

MaximeM

10-02-2009 om 14:51

Wat jij wilt

Hoi,

Hier ben ik mijn jurk met mijn beste vriendin en moeder gaan kopen. (had trouwens bijna vergeten mijn moeder mee te vragen suf hé) maar dat komt meer omdat ik het zelf nou niet zo interessant vond (heb niet veel met jurken, was al zwanger dus was daar veel meer mee bezig) mijn schoonmoeder had er helemaal niets over gevraagd, dus die heb ik ook niet meegevraagd, maar ze had gemogen hoor. Kijk als jouw schoonmoeder hem heel graag wil zien en jou maakt het niet uit dan zou ik gewoon zeggen tegen mijn moeder dat ik het helemaal niet erg vind dat schoonmoeder de jurk ook al ziet. (dan zijn er dus 3 die de jurk hebben gezien, dat is toch niet de hele familie) Ik vind het juist hartstikke lief van je dat je je om je schoonmoeder bekommert. (heeft je schoonmoeder zelf ook een dochter? zo nee, dan is het misschien nóg wel belangrijker voor haar, zoiets maakt ze anders niet nog eens mee)

Maxime

Tirza G.

Tirza G.

10-02-2009 om 14:58

Niet zomaar iedereen

Je gaat je jurk niet aan zomaar iedereen laten zien, je gaat hem aan je schoonmoeder laten zien. En daar zou best eens de crux voor je moeder kunnen zitten: je krijgt er een moeder bij.......
Bij mij (echt waar Tonny) zijn beide dames mee geweest met het uitkiezen. Met het doorpassen etc. ging alleen mijn moeder mee. Ik ben nog altijd blij dat ik het zo gedaan heb, het is wel een tekenend begin geweest van de goeie relatie met mijn schoonmoeder. Die daar trouwens van verrukking d'r mond niet open durfde te doen, doodsbang om een verkeerde opmerking te maken waar mijn moeder bij was

Moeilijk hoor, ditte. Ik hoop dat je eruit komt!

Tirza

Rembrand

Rembrand

10-02-2009 om 15:31

Allebei mee.

Ik heb ze allebei meegenomen en ik betaalde de jurk zelf.
M.

mijk

mijk

10-02-2009 om 16:19

Ik heb jurk met mijn vader uitgezocht

we zijne r samen voor naar London geweest Dat was een grapje dat al liep vanaf dat ik twaalf was. Hij betaalde (en kon dat ook makkelijk). Mijn moeder en schoonmoeder zijn bij het passen geweest (gewoon in nederland). Gelukkig kunnen ze het redelijk goed samen vinden maar anders had ik schoonmams ook meegenomen. Ze heeft alleen maar zoons en ik wist dat ze juist dit soort dingen erg leuk vindt!

Mijk

tonny

tonny

10-02-2009 om 17:41

Opmerkingen

' Die daar trouwens van verrukking d'r mond niet open durfde te doen, doodsbang om een verkeerde opmerking te maken waar mijn moeder bij was '

Daar zeg je zowat...

Het lijkt me lastig als je als schoonmoeder de eer hebt te komen kijken én het gevoel hebt dat deze jurk niet de ware is. Moet je dan veinzen dat-ie prachtig zit?

Nee, ik vond het prima zoals het bij mijn dochter ging: allebei apart een keer mee, dat beviel uitstekend. Ik denk trouwens dat 'kijkers' echt niet tot in de details onthouden hoe de jurk eruit ziet.

tonny

zon

zon

10-02-2009 om 20:02

Bij ons

betaalde mijn moeder maar ik vond het volkomen normaal dat schoonmoeder ook mee ging. Ik ben dus samen met moeder en schoonmoeder een dagje gaan winkelen.
In jou geval vind ik het dus ook logisch dat schoonmoeder een keer mee wil. Ik zou duidelijk tegen je moeder zeggen dat jij wil dat schoonmoeder ook mee gaat en haar gewoon zonder verdere discussie meenemen.
Overigens zou ik er niet tegen kunnen als mijn moeder denkt de regels te kunnen bepalen.

Vriendelijk doch beslist..

Ik heb de vriendin van (wijlen mijn) schoonvader meegenomen en mijn man was er ook .De jurk heb ik zelf betaald (59 euro maar het leek alsof hij veel duurder was, hahaha).Overigens gewoon toevallig tijdens een middagje winkelen.Het was feestjurkentijd en ik dacht: "deze kan eigenlijk prima, scheelt me duizenden euro's!" Mooie ketting van mijn schoonzus geleend en klaar was Damajo.

Het lijkt erop dat je moeder graag dingen voor je bepaalt. Tijd om op vriendelijke doch besliste wijze te laten zien dat je je eigen keuzes kunt maken.

Damajo

beertje

beertje

10-02-2009 om 21:55

Bedankt voor alle reacties!

Het is dus blijkbaar toch een probleem waar velen onder ons zich iets bij kunnen voorstellen. Ik lees veel diverse meningen. Mijn moeder is een schat van een vrouw maar kan wel erg dominant haar mening door proberen te geven. Ik ben enig kind en dus enig dochter en kan het prima vinden met mijn schoonouders. Ze is idd een beetje bang dat ik het zelfs te goed met ze kan vinden Maar dat zegt ze niet hardop. Maar dat is mal want ik heb maar 1 moeder en dat ik een lieve schoonmoeder heb is toch alleen maar super?! Ik ben idd ook een beetje huiverig voor kleine irritaties over en weer; heb daar echt geen zin in. Toen ik de jurk ging uitzoeken is mijn beste vriendin ook meegeweest. Later zei mijn moeder dat ze zeker wist dat beste vriendin hardstikke jaloers was omdat ze niet blij genoeg had gereageerd?! Maar beste vriendin is niet iemand die hysterisch in katzwijm valt maat gewoon nuchter haar mening geeft. Als zij zegt: "staat je mooi", dan weet ik ook zeker dat dat zo is! Dat was dus al een vervelend voorval.

Mijn schoonmoeder heeft trouwens de jurk al op een foto gezien en vond hem erg mooi.

Ik zie het niet zitten om ze samen op een afspraak er bij te hebben want ik ken mijn moeder al langer dan vandaag en weet dat ze in staat is om af en toe een kleine sneer te geven. Dus ik weet nu zeker dat ik gewoon een aparte afspraak maak om lekker even met mijn schoonmams te gaan kijken.

Zucht! Niettemin heb ik heeeeeel veel zin in de bruiloft

tonny

tonny

10-02-2009 om 23:30

Maak er een prachtig feest van

en succes met beide moeders. Boffen dat je het met allebei goed kunt vinden!

Tja, een beetje jaloezie van je moeder is niet zo raar, je bent haar enige kind, zij was altijd jouw enige moeder dus het is wennen... Goed dat je er oog voor hebt!

Veel plezier met alle voorbereidingen en maak er wat spectaculairs van.

Tonny

Laminaat

Laminaat

11-02-2009 om 07:53

Het is niet jouw probleem

Beertje,

Probeer het eens anders te zien. Jij vindt alles best; moeder, schoonmoeder mogen van jou mee komen kijken. Maar jouw moeder heeft er een probleem mee. Je kan haar zeggen dat zij dan maar met je schoonmoeder moet praten/bellen om uit te leggen dat en waarom zij er niet bij mag zijn. Een gesprek tussen die twee lijkt me hoe dan ook geen slecht plan. Vertel je moeder ook wat je hierboven schreef over jouw liefde voor haar, maar vertel ook dat je belang hecht aan goed contact met je schoonfamilie. Zeker nu je gaat trouwen.
Ik wens jullie een heerlijke bruiloft!
Laminaat

ayla

ayla

11-02-2009 om 10:19

heb de jurk met mijn ouders uitgezocht, mijn vader wilde er perse bij zijn. Mijn schoonmoder was er niet bij, werd ook een beetje moeilijk aangezien we 5 winkels zijn afgeweest voordat ik 'de jurk' had gevonden. We zijn echt dagen ermee bezig geweest. Schoonmoder is wel later bij het doorpassen nog mee geweest om te kijken, volgens mij zelfs 2 keer. Op voorstel van mijn moder trouwens. Schoonmoeder is namelijk coupeuse en moeder had twijfels over het vermaken en vond dus de mening van schoonmoeder erg fijn. Verder is mijn zus nog een keer mee geweest en mijn schoonzus met mijn nichtje van toen 4. Vooral die laatste vond het allemaal erg prachtig. Prinsessen he mama.

Ik heb vaak moeten passen omdat ik in driekwartjaar 15 kilo afviel en de jruk telkens opnieuw passend gemaakt moest worden. Erg blij waren ze niet met me. Al had ik zo wel genoeg gelegenheid om iedereen de jurk te showen.

Ik ben trouwens ook mee geweest met schoonouders en man om zijn pak te kopen.

Merel78

Merel78

11-02-2009 om 16:21

Hier

hier ben ik stap geweest met mijn moeder en 2 zussen om de jurk uit te zoeken. Later bleek dat mijn moeder een (groot) deel van de jurk betaalde. Bij het passen voor de 2e keer gingen moeder, schoonmoeder en schoonzusje mee. Erg gezellig, mijn moeder maakte er gelukkig geen punt van. Ik vind: het is jouw bruiloft en jouw feestje jouw voorpret en als jij zin hebt om je schoonmoeder mee te vragen moet je dat gewoon doen. Het is aan je moeder om te bepalen of ze dan nog die jurk wil betalen. zou het persoonlijk een beetje kinderachtig vinden als ze dat niet doet, maar dat is haar keus. In het ergste geval zou je dus zelf je jurk moeten betalen. Ik wens je in elk geval heel veel voorpret toe en een prachtige bruiloft.

groetjes, merel

Ilse

Ilse

11-02-2009 om 16:54

Trouwjurk

Toen ik mijn trouwjurk ging uitzoeken, heb ik zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder en schoonzusje meegevraagd.
Mijn schoonmoeder haakte op het laatste moment ineens af wat ik wel jammer vond.

Kiki

Kiki

11-02-2009 om 22:19

O jee, ik wist uberhaupt niet dat het zo belangrijk was

ik heb mijn jurk in mijn eentje gekocht. Maar ik had ook niet echt een trouwjurk.
Ben gewoon een Claudia Sträterwinkel binnengelopen en een leuke jurk gekocht.
Maar ja, als het aan mij had gelezen hadden mijn man en ik en onze twee getuigen gewoon het stadhuis binnen gegaan even een krabbel zetten en weer gaan.
Maar onze ouders vonden dat niet zo geslaagd.

Ik wist overigens niet dat je moeder de jurk moest betalen Kan ik die 5 jaar na dato nog bij mijn moeder declareren denk je? (grapje)

Kiki

Kiki

11-02-2009 om 22:28

Oeh klinkt behoorlijk pedant

niet zo bedoeld. Sorry!
Ik hoop dat je een heel leuke dag hebt.

Ik zou gewoon je schoonmoeder meenemen hoor, als je een leuke band met haar hebt.
Schoonmoeders vinden het vaak superleuk om betrokken te zijn bij hun schoondochters, maar zijn ook vaak wat voorzichtiger en afwachtender (zoals mijn schoonmoeder)

Volgens mij vindt ze het heel leuk om zo betrokken te raken bij jullie dag

Ilse

Ilse

12-02-2009 om 09:26

Mijn schoonmoeder

haakte dus op het allerlaatste moment ineens af (we stonden al buiten te wachten met auto en daaiende motor). Ze ging zelfs op de trap zitten om niet gezien te worden door mijn moeder. Mijn schoonzus vond het ook erg raar.

Reden: Een oud-oud-tante was overleden en ze zou dan even met schoonzus (die dus wel meeging) even op condoleance gaan om 16:00uur. Ze had dat ook even van tevoren kunnen zeggen natuurlijk!

Wij stonden daar om 10:00uur voor de deur en waren om 12:00uur weer terug met schoonzus.

Zulke "geintjes" heeft mijn schoonmoeder wel vaker geflikt erna, dus wij vragen gewoon niets meer aan haar. Als ze ergens perse bij wil zijn, dan hoor ik het wel. van mijn kant komt het niet meer (ik ben gewoon te vaak teleurgesteld door haar).

Wel sneu

Ik vind het jammer voor jou dat je door je moeder zo voor het blok wordt gezet. Mooi dat je lekker samen met je schoonmoeder toch gaat kijken.

Ik had het probleem dat ik in Engeland (waar ik woon) trouwde. Mijn moeder heeft dus vrijwel niets van de organisatie meegemaakt. Wel ben ik - als eerst, maar dat was toevallig - met haar in NL naar een paar winkels gegaan. Uiteindelijk niets gekocht maar ze heeft het wel een beetje mee kunnen maken.

Met schoonmoeder ben ik in Engeland naar 6 winkels geweest en heb een jurk uitgezocht. Zij genoot er immens van en was een fantastische hulp. Mijn moeder was alleen maar blij dat ik zoveel aan schoonmoeder had.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.