Relaties Relaties

Relaties

Uit met vrienden

Ga je zelf geregeld uit met vrienden/vriendinnen?
Hoe vaak?

En je man?

Hoe erg is het om 'geen vrienden' te hebben? Wanneer zijn vrienden vrienden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Catherine

Catherine

08-06-2011 om 09:13

Dat hangt er van af

- Nee, nooit.

En je man?
- Alleen bij speciale gelegenheden eigenlijk, misschien 1-2x per jaar uit eten of iets dergelijks.

Wij kennen een hoop mensen via de sport en gaan daar ook gezellig mee om, maar bij de sport dus en niet thuis. Als we een toernooi hebben en we gaan uit eten, vinden we het heel gezellig als er anderen meegaan. We zonderen ons dus beslist niet af daar, maar buiten de sport om spreken we niets af. Mijn man kent in deze stad meer mensen omdat hij hier al langer woont, dus bij hem kan het wel voorkomen dat iemand iets voorstelt.

Ik vraag me ook wel eens af hoe of wat, maar ik denk dat mijn behoefte gewoon niet zo groot is.

Wat vind je er zelf van?

amk

amk

08-06-2011 om 09:39

Ja, zou niet zonder kunnen

gezellig lunchen in de stad met een vriendin. Of avondjes uit.
Nu woon ik natuurlijk niet samen, dat maakt ook wel uit, maar ook in de weekenden dat wij wel samen zijn spreken we ook nog regelmatig met onze eigen vrienden af.

Ik zou niet zonder kunnen. Vooral in de periode na mijn scheiding ben ik heel blij geweest dat ik al mijn vriendschappen nooit heb laten verwateren.

rowan1

rowan1

08-06-2011 om 10:20

Ja vaak

Wij hebben een hechte vriendenclub van 6 stellen. Ongeveer om de week spreken wij met 1 of 2 van die stellen af om op zondag of zatermiddag wat bij elkaar te drinken en te eten. De kids spelen dan ook lekker met elkaar. De verjaardagen vieren we ook altijd samen.
Met de meiden van deze vriendenclub gaan we 2 a 3 keer per jaar iets leuks doen samen. Zelf ben ik vorig jaar met 1 vriendin een weekend naar Barcelona geweest.
Mijn man gaat op vrijdagavond bijna altijd wat drinken in de kroeg met vrienden.
Ik heb nog 2 vriendinnen van de middelbare school die ik 1 x per 2 maanden zie om wat te gaan doen, zoals winkelen of filmpje.
Sporten doe ik weinig. Mijn man gaat 1 x per week golfen.
We hebben best een druk sociaal leven dus.

Rowan

Waarom vraag je dit allemaal?

Is het een enquête?

Merel

Merel

08-06-2011 om 12:06

Antwoorden:

Een paar keer per maand, soms naar de kroeg, soms gaat man dan ook mee. Of ik ga bij een vriendin eten, of ik ga met een vriendin een stuk wandelen.

Hoe vaak?
Een paar keer per maand dus, zeg een keer of 5

En je man?
Man is uithuiziger dan ik, hij is door sport, werk en vrienden ongeveer 3 avonden per week weg.

Ik heb een tijd weinig vriendinnen gehad, de ene verhuisde, de andere kreeg een vriend waar ze al haar tijd aan besteedde en de ander veranderde na haar huwelijk in een saaie huismus die niets meer wilde. Ik heb toen wel vriendinnen gemist. Vrienden zijn vrienden, tja..wanneer veranderd een kennis in een vriend? Ik denk door de frequentie dat je elkaar ziet en wellicht de diepgang van de gesprekken. Sommige vriendinnen heb ik door een scheiding heen geholpen en die zag ik dan wel 2 avonden per week een periode lang.

Kiki

Kiki

08-06-2011 om 14:00

Antwoorden:

Ja regelmatig. (nu ik zwanger ben wat minder) Ik heb een groot sociaal leven, heel veel vrienden en ik vind het heerlijk om een avondje te stappen. Mijn lieve man laat mij dan ook nog uitslapen de dag daarna Ook ga ik graag met vrienden uit eten of gewoon gezellig even lunchen ergens.
Ook ga ik graag naar het theater of naar een concert.
Sporten doe ik niet.
Ik fiets elke dag 20 minuten naar kantoor en weer terug en ik heb twee kleine kinderen.

Hoe vaak?
Het stappen eens in de twee weken als ik niet zwanger ben.
Eten met vrienden/vriendinnen of gewoon wat drinken ergens minimaal een keer in de week.

En je man?
Die gaat wel eens wat eten met collega's, maar verder niet. Hij heeft daar niet zo'n behoefte aan.

Dat kan ik niet zeggen en dat is voor iedereen ook weer anders. Ik zou het heel erg vinden om geen vrienden te hebben, maar mijn man zit daar totaal niet mee.
Ook wat een vriend een vriend maakt is voor iedereen weer anders. Ik heb een aantal vriendinnen die ken ik al sinds de middelbare school, daar ben ik heel hecht mee.

Voor mij is wat een vriend een vriend maakt is als ik midden in de nacht kan bellen "help er is een noodgeval" en dat die persoon dan opstaat en naar me toekomt

Maylise

Maylise

08-06-2011 om 16:22

Hier

- Ja, heel vaak. Na werk even wat drinken, samen uit eten, avondje uit, lunchen, naar de film, 's weekends afspreken....

Hoe vaak?

- Hangt er vanaf maar meestal wel een paar keer per week. Hoeft niet altijd lang te duren maar bijvoorbeeld na werk even wat drinken of halverwege de werkdag een uurtje vrij nemen om te lunchen... of 's avonds even een uurtje tennissen of bowlen.

En je man?

- Minstens even vaak als ik. Soms vaker. Hij is alleen minder actief met zijn vrienden. Ze hangen altijd rond op terrassjes rond de waterpijp en dan bespreken ze de toestand in de wereld en zo. En hij tennist met een of twee vrienden wel eens. Dat is dan wel weer actief.

Hoe erg is het om \'geen vrienden\' te hebben? Wanneer zijn vrienden vrienden?

- Het lijkt mij heel erg om geen vrienden te hebben. Mijn vrienden spelen een hele belangrijke rol in mijn leven. Ik doe heel veel samen met vriendinnen. Zelfs iets onnozels als de wekelijkse boodschappen doe ik soms samen met een vriendin en dan uiteraard na afloop wat drinken/eten samen.
Ik weet niet precies wat de grens is tussen vrienden en kennissen. Meestal maakt tijd van kennissen vrienden en soms blijven ze altijd in de pereferie hangen. Dan klikt het blijkbaar niet goed genoeg. In noodgevallen echter kunnen soms juist kennissen je weer verbazen en blijken dat dus juist hele goede vrienden te zijn. Ik noem gewoon iedereen met wie ik regelmatig om ga vriendin/vriend en de tijd leert wel of het echte harstvriendinnen/vrienden zijn of niet.

Vic

Vic

08-06-2011 om 18:39

Hmmm

Hoe vaak?
Ik heb 1 vriend waar ik vroeger regelmatig mee uit ging, maar die nu een vrouw en 2 kinderen heeft en niets anders meer doet dan werken en zorgen. Ons contact is nu beperkt tot msn en sms, en twee keer per jaar uit eten/bioscoop. Verder ga ik regelmatig (1x per maand) iets doen met mijn zus. Bellen/smsen vaker. Heel af en toe, als het zo uitkomt, ga ik wel eens iets doen met een moeder van school. En 2 a 3 keer per jaar borrelen/eten met mijn collega's. Goh, ik ben minder een kluizenaar dan ik dacht, als ik dit zo nalees

En je man?
Die woont niet bij mij in huis (even terzijde). Hij heeft 1 vriend waar hij regelmatig mee gaat eten (1x per maand).

Ik vind het niet zo erg, anders zou ik er waarschijnlijk wel meer moeite voor doen om vriendschappen op te bouwen of te onderhouden.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

08-06-2011 om 20:05 Topicstarter

Reactie

'Ik heb geen vriendinnengroep. Wel enkele 'losse'vriendinnen met wie ik een keer of twee, drie per jaar afspreek, meestal op een vrije dag.'

Hoe vaak? 'Paar keer per jaar'

En je man? 'Mijn man heeft geen vriendengroep, nooit gehad geloof ik, na zijn studietijd. Uitgaan met vrienden is niet aan de orde, ook niet met een of andere 'losse' vriend zoals ik vriendinnen heb.

'Nou, het is niet zo dat we 'geen' vrienden hebben. Onze vrienden zijn gezamenlijke vrienden, maar daar gaan we niet zo intensief mee om.
Vrienden vind ik mensen met wie je al lange tijd veel deelt wat betreft betrokkenheid bij elkaars leven. het zijn geen sportvrienden of zo. Meer gezinsvrienden.

Verder: we zijn vooral elkaars beste vrienden. Brr klinkt klef he, maar zo is het nou eenmaal. Zeker voor hem; die een-op-een contacten die ik met vriendinnen heb heeft hij niet. Ook geen behoefte aan.'

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

08-06-2011 om 20:07 Topicstarter

Sja wanneer zijn vrienden vrienden en kennissen kennissen

Dat vullen mensen verschillend in. Ik ken mensen die alle kennissen als vrienden bestempelen. Niks mis mee, maar voor mij voelt dat niet zo.

Katrien

Katrien

08-06-2011 om 20:32

Antwoorden

-> Wat is geregeld? Ik heb verschillende vriendinnen. Sommigen zie ik regelmatig, andere wat minder vaak.

Hoe vaak?

-> Sommige vriendinnen zie ik bijna wekelijks, anderen minder vaak. Het varieert ook. Eén vriendin zie ik vaak tijdens schoolvakanties omdat we beiden in het onderwijs werken, maar minder tijdens schoolweken en véél minder tijdens de examenperiode. Dan is er een vriendin die ik om de paar maanden zag, want ze had een erg drukke baan. Ze werd onlangs ontslagen, kreeg een mooie ontslagvergoeding en heeft besloten enkele maanden rust te nemen dus nu zie ik ze vaker. Dan heb ik nog een vriendin die ik nu nog iedere dag aan de schoolpoort zie, maar dat zal veranderen want Dochter gaat van school veranderen. Geen idee hoe vaak we elkaar dan nog gaan zien. Nog een andere vriendin zag ik regelmatig tot we verhuisden. Omdat we eerst op 3 km van elkaar woonden en nu op 35 km. Is iets moeilijker om spontaan bij elkaar binnen te vallen, wat we voordien wel deden.

En je man?

-> Hij gaat om de paar maanden met een paar vroegere schoolvrienden op stap. Ook wel regelmatig met collega's iets drinken na het werk.

Hoe erg is het om \'geen vrienden\' te hebben? Wanneer zijn vrienden vrienden?

Het is niet erg om geen vrienden te hebben als je het zelf niet erg vindt. Mijn zus heeft bijvoorbeeld geen echte vriendinnen. Ze gaat nooit uit, behalve als het iets voor haar werk is of iets van het werk van haar echtgenoot. En soms gaan we, samen met mijn moeder en onze jongste zus, op stap. Meer niet. Ze heeft er geen behoefte aan, mist het ook niet.

Ik vind het moeilijk om een definitie te zetten op "vrienden", want dat is zo verschillend van persoon tot persoon.

Katrien

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 00:50

Nooit

Het ziet er wat treurig uit dat 'nooit' maar zo voel ik dat niet hoor. Het klinkt wat klef, maar ik ga met niemand zo graag naar het theater (als daar geld voor is), met niemand zo graag uit eten en met niemand zo graag op vakantie als mijn eigen man. Dus áls ik er geld aan uit wil geven dan voor een uitstapje met mijn man.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 01:30

Vrienden zijn vrienden

als je puur bij elkaar wilt zijn omdat je dat fijn vindt. Dat je graag bepaalde activiteiten met elkaar onderneemt komt er bovenop.

ayla

ayla

09-06-2011 om 09:18

Praktische vraag

Ik lees bij veel mensen dat die meerdere keren per week wat doen, iets drinken na het werk, ergens iets eten etc. Hoe doen jullie dat met de kinderen? Mij gaat dat echt niet lukken.
maandag kinderen oppikken en jazzdance oudste, dinsdag man voetballen, woensdag kinderen thuis en meestal kinderafspraken, donderdag werken en kinderen oppikken, man is vaak laat ivm vergaderingen, vrijdag kinderen oppikken en blokfluitles. zaterdag sporten en huishouden en zondag een beetje rust.
dan is mijn week vol. Ik zou eht niet weten hoe ik daar nog borrelafspraken of iets dergelijks tussen moest plannen.

Ik hoef denk ik niet ana te geven dat het volgens mij alweer een half jaar geleden is dat ik iets afgesproken heb

Katrien

Katrien

09-06-2011 om 09:25

Ayla

Wij hebben hier gewoon niet zoveel andere dingen opstaan. Dochter volgt muziekles op woensdagnamiddag en zaterdagvoormiddag (maar nu is daar de zomerstop al begonnen) en dat is het zowat.

Ik spreek 's avonds meestal af vanaf 19u30, echtgenoot komt thuis rond 19u, dus dan heb ik tijd genoeg.

Dochter kan altijd bij mijn moeder terecht na school, moest ik toch iets hebben afgesproken vóór echtgenoot thuiskomt.

Moest ik veel te doen hebben of moest dochter vaker naar clubjes enz, zou het ook minder zijn met afspreken.

Katrien

amk

amk

09-06-2011 om 11:15

Lunchtijd

ideale tijd om met vriendinnen even in de stad iets te gaan eten.
Daarbij heb ik het makkelijk om werk mee naar huis te nemen, dus dat gebeurt dan ook nog wel eens.

Ik heb dochterlief een avond in de week niet. En om het weekend, dat zijn de momenten dat ik afspreek of ik regel een oppas. Of ze gaat gewoon mee.

Maylise

Maylise

09-06-2011 om 14:33

Ayla

Inmiddels heb ik nog maar twee kinderen die niet alleen thuis kunnen blijven dus dat scheelt wel.
wanneer ik afspreek zonder kinderen:
- Lunchpauze (ik heb meestal minstens 1 uur pauze)
- 's avonds na werk. Mijn man en mijn moeder halen de kinderen een paar keer per week van school/opvang omdat ik langer door werk. Ik werk maandag tot 20:00 dus ideaal om daarna even wat te gaan drinken/eten met vrienden want thuis hebben ze me dan toch niet nodig.
- Op dagen dat ik eerder vrij ben 's avonds na het eten als man wel thuis is. Het hoeft niet voor lang te zijn maar even een uurtje ergens wat drinken of tennissen of iets dergelijks kan best. Het is natuurlijk wel altijd overleggen want man wil ook wel eens weg. Dan nodig ik vriendinnen bij mij uit.
- soms 's weekends als de kinderen bijvoorbeeld bij andere kinderen zijn of als man thuis is of mijn moeder even op wil passen.
- soms past de buurvrouw op en een andere keer pas ik weer op haar kinderen

Ik neem de kinderen ook wel eens mee als ik afspreek. het zijn geen kleuters meer dus ze overheersen niet het hele gesprek. Ik heb een vriendin met kinderen van dezelfde leeftijd (halverwege tot eind basisschool) en wat we wel eens doen is dat we de kinderen naar de bioscoop laten gaan met elkaar en dat wij op het terras er tegen over wat gaan drinken met z'n tweeen. Heel ideaal.
Ik spreek ook vaak op het strand af. Dan neem ik de kinderen gewoon mee en zij vermaken zich dan wel met elkaar of andere kinderen terwijl wij op het terras zitten te praten. Je merkt dan wel het verschil als er een kleuter of peuter bij zit want die hebben nog extra aandacht nodig maar vanaf een jaar of 4/5 merk je al dat dit minder wordt en dat ze steeds langer gewoon met elkaar kunnen spelen.

Sowieso heb ik nooit moeilijk gedaan over kinderen meenemen want anders was ik nauwelijks meer het huis uitgekomen de afgelopen jaren. Ik sleep ze gewoon overal mee naar toe.

Oeps.

Ik voelde me al bijna een kluizenaar, want ik ga zelden met vriendinnen naar de kroeg of naar de bioscoop, en samen shoppen is ook al niet mijn ding maar gelukkig lees ik opeens dat sporten ook als 'uitgaan' geldt...Joepie!! Dat zijn al 2 afspraken per week standaard. Dan nog een keertje koffieleuten met een buurvrouw, en dan zit ik al op een hele sociale 3 keer per week!

de meeste van mijn 'echte vriendinnen' wonen trouwens niet op koffieleutafstand, en ik ben een slechte beller/mailer. Dus met hun moet ik het hebben van de quality time een paar keer per jaar.

Ik moet trouwens zeggen dat veel van de sociale levens die ik hierboven lees best 'solo' klinken. Ik weet dat niet iedereen een wederhelft heeft...maar als je die wel hebt...doen jullie dan ook vaak dingen met gezamelijke vrienden? Hier hebben man en ik door gezamelijke studieachtergrond nog best een aantal bevriende stellen met wie we gevieren erg goed overweg kunnen, en ook een aantal buren met wie we stelsgewijs wel eens op pad of aan de borrel gaan...heb je misschien minder aan elkaar te vertellen als je er allebei bij was, maar gezellig is het wel!

Ingrid (en over 2 weken een OOl meeting!)

Katrien

Katrien

09-06-2011 om 22:25

Ingrid

Echtgenoot en ik hebben geen echte gezamelijke vrienden. Ik ken zijn vrienden natuurlijk wel en hij kent mijn vrienden ook. Maar gezamelijk op stap doen we eigenlijk niet.

Nu ik er over nadenk, de enige keren dat echtgenoot en ik samen ergens naar toe gaan is het ofwel een familieaangelegenheid ofwel dat wij met ons tweetjes iets gaan eten of zo.

Katrien

Maylise

Maylise

09-06-2011 om 23:13

Ingrid

Wij hebben weinig gezamenlijke vrienden. Er zijn wel mensen/gezinnen waar we allebei mee omgaan maar dan is het toch vaak zo dat een van ons meer met die persoon heeft. We nodigen regelmatig mensen te eten uit dus dan spreken we elkaars vrienden nog wel eens.
Uitgaan doen we inderdaad meestal of met z'n tweeën of apart van elkaar en dan met andere mensen.
We hebben wel regelmatig feestjes en etentjes en dat zijn dan uiteraard wel gezamenlijke dingen. Vaak gaat het dan wel om iemand die of met mij of met hem bevriend is in eerste instantie maar bij feestjes en etentjes ben je vaak met hele gezin welkom. We gaan 's weekends ook wel eens een middag/dag weg samen met anderen.
Hoewel we elkaars vrienden over het algemeen best aardig vinden hebben we maar een paar mensen die ik echt gezamenlijke vrienden zou noemen dus met wie we allebei een hechte band hebben.
Overigens is het echt niet zo dat we elkaars vrienden niet willen zien. Meestal is iedereen welkom om zich aan te sluiten bij wat we gaan ondernemen. Ik ben heel makkelijk daar in. Mijn man nog veel meer. Ik moet hem er echt af en toe aan herinneren dat ik met z'n tweeën wat wil doen en dat we niet altijd allerlei mensen mee op sleeptouw hoeven te nemen.

margje van dijk

margje van dijk

10-06-2011 om 10:57

Interessant hoor

Leuk om te lezen hoe iedereen het doet.

Ik heb zelf niet het gevoel dat ik 'veel' met vriendinnen doe. Maar omdat mijn beste vriendinnen en ik toevallig (?) allemaal bij hetzelfde koor zitten, zien wij elkaar sowieso elke week bij de repetitie, en veel vaker nog bij allerlei andere gelegenheden waarbij er gezongen moet worden. Dat voelt echter niet als gezellig, we werken heel hard en hebben weinig tijd om bij te praten of zo. Vroeger ging ik elke week na de repetitie nog naar de kroeg, maar dat trek ik tegenwoordig niet meer (o.a. wegens werk) en ik ga nog maar zelden. Ik mis dat wel, en als we concerten hebben of zo die in het weekend vallen ga ik altijd mee. De mix vrienden is dan veel groter dan alleen mijn beste vriendinnen, maar er zijn er een heel aantal met wie ik op deze manier goede relaties onderhoud, waar ik ook van geniet.

De meeste van deze mensen behoren ook tot onze gezamenlijke vriendenkring, omdat mijn man en ik al heel lang bij elkaar zijn en hij ze inmiddels ook van haver tot gort kent. Omgekeerd ken ik ook de partners van mijn koorvrienden goed. Maar doelgericht uitgaan of afspreken doen we haast nooit. Als ik jarig ben komt iedereen bij mij thuis. Daarbuiten zelden. We zien elkaar bij/na de concerten (waar onze wederhelften dan weer in het publiek zitten).

Voor mij is dit ook meer dan genoeg, ik ben blij als ik de rest van de tijd gezellig in mijn eentje of met z'n tweeen thuis ben

Met mijn vriendinnen heb ik nog wel een circuitje daarnaast: eens in de paar maanden gaan we met z'n 4-en naar de sauna, en we hebben af en toe wel spontane afspraakjes. Maar dat gebeurt niet zo vaak, echt niet elke week. Wel mailen en sms-en we heel regelmatig, en met deze vier heb ik ook het gevoel dat wij erg bij elkaar betrokken zijn en dat we bij wijze van spreken dag en nacht een beroep op elkaar zouden kunnen doen als het nodig was.

Mijn man heeft dit minder, maar omdat hij telkens fanatieker gaat sporten de laataste jaren begint zich dat nu ook bij hem af te tekenen. Ineens wordt hij ook gebeld en spreekt hij ook af met mensen die ik niet ken. Ik vind dat heel leuk om te zien en ik moedig hem daarin ook aan.

Man en ik hebben samen een prima relatie, ook al zijn we weinig tegelijk/samen thuis. Gezamenlijk een DVD kijken op de bank, tegen elkaar aan, drankje erbij... dat is voor ons het summum van "samen". We kijken graag series, want dat kun je per 40 minuten opdelen, dus kan je ook om 11 uur 's avonds nog beginnen En als je meer tijd hebt, kijk je er meer achter elkaar.

Als de kinderen scoutingkamp hebben buiten wij die tijd wel echt uit (zoals de 1e week van de zomervakantie straks, dan zijn ze alledrie een hele week weg). Wij gaan die week zeker 3 keer een terrasje en bioscoopje pikken of zo, en dan genieten we ook heel erg.

Maar wij kunnen ook prima elk op onze eigen kamer zitten en onze eigen muziek draaien en onze eigen dingen rommelen, zeg maar.

Ik ben heel tevreden met mijn sociale leven

Margje

Rieke

Rieke

10-06-2011 om 16:36

Vriendinnen

Man en ik hebben best laat een relatie gekregen, midden 30. Ik heb dus vriendinnen die ik al heel lang ken/heb 30 jaar ofzo, en daar vroeger alles mee deed, uitgaan, vakantie enz en daar spreek ik mee af, af en toe uit eten, op de koffie, sauna. Niet vaak, iedereen heeft z'n eigen gedoe. Dat zijn vriendinnen door dik en dun.
En man heeft een studievrienden kring van ook al 25jaar oud, al die stellen, stuk of 8 en aantal singles kunnen het heel goed vinden samen, en vieren samen hoogtijdagen. daar ben ik tevreden mee.
Ik heb ook een aantal vriendinnen (4 ofzo) ik heel lang niet zie of spreek, maar wanneer we elkaar zien is het weer als vanouds.
Ik vind het jammer dat ik mijn vriendinnen niet meer zo vaak zie vanwege gezin, werk ed.
Mijn man is nu mijn beste vriendje. Hij heeft sowieso minder vrienden dan ik heb en heeft daar ook geen behoefte aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.