Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Gebedsgenezing

Nav een andere draad: wat vinden jullie van gebedsgenezing(sdiensten)? Hebben jullie het wel eens meegemaakt? Spreekt God hierin door, of zijn de gebedsgenezers bedwelmd door hun eigen werkwijzen? Zin of waanzin? Placebo of Gods kracht?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

12-11-2008 om 19:29

Tja

Succes kent vele vaders, blijkbaar ook een hemelse. Oftewel: als het helpt (je geneest of berust), dan is het het werk van god. Als het niet helpt, is het niet zijn werk, maar een van de raadselen die wij niet snappen.

Goed geregeld van god.

Tirza

Het kwade ten goede keren

toen ik behoorlijk beperkt was in mijn leven (versleten heupen) ging het al met al toch prima met mij.Ik dacht dat ik van ''de nood een deugd kon maken''. Nu besef ik dat God de gevolgen van de zondeval (waaronder ziekte en dood)ten goed kan keren. Aan mijn versleten heupen heb ik (ook) veel voordelen en daar dank ik God voor. Hij draagt mij als ik het niet aan kan en laat mij zien dat er goed (!)mee te leven valt. Ik vraag nu ook niet om genezing maar om kracht om het te dragen en of ik er mee mag leven,er de voordelen van zien mag.

Leonhard

Leonhard

12-11-2008 om 21:25

Rugby

Wat versta jij eigenlijk onder de zondeval? Toch niet dat verhaal van die appel hoop ik?
Ik bedoel dit niet vervelend of zo, maar ik snap het domweg niet: wat is er nu precies met die zondeval gebeurd? Het ligt volgens diverse forummers aan de basis van een hoop ellende en wordt regelmatig gedropt als zijnde een feit. Maar wat is 't nou? Toch niet de oorzaak van je versleten heupen?
Mmh, misschien een onderwerp voor een nieuwe draad...

Tirza en nikus

Tirza ik geloof dat het goede van God komt ja. En dat het kwaad niet van God komt. Waarom is dat zo raar?
Nikus niemand weet de plannen van God en zoals je al leest weet ik ook niet precies hoe het zit, maar iemand zei dat laatst zo tegen me, en dat maakte het voor mij wel makkelijker om om te gaan met grote tegenslagen in het leven. Want ik kon en kan never niet geloven dat die het plan van God zijn.
Dat God er iets goeds uithaalt, zoals Rugby beschrijft, dat denk ik wel. Maar niet dat het dáárom moest gebeuren van God.

Nikus ps

"....als ik vanuit mijn leven en zijn plan ermee redeneer."
Dat kunnen wij dus niet, vanuit Gods plan redeneren!
Tenzij je gelooft dat alles wat gebeurt Gods plan is. Dan is zijn plan dus zo duidelijk als wat en kun je ervan uit redeneren. Maar dat geloof ik niet. Niet alles wat gebeurt is zijn plan. Dat zou wat zijn zeg.

tonny

tonny

12-11-2008 om 23:10

Ik heb echt geen idee

.........

en toch wil ik geloven in God die groter is dan onze voorstellingen en in een werkelijkheid die veel meer omvat dan wij kunnen zien en narekenen.

Geloof is niet te beredeneren; geloof betekent voor mij vertrouwen. Vertrouwen tot over de grens van de dood (waaraan niemand ontkomt - zelfs al word je wonderbaarlijk genezen) heen!

Het juk der vergeefsheid (en daar valt héél veel onder...) is soms ontzettend zwaar.

Het leven is soms ontzettend moeilijk, niet te volgen, en in elk geval 'niet eerlijk'. Woorden schieten tekort en de grote vraag van het lijden - ach, daar heeft in mijn ogen geen enkele religie een afdoend antwoord op.

Maar laten wij in elk geval ons inzetten zoveel mogelijk te betekenen voor mensen die op onze weg komen - dat is tenminste iets. Alle beetjes helpen.

tonny

tonny

tonny

12-11-2008 om 23:17

Het goede komt van god en het kwaad van satan?

Deze twee zijn dan gelijkwaardige grootheden?? Een goede godheid en een kwade godheid?

Het lijkt een mooie oplossing, dan weet je waar iets goeds/slechts vandaan komt.

Maar er zijn ook bijbelgedeelten waarin God volgens de te lezen tekst iets akeligs stuurt. Hoe zie je dat dan, Geerke?

Ik denk weleens dat wij mensen van nu God als 'te goeiig' afschilderen. Een soort Sinterklaas...

In de Tien Woorden wordt opgeroepen 'geen beeld van God te maken' - maar ja, dat valt niet mee, al is het slechts in woorden.

tonny

Jawel leonard

Ik geloof in de bijbel en dus ja, ik geloof dat de zondeval ervoor heeft gezorgd dat er ziekte en moeiten en de dood in het leven zijn.
En dus ja ook mijn heupen zijn daar n voorbeeld van.
In de bijbel staat dat God de mens een keus gaf en dat adam en eva er voor kozen om Hem niet te gehoorzamen.
Verleid door satan.Dat zij uit het paradijs gezet zijn en er ziekte, dood en moeiten zullen zijn.Er staat echter ook: Dat Jezus is gezonden om voor onze straf te sterven, zodat wij gered kunnen worden,als we in Hem geloven.Ik zie het negatieve,zware van de bijbel,maar ik zie ook het mooie:Jezus.

Voor mij is wat er in de Bijbel staat waar,voor mij is het een feit dus.
Maar ik vind het heel boeiend om met mensen te praten die er heel anders over denken (zoals mijn man)....hier in huis praten we er vaak over...

Niet gelijkwaardig

Ik denk dat God het kwaad zal overwinnen, heeft overwonnen,maar nog niet helemaal heeft verslagen, dat komt pas als Jezus terug op aarde komt...
Dus God is sterker dan satan.
Bij onze kerk(gereformeerd vrijgemaakt) wordt er (ook) veel nadruk gelegd op dat mensen zondig zijn en dat God toornig is (boos), dus niet alleen maar Liefde..
Ik denk dat God het kwaad kan toelaten, om Zijn reden, die wij heus(nu) niet hoeven te snappen.Maar God had ons ooit perfect geschapen, Hij zal ons toch niet verdriet en pijn aan willen doen?? Hij lijdt dan mee denk ik.
Ik vind het juist mooi en leerzaam als mensen er anders over denken, dat maakt me bewust waar ik nou precies in geloof/voor sta.Mooi om te lezen dat hier er zo open over gepraat wordt!!

Houdt moed ik heb de wereld overwonnen

Ja dat geloof ik ook wat Rugby zegt, God/Jezus heeft het kwaad overwonnen, hoewel het nog niet weg is uit deze wereld. Hij kan het kwaad toelaten, maar het komt uiteindelijk niet uit Hem voort.

Leonhard

Leonhard

13-11-2008 om 17:02

Toelaten?

Hoe noemen we iemand die kwaad wel kan overwinnen, maar het niet doet? Het kwaad gewoon toelaat?

Reageren vanuit de mens

ik denk dat wij zo'n mens wreed zouden vinden, maar ik spreek over God, die Goddelijk is en ik denk dat wij, met onze kleine menselijke hersens, niet kunnen bevatten waarom God de dingen doet/toelaat.Soms kunnen we ,achteraf zeggen dat iets naars toch goed bleek te zijn.Maar dat gaat lang niet altijd op!!Ooit kunnen we het vragen/of zoals ik zelf wel eens denk:ooit hief ik me er niet meer over te verbazen,maar is het gewoon goed.(als ik in de hemel ben).Kortom: je hebt het over ''iemand'' en ik heb t over Iemand...

Leonhard

Leonhard

14-11-2008 om 13:19

Rugby

“Reageren vanuit de mens”, zeg je, en ik vermoed dat je ermee wilt aangeven dat dat iets is waarmee het goddelijke (of het doorgronden ervan) per definitie onbereikbaar is. Vreemd genoeg ben ik het daarmee met je eens: god is van een andere orde dan de onze.

In tegenstelling tot jou echter, maakt dit, dat ik alles wat over hem gezegd, gedacht en geschreven wordt, als menselijke constructies beschouw. En die vallen m.i. wel degelijk te interpreteren, staan niet vast, zijn afhankelijk van tijd en opvattingen - van mensen dus. En zijn dus ook niet feilloos.

Bovendien “reageren vanuit de mens” – we zullen wel moeten, we kunnen niet anders. En wat hebben we aan een godsdienst die niet eenvoudig, helder, begrijpelijk is? Aan een god die voor mensen onnavolgbare wegen bewandelt? Die zo complex handelt, dat het voor onze “kleine menselijke hersens” niet meer te bevatten is?

Helige geest?

idd. denken we tot n zekere hoogte hetzelfde en gaan dan een totaal andere kant op...Begrijp ik het goed dat jij niet in de Helige Geest gelooft?Dat de bijl dus door mensen zonder leiding van de HG is geschreven?Vanuit die gedachte kan ik je dan helemaal volgen.Zo vond ik vroeger ook dat de bijbel gewoon n goed boek was, met varhalen voor en door mensen.Ik had er dan ook niet heel veel mee.Nu lees ik de bijbel anders en heb ik er heel veel aan.Voor mij is de HG dat verschil...zowel hoe de bijbel is geschreven als hoe ik het lees.
Wat ik heb aan n God die zoveel complexer is dan dat ik ooit kan bevatten?Alles, maar in deze vraagstelling:dat ik Hem niet hoef te begrijpen, Hij weet wat goed voor mij is..daar kan ik op vertrouwen, als n kind zijn vader.Ik hoef m niet te begrijpen.

Leonhard

Leonhard

14-11-2008 om 16:06

Rugby

Geloof je in de heilige geest, of ervaar je hem?

Leonard

Ik ervaar de HG en ik geloof in de HG....hoezo?Geloof of ervaar jij (in) de HG?

MRI

MRI

15-11-2008 om 01:52

Kwaad

Ja wat ik nou nooit begrijp aan het begrijp 'kwaad' is dat het bijbeltechnisch gezien altijd uiteindelijk goed komt. Ik bedoel, we kunnen Judas nou allemaal wel een afvallige vinden maar zonder zijn daden had de profetie zich niet kunnen voltrekken, toch? Dus misschien was het wel een hele hoge ingewijde die zich, ten koste van zichzelf inzette voor Go(e)d.
Overigens is dat ook wat ik zelf geloof: God is zo groot dat Hij/Zij kwaad en goed behelst met als uiteindelijke uitkomst iets wat ons begrip aan goederikken en kwaaierikken veruit te boven gaat. Ik geloof echt niet dat God zo kinderachtig is dat Zij alleen de mensen die de bijbel volgen goede mensen vindt. Integendeel, ik denk dat er velen onder mensen zijn die Jezus niet eens zouden herkennen als Hij nu rond zou lopen en zelfs zouden verguizen als een van de kwajerikken (want gebedsgenezer etc). Afgezien van wat passages in de bijbel (bergrede/ Onze Vader) houd ik me maar bij de ervaring van God/ Christus in mijn ervaring. En die is Groot!
MR

Mariarosa:mooi boek over

wat jij beschrijft; dat velen Jezus niet zouden (h)erkennen nu , daarover is ooit n boek geschreven; De Bezoeker...de hele kerk wacht gespannen af want Hij zou komen...en niemand herkent Hem dan....mooi geschreven,veel symboliek erdoor.
Grappig(mooi) dat je Hij/Zij schrijft!!!

Leonhard

Leonhard

17-11-2008 om 11:10

Rugby

De HG is 1 van de Grote Drie (= o.a. resultaat van concilie van Nicaea) - en als je niet in die Grote Drie gelooft, de heilige drie-eenheid dus, tja, dan wordt 't met het ervaren van de HG knap lastig.

Nogmaals, ik ervaar god in momenten. Maar een ander mag dat best de HG noemen. Hoe ervaar jij het onderscheid tussen die twee: god en de HG? Of kun je god niet ervaren?

Heilige geest/god ervaren

Ja ik geloof in de eenheid van God,Jezus en de Heilige Geest.
Ik ervaar het Goddelijke, maar ik kan niet altijd zeggen dat het God of Jezus was.Dit is inderdaad op momenten.Dat is heel anders dan mijn ervaring met de H.G.
Ik ervaar de Heilige Geest als een ''kracht/energie'' om te (kunnen) geloven,open te staan voor God, het honger hebben naar de kerk, de Bijbel en te bidden...

Oei oei

Oei ik was even 3 of 4 dagen druk en ik moet dringend bijlezen. Gaat gebeuren hoor, morgen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.