Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Belle Beest

Belle Beest

01-05-2009 om 11:18

Vrijgezellenfeest schoonzus (geen zin en duur)

De broer van mijn man gaat in september trouwen. Met hem en zijn aanstaande kan ik niet zo goed overweg. Met beide heb ik wel eens wat woorde gehad, alleen met vriendin wat erger.
We gedogen elkaar nu, en we zien elkaar misschien 5 keer per jaar.
Ze willen "zoals het hoort" trouwen. Een vrijgezellen feest hoor daarbij in haar ogen. Om eerlijk te zijn snap ik niet goed waarom ik gevraagd bent, we zijn geen vriendinnen of hebben een goede band. Mijn gevoel zegt meer dat ik ben gevraagd omdat het zo hoort.
Het vrijgezellen feest gaat een hele dag duren en kost tot nu toe 60 euro, en dan komt daarbij nog de drankjes gedurende die dag. Mijn man en ik vinden het beide duur. Ik zit ook nog eens met 5 vreemden, ik ken alleen schoonzus.
Ik had het er gisteren over met mijn man dat als ik vriendelijk zou bedanken, ik een heleboel boze mensen over mij gaat krijgen, waaronder mijn schoonouders. (die geven ook tegen hun zin extra geld uit, omdat ze bang zijn scheef aangekeken te worden door haar fam. )
Tja, wat te doen...heeft iemand een gedachtengang voor mij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mucia

mucia

01-05-2009 om 11:36

Even doorzetten

Hi Belle,

op dit soort momenten moet je er wel zijn, ook als het geld en energie kost. Als je wat moeite doet kan er zelfs op den duur een iets betere relatie ontstaan en uiteindelijk heb je elkaar op belangrijke momenten nodig. Gewoon even de schouders eronder en je beste gezicht tonen. En die 60 euro weegt niet op tegen het gezeur dat je jaaaaarenlang zult krijgen omdat je er niet was. Heb zelf heel veel schoonzussen en heb er echt wel m'n best voor moeten doen om er iets mee op te bouwen, maar vind het belangrijk om niet onnodig de sfeer te verpesten binnen de familie. 1 dagje, dat overleef je wel!

angel3

angel3

01-05-2009 om 11:47

Denk het ook

ik zou denk ik ook even doorbijten. Er zijn genoeg mensen om je mee te vermaken op zo n dag. Je bent niet op haar aangewzen. Overigens vind ik 60 euro enorm goedkoop voor een vrijgezellen. De vrijgezellen die ik de afgelopen tijd had overschreden met gemak de 100e uro. Nu weer over 2 weken, 145 euro! echt niet grappig meer, maar wel hele goede vriendin dus tja...

Belle Beest

Belle Beest

01-05-2009 om 11:53

Even doorzetten

Tja, die had ook bedacht, en het zal vast tot dat komen, maar de relatie zal denk nooit beter worden, heb het namelijk opgegeven na de laatste keer woorden. Ze vertelde dat het niet meer uitmaakt wat ik ook zeg en doe, de "ruzie" heeft voor haar een vaste stempel gedrukt. Die stond al voor dat ze mij ontmoette en is bevestigd volgens haar. (letterlijke woorden)
Er gaat 3 beste vriendinnen mee en haar zus. En die ken ik echt niet. Ik baal er ook wel van dat ik mee gaat omdat het zo hoort. Ze mag mij ook niet echt, en haar zus weet het ook.
Je wilt toch liever zoiets doen met je echte vrienden?

carolien

carolien

01-05-2009 om 12:11

Een paar weken geleden

heb ik ook een vraag gesteld over dit soms heikele agendapunt 'vrijgezellenfeest'. Dat was in Het Nieuwe Huishouden, zoek maar even.
Duur, met mensen waar je niets mee hebt (en niets mee denkt te krijgen) en waar je toch maar heen gaat omdat je geen zin hebt in gedoe.

Het zou een stuk schelen als we met elkaar afspraken niet langer de schijn op te houden en van alles te doen omdat dat nu eenmaal zo hoort. Zoals de vrijgezellenfeesten van nu. Daar is veel lef voor nodig, in je eentje redt je dat niet denk ik - ik ben tenminste niet zo moedig.

We zitten met dit fenomeen en moeten er wat mee.

Wie heeft de uitnodiging gedaan? De zus? Een van de vriendinnen?

Ah joh, misschien vallen de mensen die je niet kent best mee. Ik zou me sterk houden en meegaan, er wat van maken. Dan kunnen ze jou in elk geval nooit verwijten dat je een spelbreker bent.

Maar goed, ik hoop dat deze hele vrijgezellenfeestjesbizniz snel gaat uitdoven!

Carolien

Dees 68

Dees 68

01-05-2009 om 12:33

Tja

Ik kan me goed voorstellen dat je onder deze omstandigheden echt geen zin hebt om daar een hele dag mee door te brengen. De bruiloft zelf lijkt me namelijk al meer dan genoeg.

Kan manlief niet voor je afbellen onder het motto van een zeer onverwachte zware hoofdpijnaanval ofzo? Ze zullen het waarschijnlijk wel niet geloven, maar ach de verstandhouding was toch al niet al te best, dus ja waarom daar nog energie in steken? En ziek is ziek he, daar kan niemand je scheef voor aankijken. Maar dan wel een dagje binnenblijven he, stel je voor dat je betrapt wordt .

Massi Nissa

Massi Nissa

01-05-2009 om 12:41

Tja

Als je gevoel echt zegt dat het nooit meer iets wordt met deze schoonzus, zou ik het zelf niet doen. Jullie liggen elkaar niet, wat op zich helemaal geen ramp is. Ik begrijp eigenlijk niet zo waarom je bent uitgenodigd, maar als ik het goed begrijp gaat er sowieso maar een man of vijf, zes? Ben jij er dan gewoon 'to make up the numbers', zeg maar?
Groetjes
Massi
PS: angel3, van die 145 euro zou ik dus echt in paniek raken, die heb ik zomaar niet liggen. Mijn kaak valt echt op de vloer van dit soort bedragen...

Belle Beest

Belle Beest

01-05-2009 om 12:44

Haha dees!

Ik zou niet perse binnen hoeven te blijven, het is een uur rijden, hihi! (Ik zou trouwens ook nog een manier moeten vinden om thuis te komen, ik zie slecht in het donker met auto rijden...)
Maar, carolien zegt het wel goed. Ik vind het dus ook wat schijnheilig. Maar weer niet als je met je echte vrienden bent, dan lijkt het mij juist leuk. En waarom moet het dan weer zo duur. 60 euro vind ik echt veel geld, en als ik dan lees over 145 euro, dan zou ik echt om die reden niet meegaan. Bij een bruiloft komen toch ook andere kosten, kado (=geld) kleding.
Mijn schoonmoeder zou mij trouwens wel begrijpen, maar zou net als de meeste zeggen dat ik het voor de lieve vrede moet doen. Ze wilt gewoon niet erop aan gekeken worden dat zij minder doen dan de familie van schoonzus.
Carolien zegt dat ik mij sterk moet houden en gaan, maar dat vind ik juist weer zwak van mijzelf, moet ik weer over mijn grens...
Ik wil ook niets uitlokken of provoceren, ik wil gewoon vriendelijk kunnen bedanken zonder iets rots te bedoelen. Maar wat ik wil kan niet altijd

Rafelkap

Rafelkap

01-05-2009 om 12:46

Omdat het zo hoort

een andere gedachtengang:
stop nou eens met iets te doen omdat het zo hoort, maar waar je helemaal geen zin in hebt. Ik vind het eerder onbeleefd om wel te komen met een grijns op je gezicht, maar dat je helemaal geen zin hebt (kan je moeilijk verbergen). Blijf dan thuis! zou ik zeggen, als ik je had uitgenodigd.
Het huwelijk bijwonen is al erg genoeg.
Doe nu eens een keer niet iets omdat het zo hoort. Jullie hebben nu toch al geen goede band, dus je hebt weinig te verliezen

Belle Beest

Belle Beest

01-05-2009 om 12:49

Ben niet eens gevraagd

Ik ben door haar zus opgebeld of ik even dat data wilde doorgeven wanneer ik niet kan voor een vrijgezellen feest. En of 50 te veel geld was, toen zei ik ja en ik hoorde een owwwwww...ze zei dat anderen het wel goed vonden. Ik was toen nogal verbouwereerd want er werd gelijk vanuit gegaan dat ik mee ging. Zou ze het hebben gevraagd zou ik dus netjes gezegd hebben dat het leuker is om met andere familieleden en vriendinnen te gaan en dat ik haar wel zie op de bruiloft.
Ze heeft alleen die 3 vriendinnen dus ik denk ook voor vulling dat ik mee gaat.

Tirza G.

Tirza G.

01-05-2009 om 13:46

Zoals het hoort

Ik begrijp dat je as schoonzus een trouwerij wil "zoals het hoort". Tja, dan zit je as schoonzus (jij dus) uitnodigen voor je vrijgezellenfeest ook in het "hoort"-pakket. Ik denk dat je haar er net zo veel plezier mee doet als je wegblijft als jezelf. Schrijf haar gewoon een briefje. Kort, vriendelijk, duidelijk. Thanks, but no thanks.

Tirza

Terpi

Terpi

01-05-2009 om 13:54

Ik snap het niet...

... ik kan niet begrijpen waarom je het overweegt, terwijl je zo overduidelijk niet wil. Het leven is echt te kort om dingen te doen die je niet wil, voor geld wat je er niet voor hebt of aan wil uitgeven, en dat alleen omdat je dan iemands feest opluistert zodat het niet zo pijnlijk stil is op het feest?!
Nou ik zou keihard bedanken voor de eer, mijn enige twijfel zou zijn of ik gewoon zeg 'ik bedank voor de eer, ik heb dingen waar ik mijn tijd liever aan zou besteden' of dat ik er een smoesje tegenaan zou gooien 'onverwachts iets waar ik helaas niet onderuit kan of zulke gigantische aambeien dat ik echt niet langer dan 5 minuten kan zitten'.
Succes ermee!
Groet Terpi

Belle Beest

Belle Beest

01-05-2009 om 14:17

Ik ben blij met jullie!

Ik had de afspraak met mijzelf gemaakt zoals Terpi het zegt, niets doen wat ik niet wil. Maar ik vind het soms best moeilijk om duidelijk en direct te zijn.

Ik had trouwens gemaild naar haar zus dat het bedrag te hoog was, want er zouden nog drankjes bijkomen, zit je toch al snel op 70 euro. Krijg ik terug dat we dan een rondleiding van 4 euro schrappen, en het dan maximaal 65 euro kost...?!?!
Ik denk ook dat ik het even met mijn schoonmoeder gaat overleggen, ze staat best open voor alles, alleen jammer dat ze met deze bruiloft best over haar grenzen gaat, maar het is haar zoon natuurlijk. ( ik hoop echt dat mijn zoon het anders gaat doen later )

Ik ben echt blij met deze discussie, met alle reacties, fijn om ook verschillende kanten te horen. Ik zat en zit er toch best een beetje mee. Bedankt!

Niet gaan

Nee, je hoeft niet te gaan. Je hoort toch niet bij de vriendenkring van je a.s. schoonzus?
Volgens wikipedia:Een vrijgezellenfeest is een feest dat door vrienden van de bruid of bruidegom georganiseerd wordt om afscheid te nemen van het vrijgezellenbestaan voordat de bruid en bruidegom in kwestie in het huwelijk treden. Het feestje voor de bruid wordt doorgaans door een groep vriendinnen van de bruid georganiseerd, het feestje voor de bruidegom door een groep vrienden van de bruidegom.
Dus:lekker thuis blijven, verzin maar een goeie smoes

Rafelkap

Rafelkap

01-05-2009 om 16:36

Geen smoes

Haha, die wikipedia. Doe je tenminste echt hoe het hoort: niet gaan.
Geen smoes, gewoon op een vriendelijke manier zeggen dat je niet gaat, omdat zo'n vrijgezellenavond niets voor jou is. Als zij beledigd is dan is ze dat maar. Ik vind het alleen maar eerlijk

Rafelkap

Rafelkap

02-05-2009 om 08:45

Cobi

Ik zou echt opgestapt zijn. Ben sowieso wel eens opgestapt op de bruiloft van een vriendin, zoiets is gewoon niks voor mij en ik heb het daarom ook verder niemand aangedaan

Ik denk dat Belle beter vriendelijk bedankt voor de uitnodiging en zegt dat zo'n vrijgezellenfeestjes meer iets is voor de vriendinnen onderling, dat ze verder niemand kent. Ze is niet eens officieel uitgenodigd, dus ze kan er nog onderuit zonder al teveel gezichtsverlies.

En deze?

Belle, kun je niet gewoon die zus bellen en zeggen dat je denkt dat de bruid en haar gevolg het leuker hebben zonder jou? Bruid heeft namelijk al meerdere keren laten weten je niet te zien zitten. Dat je bent uitgenodigd zie je als een grote eer, maar om haar een extra leuke dag te bezorgen trek je je terug. Fijne dag gewenst en je hoort graag de verhalen (not).

Bij mij

even een ander perspectief: ik mag mijn beide schoonzussen niet bijzonder. Ze zijn niet kwaad, maar niet echt mijn type en vrij dominant in gezelschap. Mijn beste vriendin/ceremoniemeester had geen idee 'hoe het hoorde', maar wel van wat ik leuk vond, en dus kwam het niet in haar op om mijn schoonzussen uit te nodigen. Idem bij mijn man: daar werden mijn broers ook niet uitgenodigd. Wij vonden het beiden best, maar mijn broers en schoonzussen waren wel wat beledigd (kennelijk viel het kwartje niet, dat ze dachten 'goh, misschien vinden ze ons niet zo aardig?').
Nou ja, mijn moraal: wie weet zit je schoonzus helemaal niet te wachten op het gezelschap van iemand die ze niet echt mag?

Lies

Belle Beest

Belle Beest

11-05-2009 om 10:49

Het lost zichzelf gewoon op!

Mijn man kreeg een oproep om mee te gaan met het vrijgezellen feest van zijn broer en dat is op dezelfde dag. We kunnen geen oppas krijgen en hebben ook maar 1 auto voor 2 feesten op verschillende locaties, dus man gaat en ik had al af willen zeggen, maar ik kan ook gewoon niet.

tonny

tonny

11-05-2009 om 19:41

Kijk eens aan!

Da's een charmante oplossing!

Tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.