Relaties Relaties

Relaties

Anne

Anne

12-01-2009 om 09:08

Scheiding < => levensverzekering

Even een vraag aan de deskundigen onder jullie, want ik kom er zo gauw niet uit.

Mijn man en ik gaan scheiden. Wij hebben een levensverzekering, waarbij wij voor elkaar jaarlijks een storting doen. Ik ga natuurlijk nu niet betalen voor zijn leven! Hoe gaat dat? Ervaringsdeskundigen hier?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

12-01-2009 om 09:26

Waarom niet?

"Ik ga natuurlijk nu niet betalen voor zijn leven!"
Ik ken verschillende mensen die de levensverzekering op het leven van hun ex-partner hebben laten doorlopen. Zo verzeker je van een uitkering als die ex zou komen weg te vallen, en je geen partner- of kinderalimentatie meer krijgt.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

12-01-2009 om 10:11

Welk doel

Kijk rationeel naar die verzekering. Met welk doel is die destijds afgesloten? Om het huis af te kunnen lossen? --> als je gaat scheiden is de kans groot dat dat niet meer aan de orde is. Om de opvoeding van de kinderen te betalen? Om niet te hoeven gaan werken als hij dood is?

Met andere woorden: "ik ga natuurlijk niet betalen voor zijn leven" is onzinnig als je de rest van de situatie niet in ogenschouw neemt.

Eerst kijken waarom die verzekering er eigenlijk was, dan kijken hoe de situatie na de scheiding is, dan beslissen of de verzekering straks nog steeds nodig is.

Groet, Ellen

mirreke

mirreke

12-01-2009 om 10:59

Betalen voor zijn leven is geld voor jouw leven

als hij weg zou vallen.
Idd, je deelt samen de opvoeding, hij de helft en jij. Hij valt weg, jij moet dan een oppas oid inhuren voor die dagen als je bv. werkt. Weduwenuitkering krijg je niet, wie weet je dochter wel wezenuitkering maar dat is niet veel.
Dus waarom niet aanhouden die verzekering? Is het trouwens een spaarverzekering, krijg je ook een uitkering als niemand overlijdt binnen de gestelde tijd?

Tinus_p

Tinus_p

12-01-2009 om 18:01

Zonnetje

Zonnetje:
"Ik vraag me trouwens af wat handiger is na een scheiding, een verzekering op je eigen leven of op dat van je partner. Wie heeft daar ideeen over? "
Dat hangt er vooral vanaf wat je WIL: Een verzekering op het leven van je ex is in feite soort van alimentatieverzekering. Een verzekering op je eigen leven is in feite een aanvulling op de erfenis van je kinderen.

Zonnetje:
"en vraag of je degenen wiens leven verzekerd is kunt veranderen."
Vziw kan juist dat niet zomaar bij een levensverzekering. Het verzekerde leven is juist het kenrpunt.

Wel kun je vaak de oude verzekring opzeggen/premievrij maken/afkopen, en een nieuwe sluiten.

Holiday

Holiday

12-01-2009 om 20:02

Eerst wat meer info, er zijn zoveel verzekeringen

Ik werk in die branche.
Even twee belangrijke dingen:

1. je moet het melden bij de verzekeraar. Indien de verzekering een waarde heeft, dan moet deze worden meegenomen in de boedelscheiding. Die waarde krijg je toegestuurd. Dit is alleen het geval indien er een waarde in de polis zit.

2. Is het een traditionele levensverzekering (keert hij uit bij overlijden én bij leven) of een overlijdensrisicoverzekering? Bij de eerste, wanneer is hij gesloten en hoelang heb je al premie betaald?

Gr Holiday

Holiday

Holiday

12-01-2009 om 20:10

Kruislings sluiten

Nog even een uitlegje:
Het kruislings afsluiten (jij op zijn leven en hij op jouw leven) is gedaan om successierechten bij overlijden te voorkomen. Ik vermoed dat jullie bij het afsluiten nog niet getrouwd waren.
Ben je wel getrouwd dan heeft kruislings sluiten namelijk geen zin, omdat gehuwden successierecht niet kunnen voorkomen.

Je vraag is te algemeen om verder een goed antwoord te geven, dus als je meer info hebt..?

Holiday

Holiday

12-01-2009 om 20:18

Tinus, even wat nuanceren hoor

Sorry, volgende keer zal ik alles in één bericht zetten..

"Tinus: Een verzekering op je eigen leven is in feite een aanvulling op de erfenis van je kinderen "

Bij een verzekering die je op je eigen leven sluit moeten de begunstigden successierechten betalen indien zij een uitkering ontvangen nav jouw overlijden. Kijk dus even wie het beste verzekeringnemer zou kunnen worden. Niet jezelf in ieder geval.

"Tinus: Wel kun je vaak de oude verzekring opzeggen/premievrij maken/afkopen, en een nieuwe sluiten."

Dat is altijd bijzonder onvoordelig. Kijk of je dat kunt voorkomen. Een wijziging binnen de bestaande polis is veel beter.

Zo nu hou ik mijn klep weer hoor!

Holiday

mirreke

mirreke

13-01-2009 om 10:04

Nou holiday

ik vind het juist heel interessant wat je te melden hebt, dus wat mij betreft hoef je je voor je bijdragen echt niet te excuseren...

Anne

Anne

14-01-2009 om 22:00

Kom ik op terug

Poeh, wat een hoop reacties. Ik kom erop terug, want ik ben nu even helemaal bibberig van alle scheidingstoestanden en zit er helemaal door! (Man heeft nl. relatie met collega van ons allebei, dus dat is dag na dag afschuwelijk).

Anne

Anne

16-01-2009 om 11:47

Verder

Gisteren de advocaat gehad. Aanstaande ex-echtgenoot wil zijn levensverzekering stopzetten en laten uitkeren. (Hij 1/3e: al die tijd heb ik 2/3e van de premie betaald (ca. 1800 euro per jaar) en hij 1/3e (ca. 900 euro per jaar).

De verzekering loopt sinds 1996, is ooit afgesloten ivm koop van een huis, maar na de laatste verhuizing daarvan losgekoppeld, omdat het fiscaal interessant zou zijn door te sparen. Op dit moment staat er ca. 19.000 euro op. Het 'oorspronkelijk doel' zou zijn 180.000 euro bij elkaar te spaarbeleggen, in 30 jaar. Dat lukt natuurlijk nooit, maar op dit moment staat het geheel wel in een 'all time low".

De verzekering keert uit bij overlijden en het beleggingsonderdeel na 30 jaar. Het is een constructie 'oude stijl' waarbij het geld niet per se aangewend hoeft te worden om het huis af te lossen.

Dit is even wat ik in deze situatie bij elkaar kan verzinnen, met mijn in-de-warre hoofd.

Ik denk dat ik nog even met de adviseur ga bespreken hoe en wat, maar veel advies hebben die niet te geven. Blijft koffiedik kijken natuurlijk. En ik heb deze constructie eigenlijk niet nodig; er komt straks genoeg geld uit de overwaarde van het huidige huis. Het is ook een soort van 'verliespolis' dus misschien moet ik maar gewoon naar mijn verlies qua huwelijk ook dit verlies nemen, denk ik dan. ..

Holiday

Holiday

16-01-2009 om 16:37

Gemeenschap van goederen?

Hallo Anne, wat een gedoe he, al dat geregel.

Even nog een reactie van mijn kant waar je misschien nog iets aan hebt. Je man wil 'zijn' polis laten uitkeren zeg je. Er is nu eigenlijk geen 'zijn' polis meer. Jullie zijn voornemens te gaan scheiden en alle bezittingen worden verdeeld, zo ook de waarde van de polissen.

Als de afkoopwaarde nu 19.000 is heb jij recht op de helft daarvan. Het maakt dus niks uit of hij de verzekeringnemer is. Andersom geldt dit ook voor de polis waarvan jij de verzekeringnemer bent (en hij de verzekerde).

Ik ga er van uit dat jullie in gemeenschap van goederen zijn gehuwd. Dan geldt bovenstaande. Bij huwelijkse voorwaarden ligt het ietsje anders nog.

Gr holiday

Holiday

Holiday

16-01-2009 om 16:42

In het convenant opnemen

Ter aanvulling. Neem alle polissen op in het echtscheidingsconvenant en vergeet niet alle polisnummers en de verzekeraars te noemen. Hoe vaak ik niet zie dat ze niet genoemd worden en er dus na de scheiding nog steeds gesteggel en onduidelijkheid over is..

Anne

Anne

16-01-2009 om 23:18

Nee, huwelijksvoorwaarden

Hoi Holiday,

Bedankt voor het meedenken. We zijn op huwelijksvoorwaarden getrouwd. En 2/3e is dus van mij, ipv de helft.

cqcq

cqcq

17-01-2009 om 22:37

Tratra

Wij hebben hem laten splitsen in twee aparte polissen, bij mij zijn de kinderen nu de begunstigde. Ik liet hem toen liever niet uitbetalen, omdat het bij ons ook ging om een oude stijl polis (die niet meetelt bij mijn vermogen in box 3). Bovendien zou op dat moment uitbetalen ook nog betekenen dat ik belasting zou moeten betalen over het gespaarde bedrag.

Bovendien had ik inderdaad ook het geld niet nodig op dat moment. Als je ex wel wil uitbetalen en jij niet kun je hem wellicht ook gewoon splitsen, andere optie is dat jij ex uitkoopt uit de polis en dat de complete polis van jouw wordt (met als begunstigden de kinderen...)

Anne

Anne

18-01-2009 om 11:05

Aanvraag

Ik heb inmiddels een aanvraag de deur uit voor een overzicht van wat de uitkering zou zijn. cqcq; heb jij de polis dan op je eigen leven afgesloten? En als hij uitkeert, krijgen de kinderen dan het geld? (In mijn geval over 18 jaar)?

Ik heb het geld niet per se nodig, al is het wel handig. Maar ik heb ook niet zo'n zin 1800 euro per jaar aan zo'n verliespolisachtige constructie te betalen, op hoop van zegen dat het ooit nog beter wordt... Als ik de batalingen stop, verdwijnt uiteindelijk bijna alles aan premies voor de levensverzekering, vertelde de adviseur mij.

Hmmm. Moeilijk. Laten uitkeren is op de korte termijn stukken overzichtelijker...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.