Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Nitwit

Nitwit

11-10-2009 om 15:03

Scheiding en woning

Ik ben niet dom, maar op financieel gebied een Nitwit. Op huishoudelijk niveau gaat het goed, maar het moet niet groter worden. Op school begreep ik de economielessen al niet. Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het zit met een scheiding en een koopwoning? Ik denk dat ik de hypotheeklasten wel alleen kan betalen. En ik denk dat mijn man dat niet kan. Maar het huis is van ons samen. Ik denk dat ik hem de helft van de waarde voor het huis moet betalen als ik het huis wil houden. Klopt dat? Als dat zo is dan red ik het financieel niet. Maar ik zie waarschijnlijk allerlei ingewikkelde zaken over het hoofd.
Verder vraag ik me af wat verstandig is. Mijn man weet zeker dat hij niet samen verder wil. Maar verder weet hij niet wat hij wil en hoe. Hij wil nog geen praktische dingen regelen en wil ook niet dat ik dat doe. Terwijl het mij verstandig lijkt om rond te kijken naar huizen. Want zo makkelijk is het niet om een huis te vinden. Zeker niet als het in de buurt moet zijn van het huidige huis. En dat wil ik wel, voor de kinderen. Hoe hebben anderen dit aangepakt?

Nitwit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

11-10-2009 om 15:40

Wat dingen

nitwit:
"Ik ben niet dom, maar op financieel gebied een Nitwit."
dat vind ik wel meevallen; in feite heb je al vrij goed door waar de problemen zitten.

nitwit:
"Ik denk dat ik hem de helft van de waarde voor het huis moet betalen als ik het huis wil houden. Klopt dat?"
Ja. een rekenvoorbeeld is mss handiger: Stelm dat je een huis hebt gekocht voor 200.000 euro, en het is nu 300.000 waard, dan is de overwaarde 100.000 euro. Die moet je verdelen en dan moet jij je ex 50.000 betalen. Om het wat ingewikkelder te maken, je hebt vaak afgelost en/of een spaarpolis oid; ook die is geld waard of zorgt voor overwaarde.

nitwit:
"Hij wil nog geen praktische dingen regelen en wil ook niet dat ik dat doe. Terwijl het mij verstandig lijkt om rond te kijken naar huizen. Want zo makkelijk is het niet om een huis te vinden. Zeker niet als het in de buurt moet zijn van het huidige huis. En dat wil ik wel, voor de kinderen. Hoe hebben anderen dit aangepakt?"
Nou, dat is vaak het grote probleem bij een scheiding, want woonruimte is idd vaak lastig te vinden. Je komt er niet onderuit om op zoek te gaan, maar is er een reden dat je aanstaande ex dat niet wil?

Nitwit

Nitwit

11-10-2009 om 16:24

Toch wel nitwit, tinus.

Ik moet dus alleen de overwaarde verdelen? Dat is dan al heel anders dan ik had gedacht. Ik dacht de waarde van het hele huis. Dus in jouw voorbeeld 150.000 euro. Dat valt dan alweer mee. Hoe bepaal je de overwaarde? Laten taxeren denk ik? En door wie dan? Want het moet een onafhankelijk persoon zijn, en het is wel prettig als het eerlijk gebeurd. Je hoort nogal eens over verschillende taxaties van een huis die dan erg ver uit elkaar liggen.
De reden dat hij dat niet wil is dat hij volledig met zichzelf en de situatie in de knoop zit. Mijns inziens. Samen praten lukt niet goed meer. Maar therapie wil hij niet. Samen praten met een therapeut erbij wil hij ook niet. Terwijl vooral dat laatste mij heel handig lijkt. In gesprekken spreekt hij zichzelf soms tegen. En dat is lastig zonder een onafhankelijke partij erbij.Er valt mij veel te verwijten maar hij verwijt mij nu dingen die niet waar zijn. Hij is normaal gesproken heel praktisch maar is nu zichzelf niet. Hij zegt langzaam afstand te willen nemen van mij. Zodat ook de kinderen aan het idee kunnen wennen. En dan pas uit elkaar gaan. En ja, dan denk ik dat het heel handig is om ons ook vast te verdiepen in huizen en financien.

Nitwit.

Tinus_p

Tinus_p

12-10-2009 om 09:41

Overwaarde

nitwit:
"Ik moet dus alleen de overwaarde verdelen? Dat is dan al heel anders dan ik had gedacht. Ik dacht de waarde van het hele huis."
Strikt genomen verdeel je zowel de waarde van het hele huis als de schuld op het hele huis. Netto resultaat is het verdelen van overwaarde. Pragmatisch gezien kun je het zo bekijken: Als je het huis zou verkopen, krijg je de overwaarde cash in handen, en dat bedrag zou je dan verdelen.

nitwit:
"Hoe bepaal je de overwaarde? Laten taxeren denk ik?"
Nouja, dat kun je zowel onderhands als officieel regelen. Soms kun je gewoon onderhands een deal sluiten, als het superofficieel moet zoek je een makelaar/taxateur (of zelfs 2, en neem je het gemiddelde).
De grote vraag is vooral: Kun jij een hypotheek krijgen? Het breekpunt is vaak niet wat jij wil, maar of de bank meewerkt.

nitwit:
"De reden dat hij dat niet wil is dat hij volledig met zichzelf en de situatie in de knoop zit."
Drammen helpt dus niet. Het beste is, als jij nu eerst je eigen plan trekt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.