Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

esmee

esmee

29-05-2010 om 19:23

Verjaardag schoonvader....

Onze zoon wordt binnenkort getest bij een orthopedagoog; ook vanwege zijn ontzettend drukke gedrag waar hij in kan blijven hangen.
Dat is ook bekend bij mijn schoonouders.
Vandaag is mijn schoonvader jarig en het begon allemaal redelijk goed. Op een gegeven moment begon mijn schoonvader met zo'n zacht
nijntje-balletje te schoppen richting zoontje. Die vond het natuurlijk geweldig en het ging van zacht tot steeds harder.
Op een gegeven moment begon zoonlief te gooien met de bal en schoonvader dook dan weg.
Al met al ging het van kwaad tot erger tot het moment waarop zoon een fotolijstje omgooide. Schoonmoeder reageerde nogal hysterisch
dat het "nu wel stuk zal zijn" maar dat was niet zo. Ze pakte bal venijnig af en smeet het balletje de gangkast in; echt op zo'n overdreven manier.
Ja, ze laten het zelf zover komen....

Zoon was inmiddels zo opgefokt dat hij begon te rennen en te gillen. Schoonmoeder deed haar handen over haar oren en piepte "niet zo hard, niet zo hard".....
echt op een speelse manier.....Mijn zoontje vond het allemaal erg grappig en begon nu bewust keihard te gillen....
Toen begon zoon te slaan met blokjes. Hij sloeg hard op haar hand met een blokje en nadat mijn schoonmoeder "nee, niet doen" had gezegd....deed hij het
weer. Toen pakte ze zijn handje en gaf er een tik op.
Dat vind ik nog niet eens het vervelendste, maar daarna begon ze me toch te mekkeren dat ze het niet expres deed en dat het een reflex was en dat ze dat
ook met haar katten doet....waarop ik droog opmerkte: "oh ja?" (meer omdat die katten van hun totaal niet sociaal zijn en knettergek gemaakt zijn door haar...).

Vervolgens begon ze dat ze helemaal niet tegen al die drukte en herrie kon en dat ze zich sowieso niet goed voelde. "Waarom nodigen jullie dan toch mensen
uit als je je totaal niet goed voelt?" en dan: "Waarom fokken jullie dan mijn kind dan zo op?" Als hij dan helemaal op dreef is, loopt ze te mekkeren dat hij zo druk is.
Ze weten hoe hij kan zijn en toch doen ze het. We hebben toen onze boel gepakt en zijn naar huis gegaan. Al met al zo'n anderhalf uur gebleven.
Ik ben achteraf best een beetje boos hierover. Maar we hebben het geloof ik toch wel goed aangepakt zo, of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

29-05-2010 om 20:29

Hmm

Ik lees nergens dat je bijtijds hebt ingegrepen. Wetend dat je zoon zo is had je dat toch moeten doen?

Jaymza

Minet

Minet

29-05-2010 om 20:38

Jammer

dat je het zover hebt laten komen esmee. Jij bent de baas over zoonlief, niet schoonpapa die met hem speelt en hem gekmaakt. Je had het echt niet zover moeten laten komen.

Pippin

Pippin

29-05-2010 om 23:32

Enne

Mijn schoonvader heeft waarschijnlijk ook adhd, net als mijn zoon. Dus als er iemand mijn zoon gek kan krijgen, is hij het. Nu heeft hij het inmiddels afgeleerd, maar dat kostte even wat tijd en uitleg van mijn man (die waarschijnlijk ook adhd heeft).
Heel veel stoornissen zijn behoorlijk erfelijk. Het gebeurt heel erg vaak dat ouders en grootouders van kinderen met een diagnose tot de ontdekking komen dat zij ook......
Kan het zijn dat dit hier ook meespeelt?
Wij hebben onze schoonvader op een subtiele manier kunnen leren om niet meer zo dol te doen tegen onze zoon. Zoals we mijn schoonmoeder (met een eetstoornis) hebben moeten leren om onze kinderen niet meer vol te proppen met snoep.
Verder ben ik het met mijn voorgangers eens. Als je zoon een stoornis heeft, zul je je aan moeten leren om in te grijpen in dit soort situaties. Maar dat betekent wel dat je misschien een andere rol aan moet nemen, die niet bij je past, dat is niet makkelijk. Been there..

esmee

esmee

30-05-2010 om 08:55

Jaymza

Ik begrijp jullie reacties en ik had deze vraag ook wel verwacht. We hebben in het verleden wel eens ingegrepen, maar toen werd ons toegebeten dat zij (mijn schoonouders) bepalen wat er in hun huis gebeurd! Tja....

Er is overigens altijd een spanning bij mijn schoonouders want er speelt veel meer mee. Uitleggen waarom heeft dus totaal geen zin bij hun want ze zijn op sociaal gebied op z'n zachtst gezegd erg zwak.
We zorgen dus al dat we niet te lang blijven.

bertje1

bertje1

30-05-2010 om 09:24

Zelf ingrijpen

ik vind ook dat je zelf veel eerder had moeten ingrijpen. kijk volgende keer wat je kunt doen om zoon bezig te houden.

Rafelkap

Rafelkap

30-05-2010 om 09:56

Bepalen

"..maar toen werd ons toegebeten dat zij (mijn schoonouders) bepalen wat er in hun huis gebeurd!"
Ik zou die tik niet accepteren en vertrekken. Zij moeten jullie zoon niet opvoeden, dat doen jullie! (en zeker, wat je schrijft, als ze sociaal zwak zijn )
Idd kortere bezoeken en zelf ingrijpen, jullie weten het beste hoe met jullie zoon om te gaan en wanneer het hem teveel wordt.

esmee

esmee

30-05-2010 om 10:38

Rafelkap

"..maar toen werd ons toegebeten dat zij (mijn schoonouders) bepalen wat er in hun huis gebeurd!"

Dat was al eens veel eerder gezegd hoor. Dat was niet gisteren.
Inderdaad zijn we daarna weggegaan. Ik ben wel boos op mezelf dat ik niet tegen haar heb gezegd dat ze mijn zoon niet op zijn vingers had mogen slaan.

Mijn man vindt dat ik er maar over blijf doormalen (over dat tikje op zijn vingers want dat was het) en dat ik het groter maak dan het is. Is misschoen wel zo, maar ja....wat gebeurt er de volgende keer denk ik dan......

Schoonmoeder vraagt ook steeds of zoon komt logeren....want de kleinkinderen van haar zus logeren ook zo vaak bij hun oma en opa en de kleinkinderen van vrienden van mijn schoonouders logeren ook bij die vrienden. Dus wil zij dat ook, terwijl ze totaal niet met kleine kinderen om kan gaan. Ze kan niet tegen herrie, niet tegen drukte, niet tegen rennen....etc...Ik wil dat pertinent niet hebben zelfs. Die vrouw is psychisch niet in orde en zolang ik haar ken is ze overspannen of zit ze er tegen aan. Ik moet er niet aan denken als de boel daar escaleert als zoon druk is en ze slaat echt door terwijl ik er niet ben.....gevoelsmatig is er iets bij mij dat mij ervan weerhoud om mijn kinderen alleen bij die vrouw achter te laten.....(gek is dat eigenlijk).

Helen

Helen

30-05-2010 om 10:45

Gek..?

"Ik moet er niet aan denken als de boel daar escaleert als zoon druk is en ze slaat echt door terwijl ik er niet ben.....gevoelsmatig is er iets bij mij dat mij ervan weerhoud om mijn kinderen alleen bij die vrouw achter te laten.....(gek is dat eigenlijk)."

Wat vind je daar nou gek aan?

Begrip voor schoonmoeder.

Je had zelf in moeten grijpen. Als je schoonvader ook druk is, dan steken ze elkaar aan. Je schoonmoeder wil misschien niet de spelbreker zijn en als je denkt dat schoonpa zelf ook adhd heeft, is het voor haar ook moeilijk. Dan zou zij schoonpa weer moeten 'corrigeren' en dat valt ook niet mee. Ik lees tenminste nergens dat zij jouw zoontje ook heeft lopen 'opfokken'. Pas als het uit de hand loopt (en je zelf niet ingreep) en hij haar op haar handen slaat ondanks vermanen, treedt schoonmoeder op. Wel op een verkeerde manier, maar wel begrijpelijk.
Waarom zeg je er zelf niets van als je zoontje zoiets doet?

Rafelkap

Rafelkap

30-05-2010 om 12:11

Niet gek

Helemaal niet gek. Je ziet dat ze niet met jouw zoontje om kunnen gaan, dus geen logeerpartijtjes. Mijn vader kan ook niet tegen (kleine) kinderen, hij vindt ze wel heel lief maar hij kan niet tegen die drukte. Dus korte bezoekjes en ik zit er bovenop.
Kijk, het is wel hun huis, maar het is jouw kind. Je moet er meer bovenop zitten, ook als je in hun huis bent

esmee

esmee

30-05-2010 om 18:22

Karin

Nou, ik denk dat ze het niet eens bewust doen. Hun huis is erg klein en mijn schoonvader is ook erg druk (ik weet niet of hij adhd heeft). Mijn schoonmoeder is al zolang dat ik haar ken altijd overspannen of ze komt erg gespannen over. Ook zij fokt mijn zoontje (ik denk onbedoeld) op door
heel kinderachtig te zitten piepen en haar oren dicht te houden. Mijn zoontje vatte dat op als leuk en gilde nog harder.

Maar wat je zegt dat ze hem op de vingers een tik gaf en dat je dat een verkeerde reactie vind, dat vind mijn man dus niet.

Jullie hebben wel gelijk dat wij veel eerder hadden moeten ingrijpen. Maar ja, na die opmerking uit het verleden van mijn schoonvader had ik zoiets van......"ok, het is jouw huis".

De volgende keer er toch maar bovenop zitten en niet te lang blijven. Het jammere is dat ze het vervelend vinden als we maar een uurtje komen....Tja, maar het kan dus gewoon niet. Ik denk dat mijn schoonouders dat nu ook wel doorhebben.

Mijn schoonmoeder moet naar eigen zeggen constant mijn schoonvader corrigeren en afremmen. Maar ja, dat doet ze ook als er niets aan de hand is.....

Jade

Jade

31-05-2010 om 11:27

"We hebben in het verleden wel eens ingegrepen, maar toen werd ons toegebeten dat zij (mijn schoonouders) bepalen wat er in hun huis gebeurd!"

Ahum pardon?? Hij is jullie zoon en jullie bepalen wat er met hem gebeurd lijkt mij. Het kan dan wel hun huis zijn, maar dat geeft hun niet het recht jullie zoon op te fokken......

lotte

lotte

31-05-2010 om 12:33

Ingrijpen en ingrijpen

Je hebt ingrijpen en ingrijpen. Als mijn kinderen ergens op de bank springen dan zeg ik daar wat van en haal ik ze er af. Als de mensen die daar wonen dan zeggen "oh, geen probleem hier hoor, is oude bank" en alle andere kinderen springen er ook op, dan denk ik: prima, hun huis, hun regels. Dat vind ik heel wat anders dan een situatie waarvan je aan ziet komen dat hij uit de hand loopt. Daar hoef je toch niet expliciet op "in te grijpen", dat kun je toch gewoon afleiden?

Ik heb geen kinderen met labels, maar ik herken helemaal dat vooral opa het zo leuk vind om druk te doen met de kinderen en zich niet helemaal realiseert dat dat niet altijd handig is. Ik vraag dan op een gegeven moment of opa even wil helpen met iets (opa is handig met verbouwen en ik heb een vraag over het verbouwen van onze badkamer, zoiets) en zeg tegen oma dat kind het zo leuk vind om voorgelezen te worden (uit boek dat we mee hebben), of graag zelf een stukje wil voorlezen, of jeugdjournaal wil kijken, zoiets. Dat komt helemaal niet over als ingrijpen, maar de drukte is wel doorbroken.

esmee

esmee

31-05-2010 om 14:05

Jade

Je hebt helemaal gelijk en wij denken er precies zo over. Alleen schoonouders vinden van niet. Je krijgt het ze gewoon niet uitgelegd.

Jade

Jade

02-06-2010 om 09:33

Esmee,

inderdaad dan maar niet te lang blijven, dat kan dus niet.

"Het jammere is dat ze het vervelend vinden als we maar een uurtje komen...."

Dat is dan de consequentie van hun gedrag.

"Mijn schoonmoeder moet naar eigen zeggen constant mijn schoonvader corrigeren en afremmen. Maar ja, dat doet ze ook als er niets aan de hand is....."

Ik denk dat ze zo in dat ritme zit dat ze niet eens meer anders kan. Wel triest eigenlijk....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.