Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

tonny

tonny

20-02-2012 om 20:25

Een christelijke school, bestaat die?

Wat maakt een school christelijk?

Bepaalde leerstellingen, bepaalde levenswijze?
Wat maakt een RK school katholiek, wat is het verschil met een PC school (wat meestal geheel onjuist in mijn ogen een christelijke school wordt genoemt, terwijl protestanten en katholieken allemáál christenen zijn!)

Wat verwacht je van een christelijke school - en wanneer vind je het geen christelijke school (meer) ? Ben je daar in de loop van de jaren anders over gaan denken? Hoe kijken je kinderen er tegenaan?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

21-02-2012 om 11:59

Tonny

Ik ben in Nederland nog nooit een RK school tegengekomen die ik echt RK vind. Ze zullen er wel zijn (misschien) maar ik ken ze niet. Een deel van mijn kennissen uit de RK kerk heeft dan ook gekozen voor een andersoortige christelijke school zoals een evangelische school of een gewone PC school. Ik weet zelfs van iemand die elke dag een uur rijdt om haar kind in Belgie naar een katholieke school te laten gaan. Ik heb zelf na een teleurstellende ervaring met een RK school toenertijds gekozen voor een openbare school. Dan zijn de verwachtingen tenminste duidelijk.

De klachten die ik hoor (en onderschrijf) is dat de RK scholen vaak nauwelijks wat aan het geloof doen, de leraren nauwelijks weten wat het geloof inhoudt en er nauwelijks concrete aandacht is voor geloofsaken. Het blijft hoogstens bij een uurtje godsdienstles waarbij gepraat wordt over dat we vooral lief voor elkaar moeten zijn. Natuurlijk moeten we dat ook maar een beetje meer inhoud zou welkom zijn.

Toen ik kind was en op een RK school zat was het heel anders. Nu was dit ook een nonnenschool dus dat maakt het ook wel anders. Maar bij ons was het 4 x per dag bidden, elke dag voorlezen uit de bijbel en andere stichtelijke werken + 2x per catechemis & wekelijks naar de mis. Daarnaast kwam het geloof ook in andere zaken terug. Zo'n school zou nu niet meer werken vrees ik in RK kringen in Nederland.

Veel RK scholen zijn enorm verwaterd en en zijn alleen RK in naam. Iets wat overigens de trend in de kerk ook was van de afgelopen decennia. Dus wat dat betreft is het ook niet vreemd dat scholen die trend volgen.

In elk geval snap ik heel goed waarom mensen kiezen voor een PC school waar wat meer aandacht is voor geloof.

Wat een christelijke school naar mijn belevenis zou moeten doen is de bijbel voorop stellen en de bijbel en het geloof te gebruiken als de basis waaruit de rest komt. Is een school van een bepaalde richting (RK, Reformatorisch, evangelisch) dan zou daarnaast de richtlijnen van dat bepaalde geloof deel van die basis moeten zijn. Concreet zou ik verwachten dat er aandacht wordt besteed aan het geloof door bijbel lezen, bidden, godsdienstles... maar daarnaast zou ik ook verwachten dat men de bijbel en het geloof bepalend laat zijn voor het leefklimaat van de school, de regels en de inhoud van de andere lessen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.