Relaties Relaties

Relaties

Lidewei

Lidewei

20-09-2010 om 23:32

Update gedragsproblemen schoonvader

Ongeveer een half jaar geleden heb ik hier gepost over mijn schoonvader en zijn gedragsproblemen. Na veel duw en trek werk is hij eindelijk naar de dokter gegaan. Nu blijkt dat door zijn eerdere hersenvliesontsteking en de bijbehorende coma, dit soort klachten (agressief, vergeetachtig, boos)vaak voorkomen. Hij is als de dood voor psychologen en psychiaters, want hij is bang dat ze hem voor gek verklaren. Afgelopen week is hij voor de eerste behandeling naar een klinisch psycholoog geweest (dat is belangrijk voor hem, dat het een klinisch psycholoog is, en dat het in het ziekenhuis is), en het is hem meegevallen. Er wordt nu gewerkt aan zijn woede uitbarstingen, want hij heeft eindelijk erkend dat hij die heeft. Voorheen zei hij dat wij hem allemaal gek wilde maken. Ook schold hij iedereen uit, en kon tegen geen enkele verandering, ook niet als het kopje koffie nu eens ergens anders stond, of op een ander tijdstip. 'Ik ben zoals ik ben en als iets me niet bevalt, zeg ik dat gewoon' (over een kopje koffie!!!)De klinisch psycholoog heeft daar heel goed op ingehaakt door te zeggen dat hij veel kan vinden, maar dat het hem geen vrijbrief geeft om ongelimiteerd te zeggen wat hij vindt. Met nodeloos kwetsen schiet niemand iets op. Daar schrok schoonvader toch een beetje van.
Van alle stress voor de behandeling is hij weer zoveel afgevallen dat hij weer op ondergewicht zit. Maar hij wil het ook niet echt 'bij' eten.
Kortom; lichamelijk is er geen oorzaak gevonden (alzheimer, hersenbeschadiging), het is het gedrag en de boosheid die hij in zich heeft die behandelt gaan worden. Helaas zien we nu dat hij eigenlijk al heel lang zo is, en doordat hij al jaaaaren roept dat hij zo is en niemand hem kan veranderen is dit voor hem normaal geworden. (lees, omgeving heeft het alsmaar toegestaan) De hersenvliesontsteking en de coma hebben dit alleen maar verergert. We hebben nog een lange weg te gaan, maar ik hoop dat het mijn schoonvader veel inzicht bied.
Dank je wel voor iedereen die toen in het draadje heeft gereageerd.

Lidewei

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

21-09-2010 om 10:24

Lidewei,

Wat leuk dat je nog even 'terugkoppelt'. Ik hoop dat die klinisch psycholoog naast het wakkerschrikken hem ook wat gedragsregels kan bieden. En prettig dat het in een ziekenhuis is. Kan hij de omgeving vertellen dat hij voor onderzoek naar het ziekenhuis moet. En niet zo iets 'ongepasts' als een therapeut..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.