Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

swisshel

swisshel

23-09-2008 om 19:18

Bang om dood te gaan

hallo allemaal,

ik weet niet of ik hier bij de goede rubriek ben. maar ik ben soms zo bang om dood te gaan, of dat er iemand anders dichtbij me dood zal gaan. was net de kalender voor 2009 aan het invullen, de verjaardagen, en de angst bekroop me.

een paar jaar geleden ben ik mijn moeder verloren, plotseling en sindsdien heb ik deze angst in meer of mindere mate.

en sinds ik zelf 2 kleine kinderen heb, realiseer ik me des te meer hoe kwetsbaar het leven is. ik geniet ervan, ik leef bewust, geen stress en hoop zoveel mogelijk te mogen meemaken ervan. maar soms schiet het er zo in, dat ik moet huilen bij de gedachte dat ik eerder dan 'normaal' zou overlijden, of dat mijn kinderen, man, vader, zus, vriendinnen, iets zou overkomen...

dat het leven eindig is, dat snap ik maar dat het leven soms voortijdig kan stoppen, dat vind ik ZO eng!!

soms durf ik écht niet mezelf te scheiden van mijn man en/of kinderen. of als mijn man op reis moet voor zaken.. brrr.. ik doe het wel maar moet mezelf echt een grote drempel overzetten - bang dat er iets gebeurd als we niet bij elkaar zijn.

herkent iemand dit? hoe kan ik hier mee omgaan? wat zou me kunnen troosten? ik heb in al die jaren nog niets kunnen vinden dan de rauwe waarheid: we moeten het allemaal maar afwachten en hopem dat het leven zo lang mogelijk duurt en er van genieten. maar die momenten/periodes blijven toch erg moeilijk.

swisshel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Swisshel

Dat je bang bent is begrijpelijk: je hebt aan de lijve ervaren hoe kwetsbaar je leven is. Je probeert controle te houden door krampachtig bij elkaar te willen blijven, maar als puntje bij paaltje komt kun je daarmee helemaal niets voorkomen. En dan besef je zelf vast ook wel.

Het is jammer dat die angst die je voelt om alles wat je dierbaar is, het goede leven dat je leidt zo overschaduwt. Het leven heeft je een klap toegediend, en ja, daar heb je een rauwe plek aan overgehouden. Dat is wat het is, een rauwe plek. Niet de hele werkelijkheid is zo, juist door het verlies kun je op waarde schatten wat je hebt.

Mij persoonlijk heeft de volgende tekst geholpen toen ik zelf ernstig ziek was en letterlijk doodsangst voelde, om mezelf, om mijn kinderen:

"Gebed om kracht, moed en onderscheidingsvermogen"

Geef ons de kracht om de dingen te aanvaarden die onvermijdelijk zijn.
Geef ons de moed om de dingen te veranderen die veranderd moeten worden.
En geef ons boven alles de wijsheid om die twee van elkaar te onderscheiden.
(Gilbert Keith Chesterton (1874-1936))

Probeer je energie te richten op de dingen die je wél kunt beïnvloeden i.p.v. te proberen ijzer met handen te breken.
Ik zou, als ik jou was, naar een EMDR-therapeut gaan, die je kan helpen het plotselinge sterven van je moeder te verwerken. Dat is iets concreets wat je kunt doen om jezelf te helpen.

Marianne

Marianne

24-09-2008 om 12:46

Wat ik je zou aanraden...

Hey,
Ik begrijp je heel goed. Mijn moeder is ook overleden, agressieve kanker, op minder dan 2 weken stierf ze. Ik was 19, zij 39.
Heb ook lange tijd angsten gehad, verdriet, angstaanvallen, hyperventilatie's, noem maar op. Maar mijn grootste angst was en is nu nog soms om niemand anders meer te hoeven verliezen en vooral ook mezelf niet want wie zorgt dan voor bv. mijn kinderen...
Daardoor ben ik erg zorgzaam geworden, beetje te, maar ik speel liever op veilig...
Soms kan het me/je dan wel eens te veel worden maar om te ontspannen en je angsten opzij te leren zetten kan je steeds (heb ik ook gedaan) een paar goede gesprekken doen bij een bekwame psychologe. Zij laat je de dingen ook van een hele andere kant zien, en dat helpt echt wel.
Zo zie je dat er meer is in dit leven dan enkel je eigen beleef en denkwereld.
Ook heb ik ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen gedaan bij een kinesiste, hielp echt!
Ook yoga of meditaie kan je bevrijden van paniektoestanden.
Probeer het eens uit! Wie weet...
Liefs marianne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.