Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Anona

Anona

12-10-2009 om 11:07

Partneralimentatie wel/niet?

Ik zit in een scheidingsprocedure en werk 4 dagen. De kinderen komen straks bij mij, 3 stuks in de basisschoolleeftijd. Nou hoef ik me financieel niet druk te maken op dit moment. Maar wat als ik straks de kinderen houd en ik kan het 4 dagen werken niet volhouden? Moet ik dan nu toch maar aangeven dat ik dan wel partneralimentatie wil of ga ik toch puur voor kinderalimentatie. Wie kan mij helpen of op weg helpen waar ik dit na kan gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

12-10-2009 om 11:27

Inkomensverschil?

Vziw heb je recht op partneralimentatie als er sprake is van een (groot) inkomensverschil. Het is niet van belang met hoeveel dagen werken je je inkomen vergaart. Waarom zou vier dagen ineens teveel zijn als het dat nu ook niet is?
Kinderalimentatie wordt berekend volgens tabellen en de kosten van de kinderen worden over de ouders verdeeld naar rato van hun inkomen. Als jij de (meest-) verzorgende ouder wordt, moet je ex jou kinderalimentatie betalen (als hij voldoende draagkracht heeft).

amk

amk

12-10-2009 om 12:01

Wel

ik heb wel partneralimentatie. Dat mijn ex die cariere heeft kunnen maken die hij tot dan toe gemaakt heeft komt ook door mijn inspanningen. We hebben daar samen voor gewerkt.
In overleg ben ik minder gaan werken zodat er ruimte overbleef voor andere dingen.

Je groeit ook niet mee met inkomensvooruitgang na de scheiding. Terecht want daar heb jij geen bijdrage aangeleverd.

En ja, zorgen in je eentje is toch iets anders als zorgen met een partner en dan kan 4 dagen ineens wel teveel zijn. Je bent namelijk een stuk minder flexibel. en je moet het hele huishouden nu ineens alleen doen, terwijl je gewend bent dat helemaal of deels te delen. Ik ken geen mensen die echt helemaal niets doen in het huishouden.

Konden wij eerst afspreken dat de een haalde en de ander bracht waardoor je toch die 10 urige werkdag kon halen indien nodig, kan dat in je eentje niet want de opvang gaat wel dicht om 18:00. En niet eerder open als 8:00.

Tinus_p

Tinus_p

12-10-2009 om 12:22

Zinloos

Anona:
"Maar wat als ik straks de kinderen houd en ik kan het 4 dagen werken niet volhouden?"
Dat is (in dit verband) een zinloze bespiegeling. Als je het 'niet volhoudt', minder gaat werken, en daarna verhoging KA en/of PA gaat eisen, zal je ex terecht kunnen aanvoeren dat het jouw keuze is om minder te gaan werken, en dat dat geen reden is voor aanpassen alimentatie. Jij hebt juridisch gezien de plicht om je verdiencapaciteit in stand te houden, en rechters hebben weinig medelijden met mensen die vrijwillig minder gaan werken.

Hou er rekening mee

over partner alimentatie moet je een behoorlijk stuk belasting betalen,hou daar rekening mee.+ het feit dat je afhankelijk blijft van je ex( wil je dat echt?
misschien kan je beter (als vier dagen werken niet lukt),subsidies aanvragen ( huursubsidie e.d)

amk

amk

12-10-2009 om 21:24

Belasting

ja klopt je betaalt belasting over je pa. Maar doordat ik pa krijg kan ik volledig gebruik maken van al mijn aftrekposten, anders zou ik te weinig belasting betalen.
Netto betaal ik dus bijna 0 euro belasting.

Je betaalt nooit 100% belasting over je pa, maximaal 52% maar dan heb je van jezelf ook al een groot inkomen.
Het levert dus altijd iets op.

amk

amk

13-10-2009 om 21:48

Vrijheid

PA geeft je een vrijheid om als het idd niet gaat met die 4 dagen werken zonder na zeuren of heropenen van de onderhandelingen (wat mijnsinziens niet kan, want je doet het zelf) te kunnen minderen.

En anders is het financiele ruimte die je kinderen ook weer tegemoet komt. Want je besteed daardoor ook meer aan de kinderen. Zonder PA had ik minder leuke uitjes kunnen doen met haar. Even onverwacht voor het eerst naar een echte bioscoop. Even met de OO meiden afspreken in het midden van het land, even toch dat leuke jurkje voor haar kopen.

Je hebt wat mij betreft 1 malig de kans om het goed af te spreken voor de toekomst dat is nu. Denk er goed over na.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.