Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

huisje

huisje

01-02-2009 om 19:01

Schenken (aanstaande) ex

ik zit met een vraag.ik heb op internet gezocht maar kan niets vinden.mijn man en ik gaan scheiden.echter is het de bedoeling dat ik in ons koophuis blijf wonen en hij mij de evt. overwaarde schenkt.kan dit en hoe gaat dat dan? waar kan ik er meer over vinden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

01-02-2009 om 20:41

Vraagjes

huisje:
"ik zit met een vraag.ik heb op internet gezocht maar kan niets vinden.mijn man en ik gaan scheiden.echter is het de bedoeling dat ik in ons koophuis blijf wonen en hij mij de evt. overwaarde schenkt.kan dit en hoe gaat dat dan? waar kan ik er meer over vinden?"
Wat vind je advocaat of mediator van dit plan?
Hoe is het uitkopen verder geregeld?
In theorie kan het, maar je moet wel belasting over deze schenking betalen. En dat kan vies tegenvallen.

jacci

jacci

01-02-2009 om 21:32

Dubbel

Dus jij gaat voor dubbelop? En het huis en de overwaarde? Of moesten er vraagtekens onderweg staan? Ik ben net gescheiden en mijn ex heeft mij uitgekocht. Dus hij heeft het huis gekocht en mij de helft van de overwaarde gegeven. Daar betaal ik nu de huur van mijn flat mee. Hij woont nu dus nog in dat huis. Meestal is degene die in het huis blijft degene die het kan betalen en dus de ander uit kan kopen. gr Jacci

huisje

huisje

04-02-2009 om 20:48

Het is de bedoeling

dat ik inderdaad de overwaarde krijg, zodat het financieel mogelijk is dat ik in het huis blijf wonen.
ik weet dat ik dan schenkingsrecht moet betalen, omdat mijn aanstaande ex mij deze dan schenkt.mbt mediator hebben we nog niet. we zijn nu gewoon alles aan het uitzoeken.wij gaan in harmonie uit elkaar.

huisje

huisje

04-02-2009 om 21:04

de alimentatie zal daarentegen wel vrijwel nihil zijn.

jacci

jacci

05-02-2009 om 10:19

Toch snap ik het niet

Hij gaat jou uitkopen. Dat betekent dat het huis dan van hem is en hij dus aansprakelijk is voor alle financiele toestanden van het huis. (hypotheek, fiscale, gemeentelijke kosten enz) Ga jij dan het huis huren van hem? Jacci

huisje

huisje

05-02-2009 om 23:01

Nee

we kopen elkaar niet uit.het is de bedoeling dat ik het huis krijg inclusief overwaarde.dus geen uitkopen.normaal helft overwaarde voor hem en helft voor mij. zijn helft schenkt hij mij,zodat ik het huis kan houden.dus alleen op mijn naam krijg.

Ans

Ans

06-02-2009 om 11:54

Wat wil je precies weten?

Wij zijn ook bezig met een scheiding en gaan min of meer hetzelfde doen. Het huis wordt verkocht en de overwaarde gaat naar mij. De overbedeling loopt op papier glad tegen de waarde van de inboedel (gaat naar man) en het afzien van verrekening van pensioen. Feitelijk blijft er sprake van overbedeling maar ik denk niet dat de belastingdienst alle convenanten gaat narekenen of het wel precies 50/50 is verdeeld.

Tinus_p

Tinus_p

06-02-2009 om 12:20

Uitkopen

huisje:
"we kopen elkaar niet uit.het is de bedoeling dat ik het huis krijg inclusief overwaarde.dus geen uitkopen."
Dat IS uitkopen. Het komt dus op jouw naam.
Hoe staat de hypotheekboer hier tegenover?

amk

amk

06-02-2009 om 12:52

Ans

de belastingdienst maakt het helemaal niet uit hoe jullie het verdelen. Al krijgt de een alles en de ander niets, dat maakt hun niet uit, als het maar netjes aangegeven wordt indien nodig.

Groet,
Angela

Ans

Ans

06-02-2009 om 13:02

Amk

Nee, dat snap ik, maar we gaan het dus niet aangeven. We hebben er goede redenen voor om het te regelen zoals we doen en dan ga ik geen 50% of meer schenkingsrechten betalen over mijn eigen geld.

amk

amk

06-02-2009 om 14:00

Ans

het gaat ook niet direct om scheknking, maar wel om vermogensrendementsheffing. En die zul je toch op moeten geven.
en dan komt de belasting er als nog achter, en zullen ze wel gaan rekenen natuurlijk.

Aangifte zul je toch moeten doen als je gebruik wilt maken van de kortingen.
Vergeet ook niet dat heel veel systemen al gekoppeld zijn. Banken moeten ook aan de belastingdienst gegevens verstrekken. En de belastingdienst vult tegenwoordig al grote delen van de aangifte in. Dus je zult er niet zo makkelijk onderuit komen. Ze mogen nog over jaren geleden terug komen vragen.

groet,
Angela

Ans

Ans

06-02-2009 om 14:16

Vermogensrendementheffing

Overwaarde uit je huis wordt daar toch buiten gelaten? Het is de bedoeling dat ik het geld in mijn nieuwe huis ga steken. Het gaat ook niet om tonnen, valt hopelijk weg te poetsen tegen de waarde van de inboedel, partneralimentatie en pensioenverevening.

huisje

huisje

06-02-2009 om 18:46

Ans

wat ik wil weten is hoe we het het voordeligste kunnen doen.wij gaan huis niet verkopen.ik wil in huis blijven met onze kinderen en aanstaande ex wil dat ook heel graag.huis moet nog getaxeerd worden en overwaarde wat normaal 50% van hem is krijg ik dan, maar hoe kunnen we dat het beste regelen?gaat hier trouwens ook niet om tonnen hoor.maar om zo'n 15000 euro.

Ans

Ans

06-02-2009 om 20:38

Huisje

Misschien denk ik te simpel, maar wat wil je er precies aan regelen? Als je in het convenant zet dat het huis naar de vrouw gaat en dat er geen overwaarde wordt verrekend ben je toch klaar? Neemt je man geen spullen mee die een bepaalde waarde vertegenwoordigen, auto of pc o.i.d.? Of je verrekent de overwaarde met de banksaldi. Het lijkt me dat je voor 15.000 euro niet ingewikkeld hoeft te doen met belastingaangifte.

amk

amk

06-02-2009 om 21:28

Vergeet ook niet

de waarde die in een eventueel spaardepot zit bij een spaarhypotheek, daar heeft de vertrekkende partner ook recht op 50%. Kan ook nog een behoorlijke spaarpot zijn.

huisje

huisje

06-02-2009 om 21:33

We hebben

beleggershypotheek, aflossingsvrij. wel aandelen van 27000 euro. dus daar helft ook nog van. en overwaarde is hopelijk minder trouwens,maar huis moet nog getaxeerd worden.

Tinus_p

Tinus_p

07-02-2009 om 14:18

Ja maar ja maar

huisje:
"beleggershypotheek, aflossingsvrij. wel aandelen van 27000 euro. dus daar helft ook nog van. en overwaarde is hopelijk minder trouwens,maar huis moet nog getaxeerd worden."
Ja maar, gaat de hypotheekboer accoord? Hoe hebben jullie dat geregeld?

huisje

huisje

07-02-2009 om 18:06

Hypotheek

dat weten we nog niet.dat loopt nog,want duurt lang voor afspraak.komende week hopelijk weten we meer mbt hypotheek.we zijn nu gewoon aan het bekijken of mensen zijn die meer over weten,komen we beslagen ten ijs zeg maar.en op zich waarom zou hypotheekgever er niet mee akkoord gaan als we het zo opnemen in scheidingsconvenant.als hypotheek maar haalbaar is toch?

Tinus_p

Tinus_p

07-02-2009 om 19:56

Verkeerd om

huisje:
"dat weten we nog niet.dat loopt nog,want duurt lang voor afspraak.komende week hopelijk weten we meer mbt hypotheek.we zijn nu gewoon aan het bekijken of mensen zijn die meer over weten,komen we beslagen ten ijs zeg maar.en op zich waarom zou hypotheekgever er niet mee akkoord gaan als we het zo opnemen in scheidingsconvenant.als hypotheek maar haalbaar is toch?"
Dan lijkt me je hele gedachtegang verkeerd om. Eerst ga je met de hypotheekboer praten om te kijken of je uitkopen en overwaarde kunt financieren. Pas als blijkt dat dat niet op een simpele wijze lukt, ga je goochelen met de overwaarde etc om creatief te financieren.

Ans

Ans

07-02-2009 om 21:56

Ik mis het punt

Huisje wil toch uitkopen zonder iets te betalen? Haar ex schenkt zijn deel van de overwaarde aan haar. Dan hoeft de bank alleen maar accoord te gaan met het ontheffen van de ex van zijn aansprakelijkheid. Of dat kan hangt dan af van de inkomsten van Huisje. Dat deel in de spaarhypotheek kun je extra financieren, of het als lening van je ex houden en dan betalen als je het hebt of als je je huis verkoopt.

huisje

huisje

13-02-2009 om 22:05

Financieel adviseur

waar huidige hypotheek loopt wil niet meewerken, omdat hij niet in scheidingen gewikkeld wil raken.komende week afspraak bij andere bank.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.