Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Fauz

Fauz

06-04-2010 om 21:02

Waarom verlangen mensen terug naar relaties van vroeger?

Memories op de televisie, huilende mensen die elkaar 30 jaar niet gezien hebben en waarvan er eentje zo graag nog die oude liefde wilde zien.
Waarom is dat?
Ik heb een vriendin die nadat haar huwelijk op de klippen liep, eerst een ex-vriendje (van voor het huwelijk) weer tot vriendje maakte (wat niet lukte) en nu gaat ze terug naar haar samenwoonvriend (van voor het huwelijk)en blaast deze relatie weer helemaal nieuw leven in.
't Is nu niet zo dat die mannen nu zo geweldig waren, de relaties zijn op haar intiatief afgebroken omdat het niet goed liep. Maar die mannen staan gelijk weer klaar om opnieuw met haar te beginnen.
Ik snap hier niets van. Jullie wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Selectief geheugen

Ik denk dat ze een selectief, positief geheugen heeft. Dus alleen nog de leuke dingen van de vorige relaties herinnerd.

tonny

tonny

06-04-2010 om 22:14

Vroeger, toen je jong was...

dat gaan veel mensen idealiseren als ze oud zijn geworden. Jong betekent volop mogelijkheden, een toekomst voor je, kansen, uitdagingen...

En inderdaad, het geheugen is zeer selectief. Praat maar eens met een jeugdvriend over school, geheid dat hij/zij dingen vertelt die je je zelf totaal niet of heel anders herinnert.

Blanco

Blanco

07-04-2010 om 08:39

Ik heb het nu

Helemaal hotel de botel van mijn ex vriend..

Toen waren we gewoon te jong. En nu zou ik met zijn leefstijl zeker geen relatie met hem willen (en ik zou mijn man niet voor hem verlaten, zoals ik hem wel heb verlaten voor mijn man)
Maar ja ik verlang wel naar hem, en uit nostalgie verlang ik ook terug naar toen. Alleen weet ik heel goed dat je toen nooit meer over kan doen.

We houden het maar bij beste vrienden van elkaar zijn, dan mag ik legitiem hem omhelzen en een zoen geven! Daar geniet ik in stilte dan maar van.

En je eerste grote liefde vergeet je gewoon echt nooit meer. Ik ben ook blij dat hij mijn eerste grote liefde was, nu nog altijd is hij heel belangrijk voor me, en ik ook voor hem. En dat koester ik.

Primavera

Primavera

07-04-2010 om 15:53

Mwah

Blanco:"En je eerste grote liefde vergeet je gewoon echt nooit meer. Ik ben ook blij dat hij mijn eerste grote liefde was, nu nog altijd is hij heel belangrijk voor me, en ik ook voor hem. En dat koester ik."
Mwah, ik heb grote liefdes gekend, ben hoteldebotel verliefd geweest en zelfs geëmigreerd voor een jeugdliefde, maar ik ben toch een hoop van die relatie vergeten en koester ook niks. Niks te jong, gewoon de verkeerde persoon voor me. Zijn belangrijkheid bestaat voornamelijk uit de lering aan wat voor een soort mannen ik me niet moest binden en dat ik dankzij hem in een land terecht ben gekomen waar ik verder prima op mijn plek ben.
Ik heb altijd het idee gehad dat die 'grote eerste onvergetelijke liefde' zo geworden is door retrospectieve projectie en de selectieve herinneringen die je ervan kweekt en niet omdat het werkelijk zo groots was.
Groeten Primavera

Balletmama76

Balletmama76

07-04-2010 om 17:41

Ik mis niet de relatie met ex, maar...

...wel sommige mensen die ik door hem ontmoet heb. En ik ben echt blij, dat ik nu mensen terug zie, die ik al 10 jaar niet meer gezien heb omdat ex en ik nu eindelijk een vriendschappelijke verhouding opgebouwt hebben.

Aanstaand weekeind komt ie met zijn broer en diens vrouw, waarschijnlijk ook hun tiener-kinderen. Ik was altijd vrij close met hun back in the days, vooral met de vrouw en kinderen, toen ik ze voor het laatst gezien heb, waren ze 8 en 9 en dochter nog een baby.

Ik ben sowieso al blij voor dochter, dat ze hun kan ontmoeten, toch nog contact kan hebben met haar biologische neef en nicht, lijkt mij erg belangrijk voor haar.

Maar ik verheug me zelfst ook op hun, omdat het een beetje ook voelt als mijn roots. Ze kennen me al heeeeeeeel lang, door dochter zal ik ze ook altijd als familieleden blijven zien.

Blanco

Blanco

07-04-2010 om 18:07

Oke primavera

laat ik voor mijzelf spreken..

Ik en mijn ex waren zeker wel te jong toen. En we hadden een leuke fijne relatie waar ook het 1 of ander niet helemaal goed zat. Ook weet ik exact te noemen wat me soms tot waanzin dreef. Maar hij was toen belangrijk voor me, en dat is hij nog altijd. Inmiddels al vele jaren getrouwd, ex was ook op onze bruiloft. En we hebben een hele fijne goede vriendschap op gebouwd, hij en mijn man ook!
Ondanks dat we vele jaren geleden uit elkaar gingen, omdat ik verliefd was geworden op mijn man, heeft hij altijd een plek in mijn hart gehouden. Dit weet mijn man ook. Alleen dat die liefde weer op zou laden, dat had ik nooit verwacht. daarom geniet ik in stilte.

Dus laat ik vooral voor mijzelf spreken, mijn eerste grote liefde zal ik nooit vergeten! En mijn tweede grote liefde die tevens de liefde van mijn leven is, die zal ik ook never nooit vergeten want daar heb ik prachtige kinderen mee gekregen!

Lampje (even een andere nick dus)

Lampje (even een andere nick dus)

07-04-2010 om 20:29

Nou, ik denk omdat...

Ik herken dat en ik weet dat het volstrekt irrationeel is. Ook al ben ik gelukkig getrouwd, toch blijf ik een beetje dromen over mijn eerste liefde. Gelukkig woont hij heel ver weg zodat er geen sprake is van een werkelijke bedreiging, maar ik kan hem niet vergeten en blijf diep in mijn hart toch wat gevoelens hebben.

Terwijl het gekke is: ik vind hem niet eens bijzonder knap of geweldig. Ik herinner me naast de leuke dingen ook de irritante en onaardige trekjes die hij had. En aangezien hij flink blowde in die tijd weet ik vrij zeker dat hij behoorlijk veel vergeten is van toen.

De enige verklaring die ik voor mezelf kan verzinnen is dat het de eerste keer was dat ik zó ongelooflijk heftige gevoelens had. Elk detail heeft een diepe indruk op me gemaakt, van elke zoen was ik totaal en dagenlang ondersteboven. Mijn puberteit is om verschillende redenen nog wat heftiger verlopen dan een 'gewone' puberteit die van zichzelf al heftig genoeg is. Er is veel mis gegaan in die tijd. En ik denk dat die eerste liefde een soort emotionele inprenting teweeg heeft gebracht die zich later nooit meer op die manier herhaald heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2010 om 00:52

Ik kom niet veel verder

dan 'hoe zou het met Wilco, Ali, John, Carmelo gaan?' En bij zulk gemijmer kan het zomaar zijn dat ik glimlach en warm wordt bij sommige herinneringen, maar geen haar op mijn hoofd die terugverlangt naar een herhaling van zetten.
Ik geloof dat ik niemand ben vergeten, dus of het nu de eerste was of niet, ik vond ze niet voor niets leuk en ik vond ze ook niet voor niets niet leuk genoeg meer, maar ik heb nog wel een gezonde nieuwsgierigheid naar wat er van ze geworden is. Afgezien van dat ik een man heb waar ik gelukkig mee ben, lijkt het mij niet handig om terug te willen gaan naar iemand waar je ooit van ontdekt hebt dat dat niet de ideale persoon voor je was. Mensen die dat wel doen vallen denk ik voor een ex uit 'gemakzucht'. Je weet waar je aan begint, hebt dat ook geïdealiseerd en hoeft niet het hele wiel overnieuw uit te vinden met een nieuwe verovering. En je wilt hem misschien ook héél graag geloven als hij zegt dat hij echt écht veranderd is.

Gianna

Gianna

11-04-2010 om 19:17

Eens!

Helemaal mee eens, theelepeltje. Mijn nieuwe liefde zat ooit een paar klassen boven mij op de lagere school, dus hij was me nooit echt 'opgevallen' want: járen ouder (twee, om precies te zijn ) Sinds een half jaar is het helemaal aan tussen ons en het is zó leuk om een heleboel dingen niet eens uit te hoeven leggen en zoveel mensen en dingen allebei te kennen. Genieten!

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2010 om 01:12

Gianna

Ja, maar dat is iets anders. Jij hebt nu een relatie met iemand die je 'toevallig' van vroeger kent. Dat zal beslist leuk zijn door jullie gezamenlijke herinneringen. Fauz bedoelt dat je na een verbroken relatie met Jan verder bent gegaan, een nieuwe relatie met Kees bent begonnen, die gaat helaas ook weer uit en dan denk je opeens 'hoe zou het met Jan gaan, zou hij nog vrij zijn?'.
Het kan best eng, ingewikkeld enz. zijn om weer te moeten daten voor een nieuwe relatie. Moet je weer overwinnen dat je voor het eerst uit de kleren moet, moet je weer door die fase heen waarin je elkaar alles moet vragen over het verleden, de interesses e.d.. Dan kan het aantrekkelijk worden om terug te vallen op iemand waarbij je dat allemaal al gehad hebt. Persoonlijk betwijfel ik of ik dat echt zou willen. Ik ga liever verder in plaats van terug. Er kunnen situaties zijn waarin het denk ik alleen maar mooi is als het toch wat wordt met iemand van vroeger. Stel dat de timing vroeger gewoon verkeerd was en je komt elkaar 10 jaar later weer tegen op een moment dat de timing wel goed is..., dan ben je mal als je die kans niet grijpt. Jij bent daar een voorbeeld van

Nema

Nema

12-04-2010 om 20:58

Ik heb

na mijn scheiding vlot teruggegrepen naar een relatie, "half afgemaakt", van voor mijn huwelijk.
Jee, wat een vergissing zeg!!! Twee stappen terug, in plaats van een stap vooruit, wat ik toch heilig van plan was na mijn redelijk traumatische scheiding. Daar kwam ik gelukkig redelijk op tijd achter, maar om van de persoon af te komen lag iets ingewikkelder...
Nee, voor mij alleen nog vooruit.

Al lijkt het me heel fijn om met iets bekends en vertrouwds van eerder iets echt goeds te hebben. Maar voor mij ligt dat niet in eerdere relaties...dat waren stuk voor stuk een stap naar wat echt eens oké gaat voelen...misschien...ooit?

Groeten, Nema.

Balletmama76

Balletmama76

14-04-2010 om 10:38

Het vertrouwde

Ik heb het dit weekeind weer beleefd met m'n (ex)schoonzus - mijn god, wat hadden wij een plezier met elkaar, hebben elkaar 8 jaar niet gezien, maar het vertrouwde was er meteen weer. Wij waren altijd erg close zij was altijd meer als een zus dan een schoonzus voor me.
Door deze ontmoeting heb ik ook veel rust gevonden. Want haar heb ik altijd wel erg gemist.

En ex weer te zien was wel raar, ik vroeg me wel af hoe ik m ooit aantrekkelijk vond, want aantrekkelijk vindt ik hem nu helemaal niet meer, we kunnen wel goed met elkaar opschieten inmiddels, maar meer als "oude vrienden" dan als ex-stelletje. Hij en manlief kunnen ook erg goed met elkaar opschieten.

Als echtgenoot en vader deugt ex niet - maar het is wel iemand, waar ik nog steeds goed mee kan praten, we hebben inmiddels een echt vriendschappelijk contact opgebouwt en hier ben ik toch erg blij mee. Het gemeenzame verleden is een stuk in de achtergrond getreden, moelijk uit te leggen, maar we hebben een andere basis van omgang met elkaar nu dan vroeger.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.