Relaties Relaties

Relaties

Hallo

Hallo

17-03-2009 om 08:18

Schoonmoeder wil ineens vaker komen nu.....?

Schoonmoeder vindt reizen vreselijk. Dat steekt ze ook niet onder stoelen of banken. Schoonouders komen ook niet vaak langs en als ze langskomen, dan zit ze het eerste uur alleen maar te klagen over het reizen en hoe vreselijk dat wel niet is. Zelfs toen onze kleine 1 jaar werd en zij met de trein en metro kwamen, was het aldoor een en al geklaag.
(ik dacht nog: "Dan stuur je toch gewoon een kaartje en kom niet als het zo erg is").

Gekke is wel dat mijn schoonmoeder wel graag de trein en metro pakt om naar de grote stad te gaan (15 min bij onze stad vandaan en als ze in de metro blijft zitten, komt ze er vanzelf). Dat heb ik altijd erg vreemd gevonden hoor.

Nu komt het: mijn schoonzus is geslaagd voor haar rijbewijs. Mijn schoonmoeder maakte de opmerking dat wanneer zij (schoonzus) een autootje heeft dat ze dan vaker langskomt. Die opmerking zit me gewoon niet lekker.
Ze komt dus alleen vaker als het haar gemakkelijker gemaakt wordt en niet omdat ze bijv. haar kleinkind zo graag wil zien. Als je bijv. je kleinkind graag wil zien dan kijk je toch niet op een reis meer of minder?

Nu lijkt het er sterk op dat ze gewoon puur voor het gemak vaker wil komen omdat haar dochter dan als chauffeur ingezet wordt. Ik zie het niet zo zitten eigenlijk en wil de bezoekfrequentie zoals die nu is gewoon aanhouden (maar dat is aan mij natuurlijk).

Ik vraag me alleen af of ik nu juist redeneer hier of niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

17-03-2009 om 09:58

Ja dus?

Ik snap het probleem niet. Ze komt blijkbaar niet vaak langs omdat ze niet van reizen houdt. Nu wordt het makkelijker en denkt ze, mooi dan kan ik eens vaker bij mijn kleinkinderen langs gaan, leuk toch? Tenzij jij misschien helemaal niet zo op de bezoekjes van je schoonmoeder gesteld bent en je het zo wel lekker vond en je nu opeens de bui ziet hangen dat je schoonmoeder vaker langs komt, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Dan verzin je gewoon af en toe een smoes dat je er niet bent, probleem opgelost. Als er iemand beledigd zou moeten zijn lijkt het me je schoonzus, bij wie maar voetstoots wordt aangenomen dat die nu wel mooi als chauffeur van haar moeder kan fungeren, daar zou ik nu weer niet op zitten wachten. Maar misschien hebben ze dat al onderling besproken.

Jujube

Jujube

17-03-2009 om 10:18

Nee

Nee, ik vind niet dat je juist redeneert. Blijkbaar vindt je schoonmoeder het toch een hele reis, met het openbaar vervoer. En dat kan ik me van oudere mensen best voorstellen. Bovendien hoeft ze nu ook niet meer te klagen wanneer ze komt, want ze kan met haar dochter meerijden.
Groet,
Jujube

Schouders ophalen

De frequentie van bezoek zal echt niet explosief stijgen. Ik zou mijn schouders ophalen over die opmerking en wel zien wat ervan komt. Je kunt namelijk ook gewoon afzeggen als ze aankondigt te willen komen en je hebt al iets anders. In uitzonderlijke gevallen is bij ons een geplande pyjamadag ook een reden tot afzeggen

Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-03-2009 om 10:56

Ik ben een zeer intensief OV-gebruiker, maar vind een reis (vooral met overstap) vaak ook vervelend en vermoeiend.

"Ze komt dus alleen vaker als het haar gemakkelijker gemaakt wordt en niet omdat ze bijv. haar kleinkind zo graag wil zien. Als je bijv. je kleinkind graag wil zien dan kijk je toch niet op een reis meer of minder?"

Dit klinkt voor mij als: "mijn kind is zo geweldig, dat moet ze graag willen zien. Elke reden die haar belemmert is onzin. Ze houdt niet genoeg van mijn kind, met haar gezeur over OV. Ze mag geen praktische afwegingen maken. Ze moet er gewoon maar wat meer voor over hebben".

Nee, ik vind je redenering niet correct.

MRI

MRI

17-03-2009 om 11:12

Maar...

zou je dan wel willen dat ze veel vaker kwamen?

Starry Night

Starry Night

17-03-2009 om 12:49

Vooralsnog

... zou ik me nog maar niet al te druk maken. Ik zou me namelijk zomaar kunnen voorstellen dat je schoonzus er helemaal geen trek in heeft tot taxi-chauffeur gebombardeerd te worden.

Hallo

Hallo

17-03-2009 om 13:16

Bedankt

voor jullie reacties.

Mijn schoonmoeder is helemaal niet oud. Ze is zelfs een stuk jonger dan mijn eigen moeder en ze is altijd al zo geweest eigenlijk. Haar gedrag heeft totaal niets met haar leeftijd te maken.

Zodra ze ergens moeite voor moet doen, dan probeert ze er onderuit te komen, tenzij ze er zelf baat bij heeft. Ik denk dat ik me daar ook een beetje aan stoor bij haar. Ze is van nature altijd erg lui en vindt dat een ander haar "probleem" maar moet oplossen. Ze zoekt vaak de voor haar de meest gemakkelijke weg. Dingen die ze makkelijk zelf kan, dat laat ze liever over aan een ander. Zodra ze haar zin niet krijgt, wordt ze boos.

Mijn schoonouders hebben al geprobeerd om mijn man voor hun karretje te spannen toen hij een auto kocht. Toen het echt de spuigaten uitliep (hij werd echt als hun chauffeur gebruikt), was het snel over. Ze belde mijn man gerust op of hij haar even naar de huisarts kon rijden (dat is dus 20km heen en 20km terugrijden van ons huis af), terwijl haar huisarts op nog geen 10min loopafstand zit.

Ja, ik weet hoe het is om met OV te reizen. Ik heb dat zelf jaren lang gedaan en doe het nog steeds. Het gekke is dat mijn schoonmoeder dus wel met OV uitgebreid naar de stad gaat om te shoppen en daar hoor je haar dus nooit over klagen, maar wel steen en been klagen als ze 15min langer moet blijven zitten in de metro om bij ons praktisch voor de deur uit te stappen om haar kleinkind te zien. Dat vind ik dan weer niet logisch, maar dat kan aan mij liggen hoor.

Ik wacht inderdaad op de klapper want het lijkt me voor mijn schoonzus echt erg om als chauffeur gebruikt te gaan worden. Ze woont nog steeds thuis, dus de druk zal ze wel voelen. Ik voel gewoon dat mijn schoonmoeder het gaat proberen zoals ze ook bij mijn man geprobeerd heeft, maar dat is het probleem van mijn schoonzus inderdaad. Daar hebben jullie wel gelijk in.

Vic

Vic

17-03-2009 om 13:28

Lekker he?

Even zeuren over je schoonmoeder. In het archief staan al heel veel boze-schoonmoederdraadjes, sommigen inclusief schoonzus die al dan niet het sloofje van de schoonmoeder is. Daar zul je dus veel herkenning vinden.

Tirza G.

Tirza G.

17-03-2009 om 15:20

Ach ja

Je hebt een prima analyse van je schoonmoeder gegeven, het is me helemaal helder. En dan nu op naar stap twee: laat het los. Je gaat haar niet meer veranderen, echt niet. Zij doet wat ze haar hele leven heeft gedaan en wat haar oplevert wat ze wil krijgen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2009 om 01:10

Nou dan ben ik net als je schoonmoeder

Mijn zus woont niet eens zo heel ver bij ons vandaan. Een drie kwartier met de auto denk ik, maar met de trein lijkt het wel een wereldreis. Eerst naar het ene station, daar overstappen en vervolgens met een tweede trein. Tot voor kort moesten we in haar woonplaats dan ook nog met de bus, of moesten we ons laten ophalen en/of wegbrengen. Ik had er een bloedjehekel aan, zeker als het om een bezoek in de avonduren ging. Ik was bws langer onderweg dan gezellig op haar bank te zitten. Tegenwoordig is het iets makkelijker om bij haar te komen, maar als ik eerlijk ben ga ik liever met mijn andere zus met de auto die kant op. Dat is ten eerste gezelliger, ten tweede goedkoper en ten derde ben ik er vlugger, oh ja ten vierde wordt ik vlakbij huis opgehaald en weer afgeleverd. Blijkbaar is het niet netjes om dat soort zaken mee te laten tellen?
Mijn oudste dochter zegt wel eens dat als ze haar rijbewijs heeft we haar altijd mogen vragen als er iets is. Ik heb haar al gewaarschuwd dat niet al te hard te roepen

Hallo

Hallo

18-03-2009 om 08:46

Nee kaaskopje

Je bent helemaal niet als mijn schoonmoeder. Jij schetst hier een heel andere situatie die heel begrijpelijk is. Het huis van je zus is dus moeilijker bereikbaar met openbaar vervoer.
Dat is bij ons totaal niet het geval. Sinds de metro doorgetrokken is naar onze stad, is het zelfs heel gemakkelijk geworden.

Nee, wat jij beschrijft vind ik volkomen logisch en kun je echt niet vergelijken met mijn schoonmoeder. Jij zal ok zeker geen misbruik maken van je oudste dochter en je laten rijden waar je bij wijze van spreken met 10 min lopen al bent (dat zou mijn schoonmoeder dus wel doen).

Aan de rest: Ik laat het ook zeker los hoor ha,ha,ha. Wees maar niet bang.
Tja en als mijn schoonzus zich laat gebruiken, dan is dat haar probleem inderdaad. Ik bedoelde alleen dat ik het al aan zie komen wat er gaat gebeuren....

Bellefleur

Bellefleur

18-03-2009 om 09:12

Ilse,

Zucht. Wordt het niet eens tijd een nieuwe hobby te zoeken?

Rafelkap

Rafelkap

18-03-2009 om 10:14

Hoe

En ze komt toch gewoon als het jou/jullie schikt? Dus hoe ze komt (al komt ze met een helicopter) maakt toch niet uit? Maak je niet druk, het is mooi weer!

Tirza G.

Tirza G.

18-03-2009 om 13:54

Hallo

Er is een verschil tussen "vinden" en "zijn". Jij zegt dat de verbinding naar jullie huis goed IS. Tja, dat vindt jíj, maar zíj blijkbaar niet. Ik VIND reizen met het openbaar vervoer vreselijk, maar dat wil niet zeggen dat het zo ís. En zelfs niet dat een ander dat ook vindt.

Tirza

Hallo

Hallo

18-03-2009 om 14:21

Tirza g.

Mijn schoonmoeder vindt reizen met OV ook niet vreselijk. Dat maak ik op uit het feit dat ze rustig een dagje met de trein en bus erop uittrekt als het voor haar zelf is (leuk shoppen of leuk naar een andere stad gaan waar ze zeker 1,5 uur voor moet reizen). Dat bedoel ik dus.
Maar goed, zal wel aan mij liggen dat ik dit niet logisch vind....

Hallo

Hallo

18-03-2009 om 14:24

Rafelkap

Ja, daar heb je gelijk in. Hoe ze komt, maakt ook niet uit nee, wel hoe vaak ze wil komen ha.ha,ha, maar daar zijn we dan zelf bij inderdaad. Daar heb je helemaal gelijk in.

De rest is aan mijn schoonzus hoever ze zich laat gebruiken.

Ik moet me er ook niet druk om maken nee. Het is nu eenmaal niet mijn probleem.

Het verbaasd me alleen erg hoe mijn schoonmoeder het toch steeds weer voor elkaar krijgt om mensen voor haar karretje te spannen......

Ellen Wouters

Ellen Wouters

18-03-2009 om 14:36

Jouw normen opleggen

"Dat maak ik op uit het feit dat ze rustig een dagje met de trein en bus erop uittrekt als het voor haar zelf is (leuk shoppen of leuk naar een andere stad gaan waar ze zeker 1,5 uur voor moet reizen)."

Tsja, ik proef er toch een heel duidelijke norm in. Moeder kan shoppen, dus moeder kan ook best op bezoek komen. Shoppen is voor haarzelf leuk, en als ze niet minstens even vaak op bezoek komt vindt ze kleinkind dus kennelijk minder leuk.

Dat mag allemaal best hoor, als je je maar realiseert dat die normen over jou gaan. Niet over je schoonmoeder.

Hallo

Hallo

19-03-2009 om 08:12

Ellen wouters

Ik denk niet dat ze haar kleinkind minder leuk vind dan shoppen.....(dat geloof ik niet), maar het gaat er bij mij gewoon niet in dat ze wel steen en been klaagt als ze met OV naar ons toe moet komen (waar ze ook zeker ruim een uur over zit te klagen als ze bij ons zit), terwijl ze wel het OV pakt voor andere dingen (vaak de dingen die ze zelf leuk vindt en daar hoor je ze totaal niet over).

Ergens vindt ze het dan toch het reizen met OV naar ons niet de moeite waard of gewoon te veel gedoe. Dat doet ze overigens ook naar nichten van haar hoor die op 5min fietsen van haar huis af wonen. Dan wil ze ook gewoon gehaald en gebracht worden. Mijn schoonmoeder heeft eerder ook steeds geprobeerd om gebracht en gehaald te worden door mijn man.

Ik vind dat gewoon vreemd.

Biba

Biba

19-03-2009 om 08:53

Hallo

"Ik vind dat gewoon vreemd"
Dat kan jij wel vreemd vinden, maar het is het leven van jouw schoonmoeder, niet het jouwe (dat is wat Ellen bedoelt met "jouw noemen opleggen") en kennelijk vindt je schoonmoeder steeds weer mensen die haar wel willen halen en brengen. Mooi toch voor haar? Jullie doen het niet (meer), heb je toch geen last van dat anderen het wel doen, prima toch?
Ik zou het wel leuk vinden als mijn schoonmoeder wat vaker kwam, maar ja, die zien we maar eens in de 1 1/2 jaar want die woont aan de andere kant van de wereld.

une femme

une femme

19-03-2009 om 11:04

Hallo

misschien klaagt ze wel gewoon zomaar om te klagen en bedoelt ze er niet al die dingen mee die jij er van maakt. Je hebt nou eenmaal mensen die wat klagelijk zijn aangelegd.
Groet une Femme

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.