Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

03-05-2010 om 12:38

Avondmaal lopend of aan tafel?

zittend aan tafel of lopend avondmaal.
voor beiden vormen is wat te zeggen.
In grote gemeentes lijkt het lastig om echt avondmaal aan tafel nog vol te houden...

maar ik zou graag horen wat de voordelen van beiden vormen kunnen zijn...

LET OP! niet de NA delen maar voor elke vorm is wel iets positiefs te zeggen...zullen we van beiden eens een positief lijstje maken?
ben nieuwsgierig naar de uitkomst daarvan!

met name van mensen die bekend zijn met die vormen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lopend voordeel

Groot voordeel van een lopend avondmaal vind ik dat als je om wat voor reden niet wil/kunt deelnemen dat het niet zo'n statement is. Ik heb dan altijd het gevoel dat het niet zo opvalt als je gewoon blijft zitten.

Mariel - Die ten tijde van de Mexicaanse griep niet deelnam aan het avondmaal uit gezondheidsoverwegingen en in andere kerken vaak niet omdat ik niemand voor het hoofd wil stoten (bij sommige kerken moet je lid zijn schijnt het).

Ken alleen lopend

Groot voordeel is dat het sneller gaat. Er zitten met gemak 700 mensen bij ons in de kerk. Dat lijkt me lopend makkelijker te 'verwerken'.
Je kunt onopvallend blijven zitten als je wilt.

Dat lijken mij de twee grootste voordelen.

Yta Chalne

Yta Chalne

03-05-2010 om 15:55

Bediening

Hier (ongeveer 700 mensen) blijft iedereen zitten en wordt brood en wijn rondgedeeld door een groepje mensen. Heel comfortabel en rustig, redelijk snel, niet meedoen is helemaal niet opvallend. Prima methode volgens mij.

Aan tafel

Aan tafel is zo mooooooi.... zo echt "samen aan tafel".
Lopend is fijn als je wilt blijven zitten.
Bediening in de bank is dat ook (wel wat passief).

Aaarch

heb ik toch een nadeeltje genoemd :-/

Allebei

bij ons ,GKv, is het 3x per jaar aan tafel(s) en 1x lopend.Bij ons moet je idd. belijdend lid zijn, of gast, en het hebben aangevraagd. Ik vind aan tafel het mooist. Maar we hebben het al wel over 4x een tafel! Het formulier wordt in 'stukjes' voorgelezen, en tussendoor van tafel verwisseld. Bij ons was de mex. griep de aanleiding om te bekijken of we nog steeds allemaal uit dezelfde beker wilden drinken....uiteindelijk is besloten het voortaan uit aparte bekertjes te doen. Voordeel van lopend H.A. is natuurlijk de snelheid.....maar: is dat een echt voordeel, hebben we haast? Ik vind 4-5 tafels wat veel, het hele byzondere lijkt er wat vanaf te gaan na zoveel tafels, dacht ik.(zit zelf altijd bij de 1ste of 2de tafel).Maar de mensen die pas aan de laatste tafel zitten, ervaren het zelf niet als minder byzonder (is nagevraagd). En de verdeling van tafels wisselt wel eens, ook om die reden. Voor de kinderen duurt 4-5 tafels wel wat lang, maar dat het wat rommeliger wordt geeft ook eigenlijk niets.
Het voordeel van lopend vind ik zelf dat we het toch als ''één'' lijken te doen, één sliert achter elkaar aan, geeft ook een gevoel van saamhorigheid. Met de tafels is het wat aparter,ervaar ik. De ds. probeert dan wel een link te leggen in zijn preek naar het ''lopende'' H.A. Bijvoorbeeld dat de gemeente ''in beweging'' moet blijven, letterlijk en figuurlijk dus.
Ik vind juist de afwisseling het mooie.
Je hebt ook het H.A. dat doorgegeven wordt, een schaal met brood en een blad met bekertjes...daar heb ik geen ervaring mee, iemand anders wel? Hoe is dat?

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

03-05-2010 om 19:05

Persoonlijk

Vind ik het voordeel van aan tafel dat je net als jezus vroger met zijn dicipelen aan tafel wordt genodigd.maar met lopend avondmaal lijkt (heb er nog geen ervaring mee)dat het persoonlijk naar voren gaan ook eenpersoonlijke nodiging is,en omdat je dat dan met heel de gemeente op het zelfde moment doet lijkt me dat dat ook een heel byzondere ervaring moet zijn.
Wat ik belangrijk vind is dat het een actieve actie is...je wordt genodigd en antwoord daarop.........door te gaan...aan tafel, of wandelend naar voren gaan.
Mooie lijkt me ook dat iedereen persoonlijk van de dominee een zegen mag ontvangen en het nog persoonlijker zou kunnen maken,ook dat zie ik dus wel als voordeel.

Angie

Angie

04-05-2010 om 06:36

Witte donderdag

Dit jaar met Witte Donderdag hadden wij eerst een soort seder maaltijd en aansluitend de dienst met daarin de communie, wat tamelijk vergelijkbaar gaat als in een katholieke kerk. Een heel aardige invulling van de Witte Donderdag, waarbij oud en nieuw (Joods en Christendom) aan elkaar gekoppeld werden. Het werd door allen die deelnamen zeer indrukwekkend gevonden.

Angie, VS

Doorgeven

Ik ken het systeem van doorgeven ook wel (wie vroeg daar ook alweer naar) en dan een homp brood waar stukjes afgetrokken worden en mini glaasjes. Voordeel, gaat vlot, mensen die niet zo goed ter been zijn kunnen blijven zitten, je kan redelijk anoniem overslaan, hygienisch.

En hier komt toch een nadeel - ik heb een keer zo'n blad met glaasjes laten vallen!

Mariel

Ander voordeel doorgeven

Als je het doorgeeft kan je allemaal even op elkaar wachten en dan samen eten en drinken. Vind ik ook wel prettig, dat je het allemaal tegelijkertijd als gemeente doet.

Mariel

Ook mooi is

Ook heel mooi is wat ik in Tiel meemakte toen wij daar woonden. In een kring staan en dan idd brood en wijn doorgeven. Als je niet mee wil doen, sta je toch in de kring en geef je het gewoon door. Het voordeel daarvan boven de tafels vind ik, dat er veel meer mensen in een kring kunnen staan dan om een tafel kunnen zitten en in het geval van Rugby je misschien wel in 2 kringen kunt na elkaar, ipv 4 of 5 tafels.
Ik vind doorgeven gewoon mooier dan 'afhalen'.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.