Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

ongerust

ongerust

11-08-2010 om 22:47

Vriendin via facebook verloofd

ik heb een hele lieve vriendin, ze is bijna 40 jaar. Ze heeft allerlei psychische problemen, heeft bij psychologen en psychiaters gezeten. Ze is heel gevoelig en, ik vrees, in bepaalde mate nogal beinvloedbaar. Relaties zijn nooit haar sterkste kant geweest. Heel vaak het hele foute vriendje, of als ze eens een keer een lieve vriend had, verbrak zij de relatie.
Ze is de laatste jaren alleen, met haar 4 katten en tientallen muizen die ze houdt.
De laatste tijd is zij actief op facebook en zit in een soort spelletjesgroep met allerlei mensen die zij dus van Facebook kent, waaronder een hele groep uit de Filipijnen. Eén van deze mannen heeft op basis van een foto van haar gevraagd of zij een relatie met hem wil. eerst was zij afwijzend, maar hij drong aan, en uiteindelijk ging zij overstag. Dit alles op basis van een foto op facebook en wat berichtjes over en weer. Hij heeft haar al meerdere malen gevraagd om naar de Filipijnen te komen. En het laatste nieuws is dat ze nu verloofd is met hem en kennelijk trouwplannen hebben.
Ik maak me zorgen. Ik kan niet geloven dat dit een goed idee is als je elkaar zelfs nog nooit ontmoet hebt. Zou het kunnen zijn dat hij haar er in luist? Een manier om aan een verblijfsvergunning te komen? Misschien zijn zijn motieven wel oprecht, maar ik twijfel daar aan.
Ik wil het liefst haar waarschuwen, maar weet niet goed hoe. Tuurlijk het is een volwassen vrouw, ze moet haar eigen keuzes maken, maar ik heb het idee dat ze om de tuin geleid wordt en omdat ze zelf zo gevoelig is en wrs snakt naar een relatie dat ze de realiteit uit het oog is verloren.
Moet ik haar proberen te beschermen? Zo ja, hoe?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elsje78

elsje78

12-08-2010 om 08:46

Klinkt

inderdaad op z'n minst verdacht...Maar de vraag is inderdaad in hoeverre jouw vriendin openstaat voor goede adviezen als ze min of meer wanhopig is.

zit ze nog in een behandeling oid, heeft ze een instantie? Misschien dat een familielid dit daar aan kan kaarten? Als ze zomaar ineens naar de Filipijnen vertrokken is ben je het contact snel kwijt, ken je haar familie?

vervelend zeg, ik hoop dat ze nog eens inziet wat een lieve vriendin jij bent omdat je je zorgen maakt op haar!!

sterkte

koentje

koentje

12-08-2010 om 10:53

Je kunt...

niet veel doen want zij is een volwassen vrouw die haar eigen beslissingen neemt. Wat je wel kan doen is contact houden. Zorg dat je weet waar ze is, wanner ze terug komt en houdt zoveel mogelijk contact. Alleen dan heb je kans dat jij haar vertrouwen heeft en zij bij je te rade gaat als het nodig is. Dan kun je proberen haar acties te relativeren. Je bent een goede vriendin.Sterkte!!

klokje 2

klokje 2

12-08-2010 om 11:04

Wat erg

hier zou ik me ook grote zorgen om maken. Wat je kunt doen, is blijven proberen haar rede in te praten. Zo van ik ben natuurlijk heel blij voor je, maar.. je hebt hem nog nooit ontmoet. Pas dan kun je werkelijk oordelen. (Dat het dan ook nog makkelijk op een drama kan uitlopen zeg je er niet bij.)
Als het hier om een Belg ging zou ik zeggen: ga met haar mee, of raadt haar aan iemand mee te nemen mocht ze af willen reizen. Maar naar de Filipijnen, dat kost een duit. Kan ze die man niet hierheen laten komen i.p.v. zij daar heen? Kijken hoe serieus hij het meent. Zij kan zijn kosten delen, die zou ze ook kwijt zijn als ze daar heen zou gaan.
Dit dus in het ergste geval, dat ze daar heen wil. Hopelijk praat je het uit haar hoofd. Waarom in vredesnaam zo ver weg, van alles en iedereen? Wat met haar dieren? (Is ze vast gevoelig voor) misschien kun je eens (zogenaamd voor de grap?) met haar rondkijken op een datingsite, voor iemand in de buurt. Kan ook dramatisch aflopen, ik weet 't, zucht.
Maar weet je, misschien loopt het allemaal los, droomt ze alleen lekker bij de aandacht. Misschien heeft ze helemaal geen geld voor de reis, of geen puf. Wat voor een type is ze, actief, springt ze vlot op bij een nieuw idee? Of blijft het bij haar meestal bij plannen? Dat maakt verschil.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Kan geen kwaad het in de gaten te houden. Ken je ook andere vriendinnen van haar of familie?

ongerust

ongerust

12-08-2010 om 11:29

Reactie

Dank voor jullie berichtjes. Nou is het niet zo dat ze naar de Filipijnen wil om daar meteen te blijven, maar om hem te ontmoeten. Ik heb misschien te veel rare flims gezien, maar zie meteen scenarios voor me dat bij aankomst haar paspoort en geld wordt afgepakt en ze nergens meer heen kan. Ik zal wel overdrijven en van het ergste uitgaan.
Ik heb eens zitten nadenken en ga het volgende doen. Ik heb nog een vriendin die half Filipijnse is. Ze is weliswaar in Amerika opgegroeid, maar ze zal best iets van die cultuur weten. Wie weet kan zij me vertellen wat allemaal zou kunnen meespelen in dit toch wel enigszins rare verhaal.
Verder bel ik binnenkort mijn vriendin en laat haar haar verhaal doen. Dan ga ik inderdaad op een voorzichtige manier laten doorschemeren wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
Haar dieren zijn inderdaad haar gevoelige punt, het zijn haar kindjes.
Wat voor een tiep is het verder. Ze is helemaal niet zo actief, ze is juist chronisch moe, maar ze is wel erg koppig. Als ze iets in haar hoofd heeft dan is het heel moeilijk haar op andere ideeen te brengen. Dus het kan zo maar zijn dat ze wel besluit te gaan, dat ze een jaar er voor gaat sparen oid, want ze heeft een laag inkomen.

Verder ken ik wel andere vriendinnen vaan haar (ook min vriendinnen) maar met hen heeft ze veel minder contact. Ik heb een vrij goede band met haar weten op te bouwen (ze laat mensen heel moeilijk to in haar wereld) en ze vertrouwt mij wel. Dat is een voordeel en daar moet ik voorzichtig gebruik van maken. Uiteindelijk kan ik haar niet tegenhouden, maar ik kan haar hopelijk wel even met beide benen op de grond zetten.

Nee, ze is niet ergens onder behandeling. Ze was het even bij een psychiater en in het verleden allerlei groepstherapien. Ik heb haar wel al een tijdje terug aangeraden om naar een GGZ instelling te gaan omdat ze ook ADD kenmerken vertoont en andere dingen.
Het is echt een schat van een vrouw, maar ze heeft het er wel erg moeilijk mee dat iedereen om haar heen een relatie heeft en kinderen. Ik denk dat ze dat probeert op te zoeken.

ongerust

ongerust

12-08-2010 om 12:08

Wat gevonden

Ben eens gaan googlen en kwam het volgende tegen:

ASIA
The Philippines remains one of the highest risk countries in the world for relationship fraud. Online dating scams, infidelity, and marriage fraud in this nation are at very high levels.

Common Fraud:
Advance fee fraud, dating fraud, online dating, marriage fraud, and bride scams

Areas of Concern:
Nationwide

Recommendation:
Philippines background check by Philippines investigator for all unknown subjects. Surveillance to verify identity for relationships begun via the Internet.

Wymoo Field Investigators:
Manila, Quezon City, Cebu, Davao

Misschien moet ik mijn vriendin dit laten lezen...

klokje 2

klokje 2

12-08-2010 om 12:48

Jee

wij kijken hier niet van op toch? Maar goed om het haar te laten zien. "Ik wil je niet bang maken, maarr.."
Ik denk (hoop) eigenlijk dat het wel los zal lopen, geen geld voor de reis en eigenlijk geen puf. Maar je weet nooit!
Pols ook eens of ze misschien geld (gaat) overmaakt om hem te 'helpen'. Ik lijk m'n moeder wel met die doemdenkerij. "Pas op, want 'ze' pakken je tas af!" "Ze trekken je zo van de fiets tegenwoordig!"
Toch goed dat je het in de gaten houdt.

ongerust

ongerust

12-08-2010 om 12:53

Opnieuw

klokje, ik ga haar polsen en vragen of hij al over geld voor visa oid is begonnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2010 om 13:32

Dom

Ik begrijp dit soort dingen oprecht niet. Hoe dom kun je zijn om hier een serieuze kandidaat in te zien? Omgekeerd heb ik bij mannen die bruiden uit dit soort landen over laten komen ook een beetje jakkiebah. Ik zou er totaal geen moeite mee hebben om een vriendin die hier dreigt in te stinken ook volmondig te vertellen dat ze stom bezig is en ik haar die stommiteit niet wil laten begaan. Gevoelig zieltje of niet.

ongerust

ongerust

12-08-2010 om 13:39

Kaaskopje

Kaaskopje, Ik vind dat je echt te hard oordeelt. Zoals ik al eerder schreef heeft deze vrouw psychische problemen en zal zij de wereld anders zien dan jij en ik. Het gaat wel wat verder dan een gevoelig zieltje hebben. Ergens is ze ook een beetje labiel en heeft heel veel moeite om mensen met slechte bedoelingen te herkennen. Zij kan zich wrs niet voorstellen dat iemand zoiets zou doen, dus zal ze het ook niet herkennen.
Iedereen maakt op allerlei vlakken wel eens fouten, op relationeel, financieel of wat voor vlakken dan ook. Ja kun je dom noemen. Ik zie het bij haar als een wanhoopsdaad. geloof me, ik ken haar.
Ik kan wel keihard in haar gezicht zeggen dat ze stom bezig is. Maar wat bereik ik daar mee? dat ik de waarheid voor haar voeten gooi? en dan? Kans is groot dat zij zo gekrenkt zal zijn dat zij zich van me afkeert en dan zijn we nog verder van huis. Het gaat mij er om dat ik haar help! Niet dat ik haar dingen voor haar voeten werp!

Vanuit je gevoel praten

inderdaad keihard in haar gezicht zeggen dat ze stom is helpt niet. Ik denk dat je alleen kunt zeggen dat je je heel erg zorgen maakt omdat je om haar geeft. Hopelijk staat ze open daarna voor je argumenten. Het lijkt me heel frustrerend dit te zien gebeuren.

Misschien moet ze de aanstaande bruidegom vragen naar z'n lengte. Of zou ze een man die minstens een kop kleiner is geen bezwaar vinden?

Facebook

Ga zelf ook eens op facebook (met een nepidentiteit) en maak contact met deze man. Pap met hem aan, geef een hint naar je (zg) enorm hoge inkomen en wsch toont hij al snel interesse. Dan heb je genoeg om je vriendin af te schrikken. Vaak hebben ze meerdere geldgevende vriendinnetjes

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2010 om 22:38

Okee

Zo op 'papier' is het makkelijk om harde taal te uiten en te oordelen, dat is zo, maar als je haar vriendin bent vind ik niet dat je haar moet beschermen door nergens te noemen dat ze op zijn minst zeer onverstandig bezig is. Ik zou naar verhalen zoeken om je mening te ondersteunen en die aan haar laten lezen. Dit gaat niet om een beetje foute beslissing, dit gaat om een beslissing die haar zo ver de ellende in kan voeren dat haar ongeluk van nu een peuleschil zal lijken. Wees een vriendin en wees eerlijk tegen haar, uiteraard tactvol.

ongerust

ongerust

12-08-2010 om 22:46

Kaaskopje?

Maar dat ben ik toch ook van plan? Ik dacht dat dat wel duidelijk was in mijn vorige berichtjes! Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik haar niet wil vertellen dat ze op haar minst onverstandig bezig is? Ik ga haar alleen niet aanvallen en stom of dom noemen. Dat is een heel ander verhaal.
En uiteraard ben ik een vriendin voor haar, ander zou ik me geen zorgen maken, en geloof me, het blijft niet bij alleen zorgen maken!

ongerust

ongerust

12-08-2010 om 22:49

Karin*

Ja, geen slecht idee. Wat praktische haken en ogen.
Waar haal ik een foto van een vrouw vandaan (kan niet een foto van mezelf nemen) hoe zoek ik contact met hem. Is dat niet raar, zomaar contact met iemand zoeken, out of the blue, zeker met een profiel met 0 vrienden er op, want op mijn fake profiel heb ik natuurlijk geen vrienden.
en het volgende, het voelt ook een beetje als achter de rug van mijn vriendin omgaan...

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2010 om 22:57

Ongerust

Als ze echt niet deugen, tuinen ze er met liefde in. Een foto is wel van internet te plukken, een profiel is zo aangemaakt, je klikt wat rond op Facebook en benadert mensen als vriend - veel mensen zijn daar supermakkelijk in.

Tirza

ongerust

ongerust

12-08-2010 om 23:02

Tirza

ja, dat bedacht ik me ook, gewoon een foto van internet plukken. En je hebt gelijk, vaak vinden mensen het zo interessant staan als ze 888 vrienden hebben op FB dat ik wrs wat hoef rond te klikken en vaak als vriend geaccepteerd word.
Maar, ik denk eerder anders: als ze echt niet deugen, zijn ze dan juist niet meer op hun hoede? En hoe legt hij uit aan zijn as bruid als hij een vriendin er bij heeft via FB?
En verder vermoed ik dat hijzelf meerdere profielen heeft. Zijn naam klinkt nl echt als een valse.

vlinder72

vlinder72

13-08-2010 om 09:30

Ongerust

Ik denk dat ik dit toch heel anders zou aanpakken. Je commentaar en zorgen worden waarschijnlijk toch niet gehoord want dat wil ze niet. En je loopt het risico dat zij juist de deur voor je dichtgooit want je bent in haar ogen veel te negatief. Ik zou er juist in meegaan. Interesse tonen. Goh wat leuk zeg. Iemand uit de filipijnen. Wat doet hij? Waar werkt hij? Wanneer ga je ernaar toe. Ga je mee naar de bieb om boeken te halen over de filipijnen. Etc. Daarna ga jij haar "helpen". Ze moet zelf de realiteit gaan inzien. Waarschijnlijk heeft hij gezegd dat hij genoeg geld heeft en een topbaan. Waar ????? Dus vraag of ze hem wil uitnodigen. Leuk idee . En dan help jij haar om hem alles te laten zien in Nederland. Hij komt toch niet want er komt vast iets tussen. Hij krijgt vast een ongeluk en dan komt hij in het ziekenhuis en dan wordt zij benaderd om de ziekenhuisrekening te betalen. Of zoiets dergelijks En dat moet zij dus niet doen en daarom moet zij jou juist vertrouwen. Net die laatste stap moet ze niet zetten. Geen geld overmaken naar de Filipijnen. Recentelijk was er dit ook een onderwerp bij Dr Phil. Ook hij kraakte een vrouw die overal ingetrapt was niet af. Maar hij wees haar heel vriendelijk op de vreemde zaken. Waarom zou een ziekenhuis nou in vredesnaam contact gaan opnemen met een Amerikaanse om een rekening te betalen. En wat een toeval allemaal. Coma, gemiste vliegtuigen, zieke familieleden etc. etc. Het was heel interessant om te zien vooral ook hoe lang die vrouw doorging met het verdedigen van de in haar ogen rijke zakenman. Ze wou het echt niet geloven en dat wil jou vriendin ook niet. Dus haar met fraude zaken om de oren slaan gaat niet werken. Dat wil ze niet zien en dan nog haar verloofde is echt anders.

ongerust

ongerust

13-08-2010 om 10:11

Vlinder72

dank voor je bericht. Het zet me aan het denken. Ik vind jouw benadering ook helemaal niet verkeerd klinken.
Ik ga eens kijken op de sit van Dr Phil of ik iets terug kan vinden over dit onderwerp.

Mijn ouders zijn ook ooit opgelicht

ik heb er achteraf spijt van dat ik niet meer objectief onderzoek heb laten doen (advocaat oid) om hen te bewijzen dat het echt niet deugde waar ze hun geld in wilden steken. Ik weet niet of het geholpen had want ze moesten en zouden erin geloven. Als je denkt eindelijk de oplossing van al je problemen te hebben gevonden, is het moeilijk te accepteren dat het niet klopt. Mijn ouders zijn ook door zoveel mensen gewaarschuwd.

Ik hoop dat het je lukt haar te overtuigen!

Vader

Mijn vader is op die manier opgelicht door een "vriendin" in Indonesie. Er zijn duizenden euro's naar haar verdwenen maar op een gegeven moment was de liefde toch over toen de geldkraan ophield....

ongerust

ongerust

15-08-2010 om 22:16

Bah

Wat erg liat en Karin*.
Ik heb overigens bericht terug van mijn half Filipijnse vriendin. Volgens haar is het risico dat als mijn vriendin er heen zal gaan dat ze gekidnapt zal worden tegen losgeld heel reeel. Het is vaker voorgekomen. Zij zelf is heel huiverig om naar de Filipijnen te gaan omdat ze het niet vertrouwt daar, ook al is het merendeel goed en betrouwbaar is er zo veel armoede dat sommigen veel zullen doen om er beter van te worden. Volgens haar zijn vooral de psychologisch zwakkere vrouwen een geliefd doelwit.
Ik heb vriendin proberen te bellen. Nog geen gehoor. Probeer het morgen weer.

ongerust

ongerust

17-08-2010 om 14:36

Gelukkig!

Nou het loopt met een sisser af, kennelijk. Ik gisteren vriendin gesproken en gevraagd wat de plannen waren. Zij vertelde meteen dat ze hem niet vertrouwde. Ze was er achter gekomen dat hij nog een FB account heeft, dat hij liegt, en nog een paar dingen.
Ze is dus niet van plan om richting de Filipijnen te gaan en al helemaal niet om hem geld te sturen, mocht hij er om vragen. Heb ik haar even onderschat! Ik heb haar wel verteld dat ik me zorgen heb gemaakt en via google erachter ben gekomen dat de Filipijnen berucht staan om internetdating fraudes. Dat wist ze niet. Ik voelde me wel een beetje lullig dat ik achter haar rug om dingen heb uitgezocht, vooral omdat dat niet echt nodig bleek te zijn. gelukkig vatte ze dat niet zo op, vind ze het alleen maar fijn dat ik me ongerust had gemaakt.
Ze heeft kennelijk een hoop geleerd en is een stuk weerbaarder geworden. Geweldig!

Fijn

Gelukkig maar! Hartstikke lief trouwens toch van je, dat je je vriendin zo wilt helpen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2010 om 01:07

Zorgen voor niets

Dat jij je zorgen maakte is alleen maar positief. Je vriendin gaat je aan het hart. Fijn dat ze zelf tot het verstandige inzicht is gekomen dat het geen zuivere koffie is met die man. Gelúkkig dus zorgen om niets gemaakt

ongerust

ongerust

18-08-2010 om 15:40

Zorgen voor niets

Precies! Liever zorgen om niks. Ik voel me echt opgelucht, maar tegelijkertijd vind ik het ook heel sneu voor haar dat er toch een droompje van haar aan diggelen is. Het lijkt me ook vreselijk als het maar niet lukt met mannen. Ze loopt om een of andere reden altijd tegen de verkeerden aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.