Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Laranja

Laranja

26-03-2009 om 19:28

Rechten vader

Graag zou ik een beroep willen doen op jullie intelligente en sociale vaardigheden. Omdat ik zelf in een intensieve psychotherapie sessie zit, vind ik het moeilijk om verschillende kanten van het volgende probleem te overzien. Normaal kan ik dat heel goed (en dat is nou net mijn probleem .
Onze moeder (4 kinderen) is 20 jaar geleden overleden en begraven in het dorp waar ze toen woonde (gemiddeld 200 kilometer van ons vandaan). Zij was al jaren geleden gescheiden van onze vader en al jaren geleden hertrouwd. Mijn stiefvader heeft de rechten van het graf 20 jaar gehad. Inmiddels hebben wij al lang geen contact met hem gehad en dat willen we ook zo houden.
Mijn zus (haar man is begrafenisondernemer) had altijd het innigste contact met mijn moeder en heeft onlangs de grafrechten overgenomen. Zelf heb ik niks met het graf en ben ik ook wel klaar met mijn moeder. Ook mijn broers hebben geen speciale band met het graf.
Mijn zus heeft veel nagedacht en geuit hoe zij het graag zou willen. Dat blijkt niet de meest mooie oplossing te zijn, maar dat is graag wat zij wil (opgraven, cremeren en iets symbolisch doen met de as). Mijn broers en ik willen graag dat het gaat zoals zij dat wil, dat is wat voor ons telt. Wat voor andere mensen telt, nemen wij eigenlijk niet mee, daar kiezen we voor.
Om een lang verhaal kort te maken; onze vader vindt dat hij ook rechten heeft. Hij haalt er van alles bij, spreekt ons aan op allerlei emotionele zaken, dat we nooit wat betaald hebben, dat hij al 40 jaar onze begrafenispolis betaalt, etc. Waar het op neer komt is dat nog steeds van onze moeder houdt en haar heeft geidealiseerd. Hij kan het niet verkroppen dat wij dat niet doen en claimt een recht waarvan wij vinden dat hij dat niet heeft. Het is een erg intelligente man en weet met woorden ons van alles aan te praten.
Zelf ben ik daar altijd gevoelig voor geweest en handel ik erg naar zijn verwachtingen. Inmiddels ben ik wat verder en hoop ik voldoende afweer te hebben om na deze toestanden toch weer normaal met hem om te kunnen blijven gaan. Het zou een stuk makkelijker zijn als het algemeen gezien als vrij normaal wordt beschouwd dat een ex-man zich niet hoort te bemoeien met het graf. Dat ie zijn verlies accepteert en het fijn vindt dat zijn kinderen samen tot een oplossing zijn gekomen die unaniem gedragen wordt.
Getver, hij komt morgen de hele dag op bezoek en ik kan mijn uit-stand niet goed vinden. Ik ben er nog helemaal niet aan toe om dit op te lossen!
Dus, heel veel reacties zijn meer dan welkom! Vast duizend maal dank!
Laranja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Meike

Meike

26-03-2009 om 20:04

Geschrokken

Wat een akelige toestand. Wil je vader dat je moeder gewoon rustig in haar graf blijft? Dat lijkt mij toch ook het allebeste. Ik ben eerlijk gezegd wat geschrokken van het verhaal dat je zus je moeder na 20 jaar wil opgraven en dan cremeren, het klinkt best luguber. Je moeder zal toch ooit besloten hebben dat ze begraven wou worden. Het getuigt niet van respekt om haar op te graven denk ik. Maar ik begrijp dat jij en je broers het belangrijk vinden dat het gaat zoals je zus wenst, waarom eigenlijk?

Yta Chalne

Yta Chalne

26-03-2009 om 21:20

Niet doen

Het is me niet helemaal duidelijk waaróm jij vindt dat er met je vader iets op te lossen valt. Jullie zijn eruit, het is duidelijk hoe het zal gaan. Vraag hem hierover eventueel een brief te schrijven als hij nog zijn ei kwijt wil, en geef aan dat je er verder niet meer over discussieert. Geef je grens aan. Bewaak die grens vervolgens, heel strict.

Tirza G.

Tirza G.

26-03-2009 om 23:24

Laranja

Hoewel je schrijft dat je klaar bent met je moeder, vind ik tegelijkertijd dat je toch wel heel mooi over haar schrijft. Ik denk dat je het heel helder ziet: het moet gaan zoals je zus wil en haar redenen zijn príma. Je vader heeft er gewoon niets meer mee te maken, ik vind het zelfs een soort van ongepast dat hij zich er nog zo mee bemoeit. Hij was uit haar leven, klaar, over, uit. Het is voorbij. Ik wens je sterkte en een soort mantra toe. Ga niet in discussie, draag geen argumenten aan maar herhaal simpelweg wat er gaat gebeuren. Het is ónze moeder en het gaat zoals Zus wil. Die brief van Yta vind ik nog niet zo gek. Die kan dan mooi meegecremeerd worden.

Tirza

Sterkte vandaag

Herhaal je mantra, blijf bij jezelf. Veel sterkte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.