Relaties Relaties

Relaties

Grote zus

Grote zus

13-09-2009 om 15:39

Tot welke leeftijd amk inschakelen?

Mijn vraag staat er eigenlijk al, ik ben benieuwd tot welke leeftijd je het AMK kan inschakelen?
Het gaat om iemand van 18 jaar..
Nu even geen tijd om over de problemen te vertellen, doe ik later..
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-09-2009 om 15:55

Bellen en vragen

Gewoon bellen en vragen. Een informatief telefoontje is niet meteen een officiele melding. En dan kun je daar ook wat meer uitleggen over de situatie.

mirreke

mirreke

13-09-2009 om 17:26

Ik zag ergens staan

dat het AMK van toepassing is op een jeugdige die nog geen 18 jaar oud is.
Je kunt misschien de huisarts bellen, of de vertrouwenspersoon van het opleidingsinstituut van de 18-jarige.

Grote zus

Grote zus

15-09-2009 om 12:18

Toelichting..

Zoals mijn naam al aangeeft gaat het hier om een zeer nabij familielid.
De persoon zelf, laten we hem A noemen, zit in een zeer moeilijke situatie, terwijl het A zelf totaal niet goedgaat. Net als ik erg veel meegemaakt in onze jeugd, mede daardoor gaat het niet goed.
Ouders zijn gescheiden, vader was en is erg gewelddadig en geestelijk manipulerend. Moeder heeft een ernstige vorm vam straatvrees, en leeft op de slaapkamer.
A woont bij vader, niet geheel vrijwillig, want moeder wees hem de deur met allerlei smoesjes. Dit alles heeft te maken met de straatvrees. Verder kon/wilde A nergens heen. Wij woonden te ver weg, zodat A dan zijn sociale contacten niet meer kon onderhouden.
Nu is het zo dat A erg worsteld met zijn verleden, en paniekaanvallen en een depressie heeft. Moeder claimt A heel erg, en moet te pas en te onpas opdraven voor moeder, denk hierbij aan boodschappen, huishouden, drinken komen brengen etc. Moeder weigert iedere andere vorm van hulp van buitenaf.
Aan de andere kant wordt A geestelijk gemanipuleerd door vader. Als A naar ons wil, raakt A zijn baan en kamer kwijt. Als A daar tegenin gaat vindt vader dat A maar onder de trein moet springen. Reden dat A hier niet heen mag van vader is onmacht, ik ben de enige die boven hem staat.
A is de laatste jaren met enige regelmaat zonder enige aanleiding door vader in elkaar geslagen. Toenmalige voogd wist hiervan, maar ondernam geen actie.
Eerst even een stukje over het verleden:
Sinds 18e is OTS gestaakt, en Jeugdzorg heeft alles wat fout kon gaan fout gedaan. Er werd niet gekeken naar de oorzaak van de problemen, en ouders hoefden niet te werken aan hen problemen. Sterker nog, mevrouw Jeugdzorg geloofde vader in alles, en keerde zich tegen moeder, en besloot A in 3 crisopvangcentra te plaatsen, zonder de psychische problemen van A op te lossen.
De moeilijke situatie maakt het alleen maar moeilijker voor A.
Alles wordt A nu teveel, A is depressief, heeft paniekaanvallen en zei van de week dat A het op deze manier niet meer zag zitten, A zag nergens meer het positieve van in. Op dat moment zakt de grond je onder de voeten vandaan kan ik zeggen.. Later zei A nog wel dat A nog wilde vechten ,maar niet meer wist hoe.
Zo kwam ik bij de vraag tot wanneer je het AMK kon inschakelen, omdat dit zo niet langer kan. Er moet gewoon wat gaan gebeuren. Beide ouders nemen niet de verantwoording die ze zouden moeten nemen om hen kind te helpen hieruit te komen.
AMK is inderdaad tot 18 jaar, en kan niets meer voor ons betekenen.
Vandaag heb ik de huisarts van A gebeld, en hebben een afspraak gemaakt voor binnenkort. Bij dit gesprek zijn de huisarts, RIAGG, A en ik aanwezig, en kunnen we een start maken voor een oplossing voor dit alles.
Ik slaap in ieder geval niet lekker meer met deze gedachte, en hoop dat er snel stappen ondernomen gaan worden..

Massi Nissa

Massi Nissa

16-09-2009 om 12:51

Grote zus

Wat een akelig verhaal. En wat fijn voor A dat jij er bent. Ik hoop dat jullie snel de juiste hulp kunnen regelen. Is baan en kamer kwijtraken trouwens erger dan in de huidige situatie blijven? Anders zou bij jou gaan wonen toch een optie zijn, dan kan A in elk geval bijkomen.
Groetjes
Massi

mirreke

mirreke

19-09-2009 om 23:49

Grote zus

Wat fijn dat jij er bent voor kleine broer. Ik hoop dat hij toch bij jullie wil gaan wonen. Zit hij nog op de middelbare school? Het laatste jaar? Ik kan me voorstellen dat hij dat lastig vindt. Toch lijkt me een verandering beter dan de huidige situatie te laten voortduren.
Als hij bv. een opleiding aan een ROC doet kan je in principe best gemakkelijk wisselen.
Ik hoop dat er snel wat meer licht in deze situatie komt. Als de donder weg bij pa! als die boodschap maar aan komt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.