Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Twijfelaar

Twijfelaar

27-05-2010 om 23:31

Vertrouwelijk?

Mijn vader heeft iets "vertrouwelijk" (zei hij erbij) tegen mij verteld over mijn broer.

Wat denken jullie dan?

Mag ik er wel (met vermelding van de vertrouwelijkheid) over praten met mijn man?

Mag ik er over (met vermelding vertrouwelijkheid) praten met een goede vriendin (die nooit mensen ontmoet die mijn broer of mijn ouders kennen - ze woont heel ergens anders)?

Of moet ik mijn vader eerst vragen of ik er wel met anderen (vertrouwelijk) over mag praten?

Voor de duidelijkheid: ik maak me zorgen om mijn broer en wil er dus graag met anderen over praten....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

28-05-2010 om 07:32

Jawel hoor

ik zou in zo'n geval iemand zoeken die compleet buiten de situatie staat en de betrokken personen niet kent. Helemaal alleen met zo'n verhaal kan erg beklemmend zijn.

Kiki

Kiki

28-05-2010 om 08:03

Ik ga er vanuit dat vertrouwelijk

niet voor je partner geldt. Tenzij het expliciet gezegd is.

Ik vertel mijn man eigenlijk alles, maar goed dat weten mijn vrienden en vriendinnen ook.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat het andersom ook zo is

Yvon Meijer

Yvon Meijer

28-05-2010 om 08:25

Niemand

Als iemand dat zo aan mij vertelt dan denk ik dat diegene wil dat ik er met niemand anders over spreek. Ik vertel het dan ook tegen niemand, ook mijn man niet, tot ik hoor dat het wel mag. Je kunt je zorgen toch met je vader bespreken?

Hanne.

Hanne.

28-05-2010 om 08:52

Partner wel

Ik deel zulke dingen wel met mijn partner, binnen onze relatie hebben we geen 'geheimen' voor elkaar. (voor zover ik weet althans). Zou het ook heel vervelend vinden om er achter te komen dat mijn partner iets zorgelijks over zijn broer/zus weet, en die zorgen daarover 'alleen draagt'

Maar als je er over twijfelt, vraag het je vader even.

Petra Kappers

Petra Kappers

28-05-2010 om 09:30

Hangt er van af

Jij zit er nu mee en dus heb jij het recht om daarover met iemand van gedachten te wisselen (NB: jouw vader heeft ook het verzoek om vertrouwelijkheid geschonden, met een goede reden).
Ik zou er beslist geen probleem van maken om dit te bespreken met een vriend(in) die jouw broer niet kent.
Of ik het met mijn man zou bespreken, hangt af van de relatie tussen jouw man en je broer, de aard van het vertrouwelijke feit, het karakter van je man etc.
Ik zou zeggen doe niets dat je broer (extra) schade kan toebrengen.

Aaf

Aaf

28-05-2010 om 09:39

Voorzichtig!

Ik heb laatat ergens gelezen (vaag; weet niet meer waar) dat het 37 minuten duurt eer iemand een 'geheim ' heeft door verteld. Dat lijkt mij snel maar ik geloof wel dat de meeste mensen helemaal niet zo goed een geheim voor zich kunnen houden. Als je broer beschadigd raakt doordat meer mensen van zijn geheim weten moet je enorm mee uit kijken om het tegen iemand te vertellen. Ik zou denk ik met m'n vader overleggen dat ik het wel tegen m'n partner zou willen vertellen zodat we er samen over kunnen nadenken/praten. Verder zou ik m'n mond houden tegen vriendinnen. Waarom zou je het vertellen? Om je verhaal kwijt te kunnen? Ik zou het bijzonder vinden dat je het tegen een vriendin vertelt en niet tegen je partner. Als je het dan tegen een vriendin vertelt en dus ook tegen je partner dan zijn er alweer 3 mensen op de hoogte van je broers 'geheim'. Ik zou hier echt heel voorzichtig mee zijn. Je kunt er met je partner en je vader over praten. En beter nog; met je broer.

Dan daarbij is de wereld vaak kleiner dan je denkt.

dc

dc

28-05-2010 om 09:45

als iemand mij vertrouwelijk iets verteld, dan bespreek ik dat altijd met mijn man. Beste vriendin niet trouwens, maar als ze er niet in betrokken kan raken, en haar mond kan houden, waarom niet?

Marieke

Marieke

28-05-2010 om 10:49

Vertrouwelijk is niet hetzelfde als geheimhouding

Als iemand mij in vertrouwen iets vertelt dan interpreteer ik dit als een verzoek om zorgvuldigheid. Ik zal vooraf heel goed nadenken of het nodig is om het met anderen te bespreken en als dit niet het geval is dan houd ik het helemaal voor me. Als ik het met anderen bespreek zal ik die persoon zorgvuldig uitkiezen. Ik zal bedenken of die persoon enige bijdrage kan leveren aan de kwestie en of die persoon integer en discreet is.

Maar ook een verzoek om geheimhouding zal ik niet zomaar honoreren. Ooit heeft iemand mij vertelt dat hij die nacht een overdosis pillen ging slikken met het dringend verzoek dit geheim te houden. Ik heb hem meteen vertelt dat ik dit niet geheim ging houden en dat dit de consequentie was van het feit dat hij mij dit vertelt had. Ik heb zijn therapeut gewaarschuwd.

Jesse_1

Jesse_1

28-05-2010 om 11:27

Eens met marieke

Vertrouwelijk betekent dat je het niet op straat mag gooien en zorgvuldig af moet wegen óf en met wie je erover praat. Heeft je vader er verder nog iets bij gezegd met wie je er (niet) over mag praten? Zet het je relatie onder druk als je het niet vertelt, is het iets dat op termijn toch uitkomt, schaadt het je broer als je man er van af weet?
Zelf heb ik ooit eens iets aan een vriendin verteld en gezegd dat ze het aan niemand door mocht vertellen. Niet iets zwaarwegends, maar het was gewoon privé. Dat had ik echt expliciet tegen haar gezegd voor ik het vertelde. Later hoorde ik het terug van een wederzijdse vriendin.... Ik was dus wel een beetje geschokt dat ze het zo makkelijk en snel aan iemand die wij beiden kennen had doorverteld ("Ach, ze heeft het alleen maar tegen mij gezegd" volgens wederzijdse vriendin en ze vond iets leuks en niet erg dat zij het wist), ik wist dus wel meteen dat ik haar nóóit meer wat toe zou vertrouwen!
Jesse

Heidi*

Heidi*

28-05-2010 om 15:53

Voor mij.....

........betekent vertrouwelijk wel dat ik daar vertrouwelijk met mijn man over praat.
Zeker als het iets is, waar je het moeilijk mee hebt. Hij kan jou wellicht weer steunen.
J

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.