Relaties Relaties

Relaties

Mien

Mien

24-01-2009 om 23:51

Moet ik mijn zin doordrijven?

Wie heeft ervaring of goed advies?
In de meeste (belangrijke) zaken zijn mijn man en ik vier handen op een buik. Maar er zijn een aantal ergernissen waar ik van baal en waar ik nu iets aan wil doen. En hij niet. Het gaat vooral om dingen die moeten gebeuren in huis. En of je daar geld voor uitgeeft of niet. De situatie is als volgt, we hebben allebei een drukke baan (en geld over). En de tijd die overblijft wil ik besteden aan de kinderen, hobby's en nietsdoen.
De belangrijkste meningsverschillen: Ik wil al jaren hulp in de huishouding en hij niet. Ons huis is dus nooit echt schoon. Er moet nog wat schilderwerk gedaan worden, en we hebben er eigenlijk allebei geen zin in. Dus ik wil een schilder inhuren, en hij niet. We hebben geen vitrage in een gedeelte van ons huis omdat er nog wat houtwerk aan een kozijn afgewerkt moet worden (al jaren). Ik wil nu die vitrage gewoon maar gaan kopen en ophangen, en inmiddels interesseert het me niet eens meer dat het houtwerk nog niet af is.
Discussie voeren is redelijk onmogelijk. Ik heb duidelijke argumenten waarom ik bepaalde dingen wil. Hij komt niet verder dan "Ik wil het gewoon niet".
Dus wat zouden jullie doen? Mijn zin doordrijven en hem voor het feit stellen? Of achter zijn rug om die werkster en schilder laten komen en vitrage ophangen? Of me erin berusten en in een vies, onaf huis, zonder vitrage blijven zitten?
Zelf schoonmaken en schilderen en kozijn afmaken is geen optie

Mien.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

25-01-2009 om 00:01

Nee,

ik zou niet achter zijn rug om toch doen wat hij niet wil.
Probeer een redelijk gesprek aan te gaan. Vraag hem hoe hij denkt dit probleem op te lossen, want jullie hebben een gezamelijk probleem. Wil hij perse geen anderen in huis, wat is daarvan de reden, en wat is zijn alternatief?
Geef hem een bepaalde tijd om na te denken over een constructieve oplossing.
Zo niet, dan een limiet gaan stellen en aankondigen dat je dan toch iemand gaat inhuren. En begin dan met het belangrijkste karwei wat je af wil hebben.
Je kunt ook overwegen of je een tijdelijke huishoudhulp neemt en dan evalueert.
Of hij moet zelf bereid zijn meer te gaan doen. Dan kun je ook een soort schema opstellen met als stok achter de deur toch een hulp in te roepen als hij zich er niet aan houdt.

Gewoon doen

De ene persoon is gevoeliger voor zijn/haar omgeving dan de andere. Jij hebt duidelijk meer last van een niet-schoon en onaf huis, dan dat hij dat heeft. Waarom moet hij bepalen dat het voor jou onbelangrijk is, omdat het hem niet interesseert? Jij verdient je eigen inkomen, dus kun je ook zelf bepalen waar je geld aan uitgeeft. Het gaat niet om grote bedragen en ik begrijp dat je er ook geen boterham minder voor hoeft te eten. Ik zou er ook geen conflict van maken, jij hebt dit nodig voor jouw welbevinden in huis en dus ga je het regelen. Voor mij heeft dit niets te maken met je zin doordrijven, maar met je eigen leven kunnen leiden "ondanks" dat je een partner hebt. Vertel hem wat je doet en beperk je tot een mededeling.
Als jij het geweldig zou vinden om bv. (dure) paardrijlessen te nemen, zou je het dan laten omdat je man het niet nodig vindt? Vraag je ook aan je man of je een nieuwe jas mag kopen en laat je het als hij het niet nodig vindt? De vergelijking met de Thaise masseuse slaat nergens op, Mien wil een schoon huis en geen Chippendale om haar intieme delen te laten wassen. En waarom zou ze moeten kiezen tussen een hulp bij het poetsen of een schilder als ze ze allebei nodig heeft?
J.

tonny

tonny

25-01-2009 om 12:26

'ik wil het gewoon niet'

wat is dat nou voor reden? Waarom dan niet, wat zijn de argumenten? Jullie hebben het geld - hoezo dan niet? Wil hij het op een dag ooit eens zelf gaan doen? Wil hij geen vreemde mensen in huis?

tonny

liora

liora

25-01-2009 om 13:02

Wel

Hoi,

Aangezien hij geen goede redenen heeft en het ook zelf niet heeft gedaan, lijkt het me tijd om klusjesmensen in te huren.
Wat betreft geen schoonmaakster is het heel simpel: of hij maakt het huis schoon, of jij neemt een schoonmaakster. Mag hij kiezen.

By the way, jij noemt het je zin doordrijven, maar dat is volgens mij wat hij nu doet. Hij wil het niet, dus het gebeurt niet, dus drijft hij zijn zin door.

Liora

MRI

MRI

25-01-2009 om 14:16

Wel

ja wat hier boven al gezegd is: of hij doet zijn deel van het huishouden of er worden mensen voor ingehuurd.
Ik vind ook dat Liora een zeer goed punt heeft "By the way, jij noemt het je zin doordrijven, maar dat is volgens mij wat hij nu doet. Hij wil het niet, dus het gebeurt niet, dus drijft hij zijn zin door." Wat is dat voor kinderachige opstelling?
En tja, als er een diepgaand conflict met man van komt, brengt dat alleen maar aan de oppervlakte wat er in de diepte aan de hand is: jij zit in een huis wat je niet schoon genoeg vindt omdat hij zijn zin doordrijft. En als jij er wat van zegt en er naar handelt is de lieve vrede verbroken. Dat is toch geen harmonisch samenzijn?

MR

En beiden wat eigen geld?

wij hebben beiden een bedrag 'eigen geld' per maand en dat besteden we aan dingen die we zelf willen. dan hebben we het 'zelf' betaald....ofzoiets.
man besteed het meestal aan technisch gedoe (zie ik dus geen heil in) lees een nieuwe p.c., lap-top, wieldoppen, uitjes met vrienden en (dat moet ik hem nageven) hij betaald er ook wel eens traktaties van voor ons (b.v. een onverwacht etentje) en ik aan kleding, een tijdje aan poetshulp, dansles, uitjes met vriendinnen, de kapper. en dan hebben we ook nog een potje met gezinsuitjes...
daarvan gaan we eens naar een pretpark of uit eten of we geven de meiden beiden een mooie dure armband kado of b.v. kleding voor een bruiloft en ook de kapper of een duur kado voor een feestje.
ja,ja wel gedoe die potjes, maar het scheelt veel discussie hier in huis. voor de potjes hebben we aparte rekeningen en we maken automatisch een X-bedrag over naar die rekeningen. voor de gezinsrekening zijn we beiden gemachtigd. daarvan heb ik b.v. pas nog het nieuwe bed voor oudste betaald.
groeten albana

Mien

Mien

26-01-2009 om 23:25

Wat veel reacties!

Wat veel reacties!
Nog even wat uitleg van mijn kant. Het is verder de liefste gulste man die er in Nederland rondloopt. Als ik wil paardrijden of een nieuwe fiets of een Thaise masseuse wil, dan is dat geen enkel probleem. En andersom ook niet Als ik een lekke band heb dan is die al geplakt voordat ik koffie heb kunnen zetten, en als hij appeltaart wil trakteren op zijn werk, dan zorg ik binnen een paar uur voor die appeltaart. We weten wat we kunnen, waar we goed in zijn en wat we aan elkaar hebben.
Ik weet het niet zeker omdat er niet veel over gesproken wordt. Maar ik denk dat het grootste probleem is dat het activiteiten betreft die we zelf ook zouden kunnen doen. En dat mag je dus niet aan een ander overlaten en er geld aan uitgeven.
Ons geld verdelen en het met mijn geld laten doen is dus geen optie. Het huis is van ons samen. Met mijn geld op vakantie gaan of een onnodige iPod kopen kan wel. Met mijn geld een werkster betalen is iets heel anders. Omdat ik weet hoe hij erover denkt.
Overigens is hij veel sneller geergerd door een vies huis dan ik. En hij doet echt wel zijn deel in huis. Maar met zijn tweeen doen we niet genoeg. We zijn nu eenmaal allebei redelijk slecht in huishoudelijke zaken bijhouden. Dus het probleem structureel oplossen is er niet bij.
Maar jullie hebben wel gelijk. Ik laat nu al jarenlang hem zijn zin hebben. En dat is inderdaad niet eerlijk.

Ik laat jullie reacties bezinken, en misschien print ik ze wel uit! Zijn er ook nog mannen die willen reageren misschien? Voor een wat evenwichtigere kijk op de zaak?

Mien.

Geen man

Geen man. Sorry.

In soort gelijke gevallen zou ik toch op argumentatie door gaan. Maar mijn ervaring is ook dat mijn man pas om gaat door het te ervaren. Dus de huishoudster(die ik inmiddels weer heb afgeschaft) was pas helemaal top toen ze er was. En mocht niet meer weg. Daarvoor wou hij zelf blijven poetsen. Waarop ik vroeg wanneer? 's nachts was namelijk op dat moment de enige optie nog. hihi. En qau geld uitgeven komen we er meestal uit maar toch doet een soms gewoon iets wat de ander eigenlijk niet nodig vind. Maar nooit stiekem maar gewoon aangekondigd.

Als ik het zo lees komen jullie er uiteindelijk best uit en wanneer jij het voortouw neemt is hij hoogst waarschijnlijk erg verbaasd maar lijkt het me geen punt voor een enorme ruzie. Of heb ik het mis? Ik zou wel staps gewijs te werk gaan. Eerst de schoonmaakster, die heel goed gaat bevallen. Dan de schilder en daarna de vitrage.

Groeten Regenbogie

Mien

Mien

28-01-2009 om 11:11

Regenbogie

Je hebt gelijk. Ik denk dat hij uiteindelijk ook heel erg blij zal zijn met een huis dat helemaal vanzelf altijd schoon is! En niet alleen schoon, maar ook netter. Want een huis moet een beetje opgeruimd zijn voor de hulp komt.
Wat betreft de enorme ruzie. Ik weet het niet. Ik heb geen idee hoe zijn reactie zal zijn. We hebben het namelijk wel over iets dat al jaren speelt.
Uit nieuwsgierigheid: Waarom heb jij je hulp weer afgeschaft?

Mien.

Mien

Mien

28-01-2009 om 11:13

Een eerste besluit

Dames, ik heb besloten. Ik ga vanaf vandaag actief bij kennissen in de buurt informeren naar betrouwbare en goede hulpen! Maar dat vertel ik pas als ik er een heb gevonden

Mien.

Waarom?

Waarom wil je man geen hulp?
Een vriendin van me wil ook geen hulp in huis/schilder oppas, omdat hij bang is dat ze de spullen in het huis/de kinderen meenemen. Geen vertrouwen dus.
Misschien heeft je man ook een andere reden dan het geld waarom hij het niet wil? Of beseft hij niet hoe belangrijk het voor jou is?

Mien

Mien

02-02-2009 om 00:29

Diana (en anderen)

Waarom? Wist ik het maar. Zoals ik al eerder schreef, hij geeft geen goede reden op. En nee, ik denk inderdaad niet dat hij beseft hoe belangrijk het nu voor me is. Zoals ik niet begrijp hoe belangrijk het voor hem is om het niet te doen, denk ik.
Hij heeft ook een paar keer gezegd dat hij erover nadenkt en er op terug komt. Maar dat gebeurt nooit. Ik heb hem laatst schriftelijk geprobeerd het een en ander uit te leggen. Hij heeft het gelezen en zegt weer dat hij erover nadenkt. Maar so far geen reactie.
Maar... Mijn buurvrouw weet een betrouwbare hulp, die ze zelf ook wil vragen! Een gecombineerde actie dus, met als voordeel dat mijn man weet dat de buren niet zomaar iemand in huis zouden halen. Ze zijn veel precieser en netter dan wij. En veel zuiniger op hun spullen. Dus er zit schot in de zaak Maar dat weet mijn man dus nog niet. Behalve wanneer hij mee zou lezen (in dat geval: hai schat!).

Mien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.