Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Herintreedster

Herintreedster

26-12-2013 om 18:38

Geloven voor herintreders

Als kind gingen we naar de avondmis met kerst en naar begrafenissen. Ik zat op een katholieke school en heb de communie en het vormsel gedaan. Toen ik achttien was heb ik officieel mijn lidmaatschap van de kerk opgezegd omdat ik met die "foute" instelling niks meer te maken wilde hebben.
Nu ben ik 44 en door de loop van mijn leven op zoek naar het waarom, naar de zin van ons bestaan. De nieuwe paus spreekt me erg aan en ik heb natuurlijk katholieke wortels dus ik wil kijken of ik in de katholieke kerk kan vinden wat ik zoek.
Maar hoe begin ik daar aan? De kerk van mijn jeugd is niet meer. Daar zit nu een priester die de begrafenis van mijn doodgeboren neefje verschrikkelijk heeft gedaan. Daar ga ik zeker niet naar toe. Maar hoe vind ik een kerk die me wel aanspreekt? Gewoon wat diensten af gaan? Dan voel ik me ook zo'n shopper In mijn wijk zit geen kerk meer, de spoeling is ook wat dun tegenwoordig. En ik ken eerlijk gezegd niemand die naar de kerk gaat dus ik kan ook geen ervaringen vragen. Ik ga dit natuurlijk ook tegen niemand zeggen, ik schaam me dood Iedereen loopt weg bij de kerk en ik wil er juist naar toe.
Wat ik ook graag wil weten of er toegankelijke boeken of sites zijn want ik wil mijn kennis wat opfrissen?

Jaina

Jaina

26-12-2013 om 18:53

Alpha cursus

Met wat shoppen is op zich niks mis. Beetje uitproberen waarbij je je thuis voelt. Je lijkt in elk geval op zoek te zijn naar een christelijke kerk dus dan heb je al een begin te pakken. Een goede start zou een alfa cursus kunnen zijn. Dit is bedoeld voor niet-gelovigen die meer over het geloof willen weten, mensen die wel geloven maar nog niet zo veel weten of mensen die gewoon wat op zoek zijn. Alfa cursussen worden in allerlei gemeentes gegeven; zowel in katholieke kerken en protestantse kerken en zijn dus een ideaal startpunt. Het is misschien voor jouw wat kennis betreft te basic omdat je al meer weet maar het is wel een mooie gelegenheid op kennis te maken met een kerk.

http://www.alphacursus.nl/

http://www.rk-alphacentrum.nl/

Jaina

Jaina

26-12-2013 om 19:00

Verder

Als je een katholieke kerk wilt dan kan je gewoon kijken welke kerk er in jouw buurt zit en daar een keer binnen gaan of een mis bij wonen. Er worden vaak ook wel kennismakingsbijeenkomsten georganiseerd of dagen voor geïnteresseerden maar hoeveel hangt af per parochie. Je hebt zeker in Nederland ook veel parochies die nou niet echt heel inspirerend werken en waar weinig wordt gedaan.

En protestantse kerken zijn er vast ook dus ook daar kan je langs gaan. Ik zou niet bang zijn om een beetje te gaan shoppen. Zo raar is dat toch helemaal niet? Je wilt gewoon kijken waar je nu in je leven je thuis voelt.

Wij zijn meerdere keren verhuisd en elke keer als we ergens anders waren zocht ik de dichtstbijzijnde katholieke kerken op. Dan ging ik bij elk van die kerken een paar weken achter elkaar heen om te kijken hoe en wat. Ik ga nu bijvoorbeeld ook naar een kerk wat verder weg omdat ik me hier iets meer thuis voel. Deze kerk is wat actiever dan de kerk hier vlak in de buurt en dat spreekt mij meer aan.

Overigens ga ik ook wel eens bij een protestantse kerk kijken. Er zit hier een evangelische gemeente waar ik ook af en toe kom en dat is ook echt prima. Niemand doet daar moeilijk over.

Koptelefoon

Koptelefoon

26-12-2013 om 20:59

shoppen

Ik zou juist gaan shoppen als ik jouw was.
Ik woon in een plaats van 35.000 inwoners en bij ons zijn al zes protestantse kerkgenootschappen, een katholieke kerk van het oude stempel, een katholieke kerk van een groep mensen die zich in de 'grote' katholieke kerk niet meer thuisvoelden en een eigen kerk zijn begonnen, een koninkrijkszaal van de Jehova's getuigen en twee moskeeen.

Ongelooflijk veel vind ik dat. En in elke gemeenschap hangt er weer een eigen sfeer met een eigen manier om met elkaar om te gaan. Elke gemeenschap biedt ook alfa cursussen en dergelijke aan. Dus ik zou echt de tijd er voor nemen, als ik jou was. En rustig rond gaan kijken.

tonny

tonny

27-12-2013 om 19:11

wat is er mis met shoppen?

Niks toch?

Maar ik snap je verlegenheid wel hoor, naar de kerk willen is niet zo trendy

Rustig rondkijken wat er op geloofsgebied bestaat in je omgeving. Kijk eens op de website van je woonplaats/je regio wat er zoal is.

Voor maandblad Reveil heb ik twee jaar lang 'dwalen op zondag' geschreven; we gingen als duo naar een kerkdienst en schreven daar wat over, de ene keer de een, de andere keer de ander. Dat was heel boeiend, leerzaam en inspirerend. Bij de ene dienst voel je je gastvrij ontvangen en aangesproken, de ander raakt wat minder. Zeker doen. Misschien heb je een goede vriendin/kennis of familielid die het leuk vindt dit experiment aan te gaan?

Herintreedster

Herintreedster

27-12-2013 om 22:02

Cursus

Dank voor de tips. Ik had geen idee waar ik moest zoeken en dan heb je aan Google ook niet veel.
Op de site van de alphacursus heb ik een 10 weken durende cursus gevonden die over 2 weken al begint. Dat is me iets te snel dus ik schuif dat door naar de volgende datum. Dat zal in september zijn. Ik ga wel een online cursus van 4 weken doen. Eens kijken waar me dat brengt. Ook ga ik eens inventariseren waar en wanneer hier in de buurt missen zijn en daar eens binnenlopen. Misschien moet ik het niet zien als shoppen maar als oriënteren
Helaas niemand die ik kan vragen om mee te gaan. Als ik dit tegen iemand vertel sluiten ze me op. In mijn omgeving is iedereen fel anti kerk. En ik zie ook dat er veel mis is en was in de kerk maar het grondidee is volgens mij wel ok. Zoals die uitdrukking gaat: God is goed maar zijn grondpersoneel bakt er niet veel van. Al moet je natuurlijk ook niet al die mensen tekort doen die zich enorm inzetten.

Tonny

Tonny

27-12-2013 om 22:28

Herintreedster

Pfoe, dat is niet eenvoudig, zoveel anti-kerksentiment om je heen. Lijkt me wel een wat eenzaam gevoel. En je partner ( als je die hebt) hoe kijkt die er tegenaan?

Je hebt gelijk, het is geen shoppen maar oriënteren !

Herintreedster

Herintreedster

27-12-2013 om 23:24

Anti-kerk

Tsja, ik begrijp het ook wel. Mijn moeder bijvoorbeeld heeft bij de nonnen op school gezeten en kreeg daar veel slaag en weinig aandacht. Haar zussen hebben soortgelijke verhalen. Bij mijn oma kwam mijnheer pastoor elk jaar vragen of er niet weer een kindje op komst was. Op het moment dat de kerk haar greep verloor voelden mensen zich bevrijd en die gaan echt niet terug. Voor mij ligt dat natuurlijk anders. Ik ben van de generatie erna die alleen nog (aardige) pastoors en kapelaans tijdens de godsdienstlessen hebben meegemaakt. Wij hoefden ook niet verplicht naar de kerk dus voor mij zit er geen negatief randje aan dat geloven.
De partner heeft de relatie beëindigd na 27 jaar. Dat was een lang proces van wel doorgaan/toch stoppen en dat een aantal keer. Ik heb er wel verdriet van en ik zou er alles voor geven als we er weer een werkende relatie van konden maken maar ik denk niet dat het er nog in zit. En het was een heel lang proces dus veel is al verwerkt.
Voordeel is dat het mij veel ruimte geeft om me bezig te houden met dingen die hij belachelijk zou vinden. En met geloof heeft hij totaal niets dus tijdens ons huwelijk heb ik daar nog zelfs maar niet aan gedacht. Ook geen tijd en energie voor gehad trouwens want een man slokt heel veel tijd en aandacht op, heb ik gemerkt

Niet meer een pastor, een kerk

De laatste 10-20 jaar zijn in katholiek nederland parochies heel vaak gefuseerd. Dit komt door de terugloop van het aantal kerkgangers en het feit dat er minder priesters en pastor (m/v) zijn. Zo heeft de parochie waar ik nu toebehoor ongeveer 15 kerkgebouwen onder zich en ongeveer 5 voorganger (ik meen 2 priesters en 3 pastoraal werkers) Dit heeft tot gevolg dat er niet meer ieder week in een kerkgebouw dezelfde voorganger is. Soms is er een Eucharistieviering en soms een Woord en Communiedienst. Bij ons is alles op internet te vinden en ik doe aan "shoppen" Ik heb binnen het team mensen die mij meer aanspreken en ik vind het dan ook niet erg om naar een andere plaats te rijden. Zo zijn wij met kerstmis 25 kilometer verderop gereden omdat daar een dienst was die het meeste pastte bij onze verstandelijk gehandicapte zoon.
Ik zou dan ook eens beginnen met de parochiesite van jouw woonplaats te bekijken en te zoeken wat en hoe jou het meeste aanspreekt.
Daarnaast is het natuurlijk altijd een idee om je geloof te verdiepen dmv alphacursus o.id.

Herintreedster

Herintreedster

28-12-2013 om 10:02

Niet zo makkelijk

Een parochie vinden is nog niet zo makkelijk Ik woon in een middelgrote stad en er zijn hier een aantal parochies. Niet in mijn wijk helaas. Maar ik kan nergens een overzicht vinden met bijvoorbeeld de kerkdiensten.
Ik ga nu eerst een online alpha cursus doen. Ik neem aan dat daar ook een hoop informatie over de praktische zaken mee komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.