Relaties Relaties

Relaties

rosalie3

rosalie3

16-03-2011 om 13:40

Wat te doen met buren die niet betalen?

Zo'n 4 maanden terug heb ik een schutting laten plaatsen in mijn achtertuin na overleg met mijn buren en of zij hiermee ok gingen + de helft mee zouden betalen. Dat gingen ze en na het plaatsen en de rekening te hebben betaald heb ik hun, zoals afgesproken, de helft van het bedrag opgeschreven met mijn rekeningnr erbij en of ze dat over wilden maken. Dit was begin januari. Tot op heden hebben ze nog steeds niet betaald. Al 3x heb ik erom gevraagd: de 1e keer vriendelijk ad deur waarop ik reaktie kreeg dat ze het helemaal vergeten waren. De 2e keer 3 weken later, dringend of ze het nu toch echt over zouden willen maken waarop ze beloofden dat 's avonds te zullen gaan doen. De 3e keer weer 3 weken later met als reaktie dat ze het briefje van mij kwijt waren met rekeningnr erop en bedrag (heel merkwaardig waarom ze dat dan niet uit zichzelf komen melden) waarop ik het meteen opnieuw heb opgeschreven en aan hen gegeven. Dat is nu weer een week geleden.
Ik baal hier enorm van. Ik wil absoluut geen herrie met mijn buren maar ik zit echt op dat geld te wachten + vind het zeer asociaal van hen.
Graag tips en adviezen wat jullie zouden doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wisten ze wat die schutting zou gaan kosten?

Zoiets kan knap tegenvallen. Mensen die nooit klussen hebben soms geen flauw idee wat dergelijke akkefietjes kosten.

Best kans dat ze het geld op het moment er niet voor over hebben en dat niet durven te zeggen.

Natuurlijk helemaal fout dat ze niet betalen, helemaal mee eens!! Sterkte ermee, ik hoop dat het niet gaat duren tot aan de rijdende rechter!

Marlou H.

Marlou H.

16-03-2011 om 14:12

Datum noemen

Zeggen dat je het geld nodig hebt en dat je het op die en die datum uiterlijk wilt hebben. Als dat nog niet werkt naar ze toe stappen en vragen of er een reden is dat ze na 4 keer vragen het geld voor de schutting niet over maken.

Erg vervelend zo'n situatie. Ik hoop dat het snel opgelost wordt.

koentje

koentje

16-03-2011 om 14:12

Je mag

hopen dat ze betalen, want als ze dat niet doen kun je er niets tegen beginnen. Helaas, maar waar...

rosalie3

rosalie3

16-03-2011 om 14:26

Ja, ze wisten de kosten

Zoals de titel zegt, ze wisten van tevoren wat het zou gaan kosten.
Inderdaad heb ik mij ook al bedacht dat ze het wellicht niet kunnen betalen en niet durven te zeggen. Ik wacht denk ik tot na het week-end en ga dan weer aanbellen en zal meteen opperen dat ze het contant in termijnen af mogen betalen mocht het moeilijk voor hen zijn.
Bah, wat baal ik hier toch van!
Ik ben net gescheiden, verhuisd en probeer zo goed en kwaad als het kan mijn leven op te bouwen met echt minimale middelen, veel onzekerheid en keihard werken en dan zoiets.

Schriftelijk

waarom doe je het deze keer niet schriftelijk ? Ook handig voor dossieropbouw voor jou.

rosalie3

rosalie3

16-03-2011 om 20:29

Judith

Dank voor je tip en het meedenken.
Ik denk echter dat schriftelijk ook niet zal werken en alleen maar averrechts: ik heb waarschijnlijk sowieso geen poot om op te staan + schriftelijk zijn het het soort mensen helemaal niet naar. Zonder veroordelend te willen zijn had ik vanaf dag 1 al een vermoeden dat ik het met deze buren niet echt getroffen zou hebben en helaas lijkt dat vermoeden dus juist te gaan worden.
Ik kan er ook met mijn verstand niet bij dat ze en doodleuk niet betalen na al 3x vragen + al 3x een andere smoes hebben verzonnen. Ongelooflijk dat je de relatie met je buren op zo'n manier wilt verzieken terwijl ik dus ook het idee had dat ze echt kontakt willen in de buurt + met mij.
Het blijft speculeren maar ik vermoed dus dat ze het niet kunnen betalen en dat niet durven zeggen.
Als ik na het week-end nog geen betaling binnen heb dan bel ik weer bij hen aan en zal hen aanbieden in termijnen te betalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2011 om 00:27

Even zeuren

Uiteraard heb ik er begrip voor dat je teleurgesteld bent omdat de buren niet betalen nadat ze die toezegging al een paar keer gedaan hebben. Wat ik me wél afvraag is of dit mensen kunnen zijn die moeite met het woord nee hebben, ook al werken ze zichzelf daarmee in de problemen. "Vind je het goed als ik een schutting neerzet?" 'Oh ja hoor.' "Ben je het ermee eens als we de kosten delen?" 'Oh ja hoor, doen we.' En na afloop realiseert zo iemand zich waar hij ja op gezegd heeft en durft niet meer terug te krabbelen. Wat ik me daarnaast afvraag is waarom die mensen in de kosten moeten delen? Staat de schutting letterlijk op grond van jullie samen? Of staat hij zoals je in je tekst zegt in jóuw tuin? Als er een probleem is waar de Rijdende Rechter op draait is het erfafscheidingen, tuinpaadjes en al die ellende meer. Alleen daarom al zou ik niet zo'n behoefte hebben aan een gedeelde schutting.
Ik zou geloof ik niet aan onze buren vragen of ze in de kosten willen delen. Als ik een schutting wil, moet ik die ook zelf betalen. Daarmee hoef ik ook niet te overleggen over wat voor schutting er moet komen en hoe duur die moet worden, dat zou ik wel prettig vinden.
Maar bij jou is de situatie nu eenmaal dat de schutting geplaatst is en dat de kosten door jou en de buren zouden worden betaald. Die toezegging hebben ze tenslotte gedaan. Ik zou inderdaad een praatje maken of een regeling beter uitkomt voor ze. Succes daarmee

rosalie3

rosalie3

17-03-2011 om 09:17

Kaaskopje

Schutting staat op beider grond, ter afscheiding van onze tuinen.
in de hele straat zijn schuttingen geplaatst waarbij buren kosten hebben gedeeld (nieuwbouw). Met de andere buren hebben deze betreffende buren ook een schutting die ze voor de helft hebben meebetaald en die nog 4x zo duur was ook.
We hebben dit zeer duidelijk gecommuniceerd + toen de schutting geplaatst werd stond buuf er bovenop en gaf aanwijzingen zodat het allemaal in hun voordeel gezet werd.
Dat ze geen nee oid durven te zeggen heb ik echt geen boodschap aan: ik zit met de gebakken peren. Ik vind het dan ook echt onbegrijpelijk en zal vanaf na het week-end in aktie gaan komen.

Ai dat is balen

kan je niet aan de schuttinghandel vragen of ze de rekening zelf nog een keer willen sturen ? Of heeft die er verder niets meer mee te maken ?

En anders

goed indd om even een briefje te schrijven dat je het in 3 (of elk ander vastgesteld termijn) op de rekening moet hebben anders kom jij ook in de problemen en zal je het geld moeten verhalen via een gerechtsdeurwaarder (noem het even maar niet zo, kies een andere omschrijving).

En als ze dan nog steeds niet betalen, helaas, dan zal je moeten kiezen tussen het laten voor wat het is of via een gerechtsdeurwaarder. Een briefje van een jurist kan misschien ook wel wat doen.

Mov

Mov

18-03-2011 om 09:19

Briefje

Ik zou nog een keer aanbellen, en vragen naar het geld. Je kan idd ook termijnen voorstellen.
Zeg ook terloops dat je even je advocaat hebt gebeld, en dat je graag wil dat het nu snel afgehandeld wordt.
Dan zeg je dat je alle afspraken nog een keer op papier hebt gezet, en geeft ze dat briefje (schuttingdatum, bedrag, termijnen, rekeningnummer). En onderaan de brief zet je kopie: advocaat. Hoef je helemaal geen naam of wat dan ook te vermelden, alleen het woordje advocaat. Heel vaak helpt dat mensen over de betalingsdrempel.
Succes, en groetjes,
Mover

rosalie3

rosalie3

18-03-2011 om 16:38

Net voor de 4e keer ad deur geweest

Zoals de titel zegt: ik ben net voor de 4e keer ad deur geweest.
Ik heb gezegd dat ik het heel erg vervelend vind om nu voor de 4e keer te komen vragen of ze willen betalen omdat het nog altijd niet op mijn rekening bijgeschreven staat.
Hierop reageerde de buurman slechts met een`"dat begrijp ik"`en`"ik zal het mijn vrouw vragen". Hierop heb ik gereageerd met of we dan af kunnen spreken dat zij het mij uiterlijk morgen of zondag geven waarop hij bevestigend reageerde. Daarop heb ik nogmaals herhaald dat dan bij deze afgesproken is dat zij het mij uiterlijk morgen of zondag geven.
Ik ben benieuwd en wacht af maar ik blijf het en echt ongelooflijk vinden dat je de relatie met je nieuwe buren hiermee zo op het spel zet`maar dit ook uberhaupt durft te flikken. Ik ben ook echt boos en vind het zo enorm asociaal.

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 19:20

Het lijken wel spanjaarden (mañana)

Het klinkt alsof je buren lakse en slordige mensen zijn, vandaar waarschijnlijk ook de nogal laconieke reactie van buurman na je vierde verzoek, ze zijn waarschijnlijk gewend dat mensen achter hen aan moeten zitten om iets van ze gedaan te krijgen en beseffen niet hoe storend dat kan zijn. Nou maar hopen dat ze eindelijk betalen en je ergernis snel wegebt.

rosalie3

rosalie3

19-03-2011 om 08:10

Brunette

Inderdaad zijn het lakse en slordige mensen: hun huis en tuin zijn nog een rommel, zelf lopen ze er altijd in oude kleren en zeer onverzorgd bij. Hun volwassen kinderen wonen bij hen in huis en met 1 daarvan hebben ze al jaren grote problemen. Kortom is het een flink "probleemgezin". Maargoed,iedereen heeft zo zijn zorgen en problemen.
Ik vrees dat ik vandaag of morgen ook het geld niet krijg en wat dan? Sowieso bel ik dan maandag weer aan.

Mov, jouw plan, met advocaatnaam leek me eerst wel wat echter is dit bluf. Als ze hier ook niet op reageren/niet betalen dan komt dat heel raar over.
Ik heb al een paar keer de neiging gehad om aan hun andere buren te gaan vragen hoe dat ging qua betalen met de schutting met hen; met deze buren hebben ze een veel grotere en duurdere schutting.
Vooral de buurvrouw kwam over alsof ze graag kontakt wilde en nodigde al een paar keer uit. Ik begrijp dan ook helemaal niets van het maar niet betalen.

Marlou H.

Marlou H.

19-03-2011 om 08:45

Hopelijk komt het goed

Ik duim voor je dat ze dit weekend betalen en dat je van het gedoe af bent. Bah wat akelig om je bij het op poten zetten van een nieuw leven met dit soort zaken bezig te moeten houden.

Marlou

rosalie3

rosalie3

19-03-2011 om 13:24

Ze hebben betaald!

Zojuist kwam buurman ad deur met het geld. Ik ben vriendelijk gebleven met een opmerking van "nou gelukkig is het toch nog gelukt" waarop slechts met een "ja" werd gereageerd. Verder werd er geen woord gesproken, laat staan een "sorry".
Ik blijf het echt erg merkwaardig vinden.

+ Brunette +

+ Brunette +

19-03-2011 om 13:33

Sorry zeggen

Veel mensen (vooral mannen) hebben grote moeite met het aanbieden van verontschuldigingen. Nu kun je twee dingen doen: hem altijd zien als de hork die geen sorry zei of je hand over je hart strijken. Waar ben je zelf het meest bij gebaat? Het zou best kunnen dat deze man niet doorheeft hoe irritant het is dat je achter hem aan moest zitten. Dat ze niet uit zichzelf hebben gemeld dat ze je rekeningnummer kwijt waren was misschien omdat ze zich ervoor schaamden dat ze het briefje kwijt waren dus zo merkwaardig is het nu ook weer niet (niet erg elegant van ze maar ik kan er wel enig begrip voor opbrengen). Als ik jou was zou ik me over mijn ergernis heenzetten nu het geld binnen is, tenslotte heb je nog jaren met ze te maken, hoe weinig ook. Begrijp me niet verkeerd, ik wil het gedrag van je buren niet vergoeilijken maar ik denk dat je zelf beter af bent door je vergevingsgezind op te stellen. Zelf vergeef ik altijd vrij snel, niet omdat ik zo´n nobel of tolerant persoon ben, het is eerder een soort gemakzucht, vergeven kost namelijk veel minder energie dan je vastbijten in bozigheid.

Je vrees kwam niet uit

'Ik vrees dat ik vandaag of morgen ook het geld niet krijg en wat dan? Sowieso bel ik dan maandag weer aan.'

Je geld is binnen, op zaterdag (en het is nog geen payday).
Nou, laat het achter je, schone lei, nieuw begin. Je weet nooit of je zelf op een dag in een ongemakkelijke financiele situatie zult geraken.

Lekker genieten van je tuin!

rosalie3

rosalie3

19-03-2011 om 14:46

Brunette en bromvlieg

Dank voor jullie reakties.

Ik ben gelukkig erg vergevingsgezind, waarschijnlijk omdat ik zelf erg veel mee heb gemaakt. Daarvan kun je verbitterd raken en in boosheid blijven hangen maar dat kost inderdaad bergen energie. Of je kunt het maar zo positief mogelijk bekijken en doorgaan.

Dit gebeuren is natuurlijk niet zomaar uit mijn systeem verdwenen. Vriendelijk gedag zeggen ed blijf ik dus gewoon doen.

+ Brunette +

+ Brunette +

19-03-2011 om 15:34

Dossier gesloten?

Gelukkig laat je je humeur er verder niet door verpesten maar inderdaad, een gewaarschuwd mens telt voor twee (voor als je ooit nog eens iets met ze moet regelen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.