Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Madge

Madge

30-01-2010 om 16:42

Moeite met 'conflict' situaties...

Wie herkent dit?
Ik heb erge moeite met conflictsituaties, zowel op het werk (werk 3 dgn pw als docente) als thuis. Voorbeeld; ik heb nu een akkefietje met een collega waarbij zij mij feitelijk een naaistreek heeft geleverd (lang verhaal) en ik zit daar erg mee. Het zal wel weer opgelost worden maar mijn probleem is dat ik er onevenredig veel last van heb; kan er slecht van slapen, ben kortaf tegen man etc etc, mijn hele weekend wordt erdoor overschaduwd (zie haar dinsdag pas weer om eea uit te praten, waar ik dan ook nog eens erg nerveus voor ben terwijl zij echt fout zit).
Ik lijk steeds vaker last te hebben van dit soort dingen, a. heb ik het idee dat ik vaker dit soort dingen heb dan anderen en b. heb ik er ook erg veel last van. Word er erg onzeker van terwijl ik op andere vlakken erg zeker ben van wat ik wil en kan en doe. Maar ik ga van dit soort dingen dus erg piekeren en hele gesprekken invullen (in bed, onder de douche etc). Wie heeft tips? Zit al een poosje te denken om naar een coach te gaan ofzo maar weet niet goed welke weg te bewandelen.

Madge

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2010 om 17:34

Niet echt tips

ik herken het wel. Ik heb mezelf aangeleerd om te beseffen dat je je niet druk moet (proberen te) maken in de uren voor je er daadwerkelijk iets aan kunt doen. Zenuwachtig voor de tandarts zijn heeft ábsoluut geen nut als het de dag ervoor is. Je druk maken om een confrontatie dus in feite ook niet, alleen is het verschil daarbij dat je het gevoel kunt hebben dat je een 'strategie' moet bedenken, zoals jij nu doet. Het gekke is dat je vaak spontaan de woorden vindt op het moment dat je ze nodig hebt. Van te voren bedachte zinnen vergeet je vaak weer.
Er zijn situaties waarin ik echt overuren maak in mijn hoofd en dat komt mij en mijn directe omgeving meestal ook niet ten goede. Zo heb ik problemen met mijn ouders en elke keer als er contact was geweest en ik een reactie moest geven had ik hoofdpijn en was ik echt van slag. Ik heb dat hoofdstuk afgesloten en heb dus ook geen confrontaties meer met mijn ouders. Wel zo rustig. Gek genoeg kan ik dat ook hebben als ik hier op OO in de clinch lig met iemand. Ik maak me daar druk om. Ik accepteer maar dat dat bij mijn karakter hoort. Je kunt het ook als iets positiefs zien. Je bent blijkbaar iemand die problemen niet wegwuift en een ander serieus neemt. Vraag je alleen af hoe serieus een ander een probleem met jouw heeft. Jij maakt je druk terwijl die ander zich daar totaal niet van bewust is en het probleem misschien ook veel lichter ervaart.

Pollewop

Pollewop

30-01-2010 om 19:08

Hier zelfde hoor.

Als ik direct ergens mee geconfronteerd word dan weet ik achteraf de meest briljante opmerkingen en vragen ;P Toevallig had ik laatst ook nog een situatie dat ik gebeld werd door iemand waarmee ik veel moeite heb momenteel. Ik heb haar gezegd de volgende dag terug te bellen dat ik op dat moment geen tijd had. Ondertussen heb ik mij goed voorbereid met vragen die ik haar wilde stellen en daar ook alvast weer antwoorden op verzonnen waar ik dan weer op kon reageren. Na het bewuste telefoon gesprek voelde ik mij heel voldaan en was trots op mezelf dat ik zo kalm was gebleven en dat ik allerlei reacties aan haar had ontrokken. Maar goed dit was natuurlijk makkelijk omdat het via de telefoon ging. Een week later moest ik met haar vergaderen. Ook deze keer heb ik zoveel mogelijk informatie verzameld die ik haar voor de voeten kon gooien. Ik was mega nerveus maar tijdens de vergadering heb ik haar steeds strak aangekeken, en dat heeft ook geholpen want zij werd daardoor weer nerveus.
Misschien helpt jou dit voor jou ook, succes ermee!! Ik weet hoe moeilijk het kan zijn.

Madge

Madge

31-01-2010 om 12:14

Ik heb deze collega gisteren..

.. gewoon gebeld, kreeg voicemail, ingesproken met korte versie en gezegd dat ik er erg mee zat en of ze even terug wilde bellen? Zelfs nog excuses aangeboden dat ik in het weekend belde. Je raadt het al, belt niet terug. Terwijl ze altijd d'r mobiel aan d'r oor geplakt heeft. Enfin. Nu weet ze er alvast van en ga ik di de confrontatie aan. Het lastige blijft dat ik dus vantevoren niet kan ontspannen; en er veel te veel mee bezig ben. Het lijkt wel alsof, wanneer dit dan is opgelost, het volgende ding zich weer aandient. Ik weet dat ik zelf ook een 'handful' kan zijn maar zou graag in wat rustiger vaarwater verkeren. Nog tips of aanvullingen, anyone?
Madge

Maxime.M

Maxime.M

31-01-2010 om 12:51

Herkenning

Hoi,

Ik herken dit wel, je kan het gewoon niet loslaten totdat de confrontatie is geweest, en dan komt er meestal weer een volgend probleem om je druk over te maken. Wat bij mij wel eens helpt (helaas niet bij alles) is het noteren in een notitieboekje. Het ligt naast mijn bed en ik kladder er dan ' het probleem in' en vervolgens hoe ik erover denk en mijn oplossingen. Het gekke is dat op een of andere manier ik het dan makkelijker los kan laten. Ik hoef de oplossingen/strategie niet te blijven herhalen in mijn hoofd, want het stond op papier (ik ben geen goede schrijver of formuleerder, maar het is puur tekst voor mijzelf dus dat doet er ook niet zo toe) maar goed, op deze manier kan ik het wel makkelijker van me af zetten, misschien helpt het bij jou ook.
Goed van je trouwens om haar te bellen, het had zo ook eerder opgelost kunnen worden (ik wil inderdaad het liefste iets meteen oplossen en baal dus van problemen die zich pas vrijdag na 17.00 voordoen, dan kan ik zo'n persoon/bedrijf pas weer maandag bellen, wat ik dan ook meestal doe, meteen om 8.30 (omdat ik dan om 7.30 al helemaal gestressd wakker ben)

Maxime

Madge

Madge

31-01-2010 om 14:59

Maxime, en de rest..

.. ik vond het ook wel stoer dat ik d'r ging bellen (pijn in de buik!) maar goed, het is nog niet opgelost. Wel is het ietsje rustiger nu de bal in haar hoek ligt zeg maar. Maar goed, probleem blijft dat ik onevenredig kan stressen en dit soort dingen niet kan loslaten. Zou blijft er dus altijd wel iets om over te piekeren. Ik vind eigenlijk dat ik geen last moet hebben van dingen die mensen doen/zeggen die me toch niet zo raken, die mensen dan bedoel ik; kijk, als ik ruzie met mijn man ofzo heb dan 'mag' je daar ook last van hebben, maar een conflict oid met iemand die ik toch niet verder in mijn leven wil? Pfff. Net als in dat andere draadje hier, kan ik ook over de pis zijn als een willekeurige vreemde lullig tegen me doet.
Maar goed. Hoe doe je dat nou, dat loslaten? Of dit soort situaties vermijden?
Madge

Maxime.M

Maxime.M

31-01-2010 om 16:41

Vermijden gaat niet

Hoi,

Nou vermijden gaat meestal helemaal niet. Wat helpt is dus bij mij het opschrijven of denken 'wat is nu het ergste wat er kan gebeuren", het antwoord verschilt per situatie natuurlijk. Het kan iets zijn van ' nou dan vindt die persoon mij niet meer aardig", en is het dan zo belangrijk? Aardig gevonden worden? enz.enz.
Ik heb zelf trouwens deze issue wel eens besproken in therapie (erg leerzaam) en het gaat steeds beter, ik kan niet precies vertellen hoe jij het zou moeten oplossen, iedereen is hierin anders natuurlijk.

Maxime

Koelkastmagneetje

Koelkastmagneetje

31-01-2010 om 20:42

Mijn man heeft dit heel erg

FF anoniem: mijn man heeft dit heel erg. Hij ligt regelmatig wakker van spanningen op zijn werk en dan met name onenigheid met collega's. Hij is geen prater en loopt maar in zijn hoofd te malen wat iemand ergens mee bedoeld zou kunnen hebben. Wat hem helpt: het aan mij vertellen en zichzelf voorhouden dat de collega in kwestie waarschijnlijk nergens van wakker ligt - misschien niet eens doorheeft dat er iets speelt. Mensen roepen wel vaker iets ondoordachts, tenslotte.
Bij echte conflictsituaties heeft hij de neiging om zich radicaal terug te trekken, hij gaat dan even naar huis (is wel eens gebeurd) of biedt zijn ontslag aan (is ook al voorgevallen). Deze neiging is hij nu aan het overwinnen door eerder aan de bel te trekken als hem iets dwars zit. En tot zijn verbazing werkt dat prettiger, als je zelf een conflict(je) aanzwengelt voor het uit de hand loopt.
Misschien heb je hier iets aan?

Madge

Madge

01-02-2010 om 13:40

Ja...

.. maar wat als een conflict je min of meer overkomt? Ik word altijd zo naar van gedrag van andere mensen, in dit geval dus van die collega. Ik heb haar met pijn in m'n buik gebeld vanochtend en zij had doodleuk geen tijd voor me, eerst wilde ze morgen praten (had me wel gehoord op de voicemail maar heeft niet teruggebeld, omdat ze niet gestoord wilde worden in het weekend...nee ik vind het leuk om wakker te liggen)maar toen heb ik toch gezegd dat ik het vandaag uit wilde praten en ga haar dus na 5 uur bellen. Enfin.
Ik baal zo van die knoop in m'n maag!
Madge

Vertrouwen

Hoi,

Bij mij helpt het zo af en toe het woord: "vertrouwen" tegen mezelf te zeggen. Vertrouwen dat het goed gaat komen en dat ik naar eer en weten handel.

Sterkte! Cardiosport is trouwens ook goed tegen stress. Effe flink gaan joggen (niet uitglijden)

Jade

Jade

02-02-2010 om 14:55

En daar....

....heeft ze toch wel een punt: niet gestoord willen worden in het weekend. Ik vind het overigens wel stoer van je hoor dat je hebt gebeld, maar ik geef haar hierin toch wel gelijk)

En? Hoe is het gegaan?

Madge

Madge

02-02-2010 om 21:54

Ja..

.. ik snap ook wel dat ze niet gestoord wilde worden, maar ik vind wel dat ze bijv zondagav even had kunnen bellen. Als ik een vm van een collega krijgt die zegt dat ze echt ergens mee zit dan zou ik wel even bellen denk ik.
Enfin heb d'r maandag gesproken en echt wel m'n zegje gedaan, ze lulde eigenlijk recht wat krom is en gaf anderen de 'schuld' zeg maar, ze bleef er een beetje vaag onder. Ik heb wel duidelijk gemaakt dat ik het allemaal erg vreemd vond en een rare gang van zaken maar we zijn beiden vriendelijk gebleven. Na tien min was het klaar en ik had/heb er wel een goed gevoel over; zij WEET dat ze fout is geweest en ik vind zelf dat ik er redelijk 'boven' ben blijven staan door niet te gaan ruziezoeken etc.
In principe dus opgelost, heb er ook geen last meer van, wel van het feit DAT ik er zo lang last van had en zo hevig.
Madge

dc

dc

03-02-2010 om 07:31

Conflictsituaties werk

Wat mij helpt om dingen over werk van mij af te zetten is tegen mezelf te herhalen : ik word hier niet genoeg voor betaald!

Het helpt mij om dingen op hun plek te zetten. Sores die met werk te maken heeft, blijft gewoon op werk. Ik heb nogal een stressvolle baan, dus als ik dingen mee naar huis neem, dan heb ik geen leven meer!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.