Relaties Relaties

Relaties

Wat te doen? [uit elkaar ja of nee en hoe]

Hallo,

Een vraag die mij de laatste tijd vaak voorkomt.
De afgelopen jaren zijn heel heftig geweest.
We hebben een kind met een handicap gekregen, ik heb preventieve operaties ondergaan i.v.m. erfelijke borst en eierstok kanker, vlak daarvoor kochten we een opknap huis (nog ontwetend van het kind en de erfelijke kanker in mijn genen). We hebben 2 jaar bij mijn moeder ingewoond omdat de geplande tijd voor de verbouwing toch tegen viel.En nog steeds is het huis bij lange na nog niet af want we hebben het nu al een tijd financieel heel krap i.v.m. het bedrijfje van mijn man wat niet goed loopt.
Nogal wat ellende in een periode van 3,5 jaar.
Ik heb niet het gevoel dat we samen deze dingen hebben "gedaan". Mijn man heeft vooral zeer hard gewerkt aan het huis en bedrijf en heeft mij emotioneel in de kou laten staan. Gelukkig praten we erover en hij erkent ook dat hij in zijn werk is gevlucht en belooft beterschap. Maar dat heeft hij de afgelopen jaren ook gedaan en er kwamen geen echte veranderingen.
Nu zijn we in relatie therapie gegaan en de conclusie tot zover is dat we elkaar de ruimte moeten geven. Mijn man is er van overtuigd dat alles weer goed komt. Maar door de ontwikkelingen ben ik daar niet meer zeker van. Mijn vertrouwen in hem is eigenlijk verdwenen. En er is ook een bepaald gevoel naar hem toe verdwenen die er wel altijd is geweest.
Ik houd van hem als van een beste vriend maar wij zijn gevoelsmatig geen partners meer, ook omdat we al heel lang geen seksueel contact meer hebben. Wat ik wel heb geprobeerd maar het lukte niet; mijn lust naar hem toe is ook al verdwenen.(voor hem is dat geen groot probleem).En als ik er aan denk dat we met truukjes e.d. in de weer moeten; nee alsjeblieft!

Ik had voorgesteld om in een gedeelte van het huis te gaan wonen. Zo zijn we er allebei voor de kinderen. Maar dit zie ik de komende tijd niet gebeuren i.v.m. financieele krapte kunnen wij niet verder verbouwen. Dit is oa een reden waarom ik het niet meer trek; al in geen 3 jaar een eigen huis met mijn sfeer om me te kunnen ontspannen.En moet er niet aan denken in dit (on-af)huis alleen te blijven met de kid's.

Nu denk ik eraan om zelf tijdelijk iets te huren en om dan de helft van de week terug te komen voor de kinderen, de andere helft van de week zou mijn man dat kunnen doen. Ik bedenk dit omdat het voor de kinderen heel belangrijk is om gewoon op dezelfde plek te blijven wonen en zowel papa als mama evenveel te zien. Ik stel me voor dat we een dag in de week samen eten, een keer per maand iets samen doen zoals naar het bos, we bepaalde feestdagen ook samen kunnen doen.
Ik heb een time-out nodig van hem en die hele situatie.
Nu twijfel ik of dat genoeg redenen zijn om te willen scheiden. Maar tezelfder tijd als ik bedenk dat dit mijn leven is en zal blijven wordt ik ook niet gelukkig. En wordt een beetje blij van binnen wanneer ik er aan denk mijn leven weer zelf richting te kunnen geven en niet meer afhankelijk te zijn van de vorderingen van het huis en van onze relatie.
Ben ik aan het vluchten of klopt het wat ik voel?
Wat te doen dus?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maura

Maura

26-10-2008 om 10:51

Jeetje

Dat is nogal wat, wat jullie allemaal te voortduren hebben gehad. Alles los van elkaar zal al een behoorlijke aanslag zijn geweest op je relatie. Dat, door alles bij elkaar, jij en je man nu mijlen ver uit elkaar zijn gegroeid lijkt mij helemaal niet raar.
Ik zou het zonde vinden om bij al deze moeilijke dingen ook nog en scheiding toe te voegen.
Je houdt nog van je man en hij is er van overtuigd dat het wel goed komt met jullie. Dus ik denk dat jullie huwelijk nog best een kans van slagen heeft. Daar zal wel veel tijd en energie in gestoken moeten worden dus daar zullen jullie allebei hard aan moeten werken. Of het tijdelijk apart wonen zin heeft voor jullie, nog los van of het financieel wel handig is en praktisch haalbaar (hier is een huur woning niet makkelijk te krijgen) dat weet ik niet. Het lijkt mij juist nog meer verwijdering tussen jullie op te leveren, maar misschien hebben jullie die ruimte wel nodig.
Misschien had je dit draadje beter kunnen plaatsen in relatieproblemen of wil je juist graag verhalen horen van gescheiden moeders over hoe het is om gescheiden te zijn en tegen welke problemen je dan aanloopt?

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2008 om 10:56

Ja maar

Lizzy:
"En nog steeds is het huis bij lange na nog niet af want we hebben het nu al een tijd financieel heel krap i.v.m. het bedrijfje van mijn man wat niet goed loopt. (..) Nu denk ik eraan om zelf tijdelijk iets te huren en om dan de helft van de week terug te komen voor de kinderen, de andere helft van de week zou mijn man dat kunnen doen."
OK, hoe stel je je dit voor? Apart wonen kost ook geld, terwijl je nu al financieel krap zit. Nog afgezien van het feit dat huurhuizen niet voor het oprapen liggen.
Apart wonen betekent ook impliciet, dat je niet meer investeert in de verbouwing van het gezamenlijke huis. Daar is dan namelijk geen tijd en geld meer voor. Het is een typisch halfhartige oplossing die het opstapje vormt naar een 'echte' scheiding.

Praten

Lizzy,

Ik zou ipv iets huren eerder "iemand" huren dwz een relatietherapeut.Informeer eerst wie goed bekend staat en doe evt een intake om te kijken of het klikt.
Het is niet nogal wat waar jullie doorheen zijn gegaan.Zonde om uit elkaar te gaan als er nog niet echt alles aan is gedaan.Scheiden kan altijd nog.Ik ben ooit zelf gescheiden en dat is niet niks. Gooi niet iets weg wat nog opgeknapt kan worden.Soms zit het tegen, net als bij je huis. begin dan met kleine dingetjes. Ga eens met zijn tweeen naar het strand ofzo.Neem een rugzak met proviand mee, ga picknicken op een kleedje. Praat over hoe je het zou willen, niet over hoe de ander zou moeten doen.

Ik ben pas gescheiden toen ik zeker wist dat wij echt totaal niet bij elkaar pasten (ook therapie gedaan) en ik ben nu nog steeds geheel overtuigd dat het goed geweest is, die beslissing.

Met mijn nieuwe man heb ik al veel meegemaakt (ziekte)Das was vaak erg moeilijk en soms leek het wel of we uit elkaar dreven door de omstandigheden.Liefde is een werkwoord, las ik ooit ergens. Dat vind ik wel passend.

Nog even iets: veel mannen laten hun liefde voor vrouw en gezin zien dmv klusjes en hard werken. Zo te horen doet hij dat ook. Dat daar nog iets aan toegevoegd kan worden (praten enzo) valt vaak wel te leren.

Succes! Groetjes Damajo

Maura

Het draadje stáát toch in relatieproblemen? Of is het verplaatst?

Damajo

Sancy

Sancy

28-10-2008 om 07:39

Damaj@

Dit stond eerst in alleenstaand ouderschap.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.