Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

ijskonijn

ijskonijn

12-10-2009 om 20:25

Scheiden: hoe en wat praktisch?

Even mijn situatie: getrouwd, 2 (jonge) kinderen, thuisblijfmoeder, samen koophuis, man kostwinnaar. Sta zelf 2 jaar ingeschreven bij de woningbouwvereninging.

Als ik zou gaan scheiden, is in principe de eerste stap werk zoeken. Maar dat is lastig! Heb jaren niet gewerkt, heb een opleiding waarbij wisselende diensten in het beroep voorkomen, maar dat is als alleenstaande mama dus niet te doen,qua kinderopvang. Als het moet wil ik best gaan schoonmaken, maar alle ochtenden schoonmaken verdient niet genoeg.En ik wil niet fulltime werken.

Bijstand: wanneer kun je dit aanvragen. Pas als je gescheiden bent, of kun je je ook uit laten schrijven op het huidige adres, en dan bijstand aanvragen zodat ik eventueel tijdelijk ergens anders kan wonen?

Woning: ik sta ingeschreven, urgentie bij scheiden is hier niet, sta nu 2 jaar ingeschreven maar moet misschien nog wel 2 jaar wachten voor een flatje in de slechtste buurt. Particulier huren is te duur.

Wat moet ik nu? Ik weet niet welke stap eerst te zetten, voel met vastzitten, er lijken geen mogelijkheden qua werk en woning.
(en ja, was ik destijds maar nooit gestopt met werken, dan had ik nu nog een fijne partime baan....)

Groetjes ijskonijn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet afwachten

ten eerste,ga nu direct op zoek naar werk,niet wachten tot je gaat scheiden.
ten tweede als alleenstaande mama kan je ook werken,je kinderen hebben tenslotte ook een papa die voor hen kan zorgen.( wat dacht je van co-ouderschap?)en het kdv?naschoolse opvang?
ten derde ,je zegt dat het nog wel 2 jaar kan duren voordat je een huis hebt,dat is een mooie tijd om je zaken op orde te krijgen.
ten vierde,ik vind het eigenlijk not -done om als enige mogelijkheid een bijstanduitkering te kiezen.
een uitkering is voor mensen die echt niet anders meer kunnen,zoals ik jouw situatie bekijk heb je mogelijkheden genoeg om je eigen brood te verdienen.maar je moet wel willen!

amk

amk

13-10-2009 om 10:40

Omscholen

als ik het zo lees wil je pas weg als je een huis hebt. Dan heb je op dit moment dus nog een jaar of 2 om om te scholen.
Ook werken en studeren combineren kan als alleenstaande ouder.

Wat sus-anne all schrijft ook papa is gewoon een zorgende ouder. Dus even de knuppel in het hoenderhok: kinderen bij papa en jij een omgangsregeling rond jou wisselende werktijden?

Iedereen doet alsof het alleenstaand ouderschap heeeeeeeel erg zwaar is. Ja, het is lastiger maar het biedt ook veel mogelijkheden als beide ex-partners elkaar respecteren en hun best er voor doen. Ik ervaar het tot nog toe niet als zwaar.

ijskonijn

ijskonijn

13-10-2009 om 19:01

Even voor de goede orde

Ben ook bezig met werk te zoeken hoor. Ben helemaal geen type dat jaren van de bijstand zou willen leven. Er is alleen zoo weinig! Heb ook al enkele sollicitaties achter de rug, voor banen waarvoor ik niet ben opgeleid.En sta ingeschreven bij uitzendbureaus, helaas tot nu toe zonder resultaat.

Maar....2 jaar bij elkaar blijven zit er niet meer in. Dan loop ik op mn tandvlees van de spanning.(loop al jaren te dubben) Wat moet dat moet natuurlijk, maar het is nu even zo chaotisch in mn hoofd, slaap weinig en weet niet meer waar te beginnen nu werk er op dit moment niet inzit.

Kinderen bij pappa, -co-ouderschap- zit er hier helaas niet in. Wel een goede omgangsregeling, maar door psychische toestand van man is co ouderschap nu geen optie!

gr ijskonijn

Tinus_p

Tinus_p

13-10-2009 om 20:57

Fulltime werken

IJskonijn:
"En ik wil niet fulltime werken."
De harde waarheid is, dat je mss wel niet zoveel te willen hebt.
Een parttime baan is haalbaar, als je (baan+alimentatie) zoveel overhoudt, dat je boven de bijstandsnorm uitkomt (liever wat meer). Heb je voor jezelf idee of dat haalbaar is?

Tinus_p

Tinus_p

13-10-2009 om 20:59

Co ouderschap

Ijskonijn:
'Wel een goede omgangsregeling, maar door psychische toestand van man is co ouderschap nu geen optie!"
Denk je dat of weet je dat? Zegt je aanstaande ex dat zelf ook? Of wil jij het zelf niet?

Anna3

Anna3

13-10-2009 om 22:25

Oordeel

Ik vind dat jullie hier wel erg snel (en hard) oordelen over iemand die advies vraagt.

jacci

jacci

13-10-2009 om 22:38

Niet uitschrijven

Niet uitschrijven en 'tijdelijk' ergens anders wonen. Als je gaat verhuizen, raak je je wachttijd kwijt. Tenminste, dat was bij mij. Nou was het maar een jaar, maar toch. Pas daar mee op.

amk

amk

13-10-2009 om 23:15

Anna

helaas is het vaak wel op ervaringen gebaseerd.

En ik moet toegeven dat het heldere soms ongenuanceerde commentaar van Tinus mij wel heeft opgeleverd wat ik wilde.

Een helder duidelijk convenant en goede omgang tussen mijn ex, zijn nieuwe vrouw (ja,ja, gedumpt voor een jonger exemplaar) en onze dochter blij en onbevangen in het midden van die driehoek. (inmiddels samen met een zusje)

Er is een spreekwoord: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En dat is hier ook van toepassing.
Bij een scheiding kun je niet van 2 walletjes eten wil je echt een werkbaar resultaat krijgen zonder nog jaren lang na-gezeur over de hoofden van de kinderen.

stopcontact

stopcontact

14-10-2009 om 14:56

Tips

Hoi Ijskonijn,
zo stond ik er een half jaar geleden voor.
Uiteindelijk barste de bom en moesten we uit elkaar, wachtlijst, huis, geld waren probleem.( onder andere)
Ik ben toch in bijstand gekomen maar ben bijna omgeschoold en heb binnenkort plekjes op kinderopvang en naschoolse...weet natuurlijk niet hoe snel ik werk ga vinden, dus soms kan het heel prettig zijn ' even' in de bijstand te zitten. Bijstand is niet leuk maar wel een uitkomst soms. inschrijven bij werkbedrijf. Zij kunnen ook helpen met werk vinden. Voor bijstand moet je wel apart wonen, een van jullie moet uitgeschreven staan. Hou er rekening mee dat als je een koophuis hebt de sociale dienst gaat proberen een krediethypotheek op je woning te vestigen en daaruit je uitkering te betalen.

Wij hebben nu de afspraak dat ik twee jaar in koophuis blijf, na twee jaar heb ik genoeg wachttijd bij de woningbouw...je hoeft misschien niet meteen weg? Misschien kan je man tijdelijk ergens wonen. Of jij, volgens mij raak je je opgespaarde woonduur/wachtduur niet kwijt als je niet in een huis van de woningbouw huurt.

En gouden tip: als je zover bent dat iemand zich uit gaat schrijven en je dus apart gaat wonen: doe dat per 1 juli, of 1 januari. Anders gaat de belastingdienst teruggaven van het halfjaar waar je uitschrijving invalt, verekenen. Dat kan vervelend zijn.

Sorry voort onsamenhangendheid, paar nachten erg slecht geslapen!
Sterkte!

jacci

jacci

14-10-2009 om 16:42

Wel kwijt

---Of jij, volgens mij raak je je opgespaarde woonduur/wachtduur niet kwijt als je niet in een huis van de woningbouw huurt.----

Ik stond ingeschreven bij de woningbouw en huur nu via een makelaar in de vrije sector. Ben mijn jaar wachttijd wel kwijt! Vraag dat dus wel na.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.