Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Meiske

Meiske

02-11-2009 om 11:21

Omgaan met een hechtingsstoornis in een relatie

Een vriendin van mij heeft een relatie met een man met een hechtingsstoornis. Zij zitten nog in het begin van hun relatie, de wil is er om er iets van de maken, maar het is soms moeilijk ivm jaloezie en overmatig aandacht vragen van de man.
Hoe ga je om met een volwassene met een hechtingsstoornis? Bevestig je steeds de veiligheid (door steeds te benadrukken dat je van iemand houdt en dat die onzekerheid en jaloezie helemaal niet nodig is), negeer je het (dus er niet op in gaan) of straf je het af (door weg te gaan als iemand onaardig wordt wanneer mijn vriendin net denkt dat het helemaal geweldig gaat)?
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze problematiek? Het is echt een heel aardige man als hij "normaal" doet, maar mijn vriendin vindt het soms heel erg lastig als hij gaat zitten prikken en zieken.
Ik hoor heel graag jullie visie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moeke

Moeke

02-11-2009 om 13:15

Hechten

Ik ken alleen het hechtingsprobleem wat mijn dochter had. Vanaf de geboorte scheen zij een hechtingsprobleem te hebben maar dat werd mij pas rond haar 3de jaar duidelijk. Bij mij willen zijn maar toch mij wegduwen. Geen contact willen maar toch niet alleen gelaten willen worden. Het uitte zich bij haar in extreme woede aanvallen die toch nog wel een aantal jaren hebben geduurd. Wat ik deed was haar vasthouden tijdens woedeaanvallen zodat ze zichzelf of haar omgeving niet kon verwonden en blijven zeggen dat ik van haar hield en nooit weg zou gaan. Heel langzaam is het vertrouwen gegroeid en nu zie je er niets meer van terug.
Ervaring met volwassenen heb ik niet maar ik heb er wel veel over gelezen en er bestaat ook een website van een stichting die daar heel veel info over geeft.

Wendy

Wendy

02-11-2009 om 16:05

Prikken en zieken

Ik zou nooit een relatie willen met iemand die aan het prikken en zieken is. Claimen, vervelend doen, overmatig aandacht vragen vind ik ongewenst gedrag in een relatie, wat de oorzaak ook is (vervelend karakter, narcisme, dominantie, hechtingsstoornis of wat dan ook). Als zij nu al zo'n moeite heeft met zijn gedrag wat belooft dan de toekomst?! Een jarenlange ellendige relatie?

Moeke

Moeke

03-11-2009 om 19:27

Website

Ik heb destijds op de site van de Knoop http://www.redegeld-e.nl/knoop/ een heleboel infoboekjes besteld en doorgeworsteld.
Ik kan natuurlijk niet voor een ander spreken maar als zo'n iemand het probleem erkent en er wat aan wil veranderen waarom dan niet op zoek gaan naar meer informatie en hulp.
Ik zie aan mijn dochter nu ze eenmaal het vertrouwen in mij heeft dat het echt een wereldmeid is en de woedeaanvallen en het gemanipuleer is zo goed als verdwenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.